شما می توانید برای هر پستی که در وبلاگ ها منتشر می کنید، طراحی اینفوگرافیک انجام دهید. البته طراحی اینفوگرافیک باید خلاقانه و نوآورانه باشد، در غیر اینصورت جلب توجه نمی کند و عملکرد لازم را نخواهد داشت. در این مطلب بیان می کنیم که یک طراحی اینفوگرافیک جذاب، لازم نیست پیچیده و دشوار باشد. رعایت برخی اصول ساده‌ی طراحی و تولید محتوا برای جذابیت محتوا کافی است. هفت اصل مهم در طراحی اینفوگرافیک را در ادامه بخوانید.

۱) انتخاب یک موضوع جذاب و کلیدی

یک طراحی اینفوگرافیکی زمانی با ارزش است و قابل اشتراک گذاری توسط مخاطبان را دارد که به یک مشکل اساسی و مهم بپردازد. در این راستا ابتدا باید این مشکل انتخاب شود، سپس در خصوص راهکارهای حل آن مطالعه شود. در نهایت اطلاعات به دست آمده باید توسط اینفوگرافیک در اختیار مخاطب قرا بگیرد. برای تاثیرگذاری بیشتر مطلب، بهتر است خودتان را به جای مخاطب قرار دهید.

ابتدا از خودتان بپرسید: مشکلات عمده ای که مخاطبان با آن روبه رو هستند کدامند؟

در گام بعدی موضوعات و عناوین متناسب با این مسایل را شناسایی و انتخاب کنید.

فرمت محتوایی موضوعات اینفوگرافیک اغلب به شکل راهنمایی و دستورالعمل هستند. این راهکارها به شکلی زیبا، ساده و جذاب به مخاطب انتقال داده می شود. اگر کسب و کار شما توانایی عرضه این راهکارها و حل مشکلات را دارد، حتما در طراحی اینفوگرافی به صنعت خود اشاره کنید.

در طراحی اینفوگرافیکی زیر عنوانی جذاب انتخاب شده و راهکارهایی کلیدی در رابطه با موفقیت در استارتاپ ها بیان شده است.

1

۲) به چالش کشیدن وضعیت موجود

تولید محتوایی که وضع موجود را به چالش می کشد نقش زیادی در بالابردن محبوبیت کسب و کار شما ایفا می کند. با رعایت این اصل در طراحی اینفوگرافیک، مخاطبان به میزان تاثیر گذاری و تخصص شما درکسب و کار پی می برند. به عنوان مثال، طبق مطالعات کارشناسان، هشتگ هایی که شرایط فعلی کسب و کار را به چالش می کشند، طرفدار بیشتری در شبکه های اجتماعی دارند.

این نوع از تولید محتوا باعث ایجاد بحث و گفتگو در بین مردم می شود و نام برند شما را سر زبان ها می اندازد.

در طراحی اینفوگرافیک زیر آمار فارغ التحصیلان مهندسی در چند کشور بررسی شده است. بر خلاف انتظارات عموم مردم کشوری پیشرفته مثل ژاپن فارغ التحصیل مهندسی کمتری نسبت به ایران دارد و این چالشی در سیستم آموزشی کشور محسوب می شود.

طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک

۳) تغییر چشم انداز

سوال یا مشکل موجود را به شکلی جدید مطرح کنید تا تاثیرگذارتر شود. به عنوان مثال اگر شرکتی در حوزه دارو و درمان دارید، می توانید با دادن اطلاعات جالب علمی و پزشکی در طراحی اینفوگرافیک، مردم را تشویق به حفظ سلامتی و مصرف محصولات خود بکنید.

به طراحی اینفوگرافیک زیر توجه کنید.

طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک

۴) استفاده از مطالب آشنا و خاطره انگیز

اگر در طراحی اینفوگرافیک از ضرب المثل ها و عبارات خاطره انگیز استفاده شود، کنجکاوی مردم را به خود جلب می کند و آن ها را به دنبال کردن موضوع اینفوگرافیک تشویق می کند. در واقع مفهوم ضرب المثل استفاده شده، برای تبلیغ کسب و کار به کار می رود.

همچنین معرفی زندگینامه افراد معروف و موفق، می تواند روش موثری در یک طراحی اینفوگرافیک جذاب باشد.

در شکل زیر یک طراحی اینفوگرافیک زیبا از زندگینامه استیو جابز آورده شده است.

طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک

۵) استفاده از آمارها

روزانه آمارهای زیادی از مراکز آمارگیری منتشر می شود. مقایسه این آمارها با هم می تواند به نتایج جالبی منجر شود. این روش یکی از روشهای طراحی اینفوگرافیک موفق است.

به عنوان مثال اینفوگرافیک زیر آمار جراحی های زیبایی را بررسی کرده است که موضوعی جذاب برای عموم مردم است.

طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک

۶) بیان اطلاعاتی فراتر از زمینه فعالیت کسب و کار

هنگام تولید محتوا و طراحی اینفوگرافی، خود را محدود به فضای کاری خود نکنید. پای خود را یک قدم فراتر بگذارید و سراغ مطالب متنوع دیگر نیز بروید. همچنین می توانید بین این موضوعات و فضای کسب و کار خود ارتباطاتی را پیدا کرده و در طراحی اینفوگرافیک به آن اشاره کنید.

به عنوان مثال اگر کسب و کاری در رابطه با خرید و فروش آنلاین دارید، می توانید اینفوگرافیک هایی در رابطه با تفاوت بازاریابی سنتی و آنلاین منتشر کنید. این اینفوگرافیک مستقیما به معرفی محصول مورد نظر نمی پردازد، بلکه مخاطب را تشویق به بازاریابی آنلاین می کند.

طراحی اینفوگرافیک
طراحی اینفوگرافیک

۷) ادغام کردن دو یا چند موضوع

آخرین اصل در طراحی یک اینفوگرافی ادغام دو یا چند موضوع است. این چند موضوع باید از جهاتی باهم مشترک باشند. این روش بسیار کارآمد و گیرا است.

در طراحی اینفوگرافیک زیر چند موضوع و آمار مختلف در رابطه با محیط زیست، در کنار هم بیان شده اند.

طراحی اینفوگرافیک

نتیجه گیری

صرف کردن زمان روی یک طراحی اینفوگرافی و منتشر کردن آن، بدون گرفتن بازخورد مناسب از مخاطب، بسیار دلسرد کننده است. همانند روش های تولید محتوای دیگر، در طراحی اینفوگرافیک نیز رقابت تنگاتنگی بین کسب و کارها وجود دارد. طراحی های اینفوگرافیک را صرفا برای رفع تکلیف انجام ندهید؛ از این اصول گفته شده در این مطلب استفاده کنید و محتوایی تولید کنید که قابلیت دیده شدن داشته باشد.

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *