۹ افزونه‌ی مفید سئو برای وبلاگ‌ نویسان

سئو یکی از اِلمان‌های مهم برای هر وب‌سایت است. بنابراین شما به عنوان یک کارشناس سئو همواره باید از تمامی تعاملات آگاه بوده و به‌علاوه اطلاعاتی در مورد ایجاد لینک، بازاریابی، روابط عمومی، روانشناسی و فناوری نیز داشته باشید. زیرا گاهی در نقطه‌ای قرار می‌گیرید که زمان کافی برای انجام کارهایی که تمایل دارید انجام دهید را ندارید. اما به کمک افزونه‌ها و صرف زمان اندکی آنچه که لازم دارید را می‌توانید ذخیره کنید.

برای نصب این افزونه‌ها تنها چند کلیک ساده لازم است و پس از نصب در سمت راست نوار آدرس خود می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
نصب این افزونه‌ها مزایایی با خود به همراه دارند که چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

– سرعت بخشی به تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایت
– بررسی کدهای پشت وب‌سایت‌ها
– ساخت لینک‌های بهتر
– صرفه‌جویی در زمان از طریق بهبود بهره‌وری وظایف

در ادامه ۱۰ نمونه از افزونه‌هایی‌ که جزو بهترین‌ها محسوب می‌شوند را معرفی می‌کنیم. در ضمن پیشنهاد می‌کنم حتماً چند نمونه از آن‌ها را نصب و امتحان کنید تا مزایایشان برایتان قابل لمس باشد.

البته اکثر افزونه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شوند مربوط به مرورگر کروم هستند، هر چند بعضی از آن‌ها نسخه‌ی فایرفاکس هم دارند. اما تنها تعداد محدودی در مرورگرهایی مثل اینترنت اکسپلورر، سافاری یا اپرا نمونه‌ی مشابه دارند.
افزونه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شوند در یک نگاه سریع تعداد لینک‌دهنده‌ها و شبکه‌های اجتماعی را بر اساس سئوسئو مشخص می‌کنند.

۱- Mozbar

Mozbar یکی از اولین افزونه‌‌‌ها در نوع خود است که حتی با وجود آمدن افزونه‌های دیگر نیز هنوز محبوبیت فراوانی دارد. این افزونه به دو صورت قابل استفاده است.

اول این‌که هنگامی که یک کلمه‌ی کلیدی در گوگل جستجو می‌شود این افزونه آمار هر یک از نتایج جستجو شده را در زیر آن‌ نشان می‌دهد. همچنین این امکان را برایتان فراهم می‌کند که خیلی سریع قدرت صفحه (page authority) و قدرت دامنه (domain authority) را برای ارزیابی‌های رقابتی مشاهده کنید. از سوی دیگر نیز پس از نصب این افزونه و با استفاده از دکمه‌ی کناری جستجوی گوگل می‌توانید درجه‌ی سختی کلمات کلیدی را با آن ارزیابی کنید.

و دوم این که بعد از دسترسی به یک صفحه در وب با کلیک بر روی این افزونه می‌توانید آمار کلی صفحه از جمله قدرت صفحه، رتبه‌ی دامنه و میزان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید برای عمیق‌تر شدن در یک صفحه بر روی آیکون ذره‌بین در سمت چپ نوار کلیک کنید تا شما را به یک صفحه دیگر هدایت کند که در آن امکان مشاهده‌ی متن متا، متن alt، عنوان، سرعت بارگذاری صفحه، نشانه‌گذاری‌ها و … وجود دارد.

اکثر موارد ذکر شده با داشتن یک حساب کاربری ساده و به شکل رایگان قابل مشاهده است اما در صورتی که بخواهید دسترسی کاملی به سرویس‌ این افزونه داشته باشید نیاز به داشتن یک حساب PRO دارید.

۲- تجزیه‌وتحلیل سئو و وب‌سایت‌ها توسط WooRank

این افزونه یکی از بهترین افزونه‌های موجود در زمینه‌ی سئو است و بیشتر بر روی جنبه‌های فنی و سئو صفحه تمرکز دارد.
اگر زمانی که در یک صفحه قرار دارید بر روی آیکون آن کلیک کنید پنلی در سمت چپ آغاز به کار خواهد کرد. پس از آن کافی است تنها به مدت ۲۰ الی ۳۰ ثانیه صبر کنید تا این این افزونه اجرا شود. اولین چیزی که شاهد آن خواهید بود امتیاز این صفحه از ۱۰۰ است. این امتیاز به میزان استفاده‌ی سایت از شیوه‌های عمومی بستگی دارد.

هر تب از این افزونه اطلاعات مختلفی در مورد هر صفحه یا کل سایت در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اطلاعات اساسی سئو : تگ‌های عنوان و اطلاعات متا
بهینه‌ساز موبایل: امتیاز ارتباط با تلفن همراه و نمایش آن در دستگاه‌های مختلف
قابلیت استفاده: معیارهای بارگذاری صفحه و چگونگی دسترسی آسان به مطالب
فناوری: مشخص کردن پلاگین‌ها و CMS استفاده شده توسط سایت
اجتماعی: آمار به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی
بازدیدکنندگان: برآورد سطح ترافیک

نکته‌ی مهمی که در مورد این نوار ابزار وجود دارد این است که همه‌ی اطلاعات ارائه شده توسط آن رایگان هستند. و تنها چند گزینه‌ی پیشرفته در آن وجود دارد که نیازمند وجود یک حساب کاربری و پرداخت حق‌العمل است.

۳- Check My Links

هر زمان که بخواهید لینک‌های خراب موجود در سایتی را تشخیص دهید به این افزونه نیاز خواهید داشت. برای این کار کافی است بر روی آیکون این افزونه کلیک کنید تا به سرعت تمام لینک‌های موجود در یک صفحه را تست کند.

پس از تست تمام لینک‌های موجود در صفحه لینک‌های سالم با رنگ سبز و لینک‌های خراب با رنگ قرمز مشخص می‌شوند و کد خطای لینک‌های مشکل‌دار نیز در کنار آن‌ها نوشته می‌شود.

تنها موردی که در این افزونه می‌توانید آن را بهبود بخشید داشتن یک کلید میانبر برای سرعت بخشیدن به عمل کپی کردن آدرس و ایجاد ارتباط بین لینک‌های شکسته است. از سوی دیگر می‌توان گفت این افزونه بهترین جستجوگر لینک‌های شکسته‌ای است که تا کنون از آن استفاده شده است.

۴- SEO Quake

هر چند این افزونه کمی ساده‌تر از سایر افزونه‌هاست اما آنچه را که به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. از سوی دیگر نیز یکی از معدود افزونه‌هایی است که برای تمام مرورگرها از جمله اپرا و سافاری قابل دسترسی می‌باشد.

این افزونه درست مثل Mozbar و Ahrefs طراحی شده تا با صفحات حاصل از نتایج موتور جستجو کار کند. هنگام استفاده از این افزونه وقتی به دنبال چیزی در گوگل می‌گردید یک نوار در زیر هر نتیجه دریافت خواهید کرد.

استفاده از این افزونه یک برآورد سریع از تعداد لینک‌های داده شده به یک صفحه و دامنه، سن صفحه، رتبه‌ی الکسا، و لینک‌های ارتباطی موجود بین آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. یکی از ویژگی‌های واقعاً جالب این افزونه توانایی ذخیره‌ی داده‌ها و نتایج SERP به عنوان CSV است.

زمانی که از این افزونه برای صفحه‌ای در وب استفاده می‌کنید تب جدیدی به همراه نتایج برای شما باز می‌شود که شامل اطلاعات متا، اشتراک‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، چگالی کلمه‌ی کلیدی و اطلاعات لینک‌دهی است.

نکته‌ی آخر این‌که می‌توانید این افزونه را به شکلی سفارشی‌سازی‌شده استفاده کنید. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد تا پارامترهای مورد نیاز خود را هر چند طبق معیارهای استاندارد نباشند به آن اضافه کنید.

۵- Firebug

این افزونه مختص هر سئو یا توسعه‌دهنده‌ای است که از فایرفاکس استفاده می‌کند. و به شما کمک می‌کند تا با کلیک بر روی یک عنصر صفحه کد HTML یا CSS آن را ببینید. به علاوه شما می‌توانید با ویرایش کدهای صفحه آن را به شکلی که دوست دارید تغییر داده و نتیجه را مشاهده کنید.

۶- iMacros

اتوماسیون یک ابزار قدرتمند است. این‌که چگونه تبادل‌کننده‌ها و بهینه‌سازهای سایت برای سال‌ها نتایج حاصل از موتورهای جستجو را تحت سلطه‌ی خود درمی‌آورند نکته‌ی بسیار مهمی است. اکنون که گوگل این کار را به دست گرفته است در بیش‌تر بخش‌ها ایجادکننده‌های خودکار لینک از کار افتاده‌اند. البته این هرگز به این معنی نیست که اتوماسیون نمی‌تواند در سایر جنبه‌های سئو به شما کمک کند.

اگر شما کاری را به شکل روزانه یا هفتگی انجام می‌دهید و این پروسه همیشه دقیقاً با همین روال انجام می‌شود می‌توانید آن را به حالت خودکار تنظیم نمایید.

قدرت سیستم اتوماسیون در این است که در انجام هر کار کوچک چند دقیقه زمان ذخیره کند که صرفه‌جویی در زمان به شکل منظم در پایان سال می‌تواند ساعت‌ها زمان را برای شما ذخیره کند.

نسخه‌ی کامل iMacros باید خریداری شود اما افزونه‌های آن رایگان هستند و برای انجام بیشتر کارهای عمومی سئو کاملاً مناسب است. البته این موضوع مسئله‌ی نسبتاً فنی است که باید به طور کامل یادگرفته شود.

۷- ShareMetric

در صورتی که تمایلی به استفاده از یک نوار کاملی از سئو ندارید نیز لازم است بدانید که عملکرد یک صفحه‌ی خاص در رسانه‌های اجتماعی چگونه است. و برای این کار می‌توانید از این افزونه استفاده کنید. زمانی که بر روی آیکون این افزونه کلیک کنید این ابزار آمار شبکه‌های اجتماعی هر صفحه از جمله فیس‌بوک، توییتر، لینکداین، گوگل پلاس و… نشان می‌دهد.

علاه بر این آمار عمومی مربوط به سئو را که شامل (OSE (Open Site Explorer و رتبه‌ی دامنه و ارتباطات دامنه‌ی اصلی هر صفحه است را در اختیار شما قرار می‌دهد.

۸- Scraper

Scraper ابزاری برای استخراج داده است که به شما کمک می‎کند داده‌ها را از صفحات وب به صفحات گسترده انتقال دهید. هنگامی که بخواهید به سرعت به تجزیه‌وتحلیل داده‌های صفحات وب در صفحات گسترده بپردازید این افزونه بسیار مفید خواهد بود.
نکته‌ی دیگر در مورد این افزونه این است که کاملاً بصری و ساده طراحی شده است و به صورت تمام وقت کار نخواهد کرد. یعنی این افزونه پیچیدگی را در نظر نگرفته است تا بتواند به اندازه‌ای قوی شود که مسئولیت رسیدگی به تمام موقعیت‌ها را بر عهده بگیرد.

۹-  Bit.ly

بخش بزرگی از کار شما به عنوان یک سئوس کار حول محور لینک‌دهی می‌چرخد. Bit.ly یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های کوتاه‌کننده‌ی لینک است که به شما این امکان را می‌دهد که  URLهای خود را به سرعت کوتاه کنید و آمار ردیابی یک لینک مانند تعداد کلیک انجام شده بر روی آن را مشاهده کنید.
یکی از ویژگی‌های جالب این افزونه این است که هنگامی که می‌خواهید یک URL را به کمک آن کوتاه کنید، در صورتی که فرد دیگری قبلاً این کار را با همین افزونه انجام داده باشد، می‌توانید ببینید که قبلاً چند بار روی آن کلیک شده است. زمانی که بر روی آیکون این افزونه کلیک می‌کنید بلافاصله آدرس کوتاه شده‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که به صورت مستقیم می‌توانید آن را در پروفایل‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه در “۹ افزونه‌ی مفید سئو برای وبلاگ‌ نویسان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *