تولید محتوا، بالاخص در تیمی که بازاریابی محتوا را به تازگی آغاز کرده است، تلاشی است که نیاز به همکاری همهی اعضای تیم دارد. داشتن تیمی رویایی که میتواند ویدئو و محتوای مناسب برای شبکههای اجتماعی و وبلاگها تولید کند و علاوه بر اینها استراتژی، کمپین و چشمانداز بلند مدت و خلاقانه داشته باشد جز اولویتهای اولیهی واحدهای بازاریابی در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
بازاریابی محتوا در حال حاضر دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته است و به عنوان یک ضرورت بازاریابی تلقی میشود: %۷۸ از CMO ها معتقد هستند که محتوا، آیندهی بازاریابی است. اما چگونه میتوانیم افراد باهوش، خلاق و سختکوش را برای ایجاد یک استراتژی محتوای مناسب پیدا کنیم؟ گرچه با توجه به جدید بودن این زمینه، افراد باتجربهی زیادی را در اطرافتان نخواهید یافت، اما این بدان معنا نیست که افراد با مهارتهایی که نیاز دارید را نمیتوانید پیدا کنید. در این نوشته با افرادی آشنا خواهیم شد که حضور آنها کنار هم میتواند یک تیم تولید محتوا ی خوب بسازد.
۱. هنرمند بصری
محتوای عالی تنها با تکیه بر کلمات موفق نخواهد بود. تصاویر مناسب و طرحهای گرافیکی در مرکز بازاریابی محتوای ایدهآل قرار دارند. برای ساختن یک ویدئو، تهیهی یک اینفوگرافی یا انتخاب عکسهایی که مخاطبتان را مجذوب میسازد، در تیم خود به فردی احتیاج خواهید داشت که در انتخاب و تولید بخشهای بصری مربوط به کارتان تبحر داشته باشد. هر آنچه به کار خواهید بست باید مطابق روز، مهیج و خاص باشد.
۲. عاشق زبان و ادبیات
وقتی این فرد در کنار یک هنرمند بصری قرار میگیرد، معمولیترین نتیجهی ممکن، محتوایی خلاق و فوق العاده خواهد بود. در محیطی که وبلاگها، مطبوعات، توییتها، پستهای اینستاگرام و کمپینهای برند شدهی محتوا همگی در حال کمک به بازاریابی هستند، به فردی نیاز خواهید داشت که عاشق ادبیات باشد، در انتخاب کلمات و فرمت نوشته چندان وسواس نداشته باشد و با سرعت بالایی بتواند این کار را انجام دهد.
۳. راوی داستان
داشتن یک راوی خوب در تیمتان به این معناست که شما قدرت کنترل اتفاقات را دارید، میتوانید داستانی حماسی بسازید و شخصیتپردازی کنید. این موضوع یقینا ابزار قدرتمندی برایتان خواهد بود. نتایج مطالعات نشانگر این است که استفاده از شخصیت برند چه تاثیری در بالا رفتن میزان به اشتراک گذاری مطالب در فیسبوک دارد. داشتن فردی که میداند چگونه داستانی ببافد تا مشتریان شما را ترغیب کند بیشک مفید خواهد بود.
۴. خبرنگار
مطالعات نشان میدهند که %۶۶ برندها زمانی که یک عضو برای تولید محتوای بلادرنگ درباره اخبار روزانه در تیم خود دارند، شاهد افزایش چشمگیری در تاثیرگذاری بازاریابی خود خواهند شد. %۷۷ سازمانها بازاریابی بلادرنگ را بخش مهمی از استراتژی تبلیغاتی خود میدانند. داشتن فردی با زمینهی خبرنگاری میتواند بازاریابی بلادرنگ را بسیار آسانتر کند. این افراد قادرند بدون تلاش زیاد بنویسند، ویرایش کنند و نوشتهها را منتشر سازند. آنها میدانند چگونه منابع خود را بررسی کنند و نقل قولها را به راحتی بیرون بکشند. بنابراین دفعهی بعد که رزومهی یک دانشآموختهی خبرنگاری روی میزتان قرار گرفت، نگاه مجددی به آن بیاندازید.
۵. تحلیلگران
این افراد نیز در جایگاه خود میتوانند خلاق باشند. ایجاد بینش و ارائهی گزارش از عملکرد و تاثیرگذاری محتوا به اندازهی نوشتن آن مهم و ضروری است. به ویژه زمانی که تحلیل شبکههای اجتماعی، بازاریابان را دچار سردرگمی میکند (ضمنا وجود نرمافزارهای خوب میتواند به انجام کار تحلیلگران کمک کند).
۶. فردی که به برنامهریزی تصویر کلی کار بپردازد
فیسبوک، توییتر، یوتویوب، پینترست، اینستاگرام و وبلاگها. محتوای بصری، محتوای کلامی و محتوای ویدئویی. با وجود تمام این گزینهها که برای تولید و توسعهی محتوا در اختیارتان قرار دارد بهترین تیمها هم به فردی نیاز دارند که بتواند قطعات پازل را کنار هم بچیند. شما چه در یک آژانس بزرگ باشید یا چه در یک آژانس کوچک، به فردی نیاز خواهید داشت که برنامه و طرحی برای کار دارد. خصوصا اگر قصد دارید استراتژی بازاریابی محتوا به پیشبرد استراتژی کلی بازاریابی و دستیابی به اهدافتان کمک کند.
۷. فردی که به جزئیات بپردازد
این اشخاص میتوانند برنامه کلی را به دقت تحت نظر بگیرند، به همین دلیل این افراد را مدام در حال تجزیه و تحلیل اعداد و اشکالیابی میبینید تا بفهمند کدام نوع محتوا عملکرد خوبی ندارد و چرا. یا ممکن است آنها را در حال طراحی ترفندهای بصری و تست کردن نرمافزار و وبسایتتان بیابید. این افراد مدیریت جزئیات هر گام و اطمینان حاصل کردن از درستی انجام این جزئیات را بر عهده دارند.
۸. رویداد باز
رویدادها در صورتی که به درستی برگزار شوند میتوانند نرخ بازگشت سرمایهی بالایی داشته باشند، هم از نظر اعداد و ارقام، هم مشارکت و هم شانس شبکه سازی و داشتن صحبتهایی کوتاه با مشتریان بالقوه. اما این کار هر کسی نیست. فرد مناسب باید بتواند در برگزاری رویدادها محتوای زندهی تولید شده را در اختیار مخاطب مورد نظر قرار داده و آن را در محیط مناسب پخش و گسترش دهد.
۹. ویراستار
همینگوی جملهای با این مفهوم دارد که میگوید:
اولین پیشنویس یک مطلب چیز کاملا بیارزشی است.
داشتن یک روایتگر عالی و افراد با مهارت بالا در نوشتن، بدون وجود شخصی که نوشته شما را تا اندازهی مناسب کوتاه کند بیفایده است. شما به کسی نیاز دارید که یک هشتگ نامناسب را تشخیص دهد و به نوشتارتان جان ببخشد، فردی که بدون تفکر و به صورت ارادی بداند ترجیح درست است یا ترجیه، خانوم درست است یا خانم و در نهایت بتواند محتوای تولید شده در تیم را به صورتی منسجم درآورد.
۱۰. فردی که بتواند با دادههای بزرگ و زیاد سروکله بزند
این روزها محتوا با سرعت زیادی منتشر میشود، کاربران فیسبوک در هر دقیقه تعداد ۷۰۰هزار نوشته پست میکنند و در همین مدت زمان ۱۰۰هزار توییت منتشر میشود. با این حجم بالا از اطلاعات شما به یک مغز متفکر نیاز دارید تا نه تنها دادههای بدست آمده از کمپینهایتان، بلکه دادههای بزرگ و ترندها را به موازات بودجه، اهداف بلند مدت و قابلیتهای تکنولوژیکی تیم پردازش کند.
اگر تیم شما هم مانند تیم ما است، یک فرد میتواند چندین نقش را یکجا بر عهده داشته باشد. در هر حال خلاقیت کلید رسیدن به محتوای نو و شگفت انگیز است.
منبع : NewsCred
خيـــلي جالب و مفيد بود.
ممنون
its very good . thank you so much