۵ نکته مهم در افزایش تعامل کاربر با مطلبی که برای وبلاگ‌‌تان نوشته‌اید

افزایش تعداد مخاطبان سایت یکی از مهمترین دغدغه‌های کسب و کارهای بزرگ دنیاست. با بهبود سئو و افزایش میزان بازدید سیل عظیمی از کاربران به سمت سایت و وبلاگ‌ها هدایت می شوند. لینک‌ها شاید دلیل ورود مخاطبان باشند اما چیزی که باعث ماندگاری یک مخاطب می شود محتواست. محتوایی که بتواند در ذهن مخاطب تاثیر گذاشته و منجر به افزایش تعامل کاربر با محتوا و درگیری او شود. هر چه نرخ درگیری و تعامل کاربر با محتوا بیشتر باشد مشخص می‌شود که شما محتوای ارزشمندتری برای کاربران تان ساخته‌اید.

درگیری کاربر با محتوا و بدست آوردن تمرکز و توجه او نسبت به محتوایی که تولید می‌کنید بیشتر از این‌که وابسته به اصول علمی و دانش باشد یک هنر محسوب می‌شود. حتی اگر هیچ قاعده‌ای برای پیش‌بینی درگیری کاربر با محتوا نباشد، الگوهایی برای دست یافتن به این مهم وجود دارد. این‌جا ۵ عامل مهم هست که باید به هر پست وبلاگی‌تان اضافه کنید تا منجر به افزایش تعامل کاربر با محتوا شوید.

ابتدا باید بدانیم درگیری کاربر با محتوا دقیقا به چه معناست؟ از آنجائی‌که درگیرکردن نکته اصلی این مطلب است باید تعریف درستی از آن داشته باشیم. به بیان ساده تر، من درگیری کاربر با محتوا را عکس‌العمل و پاسخ واقعی مخاطبان به عنوان راهی برای اندازه گیری موفقیت محتوای شما تعریف می‌کنم.

افزایش تعامل کاربر با محتوا با اهداف زیر شروع می شود

قبل از این‌که درگیرکردن را اندازه گیری کنید مطمئن شوید اهداف محتوا را درک کرده باشید، بیشتر کسب و کارها یک یا دو مورد این گزینه‌ها  را دارند. در این‌جا عامل‌هایی که به طور معمول استفاده می‌شوند بیان شده است:

  • افزایش سرنخ‌های بازاریابی
  • افزایش بازدید صفحات (هدف بسیاری از سایت‌ها تنها افزایش ترافیک سایت است.)
  • افزایش آگاهی از برند
  • تشویق کردن کاربران به تعاملاتی مثل ارسال نظر، اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی و … .

برای جلب توجه بازدیدکنندگان و افزایش نرخ درگیری کاربر با محتوا باید برخی از عناصر را به پست‌های وبلاگی خود اضافه کنید که در ادامه ۶ عنصر مهم را به شما معرفی می‌کنیم:

افزایش درگیری کاربر با محتوا

ابتدا براساس اهدافی که دارید به این سوالات پاسخ دهید که هدف‌تان از ایجاد سایت چیست؟ می‌خواهید کاربران روی سایت چه کارهایی را انجام دهند و … .

میزان درگیری کاربر با محتوای تان را توسط ۶ معیار می‌توانید اندازه‌گیری کنید:

۱) نظرات دریافتی هر پست: مردم افکارشان را به اشتراک می گذارند، سوال می پرسند، یا پست‌های شما را نقد کنند.

۲) اشتراک‌گذاری اجتماعی: کاربران مقاله‌ها را روی شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارند.

۳) مدت زمان ماندن کاربر در سایت: میانگین مدت زمانی که کاربران در سایت شما می‌گذارند چقدر است؟ این ویژگی توسط  Google Analytics قابل‌اندازه‌گیری است. Google Analytics به شما می‌گوید کاربران چقدر روی صفحات شما زمان‌شان را صرف می‌کنند.

۴) خواندن: بهترین راه برای اندازه گیری نرخ درگیری خواننده با محتوا این است که پیمایش کاربر را پیگیری کنید. ابزارهایی مثل Crazy Egg  به شما اجازه می‌دهند نقشه پیمایش کاربر را ببینید( کجا، چقدر پیمایش کرده، و چه مقدار از کاربران پیمایش کرده و یا برگشته‌اند) و  heat maps ( کجا کلیک کرده اند).

۵) لینک‌ها : کمیت و سرعت لینک های ورودی به شما می گوید که چه کاربرانی محتوای شما را در رده مهم در نظر می‌گیرند . لینک‌های بیشتر  یعنی اعتماد بالاتر، سئوی بهتر و خوانندگان بیشتر.

۶) نرخ تبدیلات: میزان نرخ تبدیلات یکی از عامل‌های مهم سنجش درگیری کاربر با محتوا است. بسیاری از وبلاگ‌ها از میزان ثبت‌نام کننده‌های خبرنامه‌ی ایمیل نرخ تبدیلات شان را اندازه‌گیری می‌کنند. به‌طورکلی نسبت بازدیدکنندگان به مشتریان نرخ تبدیلات را مشخص می‌کند.

با این ۵ عنصر به افزایش تعامل کاربر ها با محتوای‌تان بپردازید

حالا ما مفهوم های اصلی برای درگیرکردن را می دانیم، اجازه دهید به این نکته بپردازیم چگونه عامل درگیرکردن را در وبلاگ های‌مان بهبود ببخشیم.

۱) یک نقطه واضح و شفاف در محتوای‌تان داشته باشید

مقاله یا پست وبلاگی شما باید در مورد موضوعی که می خواهید بگویید کاملا شفاف باشد. هر مطلب نیازمند داشتن نکته واضحی است تا مخاطب آن را به خوبی درک کند.

ممکن است نقاط ‌واضح باشند اما بسیاری از پست‌های وبلاگ ها در این مورد شکست می خورند.  پس چه چیزی مهم است؟ اگر محتوای شما واضح نباشد  کاربران با خواندن مطلب، منظور شما را متوجه نخواهند شد و درنتیجه با مطلب ارتباط برقرار نخواهند کرد. در این صورت انگیزه ای برای اشتراک گذاری مطلب شما در مخاطب ایجاد نخواهد شد.

دفعه بعد که برای یک پست یا مقاله  نظری را روی شبکه‌های اجتماعی می‌گذارید، از خودتان سوال کنید چه چیزی شما را مجبور کرد یا چه چیزی باعث شد این کار را انجام دهید؟ فرصت‌هایی هست که شما می فهمید نویسنده چه چیزی می خواهد به شما بگوید. نقطه او واضح و آشکار بود و شما به آن پاسخ دادید.

اما چگونه با نقاط واضح ارتباط برقرار کنید؟ چند نکته پرکاربرد برای این منظور به صورت زیر است:

الف) نکته شما باید در عنوان ذکر شود

یک عنوان ضعیف از محالات است در مقابل  یک عنوان قوی ایجاد انگیزه کند.  عنوان‌ها همه چیزی را که نیاز است بدانیم و برای خواندن مقاله ایجاد انگیزه کند بازگو می کند. فقط کافی است به اندازه‌ای  باشد که قابل درک بوده و کمی حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند.

ب) نکته نظرات خود را در چند خط اول بیان کنید

پاراگراف شروع کننده یا پاراگراف دوم باید ایده اصلی شما را به خواننده انتقال دهد. مطمئن باشید کاربرانی که حس تعجب و کنجکاوی ایجاد کرده باشید شما را  ترک نمی کنند! “یعنی او چه می خواهد بگوید؟” ایده اصلی تان را پیش رو بگذراید و سپس آن را توسعه دهید. تعریف‌های طولانی و نامفهوم برای مخاطب متقاعد کننده نیستند و شما خوانندگان‌تان را  قبل از اینکه بفهمند چه می خواهید بگویید از دست خواهید داد.

ج) با طرح کلی مطلب و ساختاری که به مطلب‌تان می دهید نکات مورد نظرتان را پشتیبانی کنید

ساختار پست ها که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد، باید ایده اصلی شما را تغذیه کند. شما به یک طرح کلی نیاز دارید تا نقاط مورد نظر را توضیح داده و ثابت کند. یک مطلب یک دسته ازافکار متفاوت و مختلف نیست. آن یک سری منسجم از افکاری است که ایده اصلی را پشتیبانی می کند.

د) نقطه نظر خود را در نتیجه گیری تکرار کنید

در نتیجه گیری آن‌چه را که گفتید به صورت خلاصه تکرار کنید. به کاربران چیزی را که می خواهید بگویید یادآور شوید و اجازه ندهید آن را فراموش کنند.

۲) ساختار

ساختار نوشته
ساختار نوشته اهمیت بسیار در تعامل با کاربر دارد

در مقاله یا پست وبلاگی باید ساختاری به منظور درگیری مخاطب داشته باشید.

  • ساختار منطقی – انسجام ایجاد می کند

همانطور که شما برای نوشتن مطالب خودتان جستجو و تحقیق می کنید، رئوس مطالبی را ایجاد کرده و آن را دنبال می کنید.  نه اینکه فقط رشته افکاری را به همدیگر پیوند بزنید.

  • ساختار بصری- خواندن را ساده تر می کند

ساختار بصری به اندازه ساختار منطقی مهم است. چرا؟ زیرا هیچ کسی مطلبی را که ظاهر خوبی نداشته باشند نخواهد خواند.

تکنیک‌های قالب بندی بصری خوب، تفاوت زیادی ایجاد می کند. شامل:

  • عنوان ها
  • پاراگراف‌های کوچکتر ( از 7 خط بیشتر نباید)
  • لیست های بدون مشاره
  • لیست هاش شماره دار
  • جداسازی محتوا  کاربران را وادار به خواندن و ایجاد درگیری با آن می کند.

۳) پایان مطلب یک نتیجه‌گیری داشته باشید

چگونه مقاله خود را به پایان می‌رسانید؟ اگر در پایان مطلبی که نوشته‌اید یک جمع‌بندی خوب نکنید خوانندگان شما بدون این‌که درگیر شوند آن را ترک خواهند کرد. اگر آن را یک مرتبه به پایان برسانید خوانندگان شما نخواهند فهمید ادامه مطلب چیست و قدم بعدی چه خواهد بود. بعد از ساختار کلی که برای مطلب‌تان می‌نویسید باید یک پایان خوب رقم بزنید تا همه رشته هایی که بهم پیوسته‌اید یک نتیجه خوب داشته باشد.

نتیجه گیری برای محتوا

در واقع نتیجه گیری مطالب و مقالات یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محتوای خوب می‌باشد. همیشه برای شروع یک مطلب تلاش زیادی می کنیم، نوشتن تیترهای جالب ومقدمه های جذاب اما اغلب یادمان می رود بگوییم”این مطلب به پایان رسید”.

راهی که شما برای پایان دادن به مطلب تان در پیش می گیرید پتانسیل و قدرت این را دارد که مخاطبان را هر چه بیشتر درگیر کند یا این‌که آن‌ها را برای ترک هر چه زودتر به تقلا وادارد.

استحکام رابطه شما با مخاطبان‌تان در پایان یک مطلب اتفاق می‌افتد. یعنی کلمه‌ای که به طور واحد و شفاف استفاده می شود “نتیجه گیری”.  یک بخش شاخص و واضح که مطلب شما را جمع‌بندی می‌کند و باعث می‌شود یک ارتباط عمیق بدست بیاید و عمل تعامل با مخاطب شکل بگیرد.

عناصر اصلی برای یک پایان طلایی

  • آن را با برچسب نتیجه گیری مشخص کنید
  • آن را هرچه کوتاه‌تر بیان کنید
  • اختصارهای مخصوص مطلب تان را جمع کنید
  • تشویق و ایجاد انگیزه داشته باشید

به بخش نتیجه گیری زمان و توجه بیشتری بدهید، این فرصت خوبی برای خود شما خواهد بود تا به افزایش تعامل کاربر با محتوا بپردازید.

۴) یک سوال مطرح کنید

اغلب افراد این کار را دوست ندارند اما باید آن را به عنوان یک موفقیت باور نکردنی انجام دهیم. در پایان هر مقاله یک سوال مطرح کنید. به عنوان مثال می‌توانید بپرسید نظر آن‌ها راجع به محتوای شما چیست؟ آیا قبلا چنین تجربه‌هایی داشته اند؟ و … . این موضوع علاوه بر افزایش تعامل کاربر با محتوا به خوانندگان شما کمک می‌کند تا در مورد موضوع فکر کنند که این موضوع بیش از هر چیزی برای نویسنده مطلب اهمیت دارد.

افزایش تعامل کاربر با محتوا

پرسش و پاسخ سوالات یکی از موثرترین تکنیک‌ها برای آموزش تفکر انتقادی و ساختن دانش است.  سوالی که در پایان مطلب پرسیده می شود برای الهام بخشیدن به کامنت یا نظرات نیست اما اغلب چنین می شود. سوال یک چالش کوچک برای تشویق تفکر است.

۵) بحث کنید

این مورد اختیاری است، اما انجام دادن آن ضرری ندارد. مشاجره و مباحثه همه‌جا هست. من در هر موقعیتی با آن مواجه شده‌ام. بعضی مشاجره‌ها الکی، وقت‌گیر و احمقانه هستند که من توصیه می‌کنم هیچ‌وقت درگیر چنین مشاجره هایی نشوید. اما بعضی دیگر جدی و باعث درگیری می شوند.

بحث‌ها اغلب خطرناک هستند و می‌توانند مانند آتشی دار و ندار شما را به دود بکشند؛ اما از طرف دیگر آن‌ها می‌توانند مفید نیز باشند اگر بخواهید عنصر افزایش تعامل کاربر با محتوا را ایجاد کنید.

نتیجه‌گیری

در بازاریابی محتوا  همه چیز افزایش تعامل کاربر با محتوا نیست. ابن عنصر فقط یک قسمت از بازاریابی محتوا است. اما حتی اگر افزایش تعامل کاربر همه چیز نباشد، عامل مهمی در بازاریابی محتوا محسوب می‌شود و در هر حالی باید برای اندازه گیری آن تلاش کنیم.

ابزارهای اندازه گیری وجود دارند و توسعه‌دهندگان برای بهتر شدن آن‌ها تلاش می کنند. اما ما نیاز داریم بدانیم که اگر ما فقط روی درگیر کردن تمرکز کنیم سپس ما ممکن است اجزای مهم‌ترین و قابل توجه ترین اجزای کسب و کار موفق را فراموش کنیم: ارزش برند، امانت، وفاداری مشتری و غیره.. .

بهترین راهی که شما برای افزایش تعامل کاربر با محتوای‌تان پیدا کردید چیست؟ آن‌ها را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید، مشتاق شنیدن تجربه‌های شما هستیم.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه در “۵ نکته مهم در افزایش تعامل کاربر با مطلبی که برای وبلاگ‌‌تان نوشته‌اید

  1. محمد :

    انتخاب موضوع مناسب و روایی در نوشتن مهم ترین عوامل برای افزایش تعامل کاربر با مطلبه. یک مطلب باید با نیاز سنجی دقیق نوشته بشه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *