بیشترین زمان از زندگی یک وبلاگ‌نویس صرف خواندن و نوشتن پست‌های وبلاگی می‌شود.  همین موضوع باعث می‌شود که او بتواند نوشته‌های خوب از بد و یا بهتر است بگوییم عالی از خوب را تشخیص بدهد. هرچند هیچ چیز ایده آلی وجود ندارد، ولی عوامل و استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند نوشته‌ی شما را به یک محتوای ایده‌آل نزدیک‌تر کنند.

در واقع فقط یک مسئله مهم در نوشتن پست وبلاگی ایده‌آل وجود دارد

قبل از اینکه سراغ پنج نکته این پست بروم، باید اذعان کنم که پاسخ به یک سوال مهم، کلید نوشتن یک پست وبلاگی ایده‌آل است و بقیه نکته‌ها، صرفن به شما کمک می‌کنند تا به این سوال سریع‌تر پاسخ بدهید:

زاویه‌ی دید یکتای نوشته‌ی شما چیست و چگونه به مخاطب‌تان کمک خواهد کرد؟

اول باید به این سوال پاسخ بدهید که چه عاملی است که می‌تواند نوشته شما را از بقیه نوشته‌های دیگر متمایز کند؟ کدام بخش از طرز تفکر، تجربیات و یا مهارت های شما است که ویژگی‌های متفاوتی را به مکالمه ایجاد شده توسط شما اضافه می‌کند؟

و دوم اینکه باید به دقت بدانید که نوشته‌ی شما دقیقن به کدام نیاز مخاطب‌تان پاسخگو است. ممکن است زاویه دید خاص و نوشته‌ای منسجم داشته باشید ولی اگر این نوشته نیاز مخاطب‌تان را برطرف نکند، کم‌ارزش خواهد بود. وبلاگ‌نویسان بزرگ، تمرکز خود را بر روی علایق، احتیاجات، ترجیحات و مشکلات مخاطبان خود می‌گذارند.

۵ نکته در نوشتن یک پست وبلاگی ایده‌آل

نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنم، نکاتی هستند که فارغ از موضوع نوشته، می‌توان آن‌ها را در ساختار اغلب وبلاگ‌های پرسابقه و موفق دید.

۱. آغازی تاثیرگذار، مهم‌ترین بخش نوشته است.

بخش آغازین نوشته که شامل تیتر و پاراگراف‌ اول آن است، مانند قلّابی عمل می‌کند که می‌تواند خواننده را مجاب به مطالعه کامل متن بکند. حتی اگر معتقدید که دیگر بخش‌های نوشته‌تان، جذاب و خواندنی است، در صورتی که بخش آغازین آن جذابیت کافی را نداشته باشد، خواننده علاقه چندانی به مطالعه‌ی کامل متن نشان نخواهد داد. به یاد داشته باشید که بصورت معمول از هر ۱۰ نفر، ۸ نفرشان تیترها را می‌خوانند و فقط ۲ نفر کل متن را مطالعه می‌کنند.

بسیاری از وبلاگ‌نویس‌ها از تیترهای پیچیده و عجیب‌ و غریب استفاده می کنند تا متفاوت به نظر برسند ولی تجربه نشان داده است، نوشته‌هایی پربازدیدتر خواهند بود که حاوی تیترهای شفاف و دقیقی باشند که قادرند خودشان را تشریح کنند.

خود را در جایگاه مخاطب‌تان قرار بدهید و ببینید که بهتر است با کدام کلمات متن‌تان را آغاز کنید تا او را تحت تاثیر قرار داده و برای ادامه مطالعه متن به اشتیاق بیاورید؟

۲. نگرشی شفاف، نقطه تمایز شماست.

در شرایطی که فضای وب پر از محتوای درهم و برهم و دیدگاه‌های متناقض است، یک زاویه‌ی دید شفاف و یکتا می‌تواند حساب محتوای شما را از بقیه مجزا کند.  هر مطلب باید به شکلی شفاف به موضوعی مشخص اشاره داشته باشد.

زمانی که خواننده به پایان متن رسید باید بتواند به سادگی به این سوال پاسخ بدهد که نویسنده این متن چه چیزی برای گفتن داشت که آن را از بقیه متمایز می‌کرد؟

۳. مخاطب شما انسان‌ها هستند.

همیشه به یاد داشته باشید که مخاطب شما انسان‌ها هستند و نه اعداد و رتبه‌ها. از وقتی که مخاطب خود را به شکل -تعداد بازدید کننده- ببینید، دچار مشکل خواهید شد. تک تک افرادی که به وبلاگ شما سر می‌زنند، به خاطر یکی از نیازهایشان است که آمده‌اند و باید بتوانند در نهایت با لبخند وبلاگ شما را ترک کنند.

هدف از تولید محتوا دست‌یابی به سود نیست، بلکه هدف رضایتمندی مخاطب است که یکی از نتایج آن سوددهی کسب‌‌وکار است.

۴. تصویر مناسب و شرحی برای آن، به فهم متن کمک می‌کند.

انتخاب تصویر مناسب، نکته مهم بعدی است که اگر به درستی اتفاق نیافتد و از تصویر نامربوط استفاده شود، ممکن است کل محتوا زیر سوال برود. اکثر تصاویری که در وبلاگ‌های مختلف استفاده می‌شوند، ربط چندانی به محتوای آن ندارند و همین باعث منحرف شدن ذهن مخاطب می‌شود.

از خودتان بپرسید که قصد دارید چه حسی را در مخاطب‌تان ایجاد کنید و مطمئن شوید که تصویرتان قادر است تا حدود زیادی این حس را ایجاد کند

در حالت کلی به نظر می‌رسد که برقراری ارتباط با تصاویری که در آن‌ها انسان وجود دارد، ساده‌تر و سریع‌تر است. همچنین بسیار مهم است که در زیر تصاویر خود یک شرح مختصر بنویسید. به لحاظ روانی اثبات شده است که توجه مخاطب بلافاصله پس از دیدن تصویر به قسمت پایینی آن جلب می‌شود که یک توضیح مناسب می‌تواند توجه مخاطب را برای مدت بیشتری به خود جلب کند.

۵. ساختاری راحت برای مطالعه متن، بسیار مهم است.

اغلب وبلاگ‌های موجود در وب فارسی از این موضوع رنج می‌برند و با وجود اینکه محتوای ایده‌آلی در آن‌ها تولید می‌شود ولی بدلیل عدم استفاده از فونت، رنگ و بخش‌بندی مناسب مطالعه‌ی آ‌ن‌ها آزاردهنده است.

مخاطب امروز ما دیگر این فرصت را برای خود قائل نیست که متون چند هزار واژه‌ای را با حوصله‌ی تمام مطالعه کند و از این بابت باید متنی ساختار یافته به او داد که بتوان با نگاهی سطحی نیز، مهمترین نکات را به او منتقل کرد.

مخاطبان امروزی دیگر متن را به شکل کامل نمی‌خوانند، صرفا آن را مرور می‌کنند.

این ها نکات کوچکی هستند که تنها معدود وبلاگ‌های وب فارسی به تمامی‌شان پایبند می‌مانند و مطمئنن با رعایت این نکات، وبلاگ شما به سرعت می‌تواند در رده‌ی بهترین‌های وب فارسی قرار بگیرد.

پ.ن: این پست با کمک گرفتن از این مطلب در Forbes نوشته شده است.

سعید چوبانی

مدیرمحتوا، وبلاگ‌نویس و ایده‌پرداز در تیم گراف

3 دیدگاه برای “۵ نکته در نوشتن یک پست وبلاگی ایده‌آل

  1. ممنون سعید جان.
    من نسبت به وبلاگ نویسی دیدگاه درستی نداشتم و هنوزم ندارم. اما امروز مقالاتی خوندم که در کنار مقاله تو، میتونن کمک خیلی زیادی به امثال منِ ناشی بکنن تا به یه دیدگاه درست نسبت به این کار برسیم.

  2. عالی بود
    و البته باید پایان قدرتمندی هم داشته باشه چون معمولا آخرین قسمت بیشتر تو ذهن می مونه
    و بیشتر خوانندگان یه متن،بر نمی گردن متن رو از اول بخونن تا قسمت های مهم رو مرور کنن
    بنابراین عالی می شه اگه کل متن رو به صورت چکیده توی چند جمله ی تاثیر گذار در آخر جمله آورد.
    با تشکر از مطلب فوق العادتون

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *