کسب و کارهای کوچک و بزرگ بسیاری هستند که امروزه به تولید محتوا روی اورده اند. این کسب و کارها ممکن است که از شما درخواست کنند تا پروژه تولید محتوا آنها را بر عهده بگیرید. آنها همچنین ممکن است مبلغ خوبی را به شما پیشنهاد دهند و شما وسوسه شوید که پروژهشان را بدون چون و چرا بپذیرید.
پیشنهاد ما این است که قبل از پذیرش یک پروژه تولید محتوا ، این سوالات را از خود و کارفرمایتان بپرسید تا در شرایطی شفاف وارد قرارداد شوید. از قدیم گفتهاند که یک قول و قرار نامشخص، فرصت یک ارتباط خوب را از بین میبرد.
مخاطب محتوای من در پروژه تولید محتوا چه کسی است؟
مطمئنا هر قدر که اطلاعات بیشتری راجع به جنس مخاطبتان بدست بیاورید برای شما ارزشمندتر است. جنس مطلبی که برای یک دختر بیست ساله که طرفدار مرتضی پاشایی است مینویسید، مطمئنن با مطلبی که برای یک کارمند بانک مینویسید تفاوت بسیاری دارد. باید رگ خواب مخاطبهایی از جنس مختلف را در دست داشته باشید. بدانید که چه کسی از چه چیزی خوشش میآید و از خواندنش لذت میبرد.
لحن نوشتارم چگونه است؟
محتوای شما هرچیزی که باشد، لحن آن بسیار مهم است. نویسندگی در لحنهای مختلف توانایی است که افراد کمی از آن بهرهمنداند و بسیاری فقط قادر به نوشتن در لحنی خاص هستند. باید بر اساس مخاطب خود، لحن نوشتارتان را مشخص کنید. برخی مواقع مجبورید که مطلبی عصا قورت داده بنویسید و گاهی هم باید کاملا محاورهای و خودمانی باشید. اگر علاقهمند بودید نوشتار محاورهای صحیح را بیاموزید، پیشنهاد میکنم که نگاهی به نوشتههای جلال آل احمد بیاندازید.
آیا باید مطلب را برای موتورهای جستجوگر بهینه سازی کنم؟
بسته به اینکه محتوای نوشته شده توسط شما در وب منتشر خواهد شد یا نه، پرسش این سوال الزامی است. اگر جواب مثبت باشد، الزامی است که کلمههای کلیدی استفاده شده در متون خود را بدانید و آنها را با چگالی مناسب در متن استفاده کنید. همچنین باید اصول دیگر سئو، از جمله استفاده از تگهای مناسب، توضیحات متا و … نیز در نظر گرفته شوند.
دقت کنید که اغلب کارفرمایان از سئو فقط نام آن را میدانند، پس بهتر است از با توضیح این مسائل و اینکه شما آنها را رعایت خواهید کرد، ارزش فعالیتهای خود را نشان دهید.
تعداد واژگان محتوایی که مینویسم چقدر است؟
تعداد واژگان از مهمترین معیارهای سنجش محتوا است، مخصوصا در پروژههایی که مطالب مرتب روزانه باید برای آنها تولید شود، اطلاع از محدودهی تعداد واژگان ضروری است. طبق استانداردهای گوگل، مطالبی خوب محسوب میشوند که حداقل ۳۰۰ واژه داشته باشند و اغلب پستهای وبلاگی منتشر شده بر روی وب، چیزی در حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واژه هستند. از کارفرمای خود بخواهید که انتظار خود را از حجم محتوای منتشر شده بگوید و او را دقیقا متوجه حجم مطالب خود کنید.
مطمئنا زیاد یا کم بودن حجم یک متن دلیل بر موفقیت آن نیست ولی اطلاع از محدودهی تعداد واژگان یک محتوا میتواند از مشکلات آینده پیشگیری کند.
چه مقدار از زمانم را باید صرف این پروژه تولید محتوا کنم؟
بعد از اینکه مدتی را صرف تولید محتوا کردید، عیار تقریبی نوشتار متون مختلف را بدست میاورید ولی تاکید میکنم که قبل از پذیرش هر پروژهای بهتر است که یک نمونهی اولیه برای آن بنویسید، تا هم با نیاز کارفرما آشنا شوید و هم بتوانید مدت زمان مورد نیاز برای آن کار را تخمین بزنید.
نمونه محتوای مورد علاقهتان چیست؟
از کارفرمای پروژه تولید محتوای خود بخواهید تا چند نمونه از متون مورد علاقهاش در زمینههای مرتبط را به شما نشان دهد. این کار باعث میشود که رگ خواب او را بهتر بدست بیاورید.
البته این کار به این خاطر نیست که لزوما مطالب مورد علاقه کارفرما نوشته شوند، چرا که متخصص این کار شما هستید و این فقط شمایید که میدانید چه چیزی برای آن کسب و کار بهتر است، با این وجود اطلاع از مطالب مورد علاقه کارفرما میتواند شما را با سلیقه او آشنا کند و در ایجاد ارتباطی بهتر و پروژهای موفقتر بسیار تاثیرگذار باشد.
نکته مهم اینکه اگر کسی هیچ مطلب مورد علاقهای نداشت، یا کارتان بسیار سخت است و یا بسیار راحت!
چه کسانی مسئول بررسی محتوایی هستند که من تولید کردهام؟
این سوال می تواند جان شما را نجات دهد. هر سازمانی از افرادی با سلیقههای مختلف تشکیل شده است و اگر قرار باشد که هر کسی راجع به کار شما نظر دهد، اتفاقی که در داستان ملانصرالدین افتاد، تکرار خواهد شد.
یادتان باشد که شما جلوه و ویترین کسبوکار هستید و حساسیت بسیاری بر روی هرآنچه که انجام میدهید وجود دارد ولی با احترام تمام برای همه کسانی که اظهار نظر میکنند، نباید اجازه بدهید که نظر شخصی هرکسی بر روی کیفیت کار شما تاثیر بگذارد.
در نهایت اینکه، یک پروژه تولید محتوا مانند هر کار دیگری دغدغهها و مشکلات مخصوص به خود را دارد ولی با پرسش این سوالها، میتوانید یکی از لذتبخشترین شغلهای دنیا را تجربه کنید.
خیلی ممنون
مطلب مفیدی بود
ممنون از متن خوب تون. دو تا سوال داشتم . یکی اینکه شاخص های کیفیت رو چطور از کارفرما بخوام؟ چون ممکن هست چند بار بگن که اصلاح کن و همیشه دعوایی اینجا هست.
سوال دوم هم در مورد هزینه هست. چطور معمولا هست و من چطور بهتر هست پیشنهاد بدم؟
ممنون