در نگاه اول شاید هیچ تفاوتی بین دو اصطلاح بازاریابی محتوایی و بازاریابی محتوا نبینید، اما آنها مفاهیم و کاربردهای مختلفی دارند.طبق تعریف جو پولیتزی از بازاریابی محتوایی:
بازاریابی محتوایی هنر درک موضوعاتی است که مشتریان شما نیاز دارند در مورد آنها بدانند و سپس پیدا کردن بهترین روش برای رساندن این محتوا به دست آنهاست.
براساس این تعریف بازاریابی محتوایی یک فرآیند چهار مرحلهای (تنظیم استراتژی، تولید محتوا، ترویج یا بازاریابی برای محتوا و آنالیز محتوا) است که بازاریابی محتوا جزئی از آن است و به راهکارهایی که جهت بازاریابی یک محتوا صورت میگیرد گفته میشود. بنابراین بازاریابی محتوایی واژهی صحیحتری به نظر میرسد، بازاریابی محتوا نیز صحیح است، اما کاربرد متفاوتی دارد و این دو اصطلاح باید براساس کاربردشان در جایگاههای مختلفی به کار برده شوند.
برای آشنایی کامل با روند و مراحل بازاریابی محتوایی میتوانید مطلب بازاریابی محتوایی وبلاگ گراف را بخوانید اما اینجا بیشتر میخواهیم راجع به بازاریابی محتوا و راهکارهای آن صحبت کنیم تا به صورت کامل تفاوت این دو واژه قابل درک شود.
بازاریابی محتوا یا ترویج محتوا چیست؟
ایجاد محتوای باکیفیت منجر به جذب مخاطبان و سودرسانی به شما میشود.
این جملهای است که اغلب راجع به بازاریابی محتوایی میشنویم. جملهی صحیحی به نظر میرسد، اما ناقص است. تصور کنید شما رمان بینظیری نوشتهاید که معتقدید اگر کسی آن را بخواند شما را جزو بهترین نویسندگان جهان به شمار خواهد آورد، اما آن را دستنخورده روی دسکتاپ خود نگه دارید! آیا هیچ سودی کسب خواهید کرد؟
اگر به مراحل بازاریابی محتوایی توجه کنید، تولید محتوا تنها بخشی از پازل بازاریابی محتوایی را تکمیل میکند. با وجود یک بیلیون وبسایت آنلاین و ۴.۲ میلیون محتوایی که در طول یک دقیقه تولید میشود، محتوای قوی و باکیفیت شما لزوما منجر به جذب مشتریان و سود بیشتر شما نخواهد شد.
اغلب بازاریابان محتوا اهمیت بازاریابی محتوا را فراموش میکنند، اینکه شما مطالب فوقالعادهای مینویسید، به این معنا نیست که مردم آن را پیدا خواهند کرد. شما به یک استراتژی مکمل ترویج در کنار تولیدمحتوا نیازمندید. فقط در فیلمها، افرادی که کارهای خوبی انجام میدهند در نهایت به صورت تصادفی به نتیجهی کارهای خود دست پیدا میکنند. در دنیای واقعی، برای به دست آوردن توجه به کارهایی که انجام میدهید باید سخت تلاش کنید.
بسیاری از مردم معتقدند بازاریابی محتوا کار بسیار سادهای است و با جمعآوری دنبالکنندههای بسیار قادر به انجام کارهای بزرگی خواهند شد. اما باید بدانید که افزایش دنبالکنندگان غیرهدفمند به هیچوجه به شما کمک نخواهد کرد.
براساس اصل قرابت در روانشناسی خوانندگان هر چه بیشتر یک برند را در رسانههای اجتماعی ببینند، بیشتر به آن علاقهمند خواهند بود. اما تحقیقات نشان میدهد این اصل زمانی موثر خواهد بود که چیزی بین برند و دنبالکنندگانش مشترک باشد.
محتوای شما زمانی سودآور خواهد بود که بتوانید ترفندها و رسانههای مختلف را شناسایی کنید و از آنها برای توزیع و ترفیع محتوای خود بهره بگیرید. برای اینکه بتوانید محتوای خود را به خوبی بازاریابی کنید باید قادر باشید ترکیب مناسبی از کانالهای مختلف رسانههای شخصی، پولی و اکتسابی را انتخاب کنید.
رسانههای شخصی(Owned Media)
اولین و در دسترسترین داراییهای شما برای توزیع محتوای خود، رسانههای شخصی (مثل توییتر، فیسبوک، ایمیل، آپارات و غیره) هستند. رسانههای شخصی ترافیک رایگان از رسانههای اجتماعی برای شما فراهم میکنند و شما میتوانید از آنها برای اطلاعرسانی فعالیتهای برند خود بهره بگیرید و یک جامعه از مخاطبان قابل بازگشت و یا همیشگی بسازید. این رسانهها علاوه بر توزیع محتوا به دریافت نتیجهی بهتر از موتورهای جستجو نیز کمک میکنند.
[panel style=”success” text_align=”center”]بازاریابان محتوا باید برنامهی مشخصی برای ترویج محتوای خود در هر کدام از بسترهای اجتماعی داشته باشند.[/panel]نکته اول:
براساس اصل پارتو برندها میبایست ۲۰ درصد زمان خود را به تولید و ۸۰ درصد آن را به ترویج اختصاص دهند. بنابراین این اصل نشان میدهد که ترویج و بازاریابی محتوا بسیار وسیعتر از انتشار محتوای شما روی شبکههای اجتماعی مختلف است. اگر میخواهید به خوبی این مرحله را پشت سربگذارید، یک تقویم محتوایی برای رسانههای اجتماعی خود تنظیم کنید. داشتن یک تقویم محتوای رسانههای اجتماعی به شما کمک خواهد کرد، جریان ثابتی از ترافیک رسانههای اجتماعی به وبلاگ خود ارسال کنید.
به عنوان مثال، به تقویم محتوای رسانههای اجتماعی زیر توجه کنید:
نوع محتوای مناسب با بستراجتماعی که استفاده میکنید به کار گیرید. به عنوان مثال، اگر یک اینفوگرافی با دادههای ارزشمند تهیه کرده و روی وبلاگتان منتشر کردهاید؛ در همهی رسانههای اجتماعی لینک آن را ارسال نکنید، میتوانید برخی آمارهای جالب از آن را انتخاب کرده و توییت کنید. اگر میخواهید آن را در فیسبوک به اشتراک بگذارید، بهتر است قسمتی از اینفوگرافی که جذابتر است را کراپ کنید و عکس را به همراه لینک مطلب منتشر کنید. علاوه بر آن میتوانید یک انیمیشن جذاب از این دادهها تهیه کنید و آن را در آپارات به اشتراک بگذارید. برای دریافت جزئیات بیشتر میتوانید پست ۹۹ ایده برای محتوای شبکههای اجتماعی و نحوه ایجاد پستهای ویروسی در شبکههای اجتماعی را بخوانید.
نکتهی سوم:
تجزیه و تحلیل نتایج دریافتی از کانالهای اجتماعی مختلف را فراموش نکنید. احتمالا تلاشهای شما در برخی از کانالها به هدر میرود، زیرا هر رسانهی اجتماعی، مخاطبان خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال، به نظر میرسد یک شرکت موادغذایی بیشترین بازدهی را از اینستاگرام و یک شرکت در زمینهی تکنولوژی از توییتر جذب کند؛ بنابراین باید آزمون و خطا صورت گیرد و بهترین کانالها مشخص شود. لذا جهت بهینهسازی میزان انرژی صرفشده، نتایج دریافتی از گوگل آنالیز و ابزارهای موجود دیگر را ثبت و بررسی کرده و بهترین کانالهای متناسب با خود را انتخاب کنید.
رسانههای پولی(Paid Media)
نوع دیگری از ابزارها برای ترویج و بازاریابی محتوا، استفاده از رسانههای پولی است. اگر میخواهید محتوای شما به مخاطبان بیشتری نشان داده شود استفاده از رسانههای پولی استراتژی مناسبی به نظر میرسد.
[panel style=”success” text_align=”right”]جهان به سمت آنتروپی حرکت میکند و احتمال اینکه محتوای شما بین انبوهی از محتواها گم شود بسیار زیاد است.[/panel]به عبارت بهتر، شما میتوانید بدون پرداخت هیچ پولی محتوای خود را در شبکههایی مثل فیسبوک منتشر کنید و مخاطبانی نیز داشته باشید؛ اما اگر میخواهید افراد زیادتری محتوای شما را ببینند میتوانید با پرداخت اندکی پول آن را امکانپذیر سازید.
برخی از تاکتیکهای ترویج پولی که میتواند برای شما موثر واقع شود:
۱) استفاده از سیستمهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی: در حال حاضر، شبکههایی مثل فیسبوک، توییتر و لینکدین امکاناتی را فراهم ساختهاند که با استفاده از آن میتوانید محتوای خود را به افراد بیشتری نشان دهید. علاوه بر اینها، در توییتر میتوانید از توییتهای پروموت شده استفاده کنید و کاربران را براساس علایق و خواستههایشان مورد هدف قرار دهید.
۲) استفاده از سیستم شتابدهی آپارات: استفاده از بازاریابی ویدیویی به خودی خود باعث افزایش تعداد مخاطبانتان خواهد شد، بنابراین میتوانید ویدیوهای مختلفی تهیه کنید و آنها را در آپارات به اشتراک بگذارید. اما میتوانید برای برخی ویدیوهای جذابتان از ترویج پولی استفاده کنید.
۳) استفاده از لینکهای پولی: برخی بسترها یا وبلاگها احتمالا در ازای مبلغ ناچیزی شما را تبلیغ کنند، میتوانید از چنین راهکارهایی استفاده کنید. ملموسترین مثالی که در این مورد میتوانم بیان کنم کانالهای تلگرامی هستند که در ازای مبلغی پستها را تبلیغ میکنند و گاها بسیار موثر هم واقع میشوند.
رسانههای اکتسابی(Earned Media)
رسانههای اکتسابی باارزشترین، جذابترین و اغلب سختترین راه برای ترویج محتوا است. زیرا در این مرحله شما نقش زیادی در ترویج نخواهید داشت، بلکه این مخاطبان شما هستند که اگر ارزشی از محتوای شما دریافت کنند آن را به اشتراک خواهند گذاشت. رسانههای اکتسابی انواع مختلفی دارند:
۱) مخاطب وفادار شما در اکانت رسانههای اجتماعی خود محتوای شما را به اشتراک میگذارد.
مردم به گفتههای همدیگر خیلی بیشتر از گفتههای یک برند اعتماد دارند، بنابراین اشتراکگذاری محتوای شما توسط مخاطبان از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. علاوه بر این، اصلی به نام اثبات اجتماعی میگوید اگر مخاطبانی وجود داشته باشد که به محتوای شما ابراز علاقه کنند، احتمال اینکه بقیه نیز چنین حسی داشته باشند بسیار زیادتر است. به عنوان مثال، احتمال ریتوییت شدن شما برای توییتی که چندین بار به اشتراکگذاشته شده بیشتر از توییتی است که تعاملات کمتری دریافت کرده است.
براساس موارد گفته شده تمام تلاش خود را برای دریافت تعاملات بیشتر به کار گیرید. در ابتدا میتوانید از دوستان و همکاران خود برای ترویج محتوایتان در شبکههای اجتماعی کمک بگیرید، اما این نکته را همواره مدنظر داشته باشید که فرض اولیه ما برای اشتراکگذاری توسط مخاطبان داشتن محتوای باارزش است. در ادامه چند راهکار برای بازاریابی محتوا از طریق رسانههای اکتسابی بیان میکنیم.
۲) وبلاگنویسان یا تاثیرگذاران صنعت راجعبه محتوای شما مینویسند.
وبلاگنویسان و تاثیرگذاران اغلب جامعهی بزرگی دور خود دارند. جذب توجه و کمک آنها کار زیاد سختی نیست، تنها کاری که شما باید انجام دهید ارائهی ارزش است. تاثیرگذاران صنعت اغلب محیط خود را تحت نظر دارند و بهترینها را با مخاطبان خود به اشتراک میگذارند، بنابراین احتمال اینکه محتوای شما را به اشتراک بگذارند بسیار زیاد است. اما برای دریافت بازدهی بیشتر و سریعتر، میتوانید به آنها ایمیل بزنید و از آنها بخواهید تا در ترویج محتوای شما کمک کنند؛ اگر کار باارزشی ارائه کنید مطمئنا از این طریق به نتایج فوقالعادهای دست خواهید یافت.
۳) قرار دادن محتوای در سایتهای اشتراکگذاری و تجمعی و دریافت ترافیک براساس کیفیت محتوا
سایتهای اشتراکگذاری محتوا پتانسیل این را دارند که به عنوان بهترین گزینه برای توزیع و ترفیع محتوا شناخته شوند، اما سایتهای اشتراکگذاری ایرانی با استقبال کمتری نسبت به نمونههای خارجی خود مواجه شدهاند. دلایل مختلفی برای این امر وجود دارد، مهمترین موضوع هم فیلتر محتواها توسط صاحبان این سایتها است. زیرا در صورتی که محتوای سیاسی منتشر کنند به زودی فیلتر خواهند شد.
سلام . متن خیلی خوبی بود. استفاده کردم. فقط یک سوال خدمتتون دارم اینکه فرمودید که **جهت بهینهسازی میزان انرژی صرفشده، نتایج دریافتی از گوگل آنالیز و ابزارهای موجود دیگر**
نحوه ی دریافت از گوگل آنالیز چجوریه و اصلا یعنی چی و چه منابع و مطالبی رو میتونم مطالعه کنم تا سریع تر و راحت تر بتونم با سازوکارش آشنا شم ،
و دیگر اینکه فرمودید ابزارهای موجود دیگر که ممنون میشم مواردی ذکر کنید.
سلام دوست عزیز 🙂
در مورد گوگل آنالیز قبلا مطلب کاملی در وبلاگ گراف منتشر کردیم که میتونید اون رو مطالعه کنید. این هم لینکش: http://bit.ly/1TOqQIV
ابزارهایی مثل بافر و buzzsumo هم میتونن بهتون کمک کنن که باز تو مطلبی که لینکش رو دادم میتونید اطلاعاتی راجع بهشون پیدا کنید.
به نظرم این مطلب هم کمکتون کنه: http://bit.ly/1Nd6DuK