۴ اشتباهی که مطمئن هستم دوست ندارید در بازاریابی محتوایی مرتکب شوید

اگر شما هم وبلاگ‌نویسی را برای کسب‌وکار خود آغاز کرده‌اید و یا قصد دارید این کار را انجام بدهید، یک خبر خوب و یک خبر بد برای شما دارم. اول کدام یک را بگم؟

خوب، خبر بد را بهتر است اول بشنوید:

ممکن است متنی که می‌نویسید اقتضاح باشد! مخصوصا در اوایل کار همواره این گزینه را در ذهن داشته باشید که بعید نیست تنها کسی که از نوشته‌تان لذت می‌برید فقط خودتان باشید.

ولی خبر خوب این است که :

نویسندگی یک ویژگی ژنتیکی نیست و با تکرار و مطالعه کاملا قابل یادگیری است. پس آستین‌ها را بالا بزنید، در این مطلب قصد دارم چند مشکل اساسی را که وبلاگ‌نویس‌های ایرانی با آن رو به رو هستم را برایتان بشمارم.

اشتباه #اول :‌ گیر افتادن در چاله کلمات کلیدی

اگر شما هم مانند برخی وبلاگ‌نویس ها درگیر شمردن تعداد کلمات کلیدی در داخل پاراگراف‌هایتان هستید بدانید که در چاله کلمات کلیدی گیر افتاده‌اید.  این مثال را ببینید :

قیمت خرید تبلت همواره متغیر است، برای اینکه بتوانید آخرین قیمت خرید تبلت را مطلع شوید کافی است با فروشگاه ما تماس بگیرید و قیمت خرید تبلت را از مسئول فروش جویا شوید.

استفاده از کلمات کلیدی به این شکل فقط یک نتیجه دارد :  آزار دادن مخاطب!

راه حل: 

اول اینکه فراموش نکنید که شما برای انسان‌ها تولید محتوا می کنید و نه برای موتورهای جستجوگر! و دوم اینکه تلاش کنید عبارت‌های طولانی تری را مورد هدف قرار دهید، در این شرایط هم سریع تر به صفحات اول راه می یابید و هم اینکه گروه مخاطبان مشخص‌تری را هدف قرار داده‌اید.

اشتباه #دوم: سندروم عدم آشنایی با مخاطب

بارها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که برای دل خودمان محتوا تولید نکنیم.

خودتان را جای مخاطب قرار دهید و ببینید که آیا واقعا از آنچه که نوشته‌اید لذت می‌برد؟

راه حل: 

باید جستجو گر باشید. مخاطب خود را به لحاظ دموگرافیک (جنسیت، سن، محل زندگی و … ) بررسی کنید و محتوا را مشخصا برای او تولید کنید.

همچنین می‌توانید فرم‌هایی را طراحی کنید که مشتری با پر کردن آن‌ها بتواند اطلاعات بیشتری درباره خود به شما ارائه بدهد و مسیرتان کوتاه‌تر و سریع‌تر شود.

اشتباه #سوم: واقعا بد می‌نویسیم!

در اینکه هیچکسی در ابتدا نویسنده فوق‌العاده خوبی نیست شکی نداریم. نویسنده مهارت ارزشمندی است که در هر صنعتی که باشید به کمک شما خواهد آمد و به شما این قدرت را خواهد داد که پیام خود را با کیفیت هرچه بهتر منتقل کنید.

با این حال ممکن است شما مخاطبان خود را به خاطر نگارش ناخوانا و غیرجذاب مطلب از دست بدهید و به همین سادگی فرصت‌ها را نابود کنید.

راه حل: 

راه حل اول این است که وبلاگ‌های آموزشی حوزه نویسندگی از جمله وبلاگ‌های زیر را به خوبی دنبال و مطالعه کنید:

۱- وبلاگ تیم بازاریابی محتوایی گراف

۲- بلاگ اد

و …

ولی راه‌حل مهم‌تر و تاثیرگذار تر این است که وبلاگ‌های مطرح حوزه تخصصی خود را به دقت مطالعه کنیم، نویسندگانشان را بشناسیم و با آن‌ها در ارتباط باشیم.

اشتباه #چهارم: محتوای ارزشمندی نداریم

Jay Baer با بررسی ۲۵ پست وبلاگی که بیشترین میزان بازدید و نرخ تبدیل را داشته اند به نتیجه جالبی رسید. همه این پست‌های وبلاگی دارای دستورالعمل‌های عملی و کاربردی بودند که کاربر می‌توانست بلافاصله از آن‌ها استفاده کند!

اگر گشت و گذاری در این میان نوشته های فارسی بزنید متوجه می‌شوید که بسیاری از مطالب توخالی هستند و شاید فقط تیترهای جذابی دارند.

به یاد داشته باشید که مردم، عاشق چیزهای با ارزش هستند و برای همین است که تصمیم می‌گیرند مطلب وبلاگ شما را مطالعه کنند.

نترسید و همه آن چیزی که می‌دانید را با جان و دل به اشتراک بگذارید.

در نهایت

در نهایت اینکه به یاد داشته باشید اگر محتوای خوبی تولید نمی کنید لزوما به این معنا نیست که خود شما مشکل دارید. بلکه وبلاگ‌نویسی و تولید محتوای کاربردی موضوعی است که به راحتی از دست هر کسی ساخته نیست و به سال ها آموزش و تمرین نیاز دارد.  حتی بزرگ‌ترین وبلاگ‌نویس‌ها هم هر لحظه در حال تکامل و یادگیری هستند که اگر غیر از این باشد به سرعت افول خواهند کرد.

با نگاهی به وبلاگ Neil Patel در این زمینه.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *