شاید شما بدانید که برای داشتن سئوی مناسب چه نکاتی را دربارهی کلمات کلیدی، محتوا و بهینه سازی موتور جستجو باید انجام دهید. این عالی است اما چیزی که احتمالاً آن را نمیدانید این است که بهینه سازی موتور جستجو ارتباط کمتری از آنچه فکر میکنید با محتوا، کد یا معماری سایتتان دارد. چیزی که دستکمش گرفتهاید و بسیار تأثیرگذارتر است توجه به مقولهی روانشناسی است.
اینکه چرا افراد به جستجوی عبارت خاصی میپردازند، چیزی است که بیش از همه اهمیت دارد. این موضوع خصوصاً در حالتی که به دنبال بهینه سازی موتور جستجو هستید اهمیت میابد. درک روانشناسی این موضوع که چرا مردم اینگونه که هست رفتار میکنند نقش اساسی و مهمی را در گسترش استراتژی صحیح بازاریابی آنلاین بازی میکند. این موضوع به همان اندازه که دربارهی هر کانال بازاریابی دیجیتالی مشخصی صدق میکند، دربارهی سئو نیز صادق است.
در این مطلب شما با یک کتاب کوچک الفبا سروکار خواهید داشت که به شما کمک خواهد کرد تا ارتباط بین سئوی تأثیرگذار و روانشناسی افرادی که در حال جستجوی آنلاین اطلاعات هستند را بیابید.
مشتریان خود را بشناسید
بدون شناختن مشتریانتان، هر تکنیک بازاریابی که برای بهینه سازی موتور جستجو پیادهسازی کنید با احتمال بسیار زیادی شکست خواهد خورد. بهعنوان صاحبان کسبوکار باید بدانید که کدام دسته از مشتریان به محصول یا خدمات شما نیاز داشته یا محصولتان سود و نفعی برای آنها دارد.
اگر تاکنون این کار را نکردهاید، دست نگهدارید و قبل از هر کاری اشخاص مختلفی که ممکن است از محصول یا خدمات شما استفاده کنند را به شکل کاراکترهایی با جزئیات دقیق دستهبندی کنید. با مشتریان کنونی خود صحبت کنید و از آنها بپرسید که چه چیزی آنها را ترغیب به استفاده از محصولات شما کرده است. نقاط ضعف را از دید آنها کشف کنید و با توجه کردن به تحقیقات بازار تیپهای جدیدی از اشخاص را که ممکن است به مشتریان شما تبدیل شوند را شناسایی کنید. خواهید دید که غالباً میتوان پیشینهها و انگیزههای افراد را در قالب الگوهایی دستهبندی کرد. این کار به شما کمک خواهد کرد که تصویر درستی از مشتریان ایده آلتان به دست آورید.
مقاصد مشتریان را شناسایی کنید
درگذشته سئو بر حول شناسایی کلماتی که کاربران در موتورهای جستجو وارد میکردند میچرخید و به کمک نتایج حاصله درباره کلمات کلیدی، محتوای مناسب برای مشتری عرضه میشد اما مسئله این است که موضوع از این فراتر نرفت و پیشرفتهای بیشتری در این زمینه حاصل نشد.
امروزه الگوریتمهای موتورهای جستجو بسیار پیچیده هستند و بهعنوانمثال میتوانند مقصود کاربر را با درستی بالایی ارزیابی کنند. به کمک درک مقصود کاربر ایده آلتان میتوانید گامهای خوبی را درزمینهی بهبود سئو بردارید. اغلب کاربران شما دریکی از این چهار وضعیت قرار دارند: آگاهی، تحقیق، تصمیم یا خرید. نحوهی جستجوی آنها مقصود آنها را منعکس خواهد کرد.
اما سؤال اینجاست که چگونه میتوانید مقصود کاربر را دریابید؟ جواب این سؤال در کاراکترهایی است که شکل دادهاید. هرکسی عاشق داشتن گزینههای مختلف است. هر کاراکتری ممکن است مقاصد مختلفی داشته باشد، بنابراین تولید محتوا در انواع خاص برای هر نوع خاص از کاراکتر ضروری است. هنگامیکه بتوانید پی ببرید مشتریانتان به دنبال چه چیزی هستند، باید محتوای حاوی اطلاعات مفیدی را برایشان تولید کنید که برای جلب نظر آنها بهینهسازی شده و خواستهشان را به شکل جذابی برطرف میکند.
مشکلات را هدف قرار دهید
اینکه بتوانید اطلاعاتی را که کاربر نیاز دارد به او بدهید باعث میشود شانس تغییر نظر او را بالا ببرید. این حیاتی است که درک کنید آنها به دنبال حل چه مسئلهای هستند و محصول یا سرویس شما چگونه خواهد توانست مشکل آنها را حل کند.
سئوی خوب الزاماً سئویی نیست که پر از تعداد ممکن از کلمات کلیدی باشد. برای تأثیرگذاری بیشتر محتوای شما باید برای افراد حقیقی مفید باشد. محتوای مفید بهطور دقیق و تأثیرگذاری مشکلات مشتریان را هدف قرار میدهد. این مشکلات میتوانند از یک دسته از مشتریان به دستهای دیگر متغیر باشند. از طریق تحقیقات بازار و ارتباط برقرار کردن با مشتریانتان از مشکلات واقعی مشتریان ایده آلتان آگاه خواهید شد. استفاده از این اطلاعات برای شکل دادن به مطالب و استراتژی سئویتان شما را یکقدم از رقبایتان جلوتر خواهد انداخت.
نیازی به گفتن نیست که بهعنوانمثال ایجاد محتوا برای کاربری که مشکلی مانند لاغری فوری را دارد نیاز کاربری را که به دنبال تقویت قوای بدنیاش است را برطرف نخواهد کرد؛ بنابراین روانشناسی سئو به شما توصیه میکند که انواع مختلف محتوا باید برای برطرف کردن انواع مختلف مشکلات کاربران طراحی شوند.
از اطلاعات بهدستآمده از موتورهای جستجو استفاده کنید
روانشناسی سئو بیش از هر چیزی در شیوهی جستجوی افراد منعکس میشود و آگاهی از آن یک گام اساسی در بهینه سازی موتور جستجو است.
الگوریتمهای کنونی معنا، ریشه و موضوع جستجوی کاربران را در نظر میگیرند. اغلب افراد دقیقاً همان سؤالی که دارند را از موتورهای جستجو میپرسند. مثلاً بهجای جستجوی عبارت «کفشهای تخفیف خوردهی نایک در تهران» سؤال «کجا میتوانم کفشهای تخفیف خوردهی نایک را در تهران پیدا کنم» را جستجو میکنند. چنین جستجوهایی خصوصاً با گسترش دستیارهای شخصی مانند سیری و کورتانا، به دلیل ماهیتی که دارند، در حال بیشتر شدن هستند.
هنگام توسعهی استراتژی سئویتان در نظر بگیرید که افراد چگونه ممکن است از گوگل دربارهی محصول و یا سرویس که ارائه میدهید سؤالاتی بپرسند. محتوای سایت خود را به سمت پاسخ دادن به چنین سؤالاتی طراحی کنید و هر جا که منطقی بود کلمات کلیدی بلند یا عبارتهایی که نشاندهندهی نحوهی جستجوی افراد در موتورهای جستجو هستند را به کار ببرید. استفاده از کلمات کلیدی بلند در استراتژیتان تنها راهی است که میتوانید ترافیک طبیعیتری برای سایت خود ایجاد کنید.
کلمات کلیدی طولانی در حال حاضر از معمولترین شیوههای مورداستفاده هستند.
درنهایت اگر محتوای شما واقعاً کارآمد، حاوی اطلاعات مفید و مربوط به کاربرانتان باشد، بهصورت طبیعی به سوا لات کاربرانتان پاسخ خواهد داد.
جهت بهینه سازی موتور جستجو از تصاویر و ویدئوها استفاده کنید
یک نکتهی مهم که باید دربارهی روانشناسی کاربر به آن توجه کرد این است که انسانها بسیار به دیدههای خود متکی هستند. برای اینکه واقعاً با کاربر ارتباط مؤثر ایجاد کنید استراتژی بهینه سازی موتور جستجو شما باید تصاویر و ویدئوها را در هرجایی که معقول به نظر میرسد موردتوجه قرار دهد.
با توجه به مطالعات انجامشده افراد اطلاعات موجود در تصاویر را شصت هزار بار سریعتر از اطلاعات گنجاندهشده در نوشتهها پردازش میکنند. برای ارتباط یافتن با مشتریان به شکلی سریع که در دنیای اینترنت بسیار مهم است، بهتر است که از تصاویر و ویدئوها استفاده کنید. البته این عکسها و ویدئوها باید مناسب بوده و استفاده از آنها بهجا باشد.
تصاویر و ویدیوها سئوی شما را تأثیرگذارتر و محتوایتان را مرتبطتر و قابلدرکتر میسازند.
به تجربهی کاربری توجه کنید
در دنیای سئو توجه بسیاری به ساختار سایت و تجربهی کاربری میشود. از دیدگاه سئو استفاده از تگها، عناوین مناسب و سازماندهی محتوا بهگونهای که جریانی منطقی داشته باشد، بسیار مهم و حائز اهمیت است.
اگر طرح و ساختار سایت شما با روانشناسی کاراکترهایتان همخوانی داشته باشد، شانس بیشتری برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان واقعی خواهید داشت. باید اطمینان حاصل کنید که کاربران در حال تعامل با سایت شما هستند، نه اینکه صرفاً وارد شوند، اسکرول کنند و درنهایت سایتتان را ترک کنند.
هدف این است که مطمئن شوید که محتوای نمایش دادهشده پیش روی کاراکتری است که محتوا را برای وی آماده کردهاید.
به اشتراک گذاری
هدف این نیست که کاربر صرفاً مطلب را بخواند بلکه انتظار میرود که کاربر مطلب خواندهشده را به اشتراک نیز بگذارد. زمانی که کسی محتوای شما را به اشتراک میگذارد درواقع در حال تائید کردن برند شماست. به اشتراک گذاری نشانهی این است که آنها به شکل فعالی در تعامل با شما هستند. بااینحال سؤال اساسی این است که چه چیزی افراد را تشویق میکند که مطالب را به اشتراک بگذارند؟
گروه شناخت مشتریان نیویورکتایمز لیستی از این محرکها را بر اساس یک نظرسنجی منتشر کرده است که شامل موارد زیر است:
- هشتاد و چهار درصد افراد محتوایی را به اشتراک میگذارند که جنبشی را که به آن اهمیت میدهند را حمایت میکند.
- هشتاد و هفت درصد افراد برای در ارتباط ماندن با دوستان محتوایی را به اشتراک میگذارند.
- شصت و نه درصد افراد برای اینکه بیشتر احساس درگیر و دخیل بودن در دنیای اطرافشان داشته باشند محتوایی را به اشتراک میگذارند.
- شصت و هشت درصد افراد برای توصیف خود محتوایی را به اشتراک میگذارند.
- چهل و نه درصد افراد برای سرگرمی محتوایی را به اشتراک میگذارند.
با توجه به موارد بالا میتوان نتیجه گرفت که بهترین محتوا محتوایی است که به مشتریان کمک میکند خود و رابطهی خود با دنیای اطرافشان را بهتر توصیف کنند. چنین محتوایی ارزشی را که کاربران تمایل دارند که به اشتراک بگذارند را برایشان تأمین میکند.
محتوای قابل به اشتراک گذاشته شدن اطلاع رساننده، جالب و مفید است. علاوه بر این ایده آل مشتریان را نیز منعکس میکند.
هنگامیکه روی سئوی سایتتان کار میکنید یا در حال خلق یک محتوای جدید هستید نتایج نظرسنجی بالا را به خاطر داشته باشید تا شانس گسترش یافتن مطلبتان به شکلی وسیع را بالا ببرید.
جهت بهینه سازی موتور جستجو با کاربران تعامل کنید
یک استراتژی خوب محتوا به اینکه چگونه و چرا یک گفتگو و تعامل رخ میدهد نیز توجه دارد.
چه چیزی یک کاربر را از یک بازدیدکنندهی منفعل به یک مشتری واقعی تبدیل میکند؟ پاسخ این سؤال را میتوانید در هزاران هزار مطلب منتشرشده دراینباره پیدا کنید اما زمانی که پای درک روانشناسی پشت پردهی این تعامل در میان است درک مفهوم قیف فروش یک ضرورت به شمار میرود. همانطور که برای هر کاراکتر باید محتوای مناسبی خلق کنید، برای هر مرحله از قیف فروشتان نیز باید محتوای مناسب و مربوطی ارائه دهید. این بدین معناست که شما به محتوای زیادی نیاز دارید و البته که محتوای شما باید باکیفیت نیز باشد. هرچند که بهاینترتیب کار و هزینهی بیشتری برای شما ایجاد خواهد شد ولی مطمئن باشید که ارزشش را دارد.
راهنماییها: بهترین راهکار بهینه سازی موتور جستجو
اینکه اکثر مردم دنبال کننده هستند تلخ است اما واقعیت دارد. مردم اغلب دوست دارند به هم نگاه کنند و تصمیم بگیرند که چطور باید رفتار کنند. این موضوع در فضای مجازی هم بهاندازهی دنیای واقعی واقعیت دارد.
برای اینکه بازدیدکنندگان سایت تان را به انجام کاری که میخواهید ترغیب کنید باید آنها را راهنمایی کنید. لازم نیست برای این کار دادوفریاد راه بیندازید، این کار باید کاملاً ماهرانه انجام شود.
فراخوانی برای عمل یکی از نمونههایی است که منجر به راهنمایی بازدیدکنندگان سایت میشود.
بهعنوانمثال کسی که برای اولین بار وارد سایت شما شده است ممکن است ابتدا بهطور سطحی یک بررسی انجام دهد. برای این فرد یک محتوای جمعوجور که بتواند یک دیدگاه روشن و ساده را دربارهی سایتتان به او بدهد بسیار مفید خواهد بود. در انتهای چنین مطلبی باید لینکهایی برای هدایت آنها به مراحل بعدی قرار دهید و با استفاده از کلمات مناسب او را در هر مرحله از مسیر راهنمایی کنید. هیچوقت با این تفکر که کاربران خود مراحل بعدی را درخواهند یافت آنها را به حال خود رها کنید و از برجسته کردن مسیری که میخواهید کاربر بپیماید نهراسید.
ارزشها باید در برابر هزینهها سنجیده شوند
افراد در هنگام فکر کردن به یک راهحل معمولاً دو موضوع را موردبررسی قرار میدهند و از خود میپرسند:
- چه سودی در این کار برای من وجود دارد؟
- این کار چقدر هزینهبر است.
ظاهراً این شیوه از مواجهه با راهحلها در تدوین یک استراتژی مناسب برای سئو نیز مناسب است.
محتوایی که شما ارائه میدهید باید چیزی را به کاربر بدهد که واقعاً به آن نیاز دارد. محتوایی که شما ارائه خواهید داد غالباً برای کاربران رایگان خواهد بود اما این نوع هزینه درواقع دربردارندهی چیزی بیشتر از پول است. کاربر به گذراندن چندین خوان نیاز خواهد داشت تا بتواند اطلاعاتی را که میخواهد به دست آورد؟ ایده آل این است که محتوا به شکلی آسان و قابلخواندن در اختیار کاربر باشد. بهعنوانمثال اگر کاربر برای خواندن یک مطلب ساده مجبور باشد یک فرم بلندبالا را پر کند مطمئن باشید که از این کار صرفنظر خواهد کرد؛ بنابراین چنین موانعی را که ممکن است موجب عدم راحتی کاربر شوند به حداقل برسانید. باید آنچه کاربر در قبال دست آوردش هزینه خواهد کرد برای وی ارزشمند باشد.
قبل از اینکه شروع به توسعهی استراتژی بهینه سازی موتور جستجو کنید باید تا حد ممکن تفکرات و احساسات کاربر و شیوهی رفتار و تفکر او را بشناسید. مهمتر اینکه محتوای شما نباید تنها برای الگوریتمهای موتورهای جستجو طراحی شده باشد بلکه باید بیش از هر چیزی مناسب برای انواع مشتریان احتمالی شما تنظیم شده باشد. به شکلی که آنچه را که آنها میخواهند در اختیار بگذارد.
نکات بالا تا زمانی که شما هزینه و انرژی برای درک اینکه چه چیزی کاربران را به سمت کلیک کردن بر روی لینک شما ترغیب میکند صرف نکنید، مثمر ثمر نخواهند بود.
هر کاری که میخواهید بکنید را همین حالا شروع کنید و استراتژیتان را بر اساس آموختههایتان بسازید. آیا تا به الآن کاراکترهای مشتریان ایده آلتان را مشخص کردهاید؟
بسیار جامع و کامل بود. خدا قوت.