پرسشی از یک استراتژیست محتوا: شخصی که به تنهایی بازاریابی محتوای یک سازمان را پیش می‌برد، روی چه مواردی تمرکز کند؟

بازاریابی محتوایی جزو بخش‌هایی از سازمان‌ است که اغلب به آن به چشم یک واحد مستقل نگاه نمی‌شود و انتظار می‌رود یک نفر به تنهایی همه‌ی کارهای مرتبط با بازاریابی محتوایی آن سازمان را پیش ببرد.

دلایل بسیار زیادی برای این امر وجود دارد:

  • اغلب سازمان‌ها بودجه‌ی لازم برای راه‌اندازی یک واحد بازاریابی محتوایی را ندارند
  • وظایف اصلی بازاریاب محتوایی در سازمان‌ها به صورت دقیق مشخص نیست
  • سازمان‌ها اغلب تمایل دارند روی فرآیندهای کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری کنند

همین موارد باعث می‌شود که سازمان‌ها به استخدام تنها یک نفر برای پیشبرد اهداف بازاریابی محتوایی خود اکتفا کنند. اما آیا این یک نفر به تنهایی می‌تواند بهره‌وری کافی را داشته باشد؟ آیا این سازمان می‌تواند سودآوری خود را از بازاریابی محتوایی به سازمان‌هایی که از یک تیم برای این کار بهره می‌جویند، نزدیک کند؟

آقای هنری بروس یکی از استراتژیست‌های برتر دنیا در حوزه‌ی بازاریابی محتوایی معتقد است که این امکان وجود دارد، اما سازمان‌ها برای این منظور باید موارد مختلفی را مدنظر قرار دهند.

اخیرا هنری بروس وبیناری با بیش از ۷۰۰ نفر شرکت‌کننده برگزار کرده است و در آن وبینار، نظرات تخصصی خود را در این باره ارائه نموده است. وب‌سایت کانتنت‌لی این وبینار را در قالب یک مصاحبه‌ی ساده منتشر کرده است که در ادامه مختصری از آن را به زبان فارسی مشاهده می‌کنید.

هنری بروس- استراتژیست محتوا

یک بازاریاب محتوایی برای این‌که بتواند نتایج قدرتمندی از کمپین‌ها و فعالیت‌های بازاریابی خود کسب کند، نیاز به توجه به مسائلی هم‌چون استراتژی، تولید محتوا ، طراحی گرافیک، توزیع محتوا و هم‌چنین آنالیز دارد. اما چطور یک نفر می‌تواند همه‌ی این کارها را انجام دهد؟

تمرکز اصلی تیم تولید محتوای یک نفره بر چه چیزهایی باشد؟ چه ابزارهایی ضروری هستند و باید بر آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد؟

اگر می‌خواهید به تنهایی برای یک سازمان تولید محتوا کنید، بدانید که مسئولیت بسیار بزرگی بر دوش شما قرار گرفته است. جالب این‌جاست که کمتر کسی در اطراف‌مان این پیچیدگی را درک می‌کند. برای این‌که بتوانید به تنهایی بازدهی بالایی از فعالیت‌های بازاریابی محتوایی‌تان کسب کنید و درگیر فعالیت‌های تکراری و طوطی‌وار نشوید، چند پیشنهاد برای شما داریم.

۱) بر طراحی استراتژی مناسب تمرکز کنید

مسلما زمانی‌که تعداد اعضای تیم شما زیادتر باشد، به راحتی می‌توانید محتوا و کمپین‌های بیشتری را تولید کنید و بالطبع آن موفقیت‌های بزرگ‌تری را نیز کسب کنید. اما زمانی‌که تنها باشید، کارها روی هم انباشته شده و خود را سر در گم احساس خواهید کرد.

بنابراین به صورت ناخودآگاه به سمت فعالیت‌هایی گرایش پیدا خواهید کرد که روندهای تکراری و طوطی‌وار دارند، اما این اما این نمی‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. برای موفقیت باید قدمی رو به عقب بردارید و بر روی استراتژی تولید محتوای خود تمرکز کنید. شما تنها هستید. حجم کاری و فشار کاری محدودی را می‌توانید تحمل کنید. پس مجبور به انتخاب یک راه هستید: باید بر روی کانال‌ها و تاکتیک‌هایی تمرکز کنید که بهترین نتایج را برای شما به ارمغان آورند.

آیا تا به حال قانون ۸۰/۲۰ را شنیده‌اید؟

اگر ۸۰ درصد پیشتازی شما از طریق کمپین‌های ایمیلی و سئو است اما بیشتر زمان خود را صرف تلاش برای به ‌روز بودن شبکه‌های اجتماعی خود می‌کنید، پس در حال اتلاف تلاش و زمان خود هستید.

بر روی کانال‌هایی تمرکز کنید که بهترین نتایج را برای شما دارند و تمام وقت و انرژی خود را صرف تولید تعداد محدودی محتوا کنید که کیفیت بالایی دارند و مختص آن کانال‌ها طراحی و ایجاد شده‌اند.

۲) از تقویم محتوایی و برنامه‌ی کوتاه‌مدت برای تولید محتوا استفاده کنید

تقویم محتوایی برنامه‌ی آینده‌ی شما برای محتوا را شفاف‌تر می‌سازد، هم‌چنین برای دیگر تیم‌هایی که با آن‌ها همکاری دارید (مثل واحد فروش، حسابداری و غیره) نیز شفافیت عمل به همراه خواهد داشت و آن‌ها از محتوایی که در آینده نزدیک تولید خواهد شد، اطلاع خواهند داشت. تقویم محتوایی خود را می‌توانید به سادگی روی اکسل ایجاد کنید و یا نمونه‌های آماده را جستجو کرده و استفاده کنید.

کافیست تقویم محتوایی شما شامل تاریخ‌های انتشار، ایده‌پردازی و موضوعات محتوا، وضعیت فعلی آن محتوا، کلمه‌ی کلیدی پیشنهادی، برچسب‌های مدنظر شما و … باشد.

۳) از ابزارهای مناسب برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی بهره بگیرید

مدیریت شبکه‌های اجتماعی ریزه کاری‌های بسیار زیادی دارد و اگر به اندازه‌ی کافی برای انجام آن تمرکز نکنید، ممکن است نتایج خوبی از فعالیت‌های خود کسب نکنید.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، انتخاب ابزارهای مناسب برای مدیریت شبکه های اجتماعی‌تان است. ابزارها تا اندازه‌ی زیادی در مدیریت زمان شما و کاهش زمان هدررفت شما موثر خواهند بود.

ابزارهایی هم‌چون بافر برای مدیریت و زمانبندی صحیح پست‌های شبکه‌های اجتماعی و هم‌چنین ابزارهای دیگر برای مدیریت هشتگ و منشن‌ها و … می‌تواند بسیار مفید باشد. 

۴) سامانه مدیریت محتوا یا CMS مناسب انتخاب کنید

برای این‌که تولید محتوا و سئوی قدرتمندی داشته باشید، به یک سامانه مدیریت محتوای (CMS یا Content Management System) پرتوان نیاز دارید تا زمان‌تان برای رفع ایرادات هدر نشود. وردپرس هم‌چنان یکی از آسان‌ترین پلتفرم‌ها برای طراحی، پشتیبانی و کاربری است. به‌علاوه پلاگین‌های فراوان و بسیار خارق‌العاده‌ای وجود دارد تا فرمت‌ها (هم‌چون فرمت اینتراکتیو، پرسش‌نامه، طراحی پارالاکس و غیره) و تمپلت‌های گوناگونی را ایجاد کنید.

۵) از محتواهای تولید شده‌ی خود به شیوه‌های مختلف بهره بگیرید

چون شما به تنهایی تولید محتوا انجام می‌دهید، می‌بایست از کمترین منابع خود، بیشترین بازدهی را کسب کنید. بنابراین به جای تلاش برای تولید محتواهای بیشتر، سعی کنید محتواهای باکیفیت بالا تولید کنید و بیشتر زمان خود را برای تبدیل آن به فرمت‌های دیگر محتوا و توزیع اختصاص دهید.

به عنوان مثال، اگر مقاله‌ای منتشر کردید، می‌توانید آن را به فرمت اینفوگرافی، ویدیو، کتاب الکترونیکی، بیلبورد و … تبدیل کنید.

برای این‌که کار شما ساده‌تر باشد، می‌توانید یک کتاب الکترونیکی جامع طراحی کتید و سپس آن را در قالب چند مقاله‌ی وبلاگی، ویدیو و تصویر منتشر نمایید.

موثرترین راه ردیابی نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوا برای هر یک از محتواهای مجزا چگونه است؟ (سم، سن دیگو)

به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که نرخ بازگشت سرمایه و داده‌های تحیلی را برای هر محتوا به صورت جداگانه محاسبه نمایید؛ بلکه توصیه می‌کنم که استراتژی تولید محتوای خود را مد نظر قرار داده و نرخ بازگشت سرمایه را به صورتی کلی برای آن استراتژی محاسبه کنید.

این اعداد و ارقام‌ مجزا هم‌چون لانه خرگوش است، یک هزارتوی گیج‌کننده. باید هزاران هزار تجزیه و تحلیل‌های اینترنتی و داده‌های CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) را آنالیز و محاسبه کنید که در نهایت ۹۰ درصد زمان پرارزش‌تان صرف این کار بیهوده خواهد شد؛ زمان پرارزشی که می‌توانستید صرف تولید و مدیریت محتوا کنید و محتواهای برتری را ایجاد نمایید.

۶) به دسته‌بندی محتوایی که نرخ تبدیل بالایی ارائه می‌کند، توجه کنید

سعی کنید محتواهایی را تولید کنید که به جذب مخاطب هدفمند شما منجر شود. به عنوان مثال در انتخاب کلمات کلیدی اغلب به پرجستجو بودن کلمات توجه می‌شود، در حالی‌که انتخاب کلمات کلیدیی که رقبای شما استفاده نکرده‌اند و تا حدودی هم پرجستجو هستند، می‌تواند نتایج بهتری به ارمغان بیاورد.

علاوه بر آن، با استفاده از ابزارهایی هم‌چون گوگل آنالیتیکس می‌توانید ببینید که کدام‌یک از محتواهای شما بیشتر مورد توجه مخاطبان‌تان قرار گرفته است. بنابراین می‌توانید روی چنین محتواهایی بیشتر تمرکز نمایید.

۷) از فریلنسرها کمک بگیرید

هر چقدر هم که فرد چندمهارته‌ای باشید، باز هم نیاز خواهید داشت که از کمک برخی از افراد متخصص کمک بگیرید. شما بعضا نیاز خواهید داشت که اینفوگرافی‌های بسیار پیچیده‌ای طراحی کنید، ویدیوهای خلاقانه طراحی کنید، کمپین شبکه‌های اجتماعی راه اندازی کنید و … . اگر احساس می‌کنید که با کمک یک فرد متخصص، کیفیت کار شما بالاتر خواهد رفت، از انجام آن دریغ نکنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *