می‌خواهم راز کوچکی را با شما در میان بگذارم.

من از واژه‌ی -SEO- متنفرم.

خوب شاید گفتن این حرف از سوی فردی که در زمینه‌ی سئو فعالیت می‌کند، کمی تعجب آور باشد. اما معتقدم که طی دو سال گذشته سئو بعنوان بخش موثری از بازاریابی آنلاین، بیشتر از هرچیز مفهوم هرزنامه و اسپم را به خود گرفته است.

این واژه در حال حاضر باعث شده است تا روش های غیر حرفه ای مانند خرید لینک و ارسال اسپم در فضای وب به محدوده‌ی تولید محتوای حرفه‌ای نیز وارد شوند. پس از اقدامات هرزگونه‌ای که برخی وب‌سایت‌های بزرگ  برای ارتقای جایگاه خود در موتورهای جستجوگر انجام دادند، دیدی منفی از مفهوم سئو برای کاربران ایجاد شده است و برای همین هم من از سال گذشته‌ی میلادی مامور شده ام تا واژه‌ی سئو را برای همیشه از میان ببرم.

بله؛ سئو کاملا از بین رفته است. البته نه در مفهوم، بلکه در ماهیت کلام.

پس چه چیزی جای آن را گرفته است؟

واژه ای که جایگزین سئو خواهد شد، چیزی است که بتوان به معنای واقعی کلمه آن را سئو نامید!
اگر با کارشناسان سئو صحبت کنید، به سادگی خواهید فهمید که بیشترشان زمانی را برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست و جو صرف نمی‌کنند. در حقیقت این افراد بیشتر تمرکز خود را روی بازاریابی محتوا قرار می‌دهند. اشتباه نکنید! این گفته به این معنی نیست که سئو به طور کامل حذف شده است. هنوز هم سئو به عنوان یک اصل برای هر کمپین بازاریابی محتوا مطرح می‌شود.

OC / DC، مفهومی است که به جای سئو انتخاب شده است.

وقتی از سئو صحبت می‌شود، هدف تنها بهینه سازی محتوا برای موتورهای جست و جو نیست. خود شما وقتی می‌خواهید سایت خود را بهینه کنید تنها به رتبه‌ی آن در گوگل می‌اندیشید یا اینکه روی گسترش آن در فضای وب تمرکز می‌کنید؟
مسلما ترافیکی که از گوگل دریافت می‌شود بسیار مهم است اما این ورودی به تنهایی کافی نخواهد بود. شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و منابع دیگر را نباید فراموش کرد. به نظر شما موتورهای جست و جو تنها منابع ترافیک ارزشمند هستند؟ البته که نه! پس چرا افراد بیشتر روی این موضوع تمرکز می‌کنند؟

عبارت (OC/DC (Optimizing Content for Discovery and Conversion در معنای بهینه سازی محتوا برای کشف و تغییر، این مفهوم را بیان می‌کند که باید تمام تلاش خود را روی دیده شدن بیشتر در وب و افزایش نتایج حاصل از ایجاد محتوا متمرکز کنیم. برای همین OC/DC نقش جدیدی را برای کارهای قبلی که برای افزایش SEO انجام می‌شد، تعریف می‌کند. می‌توان گفت OC/DC یعنی اینکه تمرکز خود را روی گسترش دامنه و کاربردپذیری محتوا قرار دهیم، کاری که بیشتر بازاریابان موفق اینترنتی انجام می‌دهند.
به نظر می‌رسد زمان آن رسیده تا عبارت سئو را از دایره‌ی واژگان خود حذف کرده و از مفهوم جدید OC/DC استفاده کنیم. این یعنی اقداماتی از قبیل خرید لینک و انتشار اسپم های اینترنتی باید تماما در گذشته‌ی وب رها شوند.

بیایید OC/DC را بیشتر بشناسیم.

می‌توان از دو جهت این مفهوم را مورد بررسی قرار داد:

۱. بهینه سازی خارجی

بهینه سازی خارجی به منظور افزایش ترافیک سایت انجام می‌شود. این موارد شامل بهینه سازی سایت و استفاده از آن در شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و ایجاد پیوند میان محتواهای مرتبط صورت می‌گیرد.

۲. بهینه سازی داخلی (خود سایت)

این بهینه سازی بر روی محتوا صورت می‌گیرد. افزایش کیفیت و ارزش محتوا به گونه ای که وقتی کاربری سایت شما را پیدا کرد، به اصطلاح مشتری دایمی آن شود.
زمانی‌که وسعت این مفهوم برایتان روشن شود، تاثیر بسیار آن را در یک استراتژی بازاریابی محتوای هوشمند درک خواهید کرد.

اما چگونه؟

در ادامه ۶ راهکار بیان شده است که می‌تواند راهنمای خوبی برای اجرای این استراتژی و دیده شدن محتوای یک سایت باشد.

۱. محتوای سایت را هماهنگ و در ساختار آن بازنگری کنید

محتوای یک سایت باید با هم همخوانی داشته باشد. اگر در این زمینه فعال هستید، پیشنهاد می‌کنم این نکته را در نظر بگیرید و سپس به کار خود ادامه دهید. برای مثال می توانید:

عناوین را ویرایش کنید:‌ بدون شک عنوان یک مطلب تاثیر مهمی را در جذب مخاطب خواهد گذاشت.

لینک های خود را مرتب کنید:‌ به نوشته های قبلی خود نگاه کنید و آن ها را با مطالب فعلی مرتبط کنید. لینک دادن به مطالب دیگر باعث می‌شود تا کاربر زمان بیشتری را در سایت شما صرف کند.

در مطالب خود هیجان ایجاد کنید:‌ اصلا مهم نیست که مطلب شما بازدید زیادی دارد یا نه. وقتی کاربران هیچ عکس العملی برای نوشته‌ی شما نشان ندهند، بازدید زیاد مطلب اهمیت خود را از دست می‌دهد. باید مطالب خود را به گونه ای بنویسید که کاربران نظرات خود را بیان کرده و بحث کنند.

نوشته های سایت را با نام نویسندگان مرتب کنید: با این کار هم می‌توانید نوشته های خود را زودتر بیابید و هم اینکه اگر کاربری نوشته‌ی فرد خاصی را پسندید، به راحتی بتواند باقی نوشته های او را نیز بیابد.

کلمات کلیدی قدیمی را تغییر دهید: ذهنیت کاربر امروزی با چیزی که ۱۰ سال پیش وجود داشته، متفاوت است. برای همین بهتر است در انتخاب کلمات کلیدی مطلب خود دقت کنید. لازم نیست با تکرار مضحک کلمه‌ی کلیدی، متن خود را به یک اسپم تبدیل کنید.

۲. موبایل فراموش نشود.

ترافیک دریافتی از طریق تلفن های همراه روز به روز در حال افزایش است. اگر سایت شما با این بسترها سازگار نباشد، بسیاری از کاربران خود را از دست خواهید داد. اینجاست که تلاش برای OC/DC معنای خود را از دست می‌دهد.

۳. زمان واکنش (load time) سایت خود را به ۳ ثانیه برسانید.

کارشناسان OC/DC در این‌باره می‌گویند: زیاد بودن زمان بارگذاری یک سایت به معنی از دست دادن کاربران است. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید استفاده از یک هاست سریع، امن و قابل اعتماد لازمه‌ی کار است. کدی را که روی سرور اجرا می‌شود، نادیده نگیرید.
WebPageTest.org ابزاری است برای اینکه زمان بارگذاری وب‌سایت خود را ببینید و در صورت لزوم اقداماتی را برای بهینه سازی آن انجام دهید.

۴. سیستم نویسندگی گوگل را نادیده نگیرید.

Google Authorship، قابلیتی است که به سایت های تولید محتوا و نویسندگان آن ها اجازه می‌داد با اتصال پروفایل گوگل پلاس نویسندگان به حساب کاربری‌شان، آواتار و پروفایل گوگل پلاس آن ها را در نتایج جستجوی یک مطلب نمایش دهند. استفاده از این امکان می‌توانست بر میزان ورودی سایت از گوگل تاثیرگذار باشد. البته حدود سه ماهی است که گوگل اجرای این الگوریتم را کنار گذاشته است.
این قابلیت در موتور جست و جوی بینگ به صورت دیگری است. اگر دارای یک حساب کاربری در سایت لینکدین باشید، حتما نام خود را در بینگ جست وجو کنید. این موتور جست وجو در اولین نتایج خود، اکانت لینکدین شما را نشان خواهد داد.

۵. هدف از انتشار محتوای خود را مشخص کنید.

یکی از سایت های محبوب من Business Insider می‌باشد. این سایت مطالب سایت های دیگر را در وب سایت خود منتشر می‌کند. اشتباه نکنید. این سایت دزدی محتوا انجام نمی‌دهد. بلکه مطالب سایت های دیگر را با لینک به پست اصلی در سایت خود قرار می‌دهد.
این یک استراتژی هوشمندانه است که مطالب را به افراد بیشتری نشان خواهد داد.

۶. درباره‌ی روش های افزایش کارایی سایت خود تحقیق کنید.

در این مورد یک ایده‌ی بسیار کارا و جالب را برایتان مطرح خواهم کرد. همه‌ی وب سایت ها سعی دارند در حوزه‌ی کاری خود، گزارشات و مطالب ناب را منتشر کنند. شاید در گذشته تحقیقات و تهیه‌ی یک گزارش عملی، طاقت فرسا و پر هزینه بود اما در حال حاضر ابزار هایی مانند SurveyMonkey و یا خود گوگل امکاناتی را در اختیار می‌گذارند که ایجاد یک گزارش پژوهشی را بسیار ساده تر می‌سازد.
با کمی تحقیق و بررسی می‌توانید دریابید که چگونه عوامل مختلف در نتیجه‌ی کار شما موثر خواهند بود. مثلا اینفوگرافیک هایی را برای سایت‌تان طراحی کنید یا ببینید کدام پست مهمان ورودی بیشتری را برای سایت‌تان به همراه داشته است. سعی کنید حداقل ۸ راه برای موفقیت خود پیدا کنید.

OC/DC همیشه وجود خواهد داشت.

امیدوارم با تمامی سخنان من موافق باشید. شما هم می‌دانید که واژه‌ی سئو بار منفی بسیاری به همراه دارد. در حال حاضر سئو به اشتباه به کارهایی ربط داده می‌شود که هیچ نتیجه ای برای موتورهای جست و جو نخواهد داشت. اما OC/DC همان نتیجه ای را به دنبال دارد که یک بازاریاب اینترنتی محتوا در پی آن است. بنابراین اگر به دنبال کیفیت و حرفه ای بودن هستید از همین لحظه سئو را کنار گذاشته و روی OC/DC تمرکز کنید.

منبع مطلب : CoppyBlogger

مریم نصراللهی

کپی‌رایتر، مترجم و متخصص سئو

3 دیدگاه برای “خداحافظ SEO زنده باد OC/DC

  1. سلام
    اولا” که ممنونم از مطلب خوبتون و اینکه واقعا مفید بود
    ولی با قسمتی از این متن مخالفم

    اینکه سئو در برگیرنده همه مواردی هست که می تونه خرید لینک و یا تبادل لینک و بهینه سازی متن و محتوی رو هم شامل بشه و این مطلبی که شما فرمودین، OC/DC قسمتی از سئو هست. ولی قسمت مهم از سئو هست.

    هنوز معیار گوگل برای رنک دادن از روی همین تبادل لینک هاست. ولی بایدستی ۳-۴ طرفه باشه و نه ۲ طرفه.

    باز از مطلب خوبتون تشکر می کنم
    موسوی

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *