یکی از اصلیترین سوالاتی که پیش روی برندهای امروزی قرار میگیرد، این است که چگونه با استفاده از بازاریابی محتوایی، کسبوکار خود را گسترش دهند. تصور کنید محصولی بی نقص و بسیار مفید را تولید کردهاید ولی نمیتوانید مردم را قانع کنید تا از آن استفاده کنند، در اینصورت هیچ کار ارزشمندی انجام نشده است.
بازاریابی محتوایی روشی کم هزینه و در عین حال تخصصی است که میتواند به یک مزیت رقابتی برای شرکتها تبدیل شود. فکر میکنم شناخت این ابزارها برای هر برند ایرانی که میخواهد کسبوکار خود را راه بیاندازد، بسیار مفید باشد. نمیگویم روشی که یک برند ایرانی برای بازاریابی محتوایی خود استفاده کرده است، مطمئنا برای سازمانهای دیگر نیز سودآور خواهد بود. اما آشنایی با این راهکارها برای افرادی که میخواهند مطمئن گام بردارند، خالی از لطف نیست.
موفقیت شما مرهون این است که سازمان و برند خود را کامل بشناسید. بدانید که چه راه حلی برای شما جواب خواهد داد و سپس با اطمینان گام بردارید. تجربهی دو سال فعالیت من در زمینهی بازاریابی محتوا نشان داده:
[lead]هر برندی ایرانی که برنامه مشخصی برای فعالیت در شبکههای اجتماعی ندارد، بهتر است وارد رسانههای اجتماعی نیز نشود. چون به جای سود بیشتر، ضرر خواهد کرد.
[/lead]
برند های ایرانی بسیاری وجود دارند که سعی می کنند از قدرت شبکه های اجتماعی برای نشان دادن بیشتر خود استفاده کنند. در این مطلب ۵ برند ایرانی معروف از این کسب و کارها را برایتان معرفی میکنم که توانسته اند با در پیش گرفتن مسیری متفاوت، از شبکه های اجتماعی برای توسعه برند خود استفاده کنند.
بیسکوییت گرجی
بیسکویت گرجی نامی آشنا برای ایرانیان است که تا چند سال پیش روی بازاریابی سنتی تمرکز کرده بود ولی حالا تصمیم گرفته تا وارد دنیای دیجیتال شود و این کار را به خوبی نیز انجام داده است. پستهای اینستاگرام گرجی، سعی میکنند تا با ارائهی طرحهای جالب و استفاده از موقعیتهای مختلف برای نشان دادن محصولات خود، کاربر مشتاق را به سوی خود جذب کند.
هرچند اکانت اینستاگرام بیسکوییت گرجی را میتوان تقلید خلاقانهای از بیسکوییت Oreo دانست ولی میتوان آن را از اولین برندهای خوراکی دانست که با حضور متفاوت در اینستاگرام، بازاریابی محتوایی برند خود را به درستی انجام دادهاند.
ایرانسل
ایرانسل یکی دیگر از شرکتهایی است که برای توسعهی فعالیت خود از بازاریابی محتوایی استفاده میکند. فعالیتهای مستمر و قوی در شبکههای اجتماعی، از جمله اینستاگرام و توییتر زمینهی موفقیت این شرکت در حوزهی بازاریابی محتوایی بوده است. اگر به اکانت اینستاگرام ایرانسل سری بزنید متوجه نحوهی فعالیت و تعداد دنبالکنندگان ان خواهید شد. افراد بسیاری ترجیح میدهند با دنبال کردن این اکانت از آخرین خدمات ایرانسل باخبر شوند.
اکانت اینستاگرام ایرانسل، مشخصا از برنامهریزی محتوایی مشخصی پیروی میکند و در تلاش است کاربران بیشتری را ترغیب به مشارکت در پستهای ارسالی خود کند.
کبریت توکلی
یکی از نمونههای داخلی ایرانی که توانسته با استفاده از قدرت تصویر و متن تاثیر زیادی روی کاربران بگذارد، کبریت توکلی است. اکانت اینستاگرام کبریت توکلی از چند طرح ساده و در عین حال خلاقانه استفاده کرده و در مدت کوتاهی با استقبال خوبی از سوی کاربران روبرو شده است.
ولی نحوه فعالیت کبریت توکلی در توییتر از هر برند دیگری برایم جذابتر است. هرکسی که پشت فرمان کبریت توکلی در توییتر نشسته، معلوم است که به خوبی رگ خواب کاربران توییتر فارسی را در دست دارد و با خرده فرهنگ رایج در توییتر به خوبی آشنا است.
اکانت توییتر کبریت توکلی (kebrit_@) به خوبی موج سواری رسانهای را بلد است و میتواند هر رویدادی که گفتگو حول آن وجود دارد را دستمایه توییت بعدی خود کند.
[blockquote quote=”لطفا با بنده پرچم آتیش نزنین، من با کسی مشکلی ندارم.” source=”توییتر کبریت توکلی”] [blockquote quote=”صدای روشن کردن کبریت توکّلی از صدای همه اینایی که توی استیج هستند بهتره. ” source=”توییتر کبریت توکلی”]توییت زیر دقیقا زمانی ارسال شد که سفارت عربستان توسط برخی در تهران به آتش کشیده شد. شوخصی بانمک کبریت توکلی باعث شد تا این توییت بیش از ۱۷۰۰ بار فیو بخورد و ۳۵۰ بار ریتوییت شود.
[blockquote quote=”آتش سوزی به ما ارتباطی نداشته. ” source=”توییتر کبریت توکلی”]چیتوز
چیتوز یکی از شرکتهای است که بازاریابی محتوایی را به خوبی به کار گرفته است. میتوان گفت چیتوز خیلی زودتر از سایر برندهای ایرانی به این نتیجه رسیده است که دنیای امروز نیازمند بازاریابی دیجیتال است و شبکه های اجتماعی کم هزینه ترین ابزار برای این کار هستند. اینستاگرام چیتور خلاقانه و پر از رنگ و شادابی و هیجان است و وفاداری خود را به هویت چیتوز حفظ کرده است.
چیتوز طی دوران طولانی حضور خود در اینستاگرام روشهای مختلفی را برای درگیر کردن بیشتر کاربران استفاده کرده است که البته برخی موفقتر بودهاند.
نشر چشمه
نشر چشمه یکی از معدود ناشران کتاب است که از اهمیت شبکه های اجتماعی در توسعه برند خود به خوبی اگاه است. این اگاهی از استراتژی محتوایی که در شبکه های مختلف اجتماعی به کار برده کاملا مشهود است. با دقت در اکانت های تلگرام، اینستاگرام و توییتر نشر چشمه می توان دید که نشر چشمه استراتژی تولید محتوای خود را بر پایه فروش بیشتر تعریف نکرده است، بلکه در تلاش است با شناختی که از مخاطبان خود دارد محتوایی به اشتراک بگذارد که برایشان لذت بخش است.
و در نهایت اینکه
به نظر میرسد که برندهای بزرگ سنتی و مدرن کشورمان به تدریج در حال پذیرش نفوذ شبکههای اجتماعی هستند و برخی (همچون مثالهایی که خواندید) آموخته اند که نباید زندگی مجازی کاربرانشان را با پیشنهادهای خرید و بازاریابیهای مستقیم پر کنند، بلکه میبایست به دنبال افزودن ارزشی به زندگی مخاطبانشان باشند تا در نهایت آنها را وامدار خود کنند. به امید اینکه روزی به قول انیشتین انسانهایی از جنس ارزش باشیم و نه موفقیت.
به نظر شما کدام یک از برندهای ایرانی حضور موفقی در شبکههای اجتماعی داشتهاند؟