۴ برندی که ماهرانه از بازاریابی محتوایی استفاده می‌کنند

برخی از کسب‌وکارها توانسته‌اند تنها با بازاریابی محتوایی وضعیت فوق‌العاده‌ای در جهان کسب‌وکار بدست آورده‌اند. این کسب‌وکارها اساسا تعریف خوبی از بازاریابی محتوا، رویکردهای آن و پاسخ‌هایی که مردم خواهند داد، ارائه می‌کنند.

ولی چه چیزی است که باعث می‌شود این کسب‌وکارها رشد کنند؟

در این‌جا، بعنوان نویسنده این متن باید به چند چیز ساده اذعان کنم، بسیاری از شرکت‌هایی که با بازاریابی محتوایی کارهای بسیار جذابی انجام می‌دهند دارای مزیت‌های بالقوه‌ای از جمله محصولی حرفه‌ای با تقاضای زیاد، برند شناخته شده، اطلاعات خاص وناب، رهبر فکری با تجربه، رهبر بازاریابی محتوای حرفه‌ای و بودجه مالی قدرتمند هستند.

با این وجود، شما ممکن است که هیچ بودجه‌ای نداشته باشید، استعدادتان صفر باشد و به هیچ‌وجه شناخته شده نباشید. بنابراین سوالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که آیا شما هنوز هم می‌توانید در بازاریابی محتوایی برجسته باشید؟

پاسخ مثبت است، من قصد دارم در ادامه تعدادی از کسب‌وکارهایی را معرفی کنم که ازطریق بازاریابی محتوایی بدون داشتن هیچ مزیتی توانسته‌اند به کسب‌وکارهای بزرگی تبدیل شده‌اند. می‌توانید از طرز فکر این کسب‌وکارها رویکرد متناسب با خودتان را انتخاب کنید و با نگرش‌های قوی برای آینده‌ی بازاریابی محتواییی آشنا شوید.

۱) TED

تد یک سازمان‌ غیرانتفاعی است و رویکرد کلی آن محتوا است. همان‌طور که در وب‌سایت تد آورده شده، این سازمان به نشر و گسترش افکار و ایده‌ها در قالب سخنرانی‌های قوی و کوتاه (۱۸ دقیقه و کمتر) اختصاص داده شده است.

تد در سال ۱۹۸۴ آغاز شد و امروزه یکی از برترین منابع جهان در ارائه‌ی محتوای معتبر و الهام‌بخش است.

وب‌سایت تد تاکنون بیش از یک میلیارد بار مشاهده شده است، به طور متوسط هر صفحه‌ی جدید در هرثانیه بیش از۱۷ بازدید دارد و به بیش از ۱۰۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

بازاریابی-محتوا-تد
تد بیش از سه و نیم میلیون دنبال‌کننده در کانال یوتیوب، ۵.۲ میلیون در تدایکس، ۲.۱ میلیون در TED آموزشی و ۱۳۰ هزار در TEDxYouth دارد. بسیاری از سخنرانی‌های تد بین مردم به صورت گسترده پخش شده، ویروسی می‌شوند و میلیون‌ها بازدید دریافت می‌کنند. محتوای این ویدیوها ممکن است کاملا سرگرم‌کننده باشند اما بسیار الهام‌بخش و آموزشی هستند. چگونه تد توانسته به چنین منبع قدرتمندی از بازاریابی محتوایی تبدیل شود، به ویژه آن‌که فیلم‌های آن‌ها چیزی بیش از صحبت و سخنرانی خود مردم نیست؟

نکته: ایده‌های شما باید ارزش گسترش داشته باشند.

ماموریت تد پاسخگوی این نیاز است، تد سازمانی است که به یک چیز اختصاص داده شده است. ایده. ایده‌های خوب، ایده‌های قوی، ایده‌هایی که جهان را تغییر خواهد داد، ایده‌هایی که آینده‌نگر هستند.

مردم باهوش‌تر از آن چیزی هستند که ما فکر می‌کنیم، مردم می‌خواهند الهام بگیرند، به چالش کشیده شوند و با محتوای خوب تغییر پیدا کنند. اگر آن‌ چیزی که می‌خواهید بگویید ارزش گفتن داشته باشد و آن را به خوبی بگویید، محصولات و خدمات شما فروش بیشتری پیدا خواهد کرد. ایده‌ی بازاریابی محتوایی شما باید ارزشمند باشد.

۲) AudienceBloom

AudienceBloom یکی از شرکت‌های محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است و دارای یک تیم کوچک اما زیرک است. همه‌چیز در مورد این تیم جوان شگفت‌انگیز است. بسیاری از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای جهان با استراتژی و مشاوره‌های این تیم ایجاد شده‌اند.

AudienceBloom توانسته به یک برند برتر در سئو و محتوای جهان تبدیل شود، چون آن‌ها همه چیز را راجع به بازاریابی محتوا می‌دانند. وبلاگ آن‌ها به صورت مرتب اطلاعاتی را در مورد جهان بازاریابی دیجیتال منتشر می‌کند. آن‌ها به عنوان یک منبع رایگان بازاریابی آنلاین شناخته شده هستند. علاوه بر یک وبلاگ بسیار قوی در حوزه‌ی بازاریابی آنلاین، جیسون دیمرس بنیانگذار AudienceBloom ایده‌های خودش را در بسیاری از نشریات قوی منتشر می‌کند.

audiencebloom-example-image-2-600x347

نکته: درک قوی از هدف خود داشته باشید و در مورد آن حرف بزنید.

AudienceBloom یک مثال عالی از شرکت‌هایی است که درک درستی از ماموریت و هدف خود دارند و هوشمندانه در مورد آن صحبت می‌کنند. دیمرس صدای قوی در بازاریابی دارد، او کلماتی را به زبان می‌آورد که هرگز فراموش نمی‌شوند. او در مورد صنعت خودش صحبت می‌کند نه فقط برای ‌این‌که برند خود را ترویج دهد، بلکه این کار را انجام می‌دهد تا به مردم آموزش دهد که چگونه یک جایگاه قابل توجه در صنعت خود بدست بیاورند.

۳) GoPro

درست زمانی‌که همه‌ی دوربین‌های دیجیتال شبیه به هم بودند، گوپرو چرخشی کاملا جدید و جذاب ایجاد کرد.این برند دوربینی ایجاد که با آن شما می‌توانید در لحظات حساس زندگی خود مثل زمانی‌که در حال غارنوردی، صعود، دوچرخه‌سواری، پرواز، رانندگی، پرش، شنا، شیرجه و غیره هستید از خودتان عکس بگیرید.

در حال حاضر محتواهایی که با دوربین گوپرو گرفته می‌شوند ویروسی می‌شوند و مهم‌تر این‌که این محتواها توسط خود کاربران تولید می‌شوند. این دوربین به کاربرانش انگیزه می‌دهد تا رویاهای خود را دنبال کنند و کارهایی را انجام دهند که هرگز جرات انجام دادن آن را نداشتند. در واقع این دوربین کاربران خود را به قهرمان تبدیل می‌کند. شعار آن‌ها این است که: ” این زندگی تو است، یک قهرمان باش.”

بازاریابی-محتوا
کاربران این دوربین که “هرو” نامیده می‌شود، از لحظات رویایی خود عکس می‌گیرند، این عکس‌ها به اندازه‌ای جذاب هستند که مردم را وادار به نشستن و لذت بردن از محتوای شگفت‌انگیز می‌کنند.

نکته: بصری باشید و متفاوت از بقیه عمل کنید.

گوپرو محتوای بصری تولید می‌کند، این فراتر از ایده‌ی آپلود تصاویر بر روی توئیتر است. دوربین گوپرو می‌داند که ما انسان‌ها موجودات بصری هستیم و با تصاویر احساساتمان به سرعت تحریک می‌شود. شما لازم نیست که تولیدکننده‌ی دوربین باشید تا از این نوع رویکرد بهره‌مند شوید، اینفوگرافی‌ها و تصاویر جذاب نیز می‌توانند در تحقق همین رویکرد بسیار کمک‌کننده باشد.

۴) IBM

رویکرد بازاریابی محتوایی آی‌بی‌ام به صورت تکه‌تکه است که حتی من نمی‌دانم چگونه، کجا و یا حتی چرا آن را در همه‌جا منتشر می‌کنند. با این حال، من هر وقت یکی از مطالعات و یا تحقیقات آن‌ها را می‌خوانم و یا در اخبار می‌شنوم توجهم به آن جلب می‌شود. دلیلش این است که آی‌بی‌ام می‌داند چه موضوعات و عناوینی برای صنایع مختلف مهم هستند. اما آی‌بی‌ام فراتر از این‌هاست.

بازاریابی-محتوا-ای-بی-ام
آی‌بی‌ام محتوای هیبریدی تولید می‌کند، محتوایی که برای موثر واقع شدن از چند منبع قدرت‌مند استفاده می‌کند. به عنوان مثال Cityone یکی از بازی‌های آی‌بی‌ام است که به کاربران در حل مشکلات کسب‌وکاری، محیط زیست و لجیستیکی کمک می‌کند، چه چیزی می‌تواند آموزشی‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از چنین محتوایی باشد.

نکته: انتشار محتوای جالب به روش‌های جالب.

روشی که آی‌بی‌ام دارد به همین اندازه که من توضیح می‌دهم ساده نیست، روش آی‌بی‌ام به صورت غیرقابل‌انکاری قدرتمند است. آی‌بی‌ام با ترکیب محتوای آموزشی، آموزنده و گیمیفیکیشن به رویکردی از بازاریابی محتوایی که تعداد بسیار کمی از برندها به آن تسلط دارند چیره شده است.

نتیجه‌گیری

شما لازم نیست به اندازه‌ی آی‌بی‌ام به توسعه‌ی گمیفیکیشن بپردازید و یا لازم نیست دوربین‌هایی بفروشید که بتوانید محتوای بصری تولید کنید. محتوای عالی لزوما به محصول یا خدمات فوق‌العاده و بودجه‌ی بسیار زیاد گره خورده نیست، همه‌چیز به رویکرد شما بستگی دارد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *