بازاریابی محتوایی و بهینهسازی سایت (SEO) در جهان به موازات هم در حال رشد هستند. محتوای خوب همواره به کمک کیفیت و کمیت بالای خود برای جستجو بهینهسازی میشود.
همانگونه که جو پولیتزی توضیح میدهد، در بازاریابی محتوایی میتوانید اهداف مشخصی از قبیل زیر داشته باشید:
– شناخت برند یا تقویت آن
– راهنمایی و گسترش تبادل لینک
– تبادل مشتری
– خدمات مشتریان
– وفاداری مشتریان
– تشویق مشتری برای خرید
– مشترکین پر شور
البته این فقط آغاز کار است. ممکن است بسته به مخاطبان خاص و دیگر مشتریان اهداف بیشتری نیز وجود داشته باشد.
برای به انجام رساندن این اهداف محتوای شما باید:
– توسط موتورهای جستجو رتبهبندی شود
– توسط کاربران پیدا شود
– توسط کاربران خوانده شود
و محتوا برای تحقق این اهداف نیاز به بک لینک دارد.
مفهوم لینک کردن نقش بزرگی را هم در جهان بازاریابی محتوایی و هم در SEO بازی میکند. بازاریابان محتوایی ممکن است به لینکهایی که به مطالب ارزشمندی ختم نمیشوند اعتراض کنند و آنها را به عنوان روشی برای سئو کاران کلاه سیاه بدانند. از طرفی بازاریابان SEO نیز ممکن است به صورت مخفیانه تبادل لینک انجام داده و یا به خرید بک لینک بپردازند.
با توجه به دیدگاههای موازی موجود در هر دو قطب بک لینک ها بخش مهمی از بازاریابی محتوایی و SEO را در بر میگیرند، زیرا:
[lead]تا زمانی که در محتوای شما بک لینک وجود نداشته باشد یا به محتوای شما لینک نشود، رتبهبندی نخواهد شد.اگر رتبهبندی نشود پیدا نخواهد شد.
و اگر پیدا نشود خوانده نخواهد شد.
و در صورتی که هیچ کس مطالب شما را نخواند، هدف از بازاریابی محتوایی چیست؟[/lead]
بنابراین همواره باید به لینک کردن فکر کنیم و برای تحقق آن کارهایی انجام دهیم. باید از تکنیکهای بک لینک گرفتن در بازاریابی محتوایی مطلع شویم و فعالیت خود را در این زمینه گسترش داده و به شکل استراتژیک عمل کنیم.
لینک کردن در واقع بخش جدایی ناپذیری از تولید محتوا است. از طرفی استفاده از شیوههای غلط در لینک کردن ممکن است به نمرههای منفی از سمت گوگل منجر شود و در صورت تداوم استفاده از روشهای غلط در لینک کردن احتمال وقوع اتفاق بدتری نیز وجود دارد.
در ادامه این مطلب ۶ مورد از مهمترین نکاتی که که هر بازاریاب محتوا باید در مورد تکنیکهای لینک کردن بداند را با هم میخوانیم.
۱. استفاده از روش ذکر نام (co-citation)
ذکر نام یکی از بهترین روشهای لینک کردن است. ذکر نام زمانی اتفاق میافتد که در یک محتوا به نام برند اشاره میشود ولی بک لینک مستقبم به آن داده نمیشود. از آنجایی که گوگل اشاره به نام برند را نیز در نظر میگیرد بنابراین نیازی به وجود لینک مستقیم نیست و شما میتوانید قدرت رشد، رتبهبندی و به رسمیت شناختن سایت خود را با اشاره به نام برندها نیز افزایش دهید.
جالب است بدانید زمانی که سایت ۱ به سایتهای ۲ و ۳ بک لینک میدهد نیز، این اتفاق صورت میگیرد. یعنی بدون نیاز به اینکه سایت ۲ و ۳ نیز به هم لینک انجام دهند قدرت هر دو سایت بیشتر میشود.
آنچه لازم است انجام دهید به این ترتیب است که حتی اگر به برندهای معروف لینک ندهید به نام سایتها و برندهای دیگر در محتوای خود اشاره کنید.
البته به این نکته توجه داشته باشید که لینک دادن به سایتها معمولا بهترین روش است. اما اگر لینک دادن بهینه نبوده یا امکانپذیر نباشد روش ذکر نام بهترین روش برای رتبهبندی و بالا رفتن قدرت سایت است.
در زیر به مواردی که سایت شما میتواند از روش استناد بهرهمند شود، اشاره میکنیم:
– وبلاگنویس مهمان که به ذکر نام سایت یا برند شما میپردازد.
– پستهای شبکههای اجتماعی (زیرا گوگل نام برندهایی را که در شبکههای اجتماعی ذکر میشوند ذخیره میکند.)
– انجمنها یا محتوای تولید شده توسط کاربران (توجه داشته باشید زمانی که لینک کردن امکان پذیر نباشد پلت فرم محتوایی ایجاد میکنند.)
البته در کنار آنچه که تا کنون ذکر شد قدرت استفاده از روشهای ذکر نام را در عمل بهتر میتوانید ببینید.
همانگونه که در تصویر زیر میبینید به موسسه بازاریابی محتوایی در سایت Forbes و Practical Ecommerce اشاره شده است. بنابراین هنگام جستجوی موسسه بازاریابی محتوایی (Content Marketing Institute) در موتور جستجوی گوگل نام این سایتها نیز ظاهر شده است:
وقتی بر روی یکی از لینکها کلیک کنید مشاهده میکنید که کلمهی مورد نظر در متن به کار رفته است در حالی که هیچ لینکی در آن وجود ندارد. به نظر شما این امر باعث کاهش قدرت بک لینک میشود؟
البته که نه. زیرا گوگل میداند که سایت Practical Ecommerce استفاده از نام برندها را عملی میسازد و سایت contentmarketinginstitute.com را قدرت میبخشد و از نظر رتبهبندی آن را بالا میبرد. مقالاتی که در زمینهی CMI توسط موتورهای جستجو پیدا میشوند از طریق گراف گوگل که بسته به مقالاتی که کاربران بیشتر میخوانند انجام میگیرد.
۲ . کلمات کلیدی را فراموش کنید
نیل پاتل به عنوان یک بازاریاب سئو و دیجیتال، توصیه میکند که کلمات کلیدی را فراموش کنید.
کلمات کلیدی بیتاثیر نیستند اما برای هدایت جستجوهای پیچیدهی سئو، پیچیدگی طولانی مدت، ارتباطات معنایی و نشانهگذاری در نظر گرفته میشوند.
در گذشته اگر برای مدت مشخصی قصد کسب رتبهی خوبی برای سایت خود داشتید باید پیج خود را با کلمات کلیدی بالا میآوردید. البته اصول سئو اصرار بسیاری بر چگالی مناسب کلمهی کلیدی دارد و تعداد تکرار کلمهی کلیدی محتوا باید مشخص باشد.
در گذشته هر چند محتوای خوب کم بود اما هر محتوا تعداد زیادی کلمهی کلیدی داشت که گوگل میتوانست آنها را ایندکس کند و رتبهی سایت شما را مشخص کند و به این ترتیب وب سایت شما میتوانست در جستجو بالا بیاید.
اما این راهحل دیگر کاربرد ندارد. استانداردهای جدیدی برای بازاریابی محتوایی شکل گرفته است که شما را ملزم به تولید محتوای خوب میکند. در حقیقت کلمات کلیدی و کلمات هم معنی آنها به صورت طبیعی منجر به تولید یک محتوای خوب میشود.
معمولا در تحقیق و تالیف یک مقاله نویسنده به یک کلمهی کلیدی واحد فکر نمیکند. به عنوان مثال این مقاله ممکن است در جستجوی “بهترین شیوهی عملی برای لینک دادن در محتوا” یا “چگونه از لینک دادن در بازاریابی محتوایی خود استفاده کنیم؟” نمایش داده شود.
در ادامه مثالی که چگونگی این کار را نشان میدهد با هم میبینیم.
به عنوان مثال ممکن است کاربری به دنبال مطلبی در زمینهی بازاریابی زمان واقعی (Real-Time Marketing) باشد و هنگام جستجو آنچه که برای بازاریابی زمان واقعی قابل اجرا است را جستجو کند.
در شکل زیر هر آنچه که با آن در جستجوی موتور جستجو با آن مواجه خواهد شد نمایش داده شده است. به اولین نتیجهی حاصل خوب دقت کنید:
در واقع عبارت طولانی که مورد جستجو قرار گرفته است در هیچ جای مقالهی منتشر شده در سایت CMI وجود ندارد. در حقیقت در عمل تنها عبارت Real-Time Marketing در دو جای این مقاله آمده است.
قضیه از این قرار است که کلمات کلیدی جستجو شده در این بخش مد نظر نیستند. در عوض یک مقالهی خوب که ارتباط معنایی زیادی با عبارت جستجو شده دارد، به اندازهی کافی طولانی است، در آن استناد صورت گرفته است و به شکل موثری به سایتهای دیگر بک لینک شده است، نمایش داده میشود. در واقع تمامی موارد ذکر شده به دقت مورد تحلیل قرار گرفتهاند و همهی این موارد در کنار هم باعث شده است که این سایت به عنوان یک سایت ارزشمند شناخته شود.
بنابراین مقاله ایندکس میشود و رتبهی آن به گونهای است که در اولویت اول گوگل قرار میگیرد و همین باعث میشود توسط افراد بیشتری مطالعه شود.
در نظر داشته باشید که کلمات کلیدی برای کاربران هستند نه موتورهای جستجو.
۳. بر روی نقاط قوت مقاله خود تمرکز کنید
این نکته را همواره به یاد داشته باشید که اگر بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید از سایر سایتها نیز بک لینک دریافت خواهید کرد و در صورتی که از آنها منحرف شوید لینکهایی از وبسایتهای نامطلوب دریافت خواهید کرد که این امر باعث تخریب سایت شما خواهد شد.
زمانیکه گوگل رتبهی وبسایت شما را تعیین میکند فقط به دنبال لینکهای موجود در سایت شما نمیگردد. بلکه به لینکهای انجام شده به سایت شما نیز توجه میکند زیرا این لینکها قدرت سایت شما را تعیین میکند.
به عنوان مثال، موسسه بازاریابی محتوایی لینکهای بسیاری دارد. اما سوال اینجاست که چه نوع وبسایتهایی بیشتر به CMI لینک میدهند؟
با توجه به نمودار مشخص است که این سایت در زمینههایی مثل کامپیوتر، اینترنت، طراحی و توسعه وب لینکهایی دریافت کرده است که بسیار مفیدند. اما لینکهایی که در موضوعاتی همچون مواد شیمیایی به این سایت انجام گرفتهاند هر چند به نوبهی خود معتبر هستند اما زیاد برای موسسه بازاریابی محتوا مفید نیستند. البته در کنار اینها لینکهایی هم از سوی شرکتهای بازاریابی و تبلیغاتی وجود دارند که میتوانند مفید باشند.
[lead] بنابراین راز دریافت بهترین لینکها، انتشار بهترین نوع محتوا در زمینهی تخصص سایت و توجه به نقاط قوت است.[/lead]۴. متن لینک را بهینه سازی نکنید
هنگامی که در متن خود به سایر سایتها لینک انجام میدهید، یک اصل بزرگ را همیشه در ذهن خود داشته باشید و آن اینکه واژگان متن لینک شده را بهینه سازی نکنید.
به عنوان مثال در جملهی زیر اصطلاح تلفنهای همراه ارزان در واقع متن لینک شدهی به لینک www.example.com/cheap-cell-phones است.
گوشی تلفن همراه ارزان یک متن لینک شده وحشتناک است چرا که با کلمات کلیدی بهینه شده است.
آدرس اینترنتی و احتمالا عنوان صفحه و محتوا همگی از این کلمهی کلیدی استفاده کردهاند. با بهینهسازی متن لینک شده سایت در خطر قرار میگیرد. هر چند لینک کردن عالی است. اما لینک کردن با کلمهی کلیدی بهینه سازی شده خوب نیست.
۵. تعامل با وبسایتها و وبلاگهای دیگر
یک راهحل عالی برای دریافت بک لینک از سایتهای دیگر تعامل با آنها است.
در هر زمینهای مشغول به کار باشید سعی کنید با رقبای خود و سایر وبسایتهای بزرگ در ارتباط باشید و در محتوای خود به مطالب آنها لینک کنید تا آنها نیز متوجه محتوای شما شوند و به آن لینک دهند.
بافر (Buffer) یک ابزار رسانههای اجتماعی است که معمولا مقالات طولانی منتشر میکند و در زمینهی تخصص خود با سایر سایتهای محتوایی در تعامل است.
به عنوان مثال در این مقاله بافر به Socialbakers لینک داده است.
در واقع این لینک به صفحه زیر هدایت میشود:
Socialbakers در حقیقت ابزاری برای اندازهگیری رسانههای اجتماعی و بهینهساز پلت فرم است. بنابراین فعالیتی مشابه بافر دارد. هر چند بافر و Socialbakers رقیب یکدیگر هستند اما یک محتوای خوب همیشه خوب است و مهم نیست که چه کسی آن را منتشر کرده است. بنابراین این دو سایت به تبادل بک لینک میپردازند و هر دو از این کار سود میبرند.
همواره این نکته را به یاد داشته باشید که تا زمانی که وبسایتها محتوای خوب داشته باشند و تبادل بک لینک با آنها به ارزش سایت شما اضافه کند، استفاده از این روش ایرادی ندارد.
۶. لینک داخلی
در کنار پیچیدگیهای موجود در روشهای مختلف لینک کردن لینک داخلی یک روش قدرتمند است. به بیان سادهتر لینک داخلی عبارت است از ایجاد لینک از یک صفحهی سایت به صفحات دیگر آن سایت.
لینکهای داخلی با لینکهای منو تفاوت دارند. لینک منو بخشی از ساختار کلی یک سایت است و معمولا کاربران را به صفحات اصلی هدایت میکند. اما لینک داخلی در حقیقت به بخشی از متن اصلی در محتوا اشاره دارد.
هر زمان که شما مقالهای را بر روی وب سایت خود قرار میدهید باید به مقالات دیگری که بر روی سایت شما قرار گرفتهاند نیز لینک دهید.
به گفتهی نیویورک تایمز لینک داخلی هر چند به خوبی لینک خارجی به سایت اعتبار نمیدهد اما ساختار سایت و یکپارچگی آن را تقویت میکند. در ادامه هر آنچه که پس از ایجاد لینک داخلی اتفاق میافتد را با هم میبینیم:
– به کاربران کمک میکند تا به محتوای بیشتری دسترسی داشته باشند.
– زمان ماندگاری کاربران در سایت را افزایش میدهد.
– نرخ جستجو در سایت را افزایش میدهد.
– توزیع قدرت صفحه را در سراسر سایت افزایش میدهد.
– شاخص بندی تمام صفحات از جمله صفحات عمیق داخلی را افزایش میدهد.
– نرخ بازدید از صفحات سایت و در مجموع کل سایت را افزایش میدهد.
به بیان سادهتر لینک داخلی بسیار جذاب است و به کاربران این امکان را فراهم میکنند تا با مطالعه یک مقاله اطلاعات بیشتری به دست آورند.
نتیجهگیری
این مقاله با یادآوری اهداف بازاریابی محتوا آغاز شده است. بنابراین ضمن تمرکز بر اهداف بازاریابی محتوایی همواره به یاد داشته باشید که در حال انجام چه کاری هستید و از همه مهمتر اینکه تمام این کارها را برای مشتریان انجام میدهید. محتوای خود را برای خوانندگان، کاربران و مردم واقعی تنظیم کنید و فراموش نکنید که لینک کردن بخش مهمی از جهان بازاریابی محتوایی است.
سلام ممنونم از وبسایت خوبتون
موفق باشید کوتاه کننده لينک
خیلی ممنون از مطالب خوبی که میگذارید
ممنون از مطالبتون، موفق باشید