با این ترفندها مطالب خود را تا همیشه در رتبه‌های بالای گوگل نگه دارید

در دل دنیای بازاریابی محتوایی، حقیقت تلخ و انکارناپذیری نهفته است: “مهم نیست که چقدر در کار خود مهارت داشته باشید، درهرصورت باید به‌طور مداوم به بهبود و ارتقا مهارت‌ها و فرآیند‌های خود بپردازید.” برای مثال موضوع بهینه‌سازی موتور‌های جست‌و‌جو را در نظر بگیرید؛ همان سئو وب سایت که شاید چیزهای زیادی در مورد آن شنیده باشید و به قواعد آن احترام بگذارید.

[panel style=”default” text_align=”right”] نحوه به وجود آمدن و ارتقاء سئو به این صورت است: یک تیم کیفیت موتور جست‌و‌جو (در شرکت‌هایی نظیر یاهو، بینگ گوگل و…) معیار‌های موردنظر برای انتخاب لینک و رتبه دهی به وب‌سایت‌ها را مشخص می‌کنند. سپس با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی به پیاده‌سازی این معیار‌ها و نمایش ترتیبی لینک‌ها می‌پردازند.[/panel]

الگوریتم‌های امروزی با مدنظر قرار دادن فاکتور‌هایی نظیر کلمات کلیدی، کیفیت محتوا و همچنین منحصر‌به‌فرد بودن مطلب، به‌خوبی وب‌سایت‌های مختلف را رتبه‌بندی می‌کنند. اما تصور کنید که در آینده‌ای نه‌چندان دور، موتور‌های جست‌و‌جو به چنان مهارتی دست یابند که با توجه به جست‌و‌جو‌های گذشته کاربران، بتوانند جست‌و‌جوهای بعدی آنان را نیز پیش‌بینی کنند و تجربه جست‌و‌جو را وارد مرحله جدیدی از زندگی خود کنند.

[panel style=”default” text_align=”right”]هرچند که این موضوع بیشتر به داستان‌های علمی-تخیلی شباهت دارد، اما هم‌اکنون تیم‌هایی در حال تلاش برای محقق کردن آن هستند. در حقیقت این عمل به یادگیری عمیق (یا همان یادگیری ماشین) شهرت دارد.[/panel]

در جلسه‌ای موسوم به “دنیای تولید محتوا” با موضوع آینده سئو وب سایت، رند فیشکین از برخی از برنامه‌های خاص حال حاضر گوگل در جهت بهبود و ارتقاء سیستم موتور‌های جست‌و‌جو خبر داد. بنا به اظهارات وی، در چند سال اخیر گوگل شروع به شناسایی برخی دانش‌های خاص کرده که توسط آن‌ها قادر به پیش‌بینی جست‌و‌جو‌های اخیر کاربران خود خواهد شد. یکی از نتایج این شناسایی، توانایی تمایز و تفکیک دو کلمه با ظاهر یکسان و با معانی مختلف است. مثلاً زمانی که شما به جست‌و‌جوی کلمه Sting (که هم به معنای احساس درد است و هم نام یک گروه موسیقی) می‌پردازید، گوگل قادر به تشخیص نیت و هدف شما از این جست‌و‌جو خواهد بود و به یافتن محتوای موردنظر شما خواهد پرداخت.
در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نکات برجسته‌ای از آینده موتور‌های جست‌و‌جو بپردازیم و راهکارهایی برای تضمین موفقیت سئو وب سایت شما ارائه کنیم.

۵ عنصر برجسته نسل بعدی سئو وب سایت

با توجه به اظهارات رند، بازاریابان محتوا برای باقی ماندن در عرصه رقابت سئو وب سایت نیاز به تولید محتوایی باکیفیت و منحصر‌به‌فرد و باتجربه کاربری مناسب باشند. اما به‌احتمال‌زیاد در آینده نزدیک معیارهای دیگری نیز در این زمینه دخیل خواهند بود. رند توصیه می‌کند که برای باقی ماندن در صدر نتایج موتور‌های جست‌و‌جو و بهبود سئو وب سایت تان، به نکات زیر توجه کرده و آن‌ها را به کار بگیرید.

آینده سئو سایت

۱) نرخ کلیک مناسب (CTR)

موتور‌های جست‌و‌جوی هوشمند آینده قادر خواهند بود تا نرخ کلیک بر روی لینک شما نسبت مطالب رتبه‌های بالاتر نتایج جست‌و‌جو را بسنجند و احتمالاً در صورت بالا بودن این نرخ، جایگاه شما را بهبود ببخشند. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که برای حفظ و بهبود رتبه در موتور‌های جست‌و‌جوی آینده، نباید تنها به کلمات کلیدی و توضیحات متا اکتفا کرد و باید به دنبال تقویت عواملی بود که کاربران را ترغیب به کلیک کردن بر روی لینک وب‌سایت بکند.
برای این کار بهتر است ابتدا اطلاعاتی را که یک نتیجه جست‌و‌جو به کاربر نمایش می‌دهد را مدنظر قرار داده و ببینید که این جست‌و‌جو کدام قسمت مطالب شما را به آن‌ها نشان می‌دهد و آیا توضیحات این قسمت می‌تواند کاربران را ترغیب به کلیک کردن بر روی لینک شما بکند یا خیر. پاسخ دادن به سؤالات زیر به میزان زیادی شما را در این راه یاری خواهد کرد:

جستجوی محتوا در موتورهای جستجو- سئو وب سایت

  • آیا عنوان مطلب با موضوع مدنظر کاربران متناسب است؟
  • آیا نشانی مطلب به نظر قانع‌کننده می‌رسد؟
  • آیا در این نتیجه نشانی از برند ما برای افزایش اعتبار مطلب به چشم می‌خورد؟ (برای مثال graphteam.ir در تصویر بالا)
  • آیا دامنه وب‌سایت ما برای کاربران شناخته‌شده است؟
  • آیا این مطلب به‌اندازه کافی برای پاسخگویی به نیاز کاربران جدید است و یا یک مطلب تاریخ‌مصرف گذشته محسوب می‌شود؟
  • آیا توضیحات نمایش داده‌شده از مطلب توانایی جذب علاقه مخاطبان را دارد یا آن‌ها را نسبت به موضوع بی‌علاقه می‌کند؟

۲) کلیک‌های کوتاه در برابر کلیک‌های طولانی

در آینده نزدیک، میزان تعاملی بودن مطالب و درگیر کننده بودن آن‌ها نقشی اساسی در بهبود رتبه و سئو وب سایت خواهد داشت. اگر مطلب شما به‌گونه‌ای باشد که کاربر تنها چند ثانیه پس از مشاهده آن اقدام به بازگشت به صفحه نتایج جست‌و‌جو بکنند، باید در انتظار جریمه بزرگی از جانب رتبه‌بندی خود باشید و برعکس اگر مطالب شما مخاطبان را به میزان بیشتری در وب‌سایت باقی نگاه دارد، پاداش آن را خواهید دید. در ادامه روش‌هایی را برای افزایش مدت‌زمان هر کلیک به شما معرفی می‌کنیم:

  • از سرعت مناسب بارگذاری صفحه خود اطمینان حاصل کنید. هرچند که وجود تصاویر گرافیکی و فلش باعث جذب علاقه مخاطبان خواهد شد، اما باید پهنای باند آنان را نیز مدنظر داشته باشید و تعادل مناسبی بین گرافیک بالا و سرعت بارگذاری صفحه ایجاد کنید.
  • تجربه کاربری باکیفیتی ایجاد کنید که بر روی تمامی مرورگر‌ها و دستگاه‌های مختلف به طرز مشابهی عمل کند. نباید از کاربران گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دسکتاپ‌ها و همچنین کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف غافل شوید.
  • بازدیدکنندگان خود را وادار و تشویق به جست‌و‌جوی عمیق‌تر در وب‌سایت بکنید. به‌این‌ترتیب که پس از اولین کلیک آن‌ها و ورود به وب‌سایت، مطالبی در راستای علاقه‌مندی آن‌ها ارائه کنید تا مدت‌زمان بیشتری را در وب‌سایت شما باقی بمانند.
  • عوامل حواس‌پرتی مخاطبان را به حداقل برسانید. صفحات پاپ-آپ، ویدئو‌هایی با پخش خودکار و… ممکن است باعث آزرده‌خاطر شدن مخاطبان شده و مدت‌زمان باقی‌ماندن آن‌ها در وب‌سایت شما را به‌شدت کاهش دهد.

۳) پرکردن شکاف‌های محتوایی

هرچه قدر که وابستگی رتبه‌بندی موتور‌های جست‌و‌جو به مدل‌سازی پیش‌بینی جست‌و‌جو‌های آینده بیشتر شود،‌ رتبه‌های برتر در انحصار مطالب ارزشمند و ماندگار خواهند بود. به‌عبارت‌دیگر برای دیده شدن بهتر در الگوریتم‌های موتور‌های جست‌و‌جو، باید رضایت مخاطب را به‌عنوان محور اصلی تولید محتوای خود قرار دهید.
برای نتیجه‌گیری بهتر سئو وب سایت در آینده، نباید تلاش‌های خود را صرفاً بر روی ایجاد محتوای کلیدی برای قسمت خاصی از مطلب محدود کنید. در عوض بهتر است تا به دنبال مشکلات و مسائل و احتیاجات مخاطبانتان بوده و راه‌حل‌های مناسبی را برای آن‌ها ارائه کنید. شاخص‌های زیر می‌توانند در این راه به کمک شما آیند:

  • ارتباط دادن عبارات به چشم‌انداز‌های رقابتی: برای مثال اگر شما دوست دارید که مورد هدف عباراتی نظیر “راه‌های سلامت و پرورش اندام” قرار بگیرید، بهتر است که محتوای شما شامل برند‌های نام‌آشنا و پیشرو در این صنعت نظیر Fitbit، Apple Watch یا jawbone باشد.
  • ارتباط معنایی کلمات: برای مثال اگر محتوای شما با تعطیلات شهر خاصی در ارتباط است، بهتر است از نام شهر‌های همسایه و کلماتی نظیر مترو، هتل و… در محتوای خود استفاده کنید تا پوشش جامع‌تری از موضوع موردنظر ایجاد کنید.
  • شرایط عضویت در انجمن: اگر قصد جذب مخاطبان بیشتری در انجمن خود دارید، بهتر است زمینه فعالیت‌های کسب‌و‌کار خود را به‌صورت واضح و به زبان مخاطبانتان بیان کنید تا آن‌ها درک بیشتری از موضوع داشته باشند.

۴) تقویت حس وفاداری مخاطبان

درحالی‌که هم‌اکنون نیز تعداد به اشتراک‌گذاری مطلب در شبکه‌های اجتماعی به نحو‌های مختلفی بر روی رتبه‌بندی موتور‌های جست‌و‌جو تأثیر می‌گذارند، رند معتقد است که موتور‌های جست‌و‌جوی نسل بعد به‌جای توجه اعداد و ارقام خالص، به تعاملی بودن این اشتراکات توجه خواهند کرد. به‌عبارت‌دیگر توجه موتور‌های جست‌و‌جو بر روی افزایش (یا کاهش) نرخ سرعت و شتاب به اشتراک‌گذاری مطالب شما در شبکه‌های اجتماعی و تأثیر آن‌ها بر روی وفاداری مشتریان و بازگرداندن آن‌ها به وب‌سایت شما متمرکز خواهد شد.
رند مدعی است که بازاریابان محتوا برای تأثیرگذاری بیشتر به اشتراک‌گذاری مطالب خود بر روی بهبود رتبه‌بندی بر روی شبکه‌های اجتماعی، باید به دو عامل مهم و کلیدی توجه کنند:

  • با استفاده از ابزاری نظیر TrueSocialMetrics و یا Hootsuite به اشتراک‌گذاری مطالب خود در شبکه‌های اجتماعی را پیگیری کنید تا اطلاعاتی در مورد ابتکار عمل‌های اضافی کاربران و یا لینک دادن آن‌ها به مطالب خودتان را بررسی کنید. اگر این مقدار حتی به مقدار بسیار کمی از میزان میانگین شما بیشتر باشد، موتور‌های جست‌و‌جوی هوشمند قادر به تشخیص دادن آن خواهند بود.
  • نسبت بازگشت مخاطبان به وب‌سایت در واحد زمان عامل دیگری است که موردتوجه موتور‌های جست‌و‌جوی هوشمند قرار خواهد گرفت. زیرا درصورتی‌که بین دو بازدید مخاطبان شما به میزان یک هفته و یا یک ماه فاصله ایجاد شود، به این معنی خواهد بود که مسیر وب‌سایت شما به انحراف کشیده شده است و مخاطبان تمایلی به بازدید مکرر از آن ندارند.

۵) دست در دست مخاطبان تا رساندن آن‌ها به هدف

تصور کنید که قصد جست‌و‌جو در مورد یک شلوار جین جدید را دارید. ترجیح می‌‌دهید که کدام‌یک از این وب‌سایت‌ها به شما معرفی شود؟ وب‌سایتی مختص این مورد و با قابلیت خرید مستقیم و یا وب‌سایتی جانبی که اطلاعاتی کلی در مورد آن دارد؟ موتور‌های جست‌و‌جوی آینده به دنبال وب‌سایت‌های ساده‌تر و کاربردی‌تری خواهند بود و درنتیجه وب‌سایت‌هایی که بتوانند نیاز‌های مشتریان خود را به‌صورت ساده و راحت و تنها با چند کلیک برطرف کنند، بیشتر موردتوجه قرار خواهند گرفت.
برای اثبات کارآمدی محتوای خود برای موتور‌های جست‌و‌جو، باید علاوه بر معیار‌های متداول موتور‌ها، اهداف مشتریان خود را نیز مدنظر قرار دهید. در همین رابطه می‌توانید از راهنمایی‌های زیر بهره بگیرید.

  • بررسی و مطالعه قابلیت استفاده: راه‌های مختلفی برای شناسایی اهداف و نیازهای جست‌و‌جوگران حال و بالقوه وجود دارد که با بهره‌گیری از آن‌ها، می‌توانید محتوای خود را بهینه‌سازی کنید و سئو وب سایت خود را بهبود بخشید. تنها کافی است که بدانید مخاطبان به دنبال یافتن چه مطالبی هستند و قصد انجام چه‌کاری را دارند.
  • ارائه ابزار‌های سفارشی در خلال محتوا: این می‌تواند شامل ابزار مقایسه، موتور‌های پیکربندی، برنامه‌هایی که مشتریان را قادر به “امتحان قبل از خرید” می‌کنند و یا ویدجت‌هایی که مشتریان را قادر به شخصی‌سازی محتوا می‌کنند، باشند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *