عموما مردمان تنبلی هستیم. در فکر و خیالمان کارهای زیادی برای انجام دادن و آرزوهای زیادی برای برآورده شدن هست ولی کمتر کسی از میانمان، به خود جرات حرکت می دهد. تولید محتوا بر روی وب فارسی هم به عنوان زیر مجموعه ای از فعالیت هایمان از این قاعده مستثنی نیست. نمی‌دانم دلیل که اینقدر کم می‌نویسیم چیست؟ شاید فکر می کنیم که نوشته هایمان مخاطب نداشته باشند و شاید هم واقعا حرفی برای گفتن نداریم. ولی بنظر میرسد اصلی ترین عامل آن عدم احساس نیازمان به نوشتن است. هنوز نمی‌دانیم که چقدر با نوشتن و تولید محتوا خوب می توانیم کسب و کارمان را از هر نوعی که باشد توسعه بخشیم. در این پست قصد دارم به جزییات روند تولید محتوا توسط رند فیشکین (Rand Fishkin) بپردازم، تا با او و کارهایش بیشتر آشنا شویم و نوشتن در وب و شبکه های اجتماعی را بهتر بیاموزیم.

رند مدیر سئوموز(moz)، چند استارتاپ بزرگ و کلی چیزهای جالب دیگر است. او در دانشگاه واشنگتن تحصیل می کند و ساکن Seattle, WA است. خوره های وب، مخصوصا کسانی که SEO کار می کنند یا دستی در راه اندازی استارت آپ ها دارند، او را به خوبی می شناسند و حتما مقاله های او را خوانده اند. در ادامه فعالیت های او را در وب سایت ها، وبلاگ ها، میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مختلف بررسی می کنم.

۱. وب سایت اصلی MOZ

رند متخصص بازاریابی درونی، بالاخص بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر (SEO) است. او در سال ۲۰۰۴ بود که برای اولین بار SeoMoz را به کمک مادرش پدید آورد و وقت خود را صرف مطالعه الگوریتم های موتورهای جستجو گر کرد. او برنامه های تحت وبی را پایه گذاری کرد که توسط آنها می توان وب سایت را برای موتورهای جستجوگر بهینه کرد و روند بازاریابی درونی شرکت را مدیریت کرد. ولی او بهتر از هر کسی می دانست که منطقی ترین ارزش گذاری فقط توسط محتوا صورت می گیرد، پس moz.com را با تولید محتوای آموزشی خالص تبدیل به مرجعی برای آموزش SEO در جهان کرد. نگه داشتن کلید واژه SEO در صفحه ی اول Google کاری نیست که بتوان با چند ترفند و چند متا تگ به سرانجام رساند. برای اینکار به محتوا ناب نیاز داریم. محتوایی که رند به خوبی آن را در بخش های مختلف وب سایت moz معماری کرده است.

رند فیشکین
رند فیشکین

وب سایت، پنج منو ساده دارد که با کلیک روی هر کدام وارد دنیای پر از اطلاعات و مفاهیم آموزشی بازاریابی درونی و SEO می شویم. بخش آموزش مملو از ویدیوهای آموزشی است که رند فیشکین ضبط کرده و بیشتر آن ها را به فروش می رساند. در تالار گفتگو می توانیم پرسش و پاسخ های زیادی را در رابطه با بازاریابی اینترنتی بیابیم و وبینارهایی را که ضبط شده‌اند، تماشا کنیم. وبلاگ یکی از قوی ترین بخش های moz است. کارکنان، خوانندگان و خود رندفیشکین بخش های مختلفی دارند و بصورت میانگین روزانه ۱ تا ۱٫۵ پست ارسال می شود. پست هایی ارزشمند و پر از کلمات کلیدی که دوست نداریم مطالعه هیچ کدام را از دست بدهیم. رند  فیشکین در این قسمت از وب سایت، که بخشی از آن را به شخص خودش اختصاص داده است به انتشار مقاله های آموزشی و علمی می پردازد.

۲. کتاب Art of SEO

رند فیشکین یکی از نویسنده های اصلی کتاب Art of SEO و بسیاری آثار مکتوب دیگر در حوزه‌ی آموزش سئو و بازاریابی درونی است. کتابی که با جزییات کامل فلسفه ی جستجو در موتورهای جستجوگر را شرح می دهد و قدم به قدم نحوه بهینه سازی یک وب سایت را برای موتورهای جستجوگر آموزش می دهد. طبیعی است که نویسندگی در این کتاب به رند فیشکین بعنوان یک متخصص بازاریابی درونی اعتبار می بخشد و اعتماد بیش از پیش مشتریانش را جلب کند. همچنین با توجه به فعالیت او در زمینه آموزش، انتشار این کتاب کمک شایانی به فروش ویدیوهای وی کرده و نامش را تبدیل به یک برند شخصی معتبر در این زمینه کرده است.

۳. شبکه اجتماعی Inbound.org

رند فیشکین از بنیان گذاران inbound.org است. یک شبکه اجتماعی برای بازاریابی درونی. همه اعضای inbound.org می توانند سوالات و ایده های خود را مطرح کنند و نظر دیگر اعضا را راجع به آن بدانند. با کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند آشنا شوند و روابط خود را گسترش دهند. کدنویس ها، ابزارهایی را که نوشته اند منتشر کنند و صاحبان کسب و کار، بهترین فرد را برای پروژه بازاریابی درونی خود بیابند. هر چند راه اندازی یک سرویس تحت وب مستقیما به تولید محتوا مربوط نمی شود، ولی طبیعی است که برای شروع به کار این سرویس محتوای زیادی تولید و هدایت شده باشد.

۴. پیشنهادهای آقای رند فیشکین

گذشته از همه این سرویس های مهم، رند فیشکین بخشی از وبلاگ خود را به توصیه سرویس ها و مکان های مورد علاقه‌اش اختصاص داده است. طبیعی است که اگر کسی را قبول داشته باشیم، به توصیه های او هم گوش خواهیم داد. این توصیه ها در زمینه‌های مختلف از جمله ارائه دهندگان سرویس در Seattle، استارتاپ‌ها و تکنولوژی، جستجو و بازاریابی اینترنتی، برنامه های جالب تحت وب، منابع خبری، اوقات فراغت، کتاب های مربوط به کسب و کار و بسیاری چیزهای دیگر است.

رند فیشکین
رند فیشکین

۵. یوتیوب واسلایدشیر

رند فیشکین شبکه اختصاصی mozHQ را در یوتیوب با چندین هزار عضو، مدیریت می کند. شبکه ای که ویدیوهای آموزشی با کیفیت فوق العاده را به اشتراک می گذارد. این ویدیوها نمونه ویدیوهایی هستند که در بخش آموزش وب سایت moz به فروش می رسد. یکی از بخش های جالب این شبکه whiteboard friday است که هر جمعه در آن یک ویدیو آموزشی با سبک و سیاق ثابت منتشر می شود، که هر کدام بصورت میانگین ۶۰۰ بازدید دارند. بخش جالب دیگر Moz culture نام دارد که به انتشار ویدیوهای مربوط به moz، مانند moz story ، why we love moz (این دو ویدیو را حتما ببینید ) و … می پردازد. علاوه بر این شبکه اختصاصی او بقدری در کنفرانس های مختلف سخنرانی کرده و بقدری در موضوعات مختلف مصاحبه کرده است که به راحتی می توانید ساعت ها محتوا ویدیویی را از او در یوتیوب مشاهده کنید. دسترسی به این ویدیوها به خاطر فیلترینگ در کشورمان با مشکل مواجه است ولی به هر زحمتی که شده، دیدن آن ها را از دست دهید.

رند فیشکین که صاحب یک حساب Pro در اسلاید شیر است ، چندین اسلاید را با موضوع های مختلف در حیطه بازاریابی درونی به اشتراک گذاشته است و دنبال کننده دارد. او حساب کاربری خود را در این سرویس بسیار فعال نگه می دارد و با تماشای اسلایدهای او می توانیم اطلاعات زیادی راجع به بازاریابی اینترنتی، SEO و آینده ی آن، راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و … بدست آوریم.

۶. گوگل‌پلاس، توییتر، فیس‌بوک و دیگر شبکه های اجتماعی

بنظر میرسد که رند فیشکین گوگل پلاس را بسیار دوست داشته باشد، چرا که در آن بسیار فعال است. تمامی فعالیت ها و تصاویر نیمه شخصی خود را در آن منتشر می کند و همچنین به تولید محتوا مستقیم نیز در آن میپردازد. تصویر زیر که خودش عکاس آن بوده، چند سال است که سر برگ او در +Google است.

رند فیشکین در اکانت توییتر خود مزخرفات توییت نمی کند. او اکانتی بسیار فعال با ۲۲۳ هزار دنبال کننده دارد ولی تک تک تویتش هایش به یک پست در وبلاگ moz و یا به یک مطلب در رابطه با بازاریابی درونی میانجامد.

رند علاقه چندانی به فیس بوک ندارد ولی از روی اجبار و به خاطر اینکه سنگر کسب و کار خود را در این شبکه اجتماعی حفظ کند، صفحه ی فیس بوک خود را فعال نگه داشته است. او در بخش درباره من وبلاگش می نویسد : در فیس بوک هم حضور دارم ولی به ندرت به آن سر می زنم. با این وجود، صفحه ی شخصی او در فیس بوک ۱۱ هزار لایک دارد.

رند در شبکه های اجتماعی دیگر مانند Pinterest، Quaro، Four Square و LinkedIn فعالیت زیادی دارد و هم به تولید محتوا مستقیم در آنها می پردازد و هم از آنها برای وب سایت خود بازدید کننده جذب می کند.

سعید چوبانی

مدیرمحتوا، وبلاگ‌نویس و ایده‌پرداز در تیم گراف

One comment on “رند فیشکین چگونه با تولید محتوا کسب‌ و کار خود را دگرگون کرد؟

  1. محتوی شما هم بسیار عالی بود همینطوری هستش که شما میگید محتوی مطالب ایران دست امثال من و شما می باشد و هنوز بسیار بسیار زیادی از زمینه ها ترجمه به فارسی نشده ویا توضیحی راجب به آن وجود ندارد

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *