در کمتر از ۶۰ دقیقه یک پست وبلاگی استاندارد بنویسید

احتمالا هر از چند گاهی نوشتن یک پست وبلاگی برای شما نیز بسیار دشوار است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ساعت‌ها جلوی مانیتور بنشینید و به این موضوع فکر کنید که در مورد چه چیزی بنویسم؟ یا این‌که از کجا باید شروع کنم؟

گاهی زمان زیادی طول می‌کشد تا یک مقاله‌ی خوب توسط یک نویسنده‌ی مجرب نوشته شود. گاهی حتی نویسندگان با تجربه نیز ده‌ها ساعت زمان صرف نوشتن یک مقاله می‌کنند و هر از گاهی صرف این زمان طولانی برای تولید یک قطعه محتوای خوب باعث ناامیدیشان می‌شود. اما حقیقت این است که این محتوا باید بسیار جذاب بوده و از همه مهم‌تر این‌که کمیاب باشد.

به نظر شما راز و رمز تولید یک محتوای باکیفیت در زمان کوتاه چیست؟ یکی از دلایلی که افراد موفق می‌توانند در مدت زمان کوتاه‌تری یک محتوای خوب ایجاد کنند این است که آن‌ها از سیستم خاصی پیروی می‌کنند.
یک سیستم، فرآیند انجام کارها را هم‌راستا می‌کند و هر چند ممکن است امر خسته‌کننده‌ای به نظر برسد اما انجام امور را بسیار راحت‌تر و کارآمدتر می‌کند.

در ادامه سیستمی ارائه می‌شود که به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در کمتر از یک ساعت یک محتوای مناسب تولید کنیم.

۱) تیتر پست وبلاگی خود را از قبل انتخاب کنید

یکی از بهترین‌ کارها در جهت تولید محتوای باکیفیت انتخاب موضوع و تیتر قبل از زمان مقرر است.

این‌که از قبل تصمیم بگیریم در چه زمینه‌ای می‌خواهیم بنویسیم بسیار موثر است. در مقابل اگر موضوعی را انتخاب کرده و بلافاصله شروع به نوشتن کنیم چون آمادگی ذهنی کافی در این موضوع نداریم مطمئنا بهره‌وری ما کمتر می‌شود.

بنابراین سعی کنید لیستی از تیترهای پست وبلاگی خود تهیه کنید و عناوینی که دوست دارید در مورد آن‌ها بنویسید را در این لیست یادداشت کنید. تهیه‌ی این لیست به بهبود روند تولید محتوا بسیار کمک کرده و باعث تسریع انجام امور می‌شود.

در این صورت وقتی زمان نوشتن فرا می‌رسد، می‌توانید یکی از موضوعات لیست را انتخاب کنید و روی این موضوع کار کنید. یکی از مزایای یادداشت موضوعات از قبل این است که وقتی موضوعی را می‌نویسید، ذهن به شکل ناخودآگاه به تفکر در مورد این موضوعات می‌پردازد و وقتی می‌خواهید در مورد این موضوع مطلبی بنویسید ذهن بسیار آماده‌تر عمل می‌کند. زیرا اغلب وقتی به انتخاب یک موضوع می‌پردازیم چند ایده نیز در راستای این موضوع یادداشت می‌کنیم.

به عنوان مثال گاهی یک مقاله یا یک تصویر یا حتی یک ایده در این موضوع می‌تواند الهام بخش ما باشد. این عمل باعث تسریع فرآیند تولید محتوا می‌شود. با این حال موقع نوشتن باید مراقب باشید زیرا تفکر در مورد موضوعات مختلف باعث منحرف شدن ذهن می‌شود.

۲) مقدمه‌ی مقاله را در چند پاراگراف بنویسید

اولین کاری که هنگام نوشتن یک مقاله باید انجام گیرد ایجاد یک مقدمه است. نوشتن مقدمه کمک می‌کند تا بتوانیم مقاله را راحت‌تر بخش‌ بندی کنیم.

اما سوال اصلی این است که چگونه یک مقدمه مناسب برای پست وبلاگی خود بنویسیم؟

بند اول مقدمه: در این بند سعی کنید توجه خواننده را جلب کنید و ایده‌های بزرگ موجود در مقاله را مطرح کنید.
بند دوم مقدمه: در این بند نیز سعی کنید به تاکید بر روی مقاله بپردازید و به خواننده ثابت کنید که نیاز به خواندن این مطلب دارد.
بند سوم مقدمه: در بند آخر ایده‌های موجود در مقاله را توضیح دهید. نگاهی رو به جلو داشته باشید تا یک دید کلی از آنچه که در این مقاله یاد خواهد گرفت یا تجربه خواهد کرد به خواننده بدهید.

۳) ایجاد ۵ نکته‌ی اصلی

پنج نکته اصلی مهمترین بخش محتوای شما هستند. البته انتخاب عدد -۵- هیچ دلیل خاصی ندارد و این یک عدد تصادفی است.
این نکات تنها باید به اثبات ایده‌ی شما پرداخته و آن را بهبود بخشند. بنابراین می‌توانید این نکات را به هر میزان که نیاز است افزایش دهید. این نکات برای ایجاد ساختاری مناسب برای مقاله به شما کمک می‌کند.

کاربران معمولا به خواندن مقاله‌ها‌ی بدون ساختار تمایل زیادی نشان نمی‌دهند. زیرا مقاله‌ی بدون ساختار ممکن است باعث گیجی خواننده شود و یا او را بی‌حوصله کند. بنابراین طرح خود را به شکلی واضح و روشن آماده کنید و سپس به تولید محتوای مقاله بپردازید.

معمولا روش شماره‌گذاری موضوعات راه‌حل خوبی نیست اما خوانندگان معمولا تمایل بیشتری به این روش نشان می‌دهند. از طرف دیگر نیز استفاده از این تکنیک باعث سهولت در نوشتن می‌شود.

البته نویسنده می‌تواند مقاله‌ای با محتوای عمیق تولید کند و اهداف از پیش تعیین شده‌ای داشته باشد و مقاله را طوری تنظیم کند که محتوا بدون نیاز به شماره‌گذاری به طور مستقیم به رئوس مطالب اشاره کند.

۴) ارائه‌ی نتایج تحقیقات مستند در طرح نکات

قبل از نوشتن مطلب در یک موضوع خاص حتما در مورد آن تحقیق کنید و سعی کنید حتما چندین مقاله یا محتوای با کیفیت بالا در مورد آن مطالعه کنید و سپس به تولید محتوا در آن موضوع بپردازید. زیرا معمولا خوانندگان دوست دارند مطلبی که مطالعه می‌کنند نتایج حاصل از تحقیقات واقعی باشد.

هر چند ممکن است این کار زمان زیادی طلب کند اما به سادگی از روی این مسئله نگذرید. بلکه سعی کنید با یک جستجوی مفید و هدفمند بدون صرف زمان زیادی به مطالعه در زمینه‌ی موضوع مورد نظر خود بپردازید.

۵) برای اثبات ادعاها و برجسته کردن نکات خود از تصاویر استفاده کنید

مطالب خود را به چند بخش تقسیم کنید و برای هر بخش تصاویر متناسب با آن را قرار دهید.

یکی از آسان‌ترین راهها برای یافتن تصاویر مناسب جستجوی تصویر در گوگل می‌باشد. البته برای جستجوی تصاویر از کلمات کلیدی مقاله یا موضوع خود استفاده کنید.

هرگز در زمان جستجو از یک واژه‌ی کلی که وجوه گسترده‌ای دارد استفاده نکنید. یکی از راه‌های ساده برای بهینه کردن جستجوی تصویری کلیک کردن بر روی یکی از دسته‌بندی‌های موجود در بالای صفحه در بخش جستجوی تصاویر گوگل است.

البته توجه داشته باشید که خلاقیت در انتخاب تصاویر نیز بسیار مهم است. زیرا این تصاویر با استناد به مقاله در جست‌وجوی بعدی پیدا خواهند شد. بنابراین تصاویری انتخاب کنید که بیشترین تاثیر را بر روی خوانندگان داشته باشد و همچنین قوانین کپی رایت را نقض نکند.

۶) نتیجه‌گیری

هر چند ممکن است غیر عادی به نظر برسد اما گاهی اوقات می‌توان نتیجه‌گیری از یک مقاله را قبل از نوشتن خود مقاله نوشت. این کار باعث رشد افکار و تمرکز بیشتر نویسنده می‌شود.
حین نوشتن نتیجه‌گیری خیلی به حاشیه نروید. یک نتیجه‌گیری کلی انجام داده و موضوع را تمام کنید. تا خواندن و فهم آن برای کاربر آسان باشد.
نکته مهم در زمینه‌ی نتیجه‌گیری این است که نباید خیلی کوتاه و یا بلند باشد. این بخش به طور متوسط شامل سه پاراگراف است و بهترین روش نوشتن نکات اصلی مقاله در یک نگاه کوتاه است.

۷) اتمام مطلب با طرح یک سوال

یکی از راه‌های مفیدی که کارایی مقاله‌ را چندین برابر می‌کند، تشویق خوانندگان به تفکر در مورد موضوع مورد نظر با طرح سوال پایانی مقاله است.

نتیجه

در این مطلب فرمول ساده‌ای برای ایجاد یک محتوای باکیفیت ارائه شده است. البته موارد ذکر شده صرفا نوعی راهنمایی هستند و شما می‌توانید آن را به هر شکلی که خودتان مناسب می‌دانید تغییر دهید. زیرا تنها مسئله‌ی مهم در تولید محتوای باکیفیت سادگی بیان و خلاقیت در نگارش است.
همواره به یاد داشته باشید که پیروی از یک سری اصول خشک و خشن برای خواننده کسل‌کننده است. یک نویسنده‌ی خوب باید با استفاده از روش‌های گوناگون بهره‌وری و خلاقیت محتوای خود را بالا ببرد.

هرگز فراموش نکنید که خلاقیت یکی از نکته‌های کلیدی در تولید محتوای حرفه ای است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “در کمتر از ۶۰ دقیقه یک پست وبلاگی استاندارد بنویسید

پاسخ دادن به سعید چوبانی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *