۸ روش برای ایجاد محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی

شاید بازاریابی‌ شبکه‌­های اجتماعی و بازاریابی محتوا، دو موضوع متفاوت­ باشند، اما می‌توان با رعایت اصول لازم در تولید محتوای مناسب، بین این دو ارتباطی صحیح و قوی ایجاد کرد. در واقع بدون بازاریابی محتوای خوب، بازاریابی توسط شبکه‌های اجتماعی به موفقیت نخواهد انجامید. اگر جزو معدود افرادی هستید که نمی‌توانید ارتباط بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا را تشخیص دهید؛ باید بدانید این دو همدیگر را می‌سازند اگر شما نتوانید محتوای مناسبی تولید کنید در رسانه‌های اجتماعی مخاطب خاصی نخواهید داشت و اگر نتوانید در رسانه‌های اجتماعی به خوبی بدرخشید نخواهید توانست محتوای خود را به خوبی توزیع کنید. بنابراین همان‌طور که می‌بینید این دو کاملا در ارتباط با هم حرکت می‌کنند. بنابراین ما در این مطلب چند تاکتیک‎ محتوایی معرفی خواهیم کرد تا به وسیله‌ی آن‌ها بتوانید محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی خود توزیع کنید.

۱) پست‌های جدید و قدیمی خود را با عناوین مختلف منتشر کنید

نکته‌ی مهمی که باید مدنظر داشته باشید این است که اجازه ندهید پست‌های قدیمی شما در میان انبوهی از محتوا خاک بخورد، بلکه آن‌ها را با عنوان‌های جدید و مختلف به اشتراک بگذارید. وقتی محتوای خود را در توییتر یا فیسبوک به اشتراک می‌گذارید از عنوان‌های متفاوتی استفاده کنید. نشریات بزرگی مثل نیویورک تایمز از چنین روش‌هایی استفاده می‌کنند. برای مثال در تصویر زیر می‌بینید که عنوان توییت با عنوان مقاله، اگر چه مفاهیم یکسانی را می‌رسانند، اما کاملا متفاوت هستند.

عنوان

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که متنی با محتوای عالی را در زمانی مناسب منتشر کنید اما با استقبال ضعیف مخاطبان مواجه شوید. با توجه به تعداد بسیار زیاد مطالبی که در شبکه های اجتماعی منتشر  می­‌شوند، امکان دارد مطالب شما در دریایی از اطلاعات و مطالب گوناگون در شبکه های اجتماعی غرق شوند. بنابراین ارسال یک مطلب با محتوای ویروسی و عالی برای این‌که نظر مخاطبان را به خود جلب کند کافی نیست و علاوه بر آن، شما به یک عنوان مناسب نیاز دارید تا در بین انبوهی از مطالب بتوانید نظر مخاطبان را به خود جلب کرده و در معرض توجه آن‌ها قرار بگیرید.

برای نوشتن عناوینی جذاب، نکات زیر را به خاطر داشته باشید.

  • عناوین باید ضرورت داشتن مطالعه­‌ی مطلب را به مخاطبان القا کنند: افراد باید احساس کنند که در صورت مطالعه نکردن مطلب، چیز مهمی را از دست خواهند داد.
  • عناوین باید سودمندی مطالب را بازگو کنند: هنگام مرور یک عنوان، افراد از خود سوال می­‌کنند که این مطلب چه سودی برای من خواهد داشت و اگر عنوان شما نتواند آنها را قانع کند از خواندن مطلب صرف نظر می کنند.
  • عناوین باید یکتا و منحصر به فرد باشند: یکتا بودن و تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد خودتان، استراتژی مناسبی برای جذب مخاطبان است.

۲) با تجزیه و تحلیل مطالبی که قبلاً پست کرده‌­­اید، موارد و موضوعات بیشتر به اشتراک گذاشته شده را بیابید

برخی موضوعات به صورت ذاتی بازدید و به اشتراک‌گذاری‌های زیادی می‌گیرند. برای این‌که میزان ترافیک خود را افزایش دهید باید ببینید کدام موضوعات برای مردم ارزشمندتر هستند. قبل از هر چیز محتواهایی که تا به حال منتشر کرده‌اید را بررسی کنید و ببینید کدام یک بازدیدکننده، اشتراک‌گذاری و تعاملات بیشتری داشته‌اند. برای این کار می‌توانید از راه‌حل‌هایی که در مطلب سنجش محتوای سودآور گفتیم، استفاده کنید. از سایت های نظیر BuzzSumo برای بررسی مطالب خودتان، حوزه‌ی مدنظر و یافتن مواردی که بیشتر به اشتراک گذاشته شده­‌اند، بهره بگیرید و این مطالب را مجدداً در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

تجزیه و تحلیل محتوا

هم‌چنین از این سایت می­‌توانید برای یافتن مطالبی که بیشتر برای مخاطبان جذاب هستند، استفاده کنید. کافی است موضوع مورد نظر را دراین سایت جستجو کنید، مطالبی که در ارتباط با این موضوع بیشتر به اشتراک گذاشته شده را بیابید و این مطلب را در صفحه شخصی خود مجدداً به اشتراک بگذارید.

تولید محتوا

۳) بخش هایی از مطلب‌تان را به صورت تصویر در آورید

شما می‌توانید کارهایی انجام دهید که میزان اشتراک‌گذاری مطلب‌های‌تان افزایش پیدا کند. از جمله راهکارهای افزایش جذابیت مطالب برای مخاطبان این است که بخش هایی از مطلب را به صورت تصاویر درآورید. بدین منظور:

  • بخش‌های مهم از مطلب مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  • این بخش را خودتان به صورت تصویر درآورید و یا از سرویس های و ابزارهای موجود استفاده کنید.
  • این تصویر را به همراه لینکی که به مقاله مورد نظر مربوط است در شبکه های اجتماعی ارسال نمایید.

به این ترتیب محتوای شما دارای جاذبه بصری لازم، قابل به اشتراک گذاری و منحصر به فرد می­‌شود. به طور مثال، تصویر زیر به راحتی و در عرض چند ثانیه توسط behappy ایجاد شده است.

محتوای تصویری

از ابزارهای خوب دیگر  Recite است که به راحتی می‌توانید تصاویر قشنگ‌تری با پس‌زمینه در آن بسازید.

۴) مقاله‌­های محبوب خود را به صورت ویدئو درآورید

در عصر اطلاعات مفهومی به نام اقتصاد توجه وجود دارد، اقتصاد به مفهوم بررسی کمیابی‌ها است. امروزه اطلاعات به اندازه‌ی کافی وجود دارد، کار سخت‌تر جلب رضایت و توجه کاربران است. اگر می‌خواهید محتوای ویروسی تولید کنید، قبل از هر چیز باید توجه کاربران را به خود جلب کنید. یک نوشته‌ی طولانی نمی‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد، اما اضافه کردن تصویر و ویدیو این امکان را به شما خواهد داد.

اگر تمایل دارید که مطالب‌تان بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، می‌توانید آن را در قالب ویدیو ارسال کنید. انجام این کار مشکل نیست و با استفاده از روش های موجود خودتان به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

۵) به تصاویر ارسالی، متن اضافه کنید

همان‌طور که گفتیم متن‌های خود را به صورت تصویر در بیاورید، برای اینکه تصاویر شما گویایی و تاثیرگذاری لازم را داشته باشند، لازم است متنی به آن‌ها اضافه کنید. به طور مثال می توانید تصاویر زیر را مورد مقایسه قرار دهید، اگر شما مخاطبان بیشتری می‌خواهید مطمئنا عکس دوم توجه های بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.

جلب توجه مخاطبان

۶) برای بیان مطلب مورد نظرتان از اینفوگرافیک‌ها بهره ببرید

 اینفوگرافیک ‌ها، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌­ها هستند که برای ارائه اطلاعات پیچیده به صورت واضح و سریع به کار می روند.

مزایای مهم استفاده از اینفوگرافیک‌­ها عبارتند از:

  • اینفوگرافیک ها بیشتر از سایر انواع مطالب در شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک ، توییتر و لینکدین به اشتراک گذاشته می­شوند.
  • اینفوگرافیک­‌ها قابل فهم­‌تر هستند، راحت‌تر مورد استفاده قرار گرفته و به اشتراک گذاشته می­‌شوند.
  • بازاریابان علاقه زیادی به اینفوگرافیک­‌ها دارند و از آن به عنوان ابزاری برای بازاریابی ویروسی قوی و آسان که اطلاعات مربوط به کسب و کارشان را به راحتی در سراسر دنیا پخش می­‌کند، بهره می­‌برند.

۷)عبارت ” توییت کنید” را به مطالب خود اضافه نمایید

اگرچه توییتر در کشور ما فیلتر شده است، اما با این وجود بسیاری از مخاطبان شما روزانه زمان بسیاری را در آن صرف می‌کنند. استفاده از افزونه ” توییت کنید” یکی از بهترین روش ها برای افزایش به اشتراک گذاری مطالب‌تان است.

محتوای ویروسی

برای این کار در داخل متن مورد نظر، جملات مناسب و جذاب را پیدا کرده و عبارت ” توییت کنید را به آن اضافه نمایید. این روش یکی از تاثیرگذارترین راه‌حل‌های کنونی برای افزایش میزان اشتراک‌گذاری و افزایش ترافیک است.

کاربران امروزی به دلیل این‌که دامنه‌ی توجه کمتری دارند، همه‌ی مطلب را نمی‌خوانند؛ اگر شما از چنین افزونه‌هایی استفاده کنید، علاوه بر این‌که محتوای ویروسی تولید می‌کنید باعث می‌شوید توجه آن‌ها به قسمت‌ها و جملات مهم جلب شود.

۸) به هنگام پست کردن مقالات خود هیجان ایجاد کنید

یکی دیگر از روش هایی که به کمک آن تاثیر گذاری یک مقاله به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند، ایجاد هیجان است.شما باید هیجانی که از انتشار جدیدترین مقاله‌تان دارید را در معرض نمایش قرار دهید. اگر مردم ببینند شما از مطلب جدیدتان چقدر هیجان‌زده‌اید؛ آن‌ها نیز به آن علاقه‌مند خواهند شد. یک اصل روانشناسی به نام اثبات اجتماعی کاربر وجود دارد، این اصل می‌گوید اگر در ابتدا تعدادی زیادی از مردم مطلب شما را بپسندند، این تعداد هم‌چنان رو به افزایش خواهد بود. به عبارت بهتر کاربران رسانه‌های اجتماعی هر کاری که دیگران انجام دهند را تکرار می‌کنند؛ بنابراین اگر خودتان نسبت به نوشته‌های‌‎تان خوشحال باشید، مردم نیز چنین حسی خواهند داشت.

به طور مثال می توانید از جملاتی مشابه جملات زیر استفاده کنید:

  • جدیدترین مطلب منتشر شده­‌ی ما را مشاهده کنید!
  • این مقاله تنها …. ساعت است که انتشار یافته، همین الان می‌توانید آن را ببینید.
  • آیا آخرین مطالب مربوط به …. را دیده‌­اید؟

این جملات و مواردی شبیه به این‌ها باعث می‌شوند بازدید و اشتراک‌گذاری مطالب شما زیاد شود و به محتوای ویروسی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

نتیجه‌گیری برای محتوای ویروسی

همسو بودن استراتژی فعالیت در شبکه­‌های اجتماعی با استراتژی بازاریابی محتوا، امری ضروری برای موفقیت یک کسب و کار به شمار می­‌رود و عملکرد مناسب شما در بازاریابی محتوا موفقیت شما در بازاریابی از طریق شبکه­‌های اجتماعی را به همراه دارد. بررسی­‌های آماری گویای این واقعیت است که به کار بستن تکنیک‌های ساده و موثر در خصوص بازاریابی محتوا، می­‌تواند تاثیر چشمگیری در جذب مخاطبان داشته باشد، افزایش به اشتراک گذاری مطالب و تولید محتوای ویروسی در شبکه‌­های اجتماعی را سبب شود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید