۷ کمپین تولید محتوا توسط کاربر که این برندها را توسعه داد

ممکن است شما هم از یافتن محتوایی که بتواند کاربرانتان را به هیجان بیاورد، خسته شده‌ باشید و یا اینکه هنوز وبلاگتان باندازه‌ای که می‌خواهید، هوادار نداشته باشد. در این مطلب، پیشنهادی برای شما دارم که ممکن است تولید محتوای وب‌سایت شما را دگرگون کند و وبلاگ‌ کسب‌وکار شما را به وبلاگ پرمحتوایی تبدیل کند که در نهایت منجر به رشد برندتان شود.

پیشنهادی من برای شما، تولید محتوا توسط -خود کاربر- است.

این تکنیک در راستای رشد محتوای وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی هر نوع کسب‌وکاری است و در نهایت منجر به تعاملی موفق‌تر با مشتریان خواهد شد.
تولید محتوا توسط کاربر مزایای جالب بسیاری دارد، به عنوان مثال مصرف کنندگان به شنیدن نظرات سایر مردم تمایل بیشتری نشان می دهند. طبق آماراعلام شده توسط بازار وویس (Bazaar Voice) حدود ۶۴٪ افراد هزاره قبل و ۵۳% نسل حاضر درگاه‌های بیشتری را برای به اشتراک‌گذاری نظرات خود در مورد برندها می‌طلبند و مطالعات حاکی از آن است که مصرف کنندگان مدرن، به محتواهای تولید شده توسط کاربر بیشتر از همه اشکال دیگر رسانه اعتماد می کنند.
لذا با توجه به شرایط فوق، اکنون بهترین زمان برای گرایش به تولید محتوا توسط کاربران است تا بتوانیم بیشترین میزان اعتماد آن‌ها را جلب کنیم.

بهترین روش برای درک قدرت تولید محتوا توسط کاربر، نمونه‌های عملی است که با موفقیت همراه بود‌ه‌اند. در ادامه ۱۰ نمونه‌ از این کمپین‌های جذاب را به همراه هم بررسی می‌کنیم:

۱) Burberry

Burberry یک شرکت بریتانیایی تولید لباس است که در سال ۱۸۵۶ تاسیس شده است. آنجلا آهرنتس مدیرعامل شرکت در سال ۲۰۰۶، تصمیم به اجرای استراتژی محتوای تولید شده توسط کاربر به عنوان بخشی از هدف خود برای ایجاد تغییر در شرکت گرفت. بنابراین در سال ۲۰۰۹ بر روی وب‌سایت شرکت امکاناتی تعبیه شد تا کاربران بتوانند تصاویر خود را در آن آپلود کرده و نظرات خود را در مورد تصاویر سایر کاربران بیان کنند. با اجرای این استراتژی فروش الکترونیکی    Burberry در هر سال ۵۰٪ افزایش یافت.

مد تولید محتوا

۲) Starbucks

یک مثال بزرگ در زمینه تولید محتوا توسط کاربر، مسابقه Starbucks White Cup است که در آوریل ۲۰۱۴ راه‌ اندازی شد. در این رقابت استارباکس از تمامی هوادارنش در سراسر کشور خواست تا طرح مورد علاقه‌ی خود را بر روی لوگوی لیوان‌هایش اجرا کرده و تصاویرشان را برای آن‌ها بفرستند. قرار بر این بود که برگزیده تصاویر ارسالی روی تعداد محدودی از لیوان‌ها در دوره‌ی بعد چاپ شود. نزدیک ۴۰۰۰ طرفدار در طول سه هفته تصاویر خود را ارسال کردند.این مسابقه راه بسیار خوبی برای تبلیغات عمومی Starbucks بود و اثبات کرد که این شرکت به بازخوردهای مشتریان ارزش زیادی قائل است.

استارباکس تولید محتوا

 

۳) Tourism Queensland (گردشگری کوئینزلند)

در پی یافتن راه های جدیدی برای جلب گردشگران به جزایر کوئینزلند، در سال ۲۰۰۹ کمپین ” Best Job in the World” توسط شرکت Tourism Queensland راه اندازی شد که تاثیر چشمگیری داشت. برای شرکت در این کمپین بیش از ۳۴۰۰۰ نفر از بیش از ۲۰۰ کشور ویدئوهای خود را ارسال کردند تا برنده شش ماه کار موقت با در آمد ۱۵۰۰۰۰ دلار در یکی از زیباترین نقاط توریستی جهان شوند. پس از برگزاری کمپین افراد بسیاری جزایر کوئینزلند را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب می کردند.

تولید محتوا

۴) Coca-Cola

کوکاکولا برای این که ملکه ذهن مردم شود، کمپین “Share a Coke” را راه اندازی کرد، که در طی آن نام مشتریان بر روی برچسب بطری های Coke درج و از سراسر شهرها جمع آوری شد و برای اینکه بیشتر در معرض دید باشد در توییتر قرار گرفت. سپس از مشتریان خواسته شد تا تصاویر بطری های Coke شخصی خود را بر روی توییتر و شبکه های اجتماعی دیگر به اشتراک گذارند.
کوکاکولا اولین کمپین خود را در سال ۲۰۱۱ در استرالیا راه اندازی کرد، سپس آن را در ایالات متحده و انگلستان و دیگر مناطق جهان گسترش داد و موفق شد درآمد فروش را در امریکا پس از بیش از یک دهه کاهش، تا ۲% افزایش دهد.

محتوا کوکاکولا

۵) Chobani

Chobani یک شرکت تولید ماست یونانی است که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد، و برای افزایش فروش و بهبود وجهه برندش از مشتریان خواست تا ویدئوها و تصاویر خود را در مورد محصولات شرکت ارسال کنند. مطالب ارسالی نیز بر روی وب سایت شرکت، تابلوهای تبلیغاتی و سایر رسانه ها به اشتراک گذاشته شدند. این کمپین باعث شد Chobani بیش از ۲۰۰٪ افزایش درآمد بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ داشته باشد.

content

۶) Pepsi MAX

Pepsi MAX یکی از تولید کنندگان نوشابه های چند ملیتی است که توانست به کمک محتوای تولید شده توسط کاربر وجهه نام تجاریش را بهبود بخشد. به همین منظور کمپینی ایجاد کرده و مشتریانش را تشویق کرد تا دلایلی را که Pepsi MAX را به Coke ترجیح می دهند به اشتراک بگذارند، بنابراین مشتریان تصاویرخود را در اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشتند. بهترین مطالب، جوایز متعددی از جمله عرضه رایگان یک سال از محصولات Pepsi MAX دریافت می کردند.
کمپین مورد استقبال مردم قرار گرفت و بیش از ۷۰۰۰ عکس ارسال شدند و سایت بیش از۵۰۰۰۰ بازدیدکننده منحصر به فرد دریافت کرد. حتی میزان حضور مشتریان در سایت نیز افزایش چشمگیری داشت، هر بازدید کننده به طور متوسط ۶ دقیقه در سایت سپری می کرد. این آمار نشان دهنده این بود که این شرکت در به چالش کشیدن مشتریانش موفق بوده است.

تولید محتوا

۶) دیجی کالا

شرکت دیجی کالا نیز برای به چالش کشیدن مردم و ترغیب آنها برای خرید آنلاین مسابقاتی مثل داستان اسباب بازی و لبخند آبی آسمان را برگزارکرد. در مسابقه اسباب بازی از کاربران خواسته شد عکس‌هایی از اسباب‌بازی‌های خاطره‌انگیز دوران کودکی خود را با هشتگ digikalatoys#  در اینستاگرام قرار دهند. هر عکس ۲۴ ساعت فرصت لایک گرفتن داشت، عکسی که بالاترین میزان لایک را می گرفت، برنده یک دستگاه آیفون ۶ و عکسی که از دید داوران انتخاب می شد برنده یک دستگاه دوربین می شد.

تولید محتوا دیجی کالا

۷) ال جی

شرکت ال جی تولید کننده انواع لوازم برقی و الکترونیکی برای برقراری ارتباطی سازنده و تعامل با مشتریان و مصرف کنندگان خود مسابقات مختلفی به شکل تولید محتوا توسط کاربر برگزار کرده اند. ازجمله این مسابقات می توان به – ثابت کنید اینکاره‌اید – اشاره کرد. در این میان – ثابت کنید اینکاره اید – که به صورت ارسال کلیپ ویدئویی ضبط شده توسط موبایل G2 ال جی برگزار می شد با استقبال مردم رو به رو شد و باعث شد تا مهلت ارسال کلیپ ویدئویی و نظرات تمدید شوند.

چگونه کمپین تولید محتوا توسط کاربر را برای شرکت خود اجرا کنیم؟

با توجه به مثال‌های بالا می‌توان نتیجه گرفت راه‌اندازی یک کمپین تولید محتوا توسط کاربر یکی از موثرترین راه کارها برای قوی‌تر شدن برند است. این کمپین ها علیرغم داشتن برخی تفاوتها، نقاط مشترک فراوانی هم دارند:

– هر برند کمپین خود را برای کسب جاذبه بر روی وب سایت و پروفایل های اجتماعی خود قرار می دهد.
– هر برند به منظور تشویق شرکت کنندگان کمپین‌اش، جوایزی را ارائه می کند.
– هر برند به مشتریان خود در جهت ارائه محصولات یا خدمات خود در جهت مثبت پاداش می دهد.

بنابراین چگونه می توان از مزایای قدرتمند ایجاد کمپین تولید محتوا توسط کاربر بهره گرفت؟ اگر می خواهید طرح های شرکت خود را توسعه دهید به نکات زیر توجه کنید:

نوع کمپین را با مخاطبان‌تان تطبیق دهید.

کمپین ارسال کلیپ در مورد برندها محبوبیت زیادی دارد، این نکته با ارزش را به خاطر داشته باشید که ایجاد و ارسال کلیپ های ویدئویی نیازمند سطوح معینی از مهارت فنی است که به طور متوسط ممکن است مشتریان شما این مهارت را داشته یا نداشته باشند. برای مثال اگر برند شما مشتریان سالمند را هدف خود قرار دهد، این نوع از کمپین تولید محتوا توسط کاربر ممکن است متناسب نباشد.

کمپین‌تان ارتباط لازم را برای استفاده در استراتژی‌ بازاریابی‌تان داشته باشد.

به یاد داشته باشید، با اجرای کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر، می خواهید در پایان به چیزی ملموس که می تواند در بازاریابی های آینده مورد استفاده قرار گیرد دست یابید. بنابراین همانگونه که طرح خود را جلو می برید، انواع مطالبی که پذیرفته اید را نیز در نظر بگیرید. تصاویر، فیلم ها و یا توصیفات همه انواع قدرتمندی از محتوا هستند که می توانند به راحتی به مقاصد تبلیغاتی تبدیل شوند.

تلاش باید متناسب با پاداش ارائه شده باشد.

ممکن است پاداشی به ارزش هزاران دلار به عنوان بخشی از کمپین تولید محتوا توسط کاربر در نظر گرفته باشید و یا اینکه تصمیم بگیرید کوپن‌های ساده یا تخفیف دار را ارائه بدهید. در نظر بگیرید در صورتی که جایزه‌ای که شما ارائه می‌کنید بزرگ باشد، محتوایی که شرکت‌کنندگان تولید می‌کنند باید ارزش بردن این جایزه را داشته باشد و تضمین کند که در پایان می‌توانند از این محتوا در کمپین‌های بازاریابی آینده خود استفاده کنند.

پیچیده‌اش نکنید!

برای اینکه کسی در کمپین‌تان شرکت کند، او را دچار پیچیدگی‌ نکنید! مسیر شرکت در کمپین‌تان را ساده طراحی کنید تا کاربر سریع پشیمان نشود. مراحل ثبت نام شما باید واضح باشد و شرکت کننده باید به سادگی به وب‌سایت مطالب ارسالی هدایت شود.

خروج مستقیم از هر گونه مسئله حقوقی

مسائل حقوقی و قانونی را فراموش نکنید. زمانی که یک کمپین طراحی می‌کنید به تبعات آن به خوبی فکر کنید تا دچار پیچیدگی‌های قانونی نشوید، بالاخص در وب فارسی که بسیاری از ما بر قوانین حاکم بر فضای آن آشنا نیستیم و ممکن است هر اشتباه کوچکی منجر به نتیجه‌ای برعکس و رسوایی شود.

منبع (با تغییر و تلخیص) : هاب‌اسپات


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “۷ کمپین تولید محتوا توسط کاربر که این برندها را توسعه داد

  1. پویا روحی :

    مقاله بسیار مفیدی بود و جای این مطلب در وب فارسی خالی. سپاس خانم روفه گر عزیز.
    جذابیت موضوع برای کاربر هم بسیار مهمه. نباید تمام جذابیت را نوع جایزه به عهده بگیرد، و خود موضوع نیز باید برای کاربر ترغیب کننده و سرگرم کننده باشد…

    • صبا روفه گر :

      ممنون که مطالعه کردید.
      بله البته جذابیت خود مطالب هم بسیار مهم هست. ولی متاسفانه برای ترغیب بعضی از کاربران از جذابیت جایزه استفاده میشه و شاید هنوز آنچنان که باید این موضوع جا افتاده نشده باشه…

  2. چاپ یک :

    استفاده از تکنیک های بازی سازی، و در نظر گرفتن اتباطات روانشناسی و جامعه شناسی هم کمک شایانی برای بهبود این نوع روش های بازاریابی تولید محتوا می تواند باشد ..
    متشکر از این مطلب خوب.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *