تیم بازاریابی محتوایی شما باید چه توانایی‌هایی داشته باشد؟

خوب! اگر تصمیم گرفتید به همین زودی‌ها بازاریابی محتوایی کارتان را آغاز کنید احتمالا به این فکر افتاده‌اید که خودتان باید تیمی تشکیل بدهید و یا کار را به شرکت بازاریابی محتوایی خارجی بسپارید؟ هرکدام از این‌ها را که انتخاب کرده باشید، اعضای تیم بازاریابی محتوایی شما باید دارای توانایی‌های مشخصی باشند. حالا ممکن است یک نفر همه‌ی این توانایی‌ها را یک‌جا داشته باشد و یا اینکه هریک از اعضای تیم مسئولیت بخشی از کار را بر عهده بگیرند.

با این نوشته، بخشی از توانایی‌های لازم که طی سه سال گذشته بارها به آن‌ها نیاز پیدا کرده‌ایم را با شما به اشتراک میگذارم تا اگر به همین زودی‌ها قرار است کار را شروع کنید، حواستان باشد.

خانم همه چیزدان

برای شروع پروژه قبل از هر چیزی به یک بینش کلی نیاز داریم. یعنی باید کسی در جمع‌مان باشد که شخصیت برند را به خوبی بشناسد، درک صحیحی از جنس مخاطبان داشته باشد، محصول و خدمات‌ را بشناسد، نیم‌‌نگاهی به رقبا بیاندازد و مهم‌تر از همه اینکه بداند هدف پروژه چیست و می‌خواهیم بعد از مثلا یک سال تولید محتوا کجا باشیم.

خانم همه‌چیز دان برنامه محتوایی را می‌چیند و مشخص می‌کند که چه چیزی، چه زمانی و چطور باید منتشر شود.

این آدم همان کسی است که هربار سوالی داشتیم سراغ او می‌رویم و در نهایت هم اگر پروژه به نتیجه نرسید و هدفی که می‌خواست را بدست نیاورد، کاسه کوزه‌ها را سر او می‌شکنیم.

آنهایی که هر ورودی را (از اکسیژن گرفته تا کله‌پاچه!) به ایده‌ تبدیل می‌کنند

حتما تا بحال کاریکاتورهایی را دیده‌اید که با چند خط ساده کشیده شده‌اند ولی کماکان میخندانندتان و به فکر می‌بردتان. روح ایده همیشه بر فرم چیره است. این ایده‌ی کار است که یه توییت ساده را از یک متن بلندبالا و پیچیده تاثیرگذارتر می‌کند.

بروبچ واحد ایده کسانی هستند که می‌توانند برای هر موضوع بی‌نمکی ایده‌ی جذابی دست‌وپا کنند و اغلب آدم‌های خیال‌پردازی هستند که کتاب زیاد می‌خوانند، فیلم زیاد می‌بینند، بازی‌های کامپیوتری زیاد انجام می‌دهند، تئاتر می‌روند، اجتماعی هستند و …!

شما را جان هرکسی که دوستش دارید، ایده را جدی بگیرید. خسته شدیم از دیدن این حجم از محتوای تکراری و تیترهای کلیشه‌ای. باور کنید دیگر توجه هیچ‌یک از ما به محتوایی که جذاب و متفاوت نیست، جلب نمی‌شود. پس هرکاری که می‌کنید تیم ایده‌پردازی‌تان را قوی نگه دارید.

[blockquote quote=”یادتان باشد در رقابت تند و تیز دنیای بازاریابی امروزی، کسی برنده است که داستان‌های بهتری برای روایت داشته باشد.”] [alert style=”warning”]بیشتر بخوانید: ۱۰ شخصیت خلاقی که برای ایجاد یک تیم تولید محتوا نیاز دارید[/alert]
پیشنهاد می‌کنم به اکانت اینستاگرام گرجی سری بزنید. یک نمونه عالی از تولید محتوایی که پر از ایده های جذاب هست
پیشنهاد می‌کنم به اکانت اینستاگرام گرجی سری بزنید. یک نمونه عالی از تولید محتوایی که پر از ایده های جذاب هست

تا یادمان نرفته: کسی که نوشتن بلد باشد

اساس هر محتوایی نوشتن است. پست وبلاگی، اینفوگرافی، ویدیوها، اسلایدها، کتاب‌های الکترونیک، همه و همه برپایه نوشتار هستند. یک شرکت بازاریابی محتوایی باید نیروهای حرفه‌ای داشته باشد که قادر به نوشتن پست‌های وبلاگی ایده‌آل باشند.

در تعریف اید‌ه‌آل می‌توان بسیار نوشت. بطور خلاصه نویسنده باید قادر باشد مطلب یکپارچه‌ای بنویسد که خواننده را تا پایان یاری کند. ( هرچند که این روزها دامنه‌ی توجه ما بسیار پایین آمده است و این کار، بسیار سخت شده است).

همچنین بسیار الزامیست که تیم نویسندگان به خوبی با تکنیک‌های سئو آشنا باشند.

[alert style=”warning”]بیشتر بخوانید: ۴ هکِ روانی! برای ایجاد یک محتوای فوق العاده[/alert]

خوش‌ذوق جان: عاشق رنگ‌ها و عکس‌ها و طرح‌ها

خیلی جدی، اگر یک گرافیست در بین اعضای تیم نباشد یک جای کار که چه عرض کنم چند جای کار می‌لنگد. در بهترین حالت یک نفر از نویسندگان را که با موفقیت فتوشاپ را بر روی لپ‌تاپ خود نصب کرده است! مسئول کارهای گرافیکی می‌کنید که در نهایت هم هرقدر درباره افتضاح به بار آمده بگویم، کم گفته‌ام.

مطمئن شوید که گرافیست شما باندازه کافی خوش‌ذوق و عاشق کارش باشد.
مطمئن شوید که گرافیست شما باندازه کافی خوش‌ذوق و عاشق کارش باشد.

با این همه سعی کنید مهارت‌های اولیه گرافیکی را در تمامی اعضای گروه رشد بدهید. چراکه قرار نیست برای هر ویرایش ساده‌ای به سراغ گرافیست برویم.

مسئول لذت بردن از کلیک روی دکمه انتشار

هر پروژه‌ی محتوایی به یک نفر تمام کننده‌ی کار نیاز دارد. شاید بگویید که هرکسی می‌تواند متنی که نوشته‌ است را خودش نیز منتشر کند ولی این موضوع در شرایطی که تعداد پروژه‌ها بیشتر شوند نتیجه‌ی خوبی نمی‌دهد و در نهایت منجر به بی‌نظمی می‌شود.

این شخص که گاهی به او -مدیر محتوا- نیز گفته می‌شود، ویرایش نهایی متن و تصاویر را انجام می‌دهد و طبق جدول زمان‌بندی آن‌ها را منتشر می‌کند.

آقای پخش کننده!

به گفته جو پولیتزی:

[blockquote quote=”بازاریابی که برای بازاریابی محتوایی انجام می‌دی مهم‌تر از خود محتواییه که برای بازاریابی محتوایی ساختی. “]

و یا به بیان ساده‌تر اینکه محتوا اگر بعد از انتشار به حال خودش رها شود، فایده‌ای ندارد

هرچند مهمترین برنامه توزیع محتوا می‌تواند با استفاده از گوگل و از طریق جستجو انجام بگیرد ولی کانال‌های توزیع بسیاری هستند که کمک می‌کنند، مطالب ما سریع‌تر دیده شوند و در نتیجه با افزایش بازدید رتبه بهتری در گوگل کسب کنیم.

بسیاری از وب‌سایت‌ها این بخش از کار را جدی‌تر و مهم‌تر از خود محتوا قلمداد می‌کنند و نیروهای بسیاری را در شرکت بازاریابی محتوایی خود برای آن اختصاص می‌دهند.

آنالیز، آنالیز، آنالیز

تحلیل نتیجه بازاریابی محتوایی یکی از مهم‌ترین حلقه‌های گمشده فعالیت‌های اغلب ماست. انتخاب روندی مشخص و ادامه دادن آن، بدون تحلیل بازخورد کاربران، چیزی جز آب در هاونگ کوبیدن نیست.

مسئولیت آنالیز محتوا بر عهده‌ی کسی است که به خوبی با معیارهای سنجش موفقیت و عدم موفقیت محتوا آشنا است و می‌تواند از داده‌های بدست آمده، اطلاعات منسجمی را در اختیار خانم همه چیزدان (که در بالا اشاره شد) قرار بدهد تا برنامه محتوایی بر اساس آن تغییر کند.

[alert style=”warning”]بیشتر بخوانید: آیا بازاریابی محتوایی شما سودآور است؟ این ۲۰ معیار به شما خواهند گفت[/alert]

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *