احتمالا وقتی دو اصطلاح بازاریابی محتوایی و آژانسهای مسافرتی را میشنوید، نمیتوانید هیچ ارتباطی بین آنها تشخیص دهید. چگونه بازاریابان آژانسهای مسافرتی میتوانند عملکرد مناسبی در زمینه بازاریابی محتوایی داشته باشند؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از نهادهایی را که در رابطه با سفر فعالیت میکنند، به خود مشغول کرده است. بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی
بازاریابانی که در چنین فضایی فعالیت میکنند به دلیل بازار غیرانحصاری و رقابتهای شدید همواره به دنبال افزایش بازدهی و تقویت برند خود هستند. بنابراین جای تعجب نیست که آنها بخواهند از انواع ترفندها و روشهای بازاریابی مدرن بهرهمند شوند. هر چند در نگاه اول بازاریابی محتوایی و سفر دو واژهی کاملا بیگانه با هم باشند، اما با ایجاد یک استراتژی مستند شدهی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی به احتمال زیاد به یک بازگشت سرمایه مثبت دست پیدا خواهند کرد.
۵ درس بازاریابی محتوایی از موفقترین آژانسهای مسافرتی دنیا
در ادامه ما ۵ اصل کلیدی برای بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی معرفی میکنیم، با استفاده از این راهکارها، آنها قادر خواهند بود یک استراتژی بازاریابی محتوایی خوب برای شرکت خود تنظیم کنند.
۱) خود و مخاطبانتان را بشناسید
شناسایی مخاطبان هدف، یکی از اصول پایه بازاریابی به شمار میآید. اما زمانی که در مورد محتوا بحث میکنیم، این اصل اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا باید پیشنهادات منحصربهفرد و خاصی برای مخاطبان ارائه کنید. اختصاص دادن محتوای منحصربهفرد برای برند شما باعث افزایش تعامل مشتریان با کسبوکارتان خواهد شد و نام تجاری شما را در بین هزاران رقیب دیگر، متمایزتر جلوه خواهد داد. شما نیاز دارید برای آژانسهای مسافرتی خود ستونهای محتوایی منحصر به فردی برای برند و مشتریان خودتان ایجاد کنید. برای این منظور تلاش کنید که مشتریان خود و دلیل ارتباط آنها را با برند خودتان را شناخته و کشف کنید.
[panel style=”default” text_align=”right”]شما باید به تولید محتوایی بپردازید که به معنای حقیقی به ایجاد یک تجربه شخصی فراموشنشدنی برای مشتریانتان منجر شود. برای تحقق این هدف تعیین نوع محتوا نقشی کلیدی خواهد داشت.[/panel]برای مثال زمانی که شما به هتلها و رستورانهای چهارفصل میاندیشید، اولین موضوعی که به ذهنتان میرسد چیست؟ مکانهایی عجیب و غریب؟ تختهای لوکس؟ یا اتفاقی که هر شخص حداقل یکبار در زندگی باید آن را تجربه کند؟ در واقع میتوان گفت که هتلهای چهارفصل مقصدی برای مسافران و جهانگردان لوکس است. آنها برای مخاطبانشان به انتشار مجلات آنلاینی پرداختهاند که تاثیر زیادی بر روی بهبود موقعیت برند آنها را در بازار کارشان دارد. تولید محتوای متناسب با مخاطبان لوکس، نهتنها باعث جذب مشتریان هدف شده، بلکه به طور غیر مستقیم نشان از مهماننوازی آنها دارد.
هتلهای چهارفصل با ارائه محتوای مناسب در هر مرحله از سفر گردشگران، نام برند خود را در ذهن آنان جاودانه میسازد. از عکسهای ماجراجویانه اکانت اینستاگرام آنها گرفته تا مطالب و محتوایی که توسط مهمانان حال حاضر آنها نوشته و به انتشار میرسد، همگی حکایت از این دارد که این برند به خوبی مسیر تولید محتوای خود را یافته و در جهت آن در حال حرکت است.
۲) سفر موضوعی عاطفی است، از این مورد غافل نشوید!
با وجود سابقه طولانی تبلیغات دیجیتالی، همچنان نمایش تبلیغات برای ایجاد یک رابطه عاطفی به عنوان یک چالش فوقالعاده مطرح میشود. در مقابل، شیوه داستانسرایی میتواند قلب و ذهن مشتریان را تسخیر کند. داستان باعث برانگیخته شدن احساسات مردم شده و در نهایت به ایجاد یک رابطه احساسی میانجامد. اعمال عناصر عاطفی و احساسی سفر و برقراری ارتباط با مشتریان از طریق تجربیات مشترک، یکی از موثرترین و قدرتمندترین روشهای جذب مشتریان است.
همچنین ایجاد یک تعادل میان محتوای الهامبخش و محتوای تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت است. استفاده از عواطف برای برقراری رابطه، به مشتریان شما این امکان را میدهد که برندتان را از زاویه و جنبه دیگری ببینند. برای مثال بهتر است به جای شعارهایی مانند ” ارزانترین قیمت ممکن” و یا “قصری برای خواب شبانه شما” از عباراتی مانند ” مکانی خاطرهانگیز و فراموش نشدنی برای تعطیلات آخر هفته ” استفاده کنید.
Airbnb با اعمال عواطف و احساسات، جامعهای برای مهمانان و میزبانان ایجاد کرده است. در طول فصل تعطیلات سال ۲۰۱۵، آمریکاییها به طرز بیسابقهای به سفر با Airbnb پرداختند تا تعطیلات خود را جشن بگیرند. در نتیجه میزبانان قادر به افزایش درآمد خود و مهمانان و مسافران قادر به یافتن مکانهایی راحت و مقرون به صرفه برای اقامت به همراه خانواده خود شدند. Airbnb تصمیم گرفت که آمار میزبانان و حتی مهمانانی را که در ایجاد این جامعه نقش داشتند را منتشر کند. این گزارش باعث شد که اطلاعات درهم وگیج کننده یک سفر آخر هفتهای، جنبه انسانیتری به خود بگیرد و باعث به وجود آمدن پیوند قدرتمندی بین مهمانان، میزبانان و برند آنها گردد.
ایجاد یک تجربه واقعی برای مخاطبان و دریافت اعتماد آنها دو سوی یک جادهی دوطرفه هستند که هم راستا با هم حرکت میکنند.
Airbnb و بسیاری دیگر از آژانسهای مسافرتی موفق به خوبی این موضوع را دریافته است که تسهیل بیان تجربیات برای مشتریان، کلید هموار سازی این مسیر است و باعث ایجاد یک رابطه پایدار و دائمی میشود. اریک تودا، رئیس بخش بازاریابی جهانی Airbnb اعلام کرد که آنها به جای داستانسرایی، مشتریانشان را تشویق به داستان سازی میکنند. با ایجاد آزادی برای مشتریان در بیان احساساتشان، این نوع از بازاریابی بیش از جنبه تبلیغاتی، جنبه عاطفی به خود میگیرد و همین موضوع یک شاهکار در صنعت بازاریابی مسافرتی و بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی محسوب میشود.
۳) مشتریان شما به گوشیهای هوشمندشان علاقه دارند
امروزه مشتریان از دستگاههای مختلفی استفاده میکنند و دامنه توجهاتشان به مقدار زیادی کاهش پیدا کرده است. اما این موضوعات به معنای توقف تولید محتوا برای آنها نیست، بلکه نشان میدهند باید راهکارهای خلاقانهتری برای تولید محتوا به کار گیرید.
[panel style=”default” text_align=”right”]شما باید محتوایی تولید کنید که هرکسی را علاقهمند و مجذوب خود کند و مثل ویروس خیلی سریع بین همه گسترش پیدا کند.[/panel]لازم به ذکر است که طراحی وبسایتهای واکنشگرایی که مطالب و محتوای آن در هر دستگاه با هر اندازهای به خوبی قابل مشاهده باشد، امری بسیار ضروری است. مطمئن شوید که تجربه تبلیغاتهای خارجی شما با آنچه که دروبسایتتان (با هر دستگاهی و با صفحهنمایشهای مختلف) مشاهده میشود، تناقضی نداشته باشد.
Hilton با طراحی یک اپلیکیشن گوشی همراه که مهمانان قادر بودند توسط آن درخواست ورود به هتل دهند، درب اطاق خودشان را باز کنند و از سایر خدمات هتل بهرهمند شوند، تجربه مشتری را به مرحله جدیدی از تکامل رساند. Hilton با این شعار که “ما کار شما را آسانتر میکنیم تا بتوانید آنطور که باید، برای سفر خود برنامهریزی کنید” سعی در آسان ساختن سختیهای سفر برای مسافران دارد.
یکی از سادهترین و موثرترین راههای ایجاد تعامل با مشتری، ایجاد یک تجربه منسجم در تمامی بخشهای مربوط به کسبوکار خودتان است. با توجه به مثال Hilton میتوان دریافت که یک برند میتواند از مسیرهای متفاوتی (از شبکههای اجتماعی گرفته تا گوشیهای همراه) به مشتریانش خدمترسانی کند. کافی است که از کاربردی بودن وبسایت خود در تمامی دستگاهها اطمینان حاصل کنید تا خیالتان از یکسان بودن تجربه مشتریان در مورد برند شما در هر زمان و مکانی آسوده باشد.
۴) محتوا پادشاه است!
در میان این آشفته بازار، چگونه میتوانید از دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن محتوای خودتان اطمینان حاصل کنید؟ محتوای متنوع (مانند مقاله، ویدئو و یا هرگونه محتوای بصری دیگری) مشتریان را به سمت خود جلب کرده و محتوا را تازه نگه میدارد. با مشتریان خود به روشها و انواع متفاوتی از محتوا (همچون پستهای وبلاگی، راهنماییهای محلی، ویدئوهای تبلیغاتی و… ) وارد تعامل شوید.
برای مثال Marriott به تولید یک ویدئو اکشن و کمدی کوتاه پرداخته است. نقش اصلی این فیلم کمدی را دو شخص جارچی ایفا میکنند که در طول فیلم بارها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم، وفاداری خود را به محصولات و سرویسهای Marriott نشان میدهند. این نوع محتوا میتواند ویروسبار بین مشتریان و افراد دیگر پخش شده و مانند یک توپ در جامعه به صدا درآید. قطعا در صورت بروز چنین اتفاقی، مردم به سادگی نام برند شما را فراموش نخواهند کرد!
گاهی اوقات شما برای افزایش بازگشت سرمایه خود، نیاز به انجام کارهایی با ریسک بالا دارید. برای مثال ایجاد یک محتوای خارج از چهارچوب (مانند تولید یک فیلم) از این دسته کارها محسوب میشوند.
اما نتیجه آن که منجر به شناخته شدن و معروف شدن برند شما در جامعه میانجامد، قطعا ارزش این ریسک را خواهد داشت. هرچند شاید اینطور به نظر برسد که این روش برای هر برندی مناسب نباشد، اما قطعا ارزش این را خواهد داشت که ببینید چگونه میزان کمی از محتوای تبلیغاتی سنتی میتواند نقش عمده و مهمی را در ایجاد تعامل و جهش یک برند به وجود بیاورد.
۵) از توزیع محتوای خود غافل نشوید
محتوای شما جذاب و پرطرفدار خواهد بود، اما فقط در صورتی که به دست مخاطبان برسد! اطمینان حاصل کنید که استراتژی محتوایی شما با مشتریانتان در تعامل و ارتباط خواهد بود. خبرنامههای ایمیلی، پستهای شبکههای اجتماعی، سئو و کمپینهای اجتماعی از جمله راههای رسیدن به موفقیت در این زمینه هستند. همچنین پستهای شما در شبکههای اجتماعی باید طوری باشند که مشتریان برای به اشتراک گذاری آنها تمایل نشان دهند. این موضوع کار شما را بسیار آسانتر خواهد ساخت!
انتشار و توزیع محتوا زمانی بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت که با سایر برنامههای بازاریابی شرکت در یک راستا بوده و باعث بهینهسازی آنها شود. محل و موقعیت یک محتوا با عملکرد بالا، میتواند بازاریابان آژانسهای مسافرتی را در یافتن محلهای مناسب سرمایهگذاری یاری کند.
Skift برای گسترش دادن و تقویت برند خود، به ارسال ایمیلهای متعدد میپردازد. همچنین آنها در طول روز چندین پست در شبکههای اجتماعی مختلفی به اشتراک میگذارند. اکنون Skift به یک منبع معتبر برای بازاریابان آژانسهای مسافرتی تبدیل شده است. دلیل این موضوع نه فقط در کیفیت بالای محتوای آنها، بلکه در تاثیر و گستردگی توزیع پستهایشان نهفته است.
یکی از بزرگترین و رایجترین اشتباهات برندها، تمرکز بر روی کیفیت محتوا و غافل شدن از انتشار صحیح و گسترده آنها است. تولید محتوای مناسب یک نیمه از موفقیت و رساندن این محتوا به دست افراد صحیح و در زمان و مکان مناسب، نیمه دیگر موفقیت را شامل میشود. برای این منظور، برندها میتوانند از ابزار تحلیلگر متنوعی استفاده کنند تا از میزان تاثیرگذاری محتوای خود آگاه شوند. همچنین طراحی معیارهایی برای سنجش میزان موفقیت محتوا امری ضروری خواهد بود. این معیارها با پاسخگویی به این سوالها شکل میگیرند: چرا باید این محتوا عملکرد مناسبی داشته باشد؟ چه کسانی این محتوا را مشاهده کرده و با آن درگیر میشوند؟ چگونه این محتوا باعث پیشیگرفتن من از رقیبان خواهد شد؟ زمانی که پاسخ این سوالها را یافتید، به یک استراتژی محکم و استوار برای توزیع محتوای خود دست خواهید یافت.
نتیجهگیری بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی
استراتژی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی خود را طوری طراحی کنید که از هر طریقی (اعم از محتوا، شبکههای اجتماعی، بازاریابی برند و…) قابلیت به اشتراکگذاری داشته باشد. یک استراتژی مکتوب شما را در تصمیم گیری در مورد موضوعی که میخواهید در مورد آن صحبت کنید، زمانی که میخواهید این کار را انجام دهید و همچنین در برنامهریزی برای ایجاد معیارهای مناسب برای سنجش موفقیتتان یاری خواهد کرد.
بارزیابیهای عملیاتی روش موثری برای بررسی تاثیرات استراتژی بر روی کار آژانسهای مسافرتی محسوب میشوند. کدام استراتژیهای فصلی و همتراز با استراتژی شما وجود دارند که مخاطبانتان از آن استقبال خواهند کرد؟ کدام محتوا بهترین عملکرد را داشته و ما چگونه میتوانیم این موفقیت را تکرار کنیم؟
بازاریابی محتوایی آژاس مسافرتی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی بازاریاب محتوایی آژانس مسافرت بازاریابی محتوایی آژانس مسافرتی
عالی بود.
ممنونم