تاثیر بازاریابی محتوایی بر رشد کسب و کار شما چیست؟

اینکه عنوان ” تاثیر بازاریابی محتوایی بر رشد کسب‌وکار  ” توانسته است توجه شما را به خود جلب کند نشان می‌دهد که احتمالا شما صاحب کسب‌وکاری هستید و به دنبال جذب مشتری و برقراری ارتباط موثر با مشتری هستید. به احتمال زیاد در مورد بازاریابی محتوایی در یک مقاله خوانده‌اید و یا اینکه یک همکار یا مشاور به شما توصیه کرده است که از این روش استفاده کنید.

حتما پس از توصیه‌ی استفاده از بازاریابی محتوایی با خود فکر کرده‌اید”خوب!! بازاریابی محتوایی چطوری می‌تونه به رشد کسب‌وکار من کمک بکنه؟! “

آفرین! قدم اول را درست برداشته اید. اینکه قبل از استفاده از بازاریابی محتوایی می‌خواهید اطلاعات بیشتری از آن بدست آورید کاملا منطقی و عاقلانه است.
واقعا بازاریابی محتوایی چیست؟! آیا فقط یک موضوع مدروز و زودگذر است؟ آیا بیشتر به یک شعار شبیه نیست؟!
اگر بخواهیم بازاریابی محتوایی را فقط در دو سطر و به زبان ساده بیان کنیم همین دو سطر در تعریف آن کافی است:

55

چه چیزی باعث شده است که بازاریابی محتوا امروزه اینقدر اهمیت پیدا کند؟

می‌توان گفت بازاریابی محتوایی بخشی از استراتژی ارتباطات است. بهتر است برای درک کامل اهمیت بازاریابی محتوایی و اینکه چگونه به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند، نقش آن را در سه بخش مصرف‌کننده، موتورهای جستجو و کسب‌وکار به صورت جداگانه بررسی کنیم.

نگرش مصرف‌کننده امروزی دیگر مثل گذشته نیست.

چیزی که امروزه نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است نگرش مخاطب است. انتظارات مخاطب امروزی بالاتر رفته است. او دیگر مشتری گذشته نیست که بدون هیچ بررسی محصول، اقدام به خرید آن نماید. امروزه هر فردی قبل از خرید محصول، بصورت آنلاین ابتدا در مورد محصول و خدمات آن تحقیق و بررسی می‌کند و سپس تصمیم به خرید آن می‌گیرد.

فرض کنید الان تصمیم به خرید اتومبیل دارید. شما هیچ وقت در ابتدا به نمایندگی ماشین مراجعه نمی‌کنید، ابتدا ماشین‌های مختلف را بررسی می‌کنید، قیمت‌ها و ویژگی‌های آنها را مقایسه می‌کنید، سپس تصمیم به خرید می‌گیرید.

امروزه حتی خریداران مواد غذایی نیز قبل از خرید، در مرحله اول با تلفن همراه خود مقدار و قیمت محصول را با محصولات مشابه مقایسه می‌کنند، سپس اقدام به خرید می‌نمایند. همین دلیل می‌تواند کافی باشد تا ایده تولید محتوای خوب در ذهن شما جرقه بزند. مشتری امروز میل به محتواهایی دارد که بتواند به او کمک کند تا تصمیم درستی بگیرد. دیگر مردم مثل گذشته تحت تاثیر تبلیغات قرار ندارند و خیلی کم نسبت به تبلیغات سنتی و سیستم فروش قدیمی رغبت دارند.

طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده 70% مصرف‌کنندگان امروزی ترجیح می‌دهند که بجای تبلیغات سنتی از طریق وبلاگ‌ها در مورد محصول موردنظر خود اطلاعات بدست آورند.
خود کسب‌وکارها نیز بیشتر مایلند تا از طریق همین آنالیز اطلاعات جستجوی کاربران بفهمند مصرف‌کنندگان، دنبال چه محصولی هستند و روی آن سرمایه‌گذاری کنند تا اینکه بخواهند با تبلیغات، مشتری را جذب محصول خود کنند.

خلاصه اینکه محتوای خوب باعث می‌شود این حس در مصرف‌کننده تلقین شود که محصول او تضمین شده و مورد اعتماد است و تصمیم آنها مبنی بر خرید محصول کاملا درست است.

تاثیر بازاریابی محتوایی
تاثیر بازاریابی محتوایی

بنظرتان موتورهای جستجو در کسب‌وکار شما چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

امروزه موتورهای جستجوی قسمتی از زندگی ما را تشکیل داده‌اند. شما هم مثل من بارها برایتان پیش آمده است که سوالی ذهنتان را درگیر کرده است و یا مشکلی دارید و به دنبال پاسخی برای آن هستید. سریع دست به کار می‌شوید و از گوگل کمک می‌گیرید. این بهترین موقعیت برای شما است تا بتوانید مشتریان جدیدی را از همین گوگل جذب کنید. گوگل می‌تواند منجی کسب‌وکار شما شود.
موتورهای جستجو به طور مکرر الگوریتم‌های خود را به روزرسانی می‌کنند. این کار برای این است که بتوانند کیفیت نتایج را بهبود ببخشند و بهترین اطلاعات ممکن را که جستجوگران نیاز دارند، به آنها بدهند.
به روزرسانی گوگل نیز در چند سال اخیر به طور فزاینده‌ای افزایش یافته است. همین عامل باعث می‌شود که رتبه بندی گوگل در هر بار به‌روزرسانی تغییر کند و مطالب با کیفیت بالا به رتبه‌های بالاتر و سایت‌های با کیفیت پایین به رتبه‌های پایین منتقل شوند.
خوب حتما این مطلب ساده را می‌دانید که هر چقد رتبه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو در رده‌های بالاتری باشد میزان بازدید بالاتر و در نتیجه تعداد مشتری ها نیز به تبع افزایش خواهد یافت.

تاثیر بازاریابی محتوایی
تاثیر بازاریابی محتوایی

با این شرایط به نظرتان بهترین راه حل برای قرار گرفتن در رده‌های بالاتر چیست؟!

بله! هر کسب‌وکاری برای اینکه بتواند در صفحات نتایج جستجو نمایش موفقی داشته باشد، باید همیشه مطالب تازه منتشر کند و محتواهای موجود در سایت خود را به روز رسانی کند.

تاثیر بازاریابی محتوایی بر روی کسب‌وکار چگونه است؟

تا به اینجا به این نتیجه رسیدیم که محتوای خوب و مرتبط بدون اینکه بخواهد مشتری را متقاعد کند که محصول مورد نظر را خریداری نماید، باعث بهبود روابط مشتری با برند مورد نظر می‌شود.
محتوای خوب با برجسته‌کردن موضوعات مهم یک دورنمایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و باعث اعتماد بیشتر مشتری به محصول شما می‌شود.
محتوای خوب ترافیک وب سایت و همینطور ترافیک اکانت شبکه‌های اجتماعی شما را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد وب سایت شما در نتایج موتورهای جستجو می‌شود و به مخاطب این امکان را می‌دهد که مطالب شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارد.
تحقیقات نشان داده است که شرکت‌هایی که وبلاگ داشته و مطالب خوبی منتشر می‌کنند، تعداد مراجعه‌کنندگان آنان از طریق وبلاگ بسیار بالا بوده است.

پس همه‌ی این عوامل در کنار هم قرار گرفته و باعث تاثیر بازاریابی محتوایی بر روی کسب‌وکار شما می‌شود.

کسب‌وکارهای موفق ایرانی که از بازاریابی محتوایی استفاده میکنند!

زرین پال

استارتاپ زرین پال در فروردین 1389 ایجاد شد. زرین پال توانسته است با ارائه بهترین و بزرگترین درگاه اینترنتی کشور با سرعت بالایی رشد کند. به طوری که در سالهای 1393و 1394 توانست عناوین قویترین تیم فنی بین استارتاپ‌های ایرانی، سرویس برگزیده و انتخاب اول بهترین سرویس‌های مالی و بانکی را از آن خود کند. زرین پال نیز از بازاریابی محتوایی استفاده کرده است و همچنان قدرتمندانه به راه خود ادامه می‌دهد.

ایوند

ایوند نیز یکی دیگر از استارتاپ‌های موفق ایرانی است که بازاریابی محتوایی نیز در توسعه آن نقش موثری داشته است. در ایوند شما می‌توانید هر رویدادی که دارید مثل سمینار، همایش، دوره‌های آموزشی و حتی دوره‌همی را ایجاد کنید و اطلاعات برگزاری را وارد کرده و بقیه کارها را به ایوند بسپارید.

و بسیاری دیگر … 

فکر میکنید آینده بازاریابی محتوایی به چه سمتی خواهد رفت؟

عصر، عصر تکنولوژی است. دسترسی به اینترنت برای همه افراد افزایش یافته است و هر روز منتظر تکنولوِژی‌های جدیدی هستیم که زندگی تک تک ما را تحت تاثیر قرار خواهند داد. شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، آمازون، مایکروسافت و حتی تسلا به دنبال نوآوریهای جدیدی هستند. پس باید منتظر تغییر بزرگی در رفتار مصرف‌کننده باشیم.
برای هر کسب‌وکاری این تکنولوژی‌ها به منزله راه جدیدی برای تولید محتوا بیشتر، جذب مخاطب و ارائه محصول به مشتری به حساب می‌آید. اگر بازاریابی محتوایی نیز بتواند پا به پای این تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها پیش رود، می‌توان آینده روشنی را برای آن در نظر گرفت.

پ.ن : تصویر شاخص مرتبط با تئوری آشوب است. یک حرکت کوچک ما می‌تواند دنیا را تغییر بدهد چه برسد به کسب‌وکارمان 🙂


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *