انتخاب کلمات کلیدی مناسب: چالش اصلی بازاریابان محتوایی

تکرار، تکرار و تکرار!

این‌ نتیجه‌ی ۳ ساعت مطالعه‌ و جستجوی من در زمینه “انتخاب کلمات کلیدی مناسب” در پنج صفحه‌ی اول گوگل بود. بنابراین تصمیم گرفته‌ام هر آن‌چه را که در طی دو سال فعالیت در این حوزه و یادگیری از نیل پاتل به دست آورده‌ام را به اشتراک بگذارم.

این روزها همه تولید محتوا می‌کنند، اما موفقیت از آن کسانی هست که بتوانند محتوای‌شان رو به مخاطبی که به دنبال آن است، برسانند. محتوا زمانی ارزش پیدا می‌کند که خواننده آن را به راحتی بیابد، از خواندن آن لذت ببرد و در نهایت عملی که خواسته‌ی اصلی نویسنده است، را انجام دهد(حال این عمل می‌تواند دانلود، خرید، به خاطر سپردن، یادگیری و هر چیز دیگری باشد). نوشتن محتواهایی که خواننده از خواندن آن‌ها ذوق‌زده شود و لذت ببرد، تا حدودی آسان است، اما چگونه این محتوا را به دست خواهان اصلیش برسانیم؟ این‌جاست که ارزش انتخاب کلمات کلیدی مناسب و تفاوت یک بازاریاب محتوا با تولید کننده‌ محتوا مشخص می‌شود.

۱)‌ قبل از هر چیزی هدف خود را از تولید محتوا بدانید

تولید محتوا فقط برای جذب ترافیک صورت نمی‌گیرد، بسیاری از برندها هستند که به ترافیک کمتر اما نرخ تبدیل بیشتری نیازمندند. آگاهی از این موضوع نقش اساسی در انتخاب کلمات کلیدی مناسب خواهد داشت، زیرا به شما نشان خواهد داد که دنبال کلمات کلیدی پرجستجو باشید، یا کلمات کلیدی هدف محور را انتخاب کنید؟

تولید محتوا اغلب با اهداف ذیل صورت می‌گیرد:

  • – افزایش بازدید وب‌سایت
  • – افزایش آگاهی از برند
  • – فروش محصول
  • – آموزش نحوه استفاده از محصول

اهداف کسب وکارها از بازاریابی محتوایی

در هر یک از این بخش‌‌ها ما به دنبال کلمات کلیدی متفاوتی هستیم؛ به عنوان مثال، برای افزایش فروش می‌بایست کلمات کلیدی مربوط به محصولات انتخاب شود، اما برای افزایش آگاهی از برند، مطالب اغلب آموزشی و عمومی‌تر. در پروژه‌ی روسیلی که فروشگاه اینترنتی فروش محصولات جشن و تولد بود،  ما بیشتر روی کلمات کلیدی هم‌چون خرید یادبود تولد، خرید تم تولد تمرکز کردیم، البته در کنار این کلمات کلیدی به کلمات پرسرچ‌تر هم‌چون نحوه‌ی برگزاری جشن تولد نیز اقدام کردیم.

۲) ذهن مخاطبان‌تان را کشف کنید

گاهی اوقات ما کلماتی را انتخاب می‌کنیم که با آن‌چه که مخاطب در ذهن دارد، زمین تا آسمان فرق دارد و این یک مشکل اساسی در بازاریابی موتورهای جستجو محسوب می‌شود. پیدا کردن کلمات موردنظر مشتری ساده است، با راهکارهای زیر می‌توانید آن‌ها را بیابید.

ویکی‌پدیا: یک جلسه‌ی طوفان فکری با الگوریتم‌های کامپیوتری

برخی مواقع هیچ ایده‌ای راجع به محتواهای مختلفی که می‌خواهید تولید کنید، ندارید. به عنوان مثال، زمانی‌که ما می‌خواستیم برای یکی از پروژه‌های کافه در یک شهر خاص شروع به تولید محتوا کنیم، احساس می‌کردیم خیلی زود ایده‌های‌مان ته خواهد کشید، اما واقعیتش این است که همواره محتوای خلاقانه‌ای برای تولید کردن وجود دارد، اگر فقط یک ساعت در ویکی پدیا یا سایر وب‌سایت‌های معتبر خارجی بگردید، خواهید دید که چه ایده‌هایی در ذهن‌تان جرقه می‌زند.

ما معمولا در مرحله‌ی اول کیوردیابی و ورود کیوردهای جدید به استخر کیوردها از ویکی پدیا استفاده می‌کنیم، این یکی از روش‌های معتبری است که نیل پاتل معمولا آن را توصیه می‌کند. شما کلمه‌ی موردنظرتان را + واژه‌ی ویکی پدیا در گوگل سرچ می‌کنید و سپس پیشنهاداتی که ویکی‌پدیا ارائه می‌دهد، لینک‌های داخل آن و متن موجود راهنمای شما برای ایده‌های جدید خواهند بود. طریقه‌ی کامل استفاده از ویکی‌پدیا برای یافتن کیوردها را از این مطلب در searchenginejournal بخوانید.

جستجوی کلمات کلیدی از ویکی پدیا

تکمیل‌کننده خودکار گوگل

این راه‌حل که احتمالا بسیاری از شما هم از آن بهره می‌گیرید، ساده‌ترین راه برای یافتن کلمات کلیدی است. صفحه‌ی گوگل را باز می‌کنید و آن‌چه را که در ذهن دارید تایپ می‌کنید، بقیه‌اش را خود گوگل کمک می‌کند و به شما نشان می‌دهد که در ذهن مخاطبان‌تان چه می‌گذرد.

انتخاب کلمات کلیدی

جستجوهای مرتبط گوگل

علاوه بر تکمیل‌کننده‌های خودکار گوگل یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط و البته طولانی‌تر و بهتر بخش جستجوهای مرتبط در بخش پایین صفحه‌ی گوگل است.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب

استفاده از کیورد پلنر گوگل

کیورد پلنر یکی از ابزارهای مورد علاقه‌ی من است که بهترین اطلاعات را راجع به کلمات کلیدی ارزشمند در اختیارتان قرار می‌دهد، به عنوان مثال، این واژه کم رقابت است یا پر رقابت؟ طی ماه‌های اخیر چقدر جستجو داشته است؟ کلمات کلیدی مرتبط کدام‌ها هستند؟ گرچه این برنامه هنوز هم برای کاربران ایرانی مسدود است، اما زبان فارسی فعال است و می‌توانید ایده‌های بسیار زیادی از آن دریافت کنید.

علاوه بر این، یکی از روش‌های ما برای پیدا کردن بهترین کیوردها از کیورد پلنر استفاده از زبان انگلیسی است، کیورد پلنر برای زبان انگلیسی فوق‌العاده خوب کار می‌کند و بهترین کلمات کلیدی را پیشنهاد می‌دهد، ما آن‌ها را به فارسی ترجمه کرده و استفاده می‌کنیم. حتی نسخه‌ی رایگان آن هم می‌تواند اطلاعات فوق‌العاده‌ای در اختیارتان قرار دهد.

گوگل کیورد پلنر

استفاده از ابزار کیورد تول (Keyword Tool)

کیورد پلنر کمی پیچیده است و پیدا کردن اطلاعات از آن برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب ، حوصله و دقت زیادی می‌طلبد. اگر به دنبال جایگزین ساده‌تری می‌گردید، به نظر من کیورد تول(KeyWord Tool) بهترین انتخاب است، این ابزار در کمترین زمان کلمات کلیدی با اولویت‌بندی در اختیار شما قرار می‌دهد.

استفاده از کیورد تول فوق‌العاده آسان است، فقط کافیست کلمه‌ی کلیدی موردنظر را وارد کرده و زبان خود را انتخاب کنید تا کلیه‌ی کلمات مرتبط را به شما نشان دهد.

استفاده از گوگل ترندز (Google Trends)

از هر ابزاری هم که استفاده کنید، آخر سر دست به دامن نمودارهای گوگل ترندز خواهید بود تا بهترین کلمه‌ی کلیدی را انتخاب کنید. همان‌طور که می‌دانید این روزها دیگر تولید محتوای انبوه اثربخش نیست، برای همین بهتر است مناسب‌ترین کلمات کلیدی را انتخاب کرده و محتوایی ارزشمند برای آن‌ها تولید کنید.

یک مثال ساده

استارت‌آپ ایوند اوایل سال اخیر درصدد توسعه‌ی فعالیت‌های خود فراتر از جامعه‌ی استارت‌آپی بود، ما در ابتدا از کلمات کلیدی هم‌چون برگزاری رویداد، رویدادهای بازاریابی و … استفاده می‌کردم، اما با جستجوی بیشتر دریافتیم که بیشتر کلماتی که مردم و برگزارکنندگان عمومی جستجو می‌کنند ورکشاپ، سمینار و از این دست است. با انتخاب کلمات کلیدی مناسب هم‌چون ورکشاپ که رقابت هم در آن کم بود، توانستیم مخاطبان بسیاری را جذب کنیم.

برگزاری ورکشاپ

۳)‌از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

طی سال‌های اخیر همه توصیه کردند که از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم تا بتوانیم سریع‌تر در صفحات گوگل بالا بیاییم. همان‌طور که می‌دانید کلمات کلیدی کوتاه بسیار پررقابت هستند، در واقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ و قدیمی روی این کیوردها کار کرده‌اند و گرفتن جایگاه آن‌ها تقریبا غیرممکن است. لذا استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر و هدفمندتر تنها راه مقابله با این وب‌سایت‌های رقیب است. در واقع استفاده از کلمات کلیدی طولانی نوعی استراتژی در مقابل رقبا محسوب می‌شود.

کلمات کلیدی طولانی اغلب چهار کلمه‌ای هستند، به عنوان مثال، ما به جای استفاده از کلمه‌ی کلیدی “بازاریابی محتوا” از عبارت “بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکارها” استفاده می‌کنیم.

کلمات کلیدی طولانی

۴)‌ برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب استخری از کلمات کلیدی ایجاد کنید

از همان ابتدای آغاز پروژه استخری از کلمات کلیدی ایجاد کنید، تمام کلمات کلیدی مناسب که طی استفاده از ابزارها و یا جسجوهای‌تان به آن‌ها رسیده‌اید را داخل آن استخر بریزید. خصوصا اگر به صورت تیمی روی یک پروژه فعالیت می‌کنید، این کار می‌تواند در دستیابی به ایده‌های بیشتر و جدیدتر کمک کند.

ما این استخر را اغلب روی گوگل شیت ایجاد می‌کنیم.

استخری از کلمات کلیدی

۵)‌ برای کلمات کلیدی باارزش‌تان محتواهای طولانی بنویسید

با تغییراتی که در الگوریتم‌های گوگل ایجاد شده، تنها محتواهایی امکان بالا آمدن در موتورهای جستجو را دریافت می‌کنند که از تعداد کلمات زیادی برخوردار باشند. در این بخش به دو موضوع باید توجه کنید:

  • موتورهای جستجو محتواهای طولانی را دوست دارند.
  • مخاطبان شما حوصله‌ی خواندن محتواهای طولانی را ندارند.

بنابراین استفاده از تصاویر، زیرعنوان‌ها و گرافیک محتوای شما بسیار ارزشمند است. به یاد داشته باشید که علاقه‌ی مخاطبان شما به محتوای‌تان اساس علاقه‌ی الگوریتم‌های گوگل به شما خواهد بود.

تولید محتوای طولانی

۶)‌ و در نهایت این‌که برای این کلمات کلیدی لینک دریافت کنید

تا جایی که می‌توانید به شبکه‌سازی و دریافت بک‌لینک اهمیت دهید، خصوصا برای کلمات کلیدی مهمی که دوست دارید مشتریان شما با این کلمات کلیدی شما را پیدا کنند.

بک لینک گیری


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

4 دیدگاه در “انتخاب کلمات کلیدی مناسب: چالش اصلی بازاریابان محتوایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *