چگونه مدیرمان را متقاعد کنیم که راهکارهای بازاریابی محتوایی ثمربخش و کارآمد هستند؟

احتمالا تاکنون موارد بسیاری اتفاق افتاده که در نتیجه مطالعه و تحقیق، به راهکارهای بازاریابی مناسب برای رشد و توسعه‌­ی سازمان خود دست یافته باشید اما با مانعی بزرگ در اجرای آن برخورد کنید و آن مانع عظیم، پذیرفتن کارآیی و ثمربخشی راهکارهای بازاریابی مورد نظر توسط اعضای سازمان و مدیرتان باشد؟

این چالش در مورد بازاریابی محتوایی نیز مطرح است، آماده سازی فضای سازمان برای پذیرش ارزشمندی این پدیده، امری ضروری و واکنش سازمان­‌های مختلف نسبت به آن متفاوت است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم به شما به عنوان بازاریاب یک سازمان کمک کنیم تا علاوه بر این‌که خودتان از موثر بودن بازاریابی محتوایی مطمئن شوید، مدیرتان را نیز نسبت به این موضوع متقاعد کنید.

۱) پیش از آن‌که به چگونگی انجام آن فکر کنید، در مورد چرایی آن تأمل کنید

شما می­‌توانید خیلی با عجله، کار خود را با تهیه‌­ی گردش کارها، تقویم کاری و تخصیص وظایف آغاز نمایید اما پیش از آن‌که به خوبی ندانید چرا، انجام این امور نتیجه‌ی مطلوبی در پی نخواهد داشت.

یک گام به عقب برگردید و تصویر بزرگ­‌تر و جامع‌­تری از راهکارهای بازاریابی محتوایی خود را در ذهن‌تان مجسم کنید. چرا می‌خواهید در این زمینه‌­ سرمایه گذاری کنید؟ سرمایه‌گذاری در این زمینه چه نتایجی برای کسب و کارتان در پی خواهد داشت؟ چرا سازمان باید برای پیشبرد بازاریابی محتوایی، زمان و امکانات مالی در اختیار شما قرار دهد؟ پاسخ به این سوالات، دلایل اساسی و قانع کننده‌­ای را که قرار است برای همکاران و مدیرتان ارائه نمایید، در اختیارتان قرار می­‌دهد.

[panel style=”default” text_align=”right”]برنامه‌­ای سازمان یافته و قابل اجرا تهیه کنید به طوری که وظایف و تعهدات اعضای گروه در آن از پیش مشخص شده باشد.[/panel]

زمانی که پروژه‌­ای جدید مطرح می‌­شود، نیاز است که اعضای تیم که از چهار موضوع مهم زیر اطلاع داشته باشند:

  • این پروژه چگونه کسب و کار را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • آن‌ها در اجرای این پروژه چه نقشی بر عهده دارند.
  • چه تعهد زمانی برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.
  • موفقیت پروژه چگونه  اندازه­‌گیری و ارزیابی خواهد شد.

بیایید با خودمان رو راست باشیم، راهکارهای بازاریابی محتوایی زمان‌‌بر هستند. اجرای آن‌ها ماه­‌ها زمان می‌طلبد و نتیجه بخشی آن نیز مستلزم ماه­‌ها زمان است، با این حال سود حاصل در مقایسه با سرمایه گذاری انجام شده قابل توجه است و می­‌توان گفت که بازاریابی محتوایی، از کارآمدترین و در عین حال کم‌هزینه‌ترین روش‌های بازاریابی است. بررسی‌­ها نشان می­‌دهند که هزینه‌­ی بازاریابی محتوایی در مقایسه با روش­‌های سنتی، ۶۲ درصد کمتر و تعداد سرنخ­‌های فروشی که از این طریق حاصل می­‌شود، ۳ برابر بیشتر است.

بازاریابی محتوایی روشی ثمربخش است به شرطی که با برنامه ریزی مناسب پیش برود. بنابراین توصیه می‌­شود که از ابتدای کار، یک طرح پروژه مناسب طراحی کنید. در این خصوص لازم نیست به جزئیات بپردازید اما نیاز است اهداف مورد نظر در هر مرحله را با ذکر زمان انجام آن تعیین کنید تا همه چیز شفاف و قابل درک برای اعضای گروه باشد. تعیین کنید که پروژه چه ذی نفعانی خواهد داشت و این افراد چه زمانی وارد پروژه خواهند شد. همچنین مسئولیت­ها و وظایف هر یک از اعضای گروه را به وضوح مشخص کنید.

۲) طوری برنامه‌ریزی کنید که پیاده سازی آن برای اعضای گروه آسان باشد

اگر پروژه به صورت کارآمد طراحی نشده باشد احتمال آن‌که اعضای گروه به خوبی از عهده اجرای آن برآیند و خلاقیت خود را در تولید محتوایی عالی بروز دهند، اندک است. برای همین لازم است از یک ابزار مدیریت محتوا کمک بگیرید تا بتوانید جریان کاری را ساده‌سازی کنید.

با اعضای گروه در خصوص چگونگی انجام وظایف و تهیه یک چارچوب کاری مشورت کنید چون زمانی‌که اعضای گروه احساس کنند که در تعیین جریان کاری نقش دارند، احتمال آن‌که بتوانند خود را با آن همسو کنند و به خوبی وظایف خود را انجام دهند بیشتر است.

۳) برای مثمرثمر بودن راهکارهای بازاریابی محتوایی مخاطبان داخلی خود را شناسایی کنید

پیش از آن‌که وارد اتاق جلسه شوید و آن‌چه را که در ذهن دارید بیان نمایید، با خود فکر کنید که چه کسانی به سخنان شما و راهکارهای بازاریابی تان گوش خواهند داد، چه سوالاتی از شما پرسیده خواهد شد، با چه چالش‌­هایی مواجه خواهید شد، چه کسانی شما را در تنگنا قرار خواهند داد و چه کسانی از شما حمایت خواهند کرد و …

برخی از مهم‌ترین سوالاتی که بازاریابان در مورد کمپین بازاریابی محتوایی با آن‌ها روبرو می­‎شوند:

  • اجرای این کمپین چقدر هزینه در پی خواهد داشت؟
  • چه نتایجی را مشاهده خواهیم کرد و کی این نتایج قابل مشاهده است؟
  • آیا رقیبان­‌مان نیز در حال اجرای بازاریابی محتوایی هستند؟ اگر بله، چگونه؟
  • آیا ما واقعاً به اجرای این کمپین نیاز داریم؟
  • آیا اکنون زمان مناسبی برای شروع کار است؟
  • به تولید چه نوع محتوایی خواهیم پرداخت و چگونه منتشرش خواهیم کرد؟
  • چه کسانی به تولید محتوا خواهند پرداخت؟
  • منظور از موفقیت چیست و چگونه آن را ارزیابی خواهیم کرد؟

بار دیگر به این سوال مهم فکر کنید که منظور از موفقیت چیست و چگونه قابل ارزیابی است؟

برای پاسخ به این سوال مهم می­‌توانید از شرکت­‌هایی که مطابق استاندارهای مورد نظر شما در اجرای بازاریابی محتوایی موفق هستند، کمک بگیرید و در مورد معیارهای ارزیابی موفقیت و چگونگی دستیابی به آن سوال کنید. با حوصله به حرف‌ها و نصیحت­‌های‌شان گوش دهید و دلایل موفقیت یا شکست آن‌ها را دریابید.

به اهداف مورد نظرتان نگاهی دوباره بیاندازید و تعیین کنید که چه مواردی بیشترین تاثیر را در سازمان شما به جای خواهند گذاشت. در این خصوص معیارهای مطرح برای سایر شرکت­‌های موفق را در نظر داشته باشید و همچنین نظر ذی‌نفعان را جویا شوید سپس پاسخ‌هایی را که یافته‌­اید مستندسازی کنید تا همکاران و مدیرتان مطمئن شوند که طرح مناسبی برای ارزیابی امور در دست دارید؟

میزان آگاهی از برند و ایجاد حس مثبت نسبت به آن، میزان مخاطبانی که به بحث و گفتگو پیرامون مطلب منشتر شده می‌پردازند، میزان افزایش فروش و… از جمله معیارهایی هستند که می­‌توانند برای ارزیابی موفقیت به کار روند.

اهداف بازاریابی محتوایی- راهکارهای بازاریابی

۴) پیوسته در حال گفتگو با افراد درگیر در پروژه باشید

با اعضای تیم و مدیرتان در مورد روند اجرای پروژه گفتگو کنید تا به این ترتیب از بحث­‌های پیش بینی نشده آتی جلوگیری به عمل آید و افراد به درک صحیحی از پروژه دست یابند.

برای این‌که بتوانید پروژه مورد نظرتان را به طور مرتب به روز رسانی کنید، لازم است آنرا عمیقاً مورد بررسی قرار دهید. اگر موارد کاملاً درست انجام می­شوند، روند خوب پروژه را با دیگران به اشتراک بگذارید و نظر آنها را در مورد دلایل ممکن برای روند خوبی که وجود دارد، جویا شوید. در حالت عکس یعنی زمانی که پروژه چندان خوب پیش نمی رود به عقب برگردید و کارهای انجام یافته را دوباره مرور کنید و به راه حل های ممکن بیاندیشید.مطلوب نبودن روند اجرای پروژه را هرچند ممکن است خوشایند نباشد، با افراد درگیر در پروژه در میان بگذارید و حتماً راه­حل هایتان را با آنها مطرح کنید.

۵) زمانی که لازم است، با قاطعیت تمام عمل کنید

بحث و گفتگو با افراد مختلفی که در پروژه نفش دارند برای قانع کردن‌شان نسبت به کارایی پروژه ضروری است اما در زمانی مناسب نیاز است که بسیار قاطعانه بگویید:” ما این کار را انجام خواهیم داد و برای انجامش به کمک شما نیاز داریم”. مسئولیت تیم‌تان را بر عهده بگیرید و از روابط خود برای دستیابی به مقصودتان استفاده کنید. در این خصوص لازم است موانع تحقق پروژه به خوبی مشخص شوند تا زمان تخصیص قاطعانه مسئولیت­ها بتوانید عملکرد صحیحی داشته باشید.

براساس بررسی­‌های انجام یافته، ۶۱ درصد مصرف کنندگان بیان کرده‌­اند زمانی که شرکتی محتوایی مفید برای‌شان ارسال می‌­کند، احساس خوبی نسبت به آن شرکت پیدا می­‌کنند و بیشتر احتمال دارد که از آن‌جا خرید کنند. راهکارهای بازاریابی محتوایی حقیقتاً کارآمد هستند و می­‌توانند سبب موفقیت کسب وکارتان شوند تنها کافی است که مدیرتان را قانع کنید!


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *