شاید اگر جو پولیتزی نبود اکنون اصطلاحی به نام بازاریابی محتوا وجود نداشت. جو را بشارت دهنده بازاریابی محتوا دانسته اند که رسالت خودش را از سال ۲۰۰۱ آغاز کرده است و تلاش هایش اکنون به جایی رسیده‌اند که همه متخصصان ایمان آورده‌اند که بازاریابی محتوا اصلی ترین روش بازاریابی آینده خواهد بود. جو پولیتزی بنیان گذار CMI یا همان موسسه بازاریابی محتوا است که بدون شک بزرگترین موسسه ای است که به طور اختصاصی بر روی آموزش بازاریابی محتوا و برگزاری رویدادهای تخصصی در این حوزه فعالیت دارد و مشاوره های تخصصی در زمینه تدوین و راه اندازی استراتژی های محتوا به شرکت های مختلف می دهد.

جو علاوه بر این چند کتاب معروف در حوزه تولید محتوا دارد ودر مجله آنلاین Entrepreneur.com و شبکه اجتماعی LinkedIn می نویسد و با همکاری روبرت رز پادکستی به نام This Old Marketing منتشر می کند. توئیتر جو هم فعال است که می توانید از اینجا پیدایش کنید  @JoePulizzi

پادکست بازاریابی محتوا
پادکست بازاریابی محتوا

جو اولین کسی بود که اصلاح بازاریابی محتوا را استفاده کرد و شدیدا هم از آن دفاع می کند چرا که معتقد است این اصطلاح هم به اهمیت محتوا اشاره دارد و هم نقش مهمی که محتوا در بازاریابی دارد. از نظر جو بازاریابی محتوا یعنی:

رساندن اطلاعات ارزشمند و مرتبط از طرف یک شرکت به مخاطبان با اهدف ایجاد یک رفتار یا تغییر در رفتار آنها.

جو پس از ارائه این تعریف بیان می کند که بسیاری از شرکت ها با اینکه محتوا تولید می کنند ولی به ارزشمند بودن و مرتبط بودن آن اهمیتی قائل نیستند و هدفمند نیز رفتار نمی کنند.
جو می گوید بازاریابی محتوا یعنی درک مشتری و اگر شرکتی بتواند مشتریانش را درک کند اتفاقات خارق العاده زیادی می تواند رخ دهد.

جو پولیتزی در مطالب و سخنرانی هایش دائما به چند مورد اشاره می کند:

۱. واحد تحریریه داشته باشید: جو معتقد است که یک یا چند نفر (بر اساس اندازه سازمان) باید برای تولید محتوا در سازمان‌تان داشته باشید این افراد باید از تخصص کافی برخوردار باشند و مشتریان شما را درک کنند. این افراد یا می‌توانند از نیروهای داخلی شرکت باشند و یا به صورت قراردادی وظیفه تولید محتوا را به عهده بگیرند.

۲. محتوای درونی را در اولویت قرار دهید: تولید محتوا فقط برای مشتریان نیست و چیزی که بسیاری از شرکت ها آن را نادیده می گیرند تولید مداوم محتوا برای سهامداران و مهم تر از آنها کارمندان داخلی شرکت است که بیشتر از همه بر روی برند تاثیر دارند. جو توصیه می کند که از وبلاگ ها و خبر نامه های داخلی غافل نشوید.

۳. بر روی طراحی سرمایه گذاری کنید: جو معتقد است که هیچ چیزی بدتر از بسته بندی یا همان ظاهر بد نمی تواند باعث دلزدگی مخاطبان از خواندن محتوای شما شود. حتما باید یک طراح حرفه ای که به رفتار کاربران آشنا باشد به کار بگیرید.

۴. از میکروسایت ها استفاده کنید: جو می گوید که شما موظف نیستید همه مطالب خوب و برتر خود را بر روی دامنه اصلی شرکت خود قرار دهید، از دامنه های جدید تر استفاده کنید و پورتال شرکت خودتان را به صورت عمودی گسترش دهید.

۵. بازخوردگیری را فراموش نکنید: باید مطمئن شوید که کانال هایی برای گرفتن بازخورد از محتواهای تولید شده ایجاد کرده اید؛ بعد از اینکه این اطمینان را به دست آوردید باید به طور مداوم از آن ها استفاده کنید، حتی اگر بازخوردها منفی باشند باید به آنها بها دهید.

جو چندان به استفاده از متا تگ ها وکلمات کلیدی در بهینه سازی موتورهای جستجو اعتقاد ندارد و می گوید که بهترین راه SEO و (SEM (Search Engine Marketing استفاده از محتوای خوب است. چون بدون محتوای خوب و مرتبط توسط الگوریتم‌های پیشرفته موتورهای جستجوی فعلی شناسایی نخواهید شد و و حتی اگر توسط موتور های جستجو شناسایی شدید و مشتری به وب سایت شما مراجعه کرد فقط یک مرحله از ۱۰۰ مرحله را طی کرده‌اید، چرا که مهمترین بخش کار در اینجاست که مشتری را با مطالب ارزشمند ومرتبط خود درگیر کنید تا به برند و محصول شما علاقه مند شوند.

رویداد معروف موسسه بازاریابی محتوا
رویداد معروف موسسه بازاریابی محتوا

جو پولیتزی به داشتن استراتژی محتوا تاکید فراوانی دارد و از این قضیه که چرا بازاریابان بدون داشتن یک استراتژی مشخص شروع به تولید حجم زیادی از محتوا می کنند متعجب است و می گوید که با اینکه تولید محتوا یک صنعت بالغ است ولی بازاریابان به شدت ناشیانه عمل می کنند و به همین دلیلی جو یکی از اهدافش از تاسیس CMI را آموزش برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای تولید محتوا می داند.

جو معتقد است که شرکت ها هزینه و زمان زیادی را صرف تولید محتوا می کنند، در حالی که ۹۰ درصد این محتوا فقط در مورد محصول و خدمات آنهاست در حالی که مشتریان علاقه چندانی هم به آنها نشان نمی‌دهند. بهترین کار از نظر جو این است که تولید کنندگان محتوا صرف نظر از ویژگی محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند بر روی مخاطبان و مشکلات آنها تمرکز کنند و مطالبی تولید کنند که به درد مخاطب بخورد.

جو در بین انواع مختلف محتوا به پادکست بیشتر از همه علاقه دارد و معتقد است که با رشد تکنولوژی های پوشیدنی پادکست محتوایی خواهد بود که بیشتر شنیده خواهد شد.

آماری که جو ارائه می کند نشان می دهد که در حال حاضر فقط ۲۵ درصد از بازاریابان از پادکست استفاده می کنند در حالی که به عقیده جو مردم بیشتر علاقه به گوش دادن دارند و این یک فرصت را پیش روی بازاریابان قرار می دهد.

محمد خاهانی

کارشناس ارشد مدیریت کسب‌وکار، مولف، ایده‌پرداز و مدیر روابط عمومی

2 دیدگاه برای “جو پولیتزی : پدرخوانده‌ی بازاریابی محتوا

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *