۱۱ روش برای تبدیل خوانندگان وبلاگ به مشتری‌های دائمی

بیشتر زمان‌های فراغت از کار من به وبلاگ‌نویسی می‌گذرد. علاوه بر وبلاگ شخصی خودم، دو وبلاگ دیگر را هم مدیریت می‌کنم. من تقریبا هر روز هفته را می‌نویسم.شاید مانند هر کارآفرین دیگری در زمان کم بیاورم اما همین باعث شده تا وبلاگ‌نویسی به یک تعهد بزرگ برایم تبدیل شود. از آنجایی که دوست ندارم وقت خود را هدر بدهم سعی می‌کنم تا محتوایی که تولید می‌کنم، برای کسب‌وکارم مفید باشد و باعث بالارفتن سوددهی آن شود.

اگر تاکنون نتوانسته‌اید وبلاگ خود را به یک منبع درآمد تبدیل کنید، مواردی که در ادامه آمده است کمک خوبی برای‌تان خواهد بود. راه‌حل‌هایی که کمک کرده تا بتوانم خوانندگان وبلاگ خود را به مشتریانی خوب و همیشگی تبدیل کنم.

۱- مخاطبان خود را بشناسید

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا نمایید، باید مخاطبان خود را بشناسید. خودتان هم می‌دانید که نمی‌توان برای مادران خانه‌دار و حرفه‌ای‌های تکنولوژی از یک شیوه‌ی گفتار استفاده کرد. در واقع این مخاطبین هستند که نوع محتوایی را که شما در وبلاگ‌تان منتشر می‌کنید، انتخاب می‌نمایند.
شاید در ابتدا به نظر بسیار آسان بیاید اما من بارها مشاهده کرده‌ام که کسب‌وکارها به اشتباه، محتوایی را تولید کرده‌اند که با وجود خوب بودن موضوع و زبان، تناسبی با مخاطبین مورد نظر آن‌ها ندارد.

فرض کنیم که به تازگی یک شرکت بازاریابی به پا کرده‌اید و می‌خواهید وبلاگی را برای آن راه‌اندازی کنید. عنوان‌هایی که در ادامه آمده نمونه مقاله‌هایی است که می‌توانید در وبلاگ خود منتشر نمایید.

– ۱۰ قاعده‌ی بازاریابی‌های موفق
– نقطه‌ی عطف بازاریابی آنلاین و آفلاین در عصر دیجیتال
– کار خود را با بازاریابی دیجیتال آغاز کنید

مشکلی که در چنین تیترهایی وجود دارد این است که مخاطبین شما نمی‌خواهند روش‌های تبدیل شدن به یک بازاریاب موفق را بیاموزند. آن‌ها بیشتر به دنبال چیزی هستند که می‌تواند روی کسب‌وکارشان تاثیر بگذارد. با این کار شاید شما فقط بتوانید حس نیاز به رفع مشکل را در مخاطب ایجاد کنید. اما محتوایی که می‌تواند خواننده را به یک مشتری بالفعل تبدیل کند، با این نوع محتوا متفاوت است.

با در نظر گرفتن دسته‌بندی‌های زیر می‌توانید مشکلات، خواسته‌ها و نیازهای هر دسته از مشتریان خود را بفهمید:

سن
جنسیت
وضعیت تاهل
حرفه
منافع
و یک پرسش طلایی:

اینکه مشکلات و چالش‌هایی را که با آن روبرو هستند، بدانید.

زمانی که اطلاعات تمامی مخاطبین خود را جمع‌آوری کردید، یک پیش‌نویس از مشتریان خود تهیه کنید و براساس آن لحن و محتوای خود را تنظیم نمایید.

۲- موضوعاتی را انتخاب کنید که مشکلات کاربران را حل می‌کند

بهترین وبلاگ‌ها آن‌هایی هستند که به درد کاربران می‌خورند و مشکلی از آن‌ها را رفع می‌کند. برای مثال می‌توانید هدف خود را بیشتر روی رفع مشکلاتی مثل پول بیشتر، بهبود خدمات به مشتریان و یا افزایش اعتماد به نفس افراد در سازمان‌ قرار دهید.

برای اینکه انگیزه‌ی خوانندگان به خرید از شما افزایش یابد، بهتر است پیرامون مشکلات‌شان صحبت کنید.

تمامی پاسخ‌ها را نگویید.

برای ارائه‌ی اطلاعات مفید و کاربردی به مشتریان خود یک چارچوب عملی تعیین کنید. این یعنی اینکه نباید راه‌حل کامل را به کاربر بگویید. کاربر برای رسیدن به راه‌حل کامل باید به شما رجوع کند. این رجوع کردن می‌تواند حتی یک دانلود، ثبت نام، یک خرید کوچک و یا حتی پیوستن به لیست پستی شما باشد.

۳- با توجه به چرخه‌ی خرید مشتریان، محتوا تولید کنید

باید مطمئن باشید که مطالب شما تمامی مراحل یک چرخه خرید را در بر می‌گیرد:

-نیاز
مشتریان قصد دارند چیزی بخرند. آن ها ۱۰۰٪ مطمئن نیستند که به چه چیزی نیاز دارند.

-تحقیق اولیه
مشتری به مشکلی بر می‌خورد و بعد از آگاه شدن به نیاز خود، به دنبال راه‌حلی برای رفع این مشکل است.

-مرحله‌ی تصمیم‌گیری
کاربر راه‌حل را از میان موارد مشابه برگزیده و قصد دارد تا خرید را انجام دهد.

-خرید
مشتری خرید را انجام می‌دهد.

اگر هدف شما از تولید محتوا این است که فروش خود را افزایش دهید، باید مشتری را در مرحله‌ی تحقیق اولیه هدف قرار دهید. کار شما این است که به مشتریان اطلاعاتی را که نیاز دارند، بدهید. به اینصورت که مشکل و راه‌حل را به او بشناسانید و اجازه بدهید تا به مراحل بعدی برود.

۴- قالب نوشته را رعایت کنید

مواردی را که می‌گویم باید برای تمامی پست‌های وبلاگی خود رعایت کنید. همه‌ی ما دایره‌ی توجه کمی داریم و برای همین هم باید سعی کنید تا توجه خواننده را به بخش‌های مهم نوشته جلب نمایید.

مثلا پاراگراف‌های خود را کوتاه کنید. سعی کنید بیشتر از سه جمله در هر پاراگراف استفاده نکنید. از عنوان‌های فرعی استفاده کنید. فونت و اندازه‌ای را که بیشتر خواناست انتخاب کنید یا اینکه از تصاویر استفاده نمایید.

۵- از احساسات مردم برای پول در آوردن استفاده کنید

شاید به نظر کمی مسخره و غیر منطقی برسد اما بسیاری از تصمیمات ما مخصوصا برای تصمیماتی که برای خرید چیزی می‌گیریم، تابع احساسات‌مان است. کاربر یک ایده برای خرید دارد و مقداری هم پول که می‌خواهد صرف خرید نماید. این یک تصمیم ذهنی است اما در نهایت احساسات او باعث می‌شود تا تصمیم بگیرد این پول را صرف خرید چه چیزی خواهد نمود.

بازاریابان هوشمند از این متد در تولید محتوای خود استفاده می‌کنند. مثلا:

-از زبانی استفاده کنید که هیجانات مثبت در خواننده ایجاد کند. اگرچه ترس می‌تواند یک محرک موثر باشد، اما ما بیشتر زمانی خرید می‌کنیم که ذهن‌مان مثبت می‌اندیشد.
-با خوانندگان خود روابط خوب ایجاد کنید. روی رابطه‌ی خود با خوانندگان بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.
-ترس خوانندگان را از بین ببرید. ما همه دوست داریم تا درمورد خرید خود مطمئن باشیم. برای همین هم بهتر است تا به مشتریان خود اطمینان ۱۰۰درصدی بدهید.
مثال زیر نمونه‌ای از eBAY است که به مشتری این اطمینان را می‌دهد که از خرید نترسد!


بازاریابی-محتوا

۶- تمرکز مشتری را بالا ببرید

پست‌های وبلاگی خود را در یک نقطه متمرکز کنید. سعی کنید حواس کاربر خیلی پرت نشود. پست وبلاگی خود را مثل یک جاده در نظر بگیرید. این جاده باید مستقیم باشد و به جاده‌های دیگر کمتر متصل باشد. در عوض باید اطلاعات زیادی داشته باشد که کاربر را به پایان راه راهنمایی می‌کند.
روی هدف متمرکز شوید ولی آن را آرام آرام آشکار کنید. اطلاعاتی را که ضروری نیستند بیان نکنید و سعی کنید زیاد لینک ندهید.

۷- نظرات مشتریان را در محتوای خود جای دهید

تجربه ثابت کرده است که آوردن نظرات مشتریان در یک نوشته به میزان ۲۵ درصد میزان مکالمات بین کاربران را افزایش می‌دهد. شما هم می‌توانید از این طریق خوانندگان خود را وادار به صحبت کنید.
برای نوشته‌ی خود از نقل قول‌ها استفاده کنید. نقل قول به افرادی که با نفوذ و مهم هستند. این نقل قول‌ها به نوشته‌ی شما هویت و اطمینان بیشتری می‌بخشد.

۸- اولویت بندی کنید

آیا تا به حال شده که وسیله‌ای را برای اینکه قیمت خوبی دارد و فقط یکی از آن مانده بخرید؟ این ترس از دست دادن را که یک ابزار موثر برای فروش در میان بازاریان است، سندروم FOMO می‌گویند.
این سندورم در واقع ترس از دست دادن چیزی است که به ان نیاز نداریم ولی چون ممکن است دیگر در دسترس نباشد یا اینکه گران‌تر شود، آن را می‌خریم.


بازاریابی-محتوا-۲

برای ایجاد اضطرار در کاربران می‌توانید به شیوه‌ی زیر عمل کنید:

-از لحنی استفاده کنید که مشتری فکر کند همین حالا به محصول شما نیاز دارد. جمله‌ی این کفش، برای یک ماه ۲۰ درصد ارزان‌تر فروخته خواهد شد، مثالی برای این مورد است.
– به گونه‌ای بنویسید که حس اضطرار را در خواننده ایجاد کند. جملات کوتاه انتخاب کنید. پارگراف‌ها را کوتاه‌تر کنید. این باعث می‌شود تا تاثیر نوشته روی خواننده بیشتر باشد. یا اینکه می‌توانید مشتریان را به خرید ترغیب کنید. مثلا به صد مشتری اول خود کتاب رایگان هدیه بدهید یا در هفته‌ی اول به مشتریان جایزه بدهید و مواردی مانند این.

۹- بیش از حد تبلیغاتی نشوید

هدف شما از نوشتن، فروش محصولات است. این واقعیت را هم من می‌دانم و هم شما. اما مشتری نباید این موضوع را بفهمد. در غیر اینصورت مشتریان اعتماد خود را به شما از دست خواهند داد. نوشته‌ای که به کاربران مشاوره می‌دهد ایده‌آل‌ترین حالت برای زمانی است که می‌خواهیم فروش یک محصول را افزایش دهیم.

مصرف‌کنندگان باید به شما اعتماد کنند و تنها راه اعتمادسازی این است که به ان‌ها مشاوره بدهید. زمانی که این اعتماد در آن‌ها ایجاد شد مشتری روی هرچیزی که قرار است شما در اختیارش بگذارید، سرمایه‌گذاری می‌کند.

۱۰- از بازاریابی مجدد استفاده کنید

کاربران وبلاگ شما را نگاه می‌کنند ولی عکس العملی نشان نمی‌دهند. ناراحت نشوید. این اتفاق برای تمامی وبلاگ‌نویسان می‌افتد. حالا بیایید یک بازاریابی مجدد انجام دهیم. بازاریابی مجدد یا نشانه‌گیری مجدد به شما این امکان را می‌دهد که به بازدید کنندگانی که قبلا به وبلاگ شما آمده‎اند دسترسی داشته‌ باشید.


بازاریابی-محتوا-۳

نکته‌ی مهم این است که بازار هدف خود را درست انتخاب کنید. تصویری که در ادامه امده است مربوط به بازاریابی مجدد Curata می‌باشد. من این سایت را قبل از نوشتن این مطلب نگاه کرده‌ام و حالا سایت دیگری را باز کرده‌ام که تبلیغ Curata را برای من نشان می‌دهد.

۱۱ – از دعوت به عمل (Call to Action) استفاده کنید.

حرفم را با این مورد تمام می‌کنم چون به نظرم بسیار مهم است. بیشتر کاربران هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند و شما باید آن‌ها را مجبور به نشان دادن عکس العمل کنید. پیاده‌سازی دعوت به عمل برای آن دسته از مصرف کنندگانی که با تلفن همراه به جستجوی انچه که می‌خواهند هستند و در مرحله بعدی آماده ‌ی خرید می‌شوند، این مفهوم را می‌رساند که می‌توانند به راحتی با فشردن یک دکمه دستورالعمل را دریافت کنند. اما با روش‌های دیگر باید امیدوار باشید که کاربر بعدا شما را دنبال خواهد کرد.

CTAs برخلاف تبلیغات پاپ‌آپ، مشتری را به طور طبیعی به وبلاگ شما جذب می‌کند. تبلیغاتی که مخترعش به دلیل ایجاد آن از جهانیان عذرخواهی کرد!


بازاریابی-محتوا-۴

هر کدام از این موارد توسط هیئیت تحریریه‌ی ما نوشته شده است و تجربه‌ی شخصی افراد است. ممکن است اجرای همه و یا تعدادی از آن‌ها برای سازمان و وبلاگ شما نیز مفید باشد یا اینکه برعکس. به هر حال بهتر است راه‌حل‌های ارائه شده را خودتان امتحان کنید و یک استراتژی برای خود در نظر بگیرید.

منبع : CMI


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *