احتمالا تاکنون موارد بسیاری اتفاق افتاده که در نتیجه مطالعه و تحقیق، به راهکارهای بازاریابی مناسب برای رشد و توسعهی سازمان خود دست یافته باشید اما با مانعی بزرگ در اجرای آن برخورد کنید و آن مانع عظیم، پذیرفتن کارآیی و ثمربخشی راهکارهای بازاریابی مورد نظر توسط اعضای سازمان و مدیرتان باشد؟
این چالش در مورد بازاریابی محتوایی نیز مطرح است، آماده سازی فضای سازمان برای پذیرش ارزشمندی این پدیده، امری ضروری و واکنش سازمانهای مختلف نسبت به آن متفاوت است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به شما به عنوان بازاریاب یک سازمان کمک کنیم تا علاوه بر اینکه خودتان از موثر بودن بازاریابی محتوایی مطمئن شوید، مدیرتان را نیز نسبت به این موضوع متقاعد کنید.
۱) پیش از آنکه به چگونگی انجام آن فکر کنید، در مورد چرایی آن تأمل کنید
شما میتوانید خیلی با عجله، کار خود را با تهیهی گردش کارها، تقویم کاری و تخصیص وظایف آغاز نمایید اما پیش از آنکه به خوبی ندانید چرا، انجام این امور نتیجهی مطلوبی در پی نخواهد داشت.
یک گام به عقب برگردید و تصویر بزرگتر و جامعتری از راهکارهای بازاریابی محتوایی خود را در ذهنتان مجسم کنید. چرا میخواهید در این زمینه سرمایه گذاری کنید؟ سرمایهگذاری در این زمینه چه نتایجی برای کسب و کارتان در پی خواهد داشت؟ چرا سازمان باید برای پیشبرد بازاریابی محتوایی، زمان و امکانات مالی در اختیار شما قرار دهد؟ پاسخ به این سوالات، دلایل اساسی و قانع کنندهای را که قرار است برای همکاران و مدیرتان ارائه نمایید، در اختیارتان قرار میدهد.
[panel style=”default” text_align=”right”]برنامهای سازمان یافته و قابل اجرا تهیه کنید به طوری که وظایف و تعهدات اعضای گروه در آن از پیش مشخص شده باشد.[/panel]زمانی که پروژهای جدید مطرح میشود، نیاز است که اعضای تیم که از چهار موضوع مهم زیر اطلاع داشته باشند:
- این پروژه چگونه کسب و کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
- آنها در اجرای این پروژه چه نقشی بر عهده دارند.
- چه تعهد زمانی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.
- موفقیت پروژه چگونه اندازهگیری و ارزیابی خواهد شد.
بیایید با خودمان رو راست باشیم، راهکارهای بازاریابی محتوایی زمانبر هستند. اجرای آنها ماهها زمان میطلبد و نتیجه بخشی آن نیز مستلزم ماهها زمان است، با این حال سود حاصل در مقایسه با سرمایه گذاری انجام شده قابل توجه است و میتوان گفت که بازاریابی محتوایی، از کارآمدترین و در عین حال کمهزینهترین روشهای بازاریابی است. بررسیها نشان میدهند که هزینهی بازاریابی محتوایی در مقایسه با روشهای سنتی، ۶۲ درصد کمتر و تعداد سرنخهای فروشی که از این طریق حاصل میشود، ۳ برابر بیشتر است.
بازاریابی محتوایی روشی ثمربخش است به شرطی که با برنامه ریزی مناسب پیش برود. بنابراین توصیه میشود که از ابتدای کار، یک طرح پروژه مناسب طراحی کنید. در این خصوص لازم نیست به جزئیات بپردازید اما نیاز است اهداف مورد نظر در هر مرحله را با ذکر زمان انجام آن تعیین کنید تا همه چیز شفاف و قابل درک برای اعضای گروه باشد. تعیین کنید که پروژه چه ذی نفعانی خواهد داشت و این افراد چه زمانی وارد پروژه خواهند شد. همچنین مسئولیتها و وظایف هر یک از اعضای گروه را به وضوح مشخص کنید.
۲) طوری برنامهریزی کنید که پیاده سازی آن برای اعضای گروه آسان باشد
اگر پروژه به صورت کارآمد طراحی نشده باشد احتمال آنکه اعضای گروه به خوبی از عهده اجرای آن برآیند و خلاقیت خود را در تولید محتوایی عالی بروز دهند، اندک است. برای همین لازم است از یک ابزار مدیریت محتوا کمک بگیرید تا بتوانید جریان کاری را سادهسازی کنید.
با اعضای گروه در خصوص چگونگی انجام وظایف و تهیه یک چارچوب کاری مشورت کنید چون زمانیکه اعضای گروه احساس کنند که در تعیین جریان کاری نقش دارند، احتمال آنکه بتوانند خود را با آن همسو کنند و به خوبی وظایف خود را انجام دهند بیشتر است.
۳) برای مثمرثمر بودن راهکارهای بازاریابی محتوایی مخاطبان داخلی خود را شناسایی کنید
پیش از آنکه وارد اتاق جلسه شوید و آنچه را که در ذهن دارید بیان نمایید، با خود فکر کنید که چه کسانی به سخنان شما و راهکارهای بازاریابی تان گوش خواهند داد، چه سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد، با چه چالشهایی مواجه خواهید شد، چه کسانی شما را در تنگنا قرار خواهند داد و چه کسانی از شما حمایت خواهند کرد و …
برخی از مهمترین سوالاتی که بازاریابان در مورد کمپین بازاریابی محتوایی با آنها روبرو میشوند:
- اجرای این کمپین چقدر هزینه در پی خواهد داشت؟
- چه نتایجی را مشاهده خواهیم کرد و کی این نتایج قابل مشاهده است؟
- آیا رقیبانمان نیز در حال اجرای بازاریابی محتوایی هستند؟ اگر بله، چگونه؟
- آیا ما واقعاً به اجرای این کمپین نیاز داریم؟
- آیا اکنون زمان مناسبی برای شروع کار است؟
- به تولید چه نوع محتوایی خواهیم پرداخت و چگونه منتشرش خواهیم کرد؟
- چه کسانی به تولید محتوا خواهند پرداخت؟
- منظور از موفقیت چیست و چگونه آن را ارزیابی خواهیم کرد؟
بار دیگر به این سوال مهم فکر کنید که منظور از موفقیت چیست و چگونه قابل ارزیابی است؟
برای پاسخ به این سوال مهم میتوانید از شرکتهایی که مطابق استاندارهای مورد نظر شما در اجرای بازاریابی محتوایی موفق هستند، کمک بگیرید و در مورد معیارهای ارزیابی موفقیت و چگونگی دستیابی به آن سوال کنید. با حوصله به حرفها و نصیحتهایشان گوش دهید و دلایل موفقیت یا شکست آنها را دریابید.
به اهداف مورد نظرتان نگاهی دوباره بیاندازید و تعیین کنید که چه مواردی بیشترین تاثیر را در سازمان شما به جای خواهند گذاشت. در این خصوص معیارهای مطرح برای سایر شرکتهای موفق را در نظر داشته باشید و همچنین نظر ذینفعان را جویا شوید سپس پاسخهایی را که یافتهاید مستندسازی کنید تا همکاران و مدیرتان مطمئن شوند که طرح مناسبی برای ارزیابی امور در دست دارید؟
میزان آگاهی از برند و ایجاد حس مثبت نسبت به آن، میزان مخاطبانی که به بحث و گفتگو پیرامون مطلب منشتر شده میپردازند، میزان افزایش فروش و… از جمله معیارهایی هستند که میتوانند برای ارزیابی موفقیت به کار روند.
۴) پیوسته در حال گفتگو با افراد درگیر در پروژه باشید
با اعضای تیم و مدیرتان در مورد روند اجرای پروژه گفتگو کنید تا به این ترتیب از بحثهای پیش بینی نشده آتی جلوگیری به عمل آید و افراد به درک صحیحی از پروژه دست یابند.
برای اینکه بتوانید پروژه مورد نظرتان را به طور مرتب به روز رسانی کنید، لازم است آنرا عمیقاً مورد بررسی قرار دهید. اگر موارد کاملاً درست انجام میشوند، روند خوب پروژه را با دیگران به اشتراک بگذارید و نظر آنها را در مورد دلایل ممکن برای روند خوبی که وجود دارد، جویا شوید. در حالت عکس یعنی زمانی که پروژه چندان خوب پیش نمی رود به عقب برگردید و کارهای انجام یافته را دوباره مرور کنید و به راه حل های ممکن بیاندیشید.مطلوب نبودن روند اجرای پروژه را هرچند ممکن است خوشایند نباشد، با افراد درگیر در پروژه در میان بگذارید و حتماً راهحل هایتان را با آنها مطرح کنید.
۵) زمانی که لازم است، با قاطعیت تمام عمل کنید
بحث و گفتگو با افراد مختلفی که در پروژه نفش دارند برای قانع کردنشان نسبت به کارایی پروژه ضروری است اما در زمانی مناسب نیاز است که بسیار قاطعانه بگویید:” ما این کار را انجام خواهیم داد و برای انجامش به کمک شما نیاز داریم”. مسئولیت تیمتان را بر عهده بگیرید و از روابط خود برای دستیابی به مقصودتان استفاده کنید. در این خصوص لازم است موانع تحقق پروژه به خوبی مشخص شوند تا زمان تخصیص قاطعانه مسئولیتها بتوانید عملکرد صحیحی داشته باشید.
براساس بررسیهای انجام یافته، ۶۱ درصد مصرف کنندگان بیان کردهاند زمانی که شرکتی محتوایی مفید برایشان ارسال میکند، احساس خوبی نسبت به آن شرکت پیدا میکنند و بیشتر احتمال دارد که از آنجا خرید کنند. راهکارهای بازاریابی محتوایی حقیقتاً کارآمد هستند و میتوانند سبب موفقیت کسب وکارتان شوند تنها کافی است که مدیرتان را قانع کنید!