نحوه رفتار ما در شبکههای اجتماعی حتی اگر به اندازه یک لایک یا یک جمله کوچک باشد، میتواند تصویر شخصیت ما را در نظر دیگران تغییر دهد و عواقب مثبت یا منفی آن، در دنیایی که هیچ حد و مرزی برای آن تعریف نشده، مطمئنا زندگی ما را خارج از دنیای مجازی نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. آیا تا بحال به این موضوع فکر کردهاید که چه رفتاری در شبکههای اجتماعی دارید؟ آیا میتوانید به راحتی نظر خود را بیان کنید یا از بیان آن واهمه دارید؟ بقیه را تحت تاثیر قرار میدهید یا تحت تاثیر قرار میگیرید؟ در این نوشته به دنبال یافتن جوابهایی دقیق و دستهبندی شده برای این سوالات هستیم.
پروفسور Nancy Rothbard و شاگردانش در یک تحقیق علمی بر روی میزان تاثیر شبکههای اجتماعی در زندگی مردم مطالعاتی انجام دادند و بررسی کردهاند که مردم چگونه از شبکههای اجتماعی در جریان زندگی و کار روزمره خود استفاده میکنند. در این تحقیق که پیمایش مسائل حیاتی شبکه اجتماعی نام گرفت چهار تیپ شخصیتی متفاوت برای افراد تعریف شد:
۱- افرادی که مایل به برقراری ارتباط با هرکسی و ارسال و به اشتراک گذاری هر مطلبی میباشند.
۲-افرادی که مخاطبین خود را با دقت انتخاب میکنند ولی همچنان بیشتر مطالب را به اشتراک میگذارند.
۳- افرادی که با همه ارتباط برقرار میکنند ولی در مورد محتوایی که قرار است به اشتراک بگذارند سخت گیری میکنند.
۴- افرادی که مخاطبین خود را دسته بندی میکنند و برای هر کدام مطالب خاصی را منتشر مینمایند.
نتیجه تحقیق از این افراد جدولی است که در زیر مشاهده میکنید:
براساس همین رفتارها شخصیتهای متفاوتی در شبکههای اجتماعی شکل میگیرد. دستهای از افراد هستند که بیشتر راجع به خودشان محتوا تولید میکنند (Meformers) و دستهای نیز بیشتر به انتشار اطلاعات میپردازند (informers). این موضوع در توییتر بیشتر نمود پیدا میکند. تحقیقات رویترز نشان میدهد informerها در شبکههای اجتماعی مخصوصا توییتر، بیشتر از بقیه دنبال کننده دارند. این در حالیست که فقط 20 درصد کاربران آنلاین از informerها هستند.
طی نظر سنجی که در این تحقیق صورت گرفته است 12 شخصیت مختلف در شبکه های اجتماعی بوجود میآید:
1- افرادیکه new feeds خود را روزانه ده ها بار بررسی میکنند.
2- افرادیکه نقش شبکههای اجتماعی را در زندگی خود انکار میکنند ولی اگر یک روز به اکانت خود سر نزنند دچار استرس میشوند.
3- افرادی که به طور مداوم از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند، حتی ممکن است هفتهها به آن سر نزنند.
4- افرادی که به تازگی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و بسیار محتاط عمل میکنند.
5- منتظر هستند تا بقیه حرف بزنند و به ندرت جواب میدهند، به واقع چیزی از خود ندارند.
6- افرادی که در جستوجوی فالوور، طرفدار، دوست و retweets های زیاد هستند.
7- تمام مطالبی را که میبینند، میپسندند.
8- افرادی که از پروفایل های ناشناس استفاده میکنند.
9- افرادی که در شبکههای اجتماعی بسیار متفاوت از شخصیت واقعی خود رفتار می کنند.
10- افرادی که سوالات زیادی میپرسند و جنجال به راه میاندازند.
11- افرادی که آخرین رویدادها و اخبار را به اشتراک میگذارند.
12- افرادی که وقتی مطلبی را منتشر میکنند مدام خوراک خبری خود را چک میکنند و نگران عکس العمل بقیه هستند.
در این اینفوگرافیک تفکیک انواع افراد نشان داده شده است:
سالها قبل موسسه تحقیقاتی Forrester ابزاری بنام Social Technographics را منتشر کرد که میزان و نحوه شرکت کاربران در شبکههای اجتماعی را میسنجد.بر این اساس 6 نگاه مختلف به کاربران شبکههای اجتماعی وجود دارد:
1- افراد تولید کننده محتوا
صفحات وب ایجاد میکنند و آنها را به اشتراک میگذارند.
ویدیو، صوت و دیگر محتوای چندرسانه ای تولید و بارگزاری می کنند.
به شکل مرتب محتوای متنی تولید و منتشر میکنند.
2- افرادی که فقط انتقاد میکند
خدمات و محصولات مختلف را نقد و بررسی می کنند.
در زیر پستهای شبکههای اجتماعی و تالارهای گفتگو بیشتر نظر میدهند.
3- افرادی که دوست دارند از همه چیز خبر داشته باشند
از فیدهای RSS استفاده میکنند.
به دقت و با تگ گذاری مطالب وبلاگهای مختلف را دسته بندی میکنند.
4- افرادی که ازبقیه پیروی میکنند
عضو فعال شبکه های اجتماعی هستند.
5- افرادی که فقط تماشا میکنند
میخوانند، تماشا میکنند و گوش میدهند.
6- افرادی که هیچ فعالیتی ندارند
هیچکدام از اینها!
تصویر زیر نرخ پراکندگی افراد در هر یک از این دسته بندیها را برای گروههای سنی مختلف کاربران آمریکایی نشان میدهد:
شما در کدام گروه قرار دارید؟
برای اینکه بدانید در کدام دسته قرار گفته اید کافی است فعالیتهای خود را با این موارد بسنحید، تشخیص اینکه دیگران در مورد ما چه فکر میکنند بسیار جالب خواهد بود. جالبتر این که متاسفانه در بیشتر شبکههای اجتماعی، با کمبود کاربر مؤلف و تأثیرگذار مواجه هستیم. البته نباید انتظار داشت تا کاربران در شبکههای اجتماعی، مانند آنچه در وبلاگ نویسی مرسوم است نوشتههای طولانی بنویسند و مبتکر باشند، اما نکتهای که وجود دارد این است که افراد حتی در هنگام انتشار عکسهای سرگرمکننده نیز هیچ خلاقیتی از خود نشان نمیدهند.
فارغ از محتوا، متن بسیار مرتب نوشته شده است که احترام به خواننده را می رساند.
ایام به کام
با سپاس از نشر مطلب بسیار مفیدتون..
به نظر خودم من جز گروه 12 هستم..
سلام
مقاله بسیار خوب و ارزشمندی است. بسیار هم شیوا و روان ترجمه شده است.
از شما سپاس گزارم
جالب بود واقعا خوشم اومد ممنووون
من خودم رو نتونستم تو هیچ یک از گروهها جا بدم , فکر کنم تو گزینه ها شخصیت منو کم داره . 😀
سلام
ساییتون بی نظیره ها. من بالا روی نوشته “مریم نصراللهی” کلیک کردم، زیرا که این نوشته و عکسش لینک دار هستش، صفحه ای که باز شد داخلش نوشته شده بود
“چیزی پیدا نشد.”
این مورد در سایر صفحات نیز دیده می شود.
با تشکر
ممنون آقای احمدی که سایت تیم رو دوست داشتید 🙂
مواردی که گفتید کاملا درست هستند و ما محتوای این بخشها رو هم حتمن تصحیح میکنیم.
راستی توی این سایتتون می تونید به بررسی سایر سایتهایی که دارای محتوای خوب و ضعیفی هستند بپردازید.
مرثی
سلامی دوباره دوستان
ای کاش همچین فرمی رو در قسمت سلام گراف (تماس با شما) قرار می دادید تا کاربران در صورت نیاز به نوشتن موارد خاص، از اونجا استفاده می کردند.
نوشتن در این قسمت یک کمی رفتار حرفه ای محسوب نمیشه ها.
با سپاس
مقاله ی جالبی بود.مخصوصا قسمت دسته بندیش.ولی نتونستم خودمو تو یکی از اون 12 دسته جا بدم!!! 🙁
مقاله مفیدی بود ، ممنون