درس‌هایی برای موفقیت در بازاریابی محتوایی صنعت گردشگری

همه ساله با آغاز فصل تعطیلات و گرم شدن بازار سیر و سفر و گردش، مبحث جذب مسافر و خدمات رسانی به گردشگران تبدیل به یک ترند و موضوع داغ می‌شود. تجربیات به دست آمده در طول سالیان گذشته نشان می‌دهد که امروزه یکی از بهترین راه‌های جذب مشتریان هدف، استفاده از تکنیک بازاریابی محتوایی است. در این میان بازاریابان تورهای مسافرتی نیز از این غافله عقب نمانده‌اند و در سال‌های گذشته با راه‌اندازی کمپین‌ها، وب‌سایت‌های اطلاعات گردشگری و … به دنبال جذب مشتریان جدید و همچنین حفظ مشتریان سابق خود بوده‌اند. از همین رو بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری بیش از پیش مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است.

اما هدف ما از نوشتن این مطلب تنها در بازاریابی تورهای گردشگری خلاصه نمی‌شود. بلکه قصد داریم تا ابعاد بزرگتری از بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری را شرح دهیم. اجازه دهید با یک سوال منظور خود را روشن‌تر کنیم: آیا تاکنون به فکر بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری به شیوه‌ای متفاوت و منحصربه فرد برای کل یک کشور افتاده‌اید؟ یا به عبارت دیگر به جای این که صرفا به دنبال جذب مشتری برای تور مسافرتی خود باشید، با یک دید وسیع‌تر به رشد صنعت توریسم در کشور خود کمک کنید؟ پاسخ مثبت به این سوال، باعث به وجود آمدن  Tourism Australia شد.

توریسم استرالیا: پدیده‌ای نوظهور در صنعت توریسم

در سال 2010، کشور استرالیا با پیشرفت‌های چشمگیری در صنعت توریسم رو به رو شد. تنها چند سال بعد صفحه‌ای با عنوان Tourism Australia در فیسبوک آغاز به کار کرد که به سرعت توانست با 4 میلیون کاربر فعال و وفادار به پربازدیدترین صفحه این شبکه اجتماعی تبدیل شود. علاوه‌بر این توریسم استرالیا با ورود به شبکه‌های مجازی دیگر از جمله  Google+ و اینستاگرام، قلمرو سلطنت خود را وسعت بخشید و توانست علاوه بر ارائه محتوای ارزشمند به علاقه‌مندان، سود خوبی را نیز از این استارت‌آپ به دست آورد.

با توجه به رشد روزافزون توجه به صنعت گردشگری در کشور ایران و به وجود آمدن فرصت‌های جدید و ناب در این صنعت، در این مقاله قصد داریم تا رازهای موفقیت بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری را از زبان Tourism Australia با شما به اشتراک بگذاریم.

راز‌های موفقیت در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری از دیدگاه توریسم استرالیا(Tourism Australia)

۱) تیمی به وسعت یک کشور

هسته اصلی و مغز متفکر این صفحه محبوب، تنها متشکل از سه نفر بود که دیدگاه‌ها و استراتژی‌های مختلف خود را در شبکه‌های اجتماعی پیاده‌سازی و اجرا می‌کردند. نیک بیکر، مدیر اجرایی و مدیر بخش بازاریابی Tourism Australia :” هدف ما این است که 4 میلیون کاربر و طرفدار ما در فیسبوک، هر تک تک 23 میلیون جمعیت استرالیا و همچنین 6 میلیون نفری که از صفحه ما بازدید کرده‌اند، در کنار هم بزرگترین تیم تولید کننده محتوا در شبکه‌های اجتماعی را به وجود آورند.”

از این رو، مدیران هسته‌ای این صفحه تلاش کرده‌اند تا از نیروی فعال، عظیم و خودجوش کاربران خود بهره بگیرند و به جمع‌آوری تصاویر ناب و محتوای جذاب از دیدگاه کاربران و از سوی خود کاربران بپردازند.

۲) تولید محتوا توسط کاربران

در مبحث بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری، محتوای تولید شده توسط کاربران و مخاطبان از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در صنعت توریسم ممکن است هر مخاطب در مورد یک سوژه ثابت، نگرش و دید متفاوت‌تر و خالص‌تری نسبت به سایرین داشته باشد. پیج Tourism Australia به خوبی از این ویژگی آگاه بوده و به نحو احسن از آن بهره برده است.

بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری

این صفحه با استفاده از یک اپلیکیشن به نام Photoboard، اقدام به جمع‌آوری تصاویر ارسالی از کاربران کرده است. به این صورت که کاربران و مخاطبان این صفحه تصاویر تهیه شده توسط خودشان را از طریق اپلیکیشن مذکور ارسال کرده و در پایان هر هفته، بهترین تصویر ارسالی به همراه اطلاعاتی از آن در شبکه‌های اجتماعی مختلفی همچون اینستاگرام و فیسبوک به اشتراک گذاشته می‌شود. این روش علاوه بر ایجاد محتوای ناب و جدید، باعث افزایش تعامل و وفاداری کاربران یک برند نسبت به آن می‌شود.

۳) مخاطبان در نقش سفیران و مبلغان برند

همانطور که در مقالات قبلی وبلاگ گراف نیز بدان اشاره شده است، موضوع انتشار محتوا دقیقا به اندازه کیفیت تولید آن اهمیت دارد. چرا که اگر محتوای شما (هرچند بسیار ناب و ارزشمند) به دست مخاطبان هدفتان نرسد، هیچ ارزشی نخواهد داشت. این موضوع در مبحث بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری نیز صدق می‌کند. از این رو، پیج Tourism Australia رویکرد جالبی را برای خود برگزید.

تولید محتوا توسط مخاطب

همانطور که به آن اشاره کردیم، این صفحه در پایان هر هفته تصاویر منتخب ارسالی توسط کاربران را در صفحه خود به اشتراک می‌گذارد. از این رو هنگامی که کاربران تصاویر ارسالی خود را در این صفحه محبوب مشاهده می‌کنند، با ذوق و شوقی وصف ناپذیر اقدام به انتشار و به اشتراک‌گذاری آن می‌کنند. در نتیجه علاوه بر افزایش مشاهده محتوای صفحه توسط مخاطبان بالقوه، روز به روز به تعداد مخاطبان و علاقه‌مندان به این صفحه افزوده می‌شود.

۴) صفحه‌ای فعال در تمامی طول سال

سفرهای طولانی‌مدت و دور و دراز معمولا در فصول خاصی از سال اتفاق می‌افتد. همچنین چنین سفرهایی معمولا یک یا دو بار در طول سال می‌تواند اتفاق بیوفتد. اما در عوض مسافران خاطرات و تجربیات زیادی به دست می‌آورند که می‌تواند برای بقیه نیز هیجان انگیز باشد.

صفحه Tourism Australia با جمع‌آوری این محتوای فوق‌العاده ارزشمند از کاربران، سعی می‌کند تا فعالیت خود را در تمامی طول سال (حتی در فصولی که مسافرت در آن کمتر اتفاق می‌افتد) حفظ نماید. انتشار مرتب و متناوب محتوای ارزشمند، از اهمیت بسیار بالایی در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری برخوردار است.

۵) طرفدارانی از هر قشر و سن و با محتوای خود ساخته

یکی از بزرگترین نقاط قوت صفحه Tourism Australia، تبدیل کردن صفحه فیسبوک و اینستاگرام آن‌ها به یک صفحه مخصوص طرفداران بود. به عقیده کارشناسان بازاریابی، این اقدام اساسی‌ترین سکوی پرتاب این صفحه و نقطه آغاز شکوه و عظمت آن محسوب می‌شود که نتیجه آن، افزایش بی‌نظیر سطح تعامل و درگیری کاربران با این صفحه است. میزان تاثیرگذاری این تغییر سودمند در تصویر سمت چپ پایین به خوبی قابل مشاهده است.

افزایش بازدید از صفحه

علاوه ‌بر این، هنگامی که فیسبوک از تایم‌لاین جدید خود رونمایی کرد، صفحه Tourism Australia از مخاطبان خود دعوت نمود تا تصاویر قدیمی و تاریخی خود را از این کشور زیبا و طبیعی به اشتراک بگذارند. از آنجایی که مخاطبان این صفحه، قشر بزرگی از علاقه‌مندان به طبیعت و در هر سن و سالی بودند، محتوای شگفت‌انگیز و جذابی از سالیان گذشته این کشور به دست آمد که همگی توسط کاربران مسن‌تر این صفحه و یا فرزندان و نوادگان آن‌ها به دست آمده بود.

۶) ایده‌های خلاقانه در زمان و مکان مناسب

موفقیت در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری به شدت به خلاقیت و ایده‌های نو بستگی دارد. افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید همواره گوش به زنگ اتفاقات و خبرای های داغ روز باشند تا بتوانند از این خبرها به نف خود استفاده کنند. در این صورت یک برند در صنعت توریسم قادر خواهد بود تا توجه رسانه‌ها را به سمت خود جذب کند.

صفحه Tourism Australia علاوه بر بهره‌گیری از محتوای ارسالی توسط مخاطبان خود، از ایده‌های خلاقانه چند مغر متفکر و مدیر هسته‌ای خود نیز تغذیه می‌کرد که به شدت گوش به زنگ وقایع و رویداد‌های جهان پیرامون خود بوده‌اند. برای مثال در ادامه به بررسی یک نمونه از خلاقیت در زمان و مکان مناسب از این صفحه می‌پردازیم:

آیا پیشبینی معروف مایا ها در مورد اتفاق بزرگ 21 دسامبر سال 2012 را به خاطر دارید؟ طبق این پیشگویی، قرار بود تا این روز از سال ( مصادف با شب یلدای ایرانیان) آخرین روز از جهان باشد! این خبر به شدت در رسانه‌های مختلف جلب توجه کرده بود و مردم همواره به دنبال مطالبی مرتبط با این خبر در رسانه‌های مختلف بودند. در این میان و درست در روزی که به عنوان آخرین روز جهان تلقی می‌شد، پیج Tourism Australia با یک رویکرد خلاقانه به انتشار تصویر زیر پرداخت که در آن نوشته شده است:” امروز نگران فرارسیدن پایان دنیا نباشید، چرا که هم‌اکنون در استرالیا فردا فرا رسیده است…!”

خلاقیت در تولید محتوا

این جمله جالب به تفاوت زمانی میان استرالیا و سایر کشورها پرداخته است. چرا که هنگامی که در کشورهای غربی و اروپایی مردم تاریکی شب را در نگرانی می‌گذراندند، آفتاب دل‌انگیز صبح در استرالیا طلوع کرده بود!

۷)  هر پلتفرم با قوانین مخصوص خود

هنگامی که این صفحه قصد گسترش فعالیت‌های خود را در شبکه اجتماعی Google+ کرد، در ابتدای کار از همان فرمول موفقیت خود در فیسبوک استفاده کرد و به انتشار تصاویر ارسالی هواداران پرداخت. اما در طی یک آزمایش در تغییر سبک خود، دریافتند که انتشار اطلاعات و حقایقی در مورد استرالیا می‌تواند تعامل بیشتری را در کاربران این شبکه اجتماعی به وجود آورد. در نتیجه آن‌ها در یافتند که بهتر است برای هر شبکه اجتماعی، از یک رویکرد منحصر به فرد با قوانین و مقررات مخصوص به خود استفاده کنند.

در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری، گستردگی انواع مختلف محتوا باعث شده است که بتوان از پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی گوناگونی بهره برد. اما باید به این نکته توجه داشت که مخاطبان هر شبکه اجتماعی، سبک خاصی را دنبال می‌کنند. پس برای موفقیت در یک شبکه اجتماعی باید با سلایق مخاطبان آن آشنا شد و بر طبق آن حرکت کرد.

کلیدهای موفقیت در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری

موفقیت‌هایی که صفحه Tourism Australia به دست آورد، در عرصه بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری بسیار قابل توجه و منحصر به فرد بوده است. این صفحه توانست با رویکردی شگفت‌انگیز، توجه 6 میلیون مخاطب را در سال 2013 به سمت خود جذب کرده و روند پیشرفت خود را با نرخ 4.1 درصد نسبت به سال‌های گذشته ادامه دهد. از نظر کارشناسان، این صفحه سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد که این سه هدف کلید موفقیت آن‌ها به شمار می‌رود:
• دور شدن از سبک اطلاع‌رسانی و انتشار محتوای یک‌طرفه و روی‌آوردن به محتوای تعاملی و برقراری ارتباط دوطرفه با کاربران و مخاطبان
• به جای تمرکز بر مخاطبانی که تاکنون از این کشور بازدید نکرده‌اند، صفحه Tourism Australia تمرکز خود را بر روی مردم داخلی این کشور و همچنین مسافرانی که قبلا از این کشور بازدید کرده‌اند گذاشت تا آن‌ها را تبدیل به سفیران خود در سراسر جهان کند.
• تکیه بر محتوای ارسالی از شهروندان و مسافرانی که در گذشته از آن کشور دیدن کرده‌اند، جهت افزایش سطح افتخار و غرور این کشور طبیعی و زیبا

در راستای خدمت به کشور و نشان دادن زیبایی‌های آن به جهانیان، اکنون بیش از یک میلیون نفر به صورت داوطلبانه اقدام به ارسال محتوا و تصاویر خود از کشور استرالیا می‌کنند تا زیبایی‌های آن را به رخ جهانیان بکشند. این رویکرد یک روش بدیع و تازه در بازاریابی محتوایی در صنعت گردشگری محسوب می‌شود که صفحه Tourism Australia را می‌توان بنیان‌گذار آن معرفی کرد.

همچنین مسیر رسیدن به موفقیت این پیج نشان می‌دهد که در دنیای بازاریابی به هیچ وجه نباید از آزمایش روش‌های جدید ترسید! چرا که هر شکست در نهایت منجر به تجربه‌ای ارزشمند برای آزمایشات بعدی خواهد شد.
اگر یک وب‌سایت، یک صفحه‌ در شبکه‌های اجتماعی و یا در هر پلت‌فرم دیگری دارید که به گونه‌ای به صنعت گردشگری ارتباط دارد، وقت آن رسیده که با رویکرد‌های جدیدی از مخاطبان خود استقبال کنید! به نظر شما علاوه بر موارد ذکر شده در این مقاله، از چه راه‌های دیگری می‌توان تعامل مخاطبان با یک صفحه و یا وب‌سایت در صنعت گردشگری را افزایش داد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *