برخی از افراد هنوز هم فکر میکنند بازاریابی محتوا به معنی نوشتن پستهای وبلاگی پشت سر هم و پاراگرافهایی پر از متن است، به همین دلیل روزانه هزاران قطعه محتوا تولید میشود. اما تعریف کلمهی -محتوا- در عبارت بازاریابی محتوا، هر چیزی (پست وبلاگی، ویدئو، گرافیک و…) است که توسط کاربر نهایی مصرف شود و به افزایش آگاهی او منجر میشود. بنابراین برای اینکه بتوانیم توجه و تمرکز خوانندگان را جذب کنیم، لازم است که از انواع محتوا استفاده کنیم تا مخاطبان را بیشتر درگیر کرده و همچنین ترافیک بیشتری به وبسایت خود ارجاع دهیم.
در ادامه چند نوع مختلف از محتوا که میتوانند یکنواختی مطالب شما را از بین برده و ترافیک بیشتری به وبسایت شما ارسال کنند را معرفی میکنیم.
۱) تحقیقات: دادهها، مطالعات موردی، آمار و ارقام
امروزه دادهها و ارقام بعنوان عواملی برای جلب توجه مخاطب شناخته شدهاند. بیشتر خوانندگان به محتوایی اعتماد میکنند که با تحقیق و نتایج واقعی بیان شوند. با انجام آزمایشات مختلف، داشبورد تحلیلی و جمعآوری دادهها میتوانید یک گزارش دقیق از کسبوکار و موفقیتهای خود تهیه کنید.
همچنین میتوانید یک مطالعه موردی مرتبط با یکی از مشتریانتان را تهیه کنید و در وبسایتتان قرار دهید. اکثر مطالعات موردی موارد زیر را شامل میشوند:
+ خلاصهای از پروژه
+ مشکل اصلی که شما یا مشتریتان با آن مواجه بودید.
+ چگونه شما توانستید بر این مشکل غلبه کنید؟
استفاده از یک داستان مربوط به مشتریانتان همراه با دادههای قوی یک حس شخصی بودن به محتوای شما اضافه خواهد کرد و علاوه بر اینکه منجر به افزایش ترافیک ورودی وبسایت شما خواهد شد، برای برند شما اعتبار نیز ایجاد خواهد کرد.
۲) تصاویر: اینفوگرافیکها، الگوهای رفتاری، تصاویر محرک (gif.)
گرافیک یک گزینهی عالی برای جذب ترافیک است، بعد از اینکه تحقیقاتتان را انجام دادید، میتوانید آنها را به اینفوگرافیکها تبدیل کنید. لازم نیست برای ایجاد این گرافیکها یک طراح ماهری استخدام کنید، با استفاده از ابزارهایی مانند کانوا (Canva) و پیکتوگرم (Piktogram) خودتان به راحتی میتوانید آنها را ایجاد کنید.
الگوهای رفتاری و تصاویر گیف کمک میکنند تا راحتتر مطالب سرگرمکننده، طعنهآمیز و شوخطبع ایجاد کنید و بهتر با مخاطبتان تعامل برقرار کنید. من معمولا از Giphy و Livememe برای به اشتراکگذاری گیف و الگوهای رفتاری در مطالبم استفاده میکنم.
۳) محتوای تعاملی: نظرسنجیها، سرگرمی، آموزش و ارائهها
سایتهایی مثل Buzzfeed ثابت کردهاند که محتواهای تعاملی مانند آزمونهای شخصیت، نظرسنجیها و تستهای عمومی میتوانند ترافیک زیادی از رسانههای اجتماعی به وبسایتها ارجاع دهند. اصلا لازم نیست به دنبال یک تیم برای توسعه این نوع از محتوا برای وبسایت خود باشید، با استفاده از ابزارهایی مانند ContentTools به سادگی میتوانید از این محتواها تولید کنید.
ارائهها نیز اشکال بزرگی از محتوای تعاملی هستند، از اسلاید شیر یا پرزی میتوانید برای نمایش پیامهای خود به شیوهای واضح، سازمانیافته و تعاملی استفاده کنید.
۴) لیستها: بهترینها، برترین ها، بدترینها، نکات
مردم به طور غریزی لیستها را دوست دارند، شاید دلیل آن این است که اکثر مردم کل یک مقاله را نمیخوانند و تنها سرفصلها را اسکن میکنند و در صورتی که مقالهای را ارزشمند دانستند آن را کامل مطالعه میکنند.
یک لیست از ابزارهایی که به طور منظم استفاده میکنید تهیه کنید. اغلب محصولات سایر شرکتها که به اشتراک گذاشته میشوند ترافیک بیشتری به وبسایتها ارسال میکنند.
همچنین میتوانید برای ایجاد راهنمایی و راهحلهایی که برای مشکلات مشتریانتان وجود دارد لیستهایی را تهیه کنید که این لیستها میتوانند راهنماهای سریع و مفید برای مخاطبانتان باشد.
۵) رسانهها: ویدئو، پادکست
در نوشتههای خود تنوع ایجاد کنید، به جای اینکه همیشه یک پست نوشتاری ارسال کنید گاهی هم یک ویدئو یا پادکست پست کنید. براساس گزارشها افراد ماهانه میلیاردها ساعت را به تماشای ویدئوهای یوتیوب اختصاص میدهند، بنابراین زمان بسیار خوبی است تا در مقابل دیدگان آنها باشید.
همچنین میتوانید مصاحبههای تاثیرگذار مرتبط با صنعت خودتان ضبط کنید، اگر در مقابل دوربین راحت نیستید میتوانید از ابزارهای انیمیشن برای رساندن پیام خود استفاده کنید. برای این کار از دو ابزار powtoon و wideo میتوانید استفاده کنید.
۶) مصاحبه: مشتریان، اثرگذارندهها
مشتریان و اثرگذارندهها را در صنعت خود پیدا کنید و برای آنها درخواست مصاحبه بفرستید. مصاحبه با مشتریان به مخاطبان شما کمک خواهد کرد تا نظرات بی طرفانه بشنوند و بدانند سایر مشتریان شما چه دیدگاهی نسبت به محصولاتتان دارند. مصاحبه با اثرگذارندههای صنعتتان با توجه به محبوبیتی که دارند منجر به افزایش ترافیک شما خواهند شد. بنابراین هر دوی این مصاحبهها به نوعی به ارتقا ترافیک شما کمک خواهند کرد.
۷) منابع: راهنماییها، تعاریف
هدف بازاریابی محتوا افزایش آگاهی و اعتبار برند است، توسعه منابع سایت یکی از گزینههایی است که برای رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد. قرار دادن محتواهای همیشه سبز(محتواهایی که نیاز به بروز شدن ندارند)، تعاریف و اصول اولیه صنعت خود در وبسایتتان، ایدههایی هستند که باعث میشوند یک جایگاه ارگانیک در موتورهای جستجو داشته باشید و اعتبار برند شما افزایش یابد.
۸) نقد و بررسی: تحلیل، چالش
مقالات بررسی محصول به کسانی که به دنبال خرید یک محصول فوقالعاده هستند کمک میکنند. نوشتن این مقالات و درگیر شدن مخاطبان با آن موقعیت رهبری شما را در صنعتتان رشد خواهد داد. برای محصولات و نرمافزارهای موجود در صنعت خود بررسیهای جامعی بنویسید و ویژگیهای خوب و بد آنها را مشخص کنید. مطمئن شوید که بررسیهای شما به مخاطبانتان ارزش ارائه میکنند.
۹) ذهنیت: پیشبینیها، نظرات
همانطور که در حال تلاش هستید تا تخصص خود را در صنعتتان به اثبات برسانید، از فرصت استفاده کنید، نظرات و پیشبینیهای خود را برای سال آینده به اشتراک بگذارید. همچنین مقالاتی از عقاید خود بنویسید و نظرات خود را به گونهای بیان کنید که افراد را برای بحث و نظر دادن تشویق کند.
۱۰) داستانهای شخصی: موفقیتها، شکستها، حقایق
یک داستان بگویید. از تجارب شخصی خود استفاده کنید و به سادگی داستان شرکتتان را از قبیل موفقیتها، شکستها و درسهایی که آموختهاید بیان کنید. یک نمونه از کسبوکارهایی که توانسته بدین وسیله رشد کند و درآمدی بالغ بر ۱۰۰هزار دلار کسب کند groove است.
و اما نتیجه!
اگر میخواهید مخاطبان خود را در وبسایت خود حفظ کنید باید منابع آموزنده و گرافیکهای مناسب به اشتراک بگذارید. همچنین مقداری محتوای تعاملی باکیفیت، فیلم و پادکست به وبسایت خود اضافه کنید و مخاطبان خود را از پستی به پست بعدی بفرستید.