۱۱ ترفند برای افزایش میانگین زمان ماندن کاربر در سایت

مخاطبانی که صرفا با یک نگاه اجمالی از وب‌سایت شما می‌گذرند، معمولا تبدیل به یک مشتری و مخاطب ثابت نخواهند شد. پس طبیعی است که در پی این باشید که مخاطبان‌تان مدت زمان بیشتری را در وب‌سایت شما صرف کنند.علاوه بر این، گوگل نیز براساس همین نرخ میزان علاقه‌ی کاربران به شما را می‌سنجد. در این مطلب قصد داریم تا ۱۱ هک برای افزایش نرخ ماندن کاربر در سایت شما را معرفی و بررسی کنیم.

چرا شما باید نرخ ماندن کاربر در سایت خود را افزایش دهید؟

مدت زمانی که یک مخاطب در وب‌سایت شما صرف می‌کند، به وضوح نشانگر احساسی است که نسبت به محیط و محتوای آن دارد. اگر مخاطبان‌تان سریع‌تر از حد معمول وب‌سایت شما را ترک می‌کنند، پس قطعا مشکلی وجود دارد که نیازمند حل شدن است. به وسیله ابزار تحلیل‌گر گوگل، شما می‌توانید از مدت زمانی که کاربران‌تان در وب‌سایت شما صرف کرده‌اند، با خبر شوید. برای این کار می‌توانید به بخش مخاطبان (Audience) و قسمت Overview مراجعه کنید.

معیار سنجش صرف زمان مناسب، به نوع محتوای پیشنهادی شما بستگی خواهد داشت. اگر شما مقاله‌ای طولانی نوشته‌اید و مخاطبا‌ن‌تان فقط در حد چند ثانیه از این صفحه بازدید می‌کنند، قطعا باید به فکر تغییراتی باشید. به عنوان مالک وب‌سایت، وظیفه شما این است که مشتریان‌تان را تا جایی که به پیشنهاد شما توجه کرده و آن را درک کنند، در وب‌سایت خود نگه دارید.

اکنون به معرفی روش‌هایی برای انجام این کار می‌پردازیم:

۱) طراحی خود را تمیز و مرتب کنید

معمولا اکثر مخاطبان در چند ثانیه ابتدایی تصمیم خود را برای ماندن و یا رها کردن وب‌سایت شما می‌گیرند. شما باید توانایی این را داشته باشید که در این مدت زمان کوتاه آن‌ها را متقاعد به ماندن کنید! بهترین روش برای این‌کار، مرتب کردن طراحی وب‌سایت است.

برای این‌کار می‌توانید نحوه نمایش وب‌سایت‌تان را در دستگاه‌های مختلف بررسی کنید و از نمایش صحیح و مرتب محتوای آن اطمینان حاصل کنید. کاربران باید بتوانند به محض ورود به یک صفحه، قادر به یافتن محتوای کاربردی آن باشند. یک طراحی ساده و به دور از شلوغی، کارایی وب‌سایت را برای کاربران افزایش خواهد داد. هرچه که در یک صفحه از عناصر کمتری استفاده شده باشد، تمرکزمخاطبان افزایش پیدا خواهد کرد و باعث خواهد شد که مدت زمان بیشتری را در آن صرف کنند.

۲) خوانایی وب‌سایت خود را افزایش دهید

همه ما با وب‌سایت‌های ناخوانا مواجه شده‌ایم. حدالامکان سعی کنید که مطالب وب‌سایت‌تان در تمامی دستگاه‌های مختلف، خوانایی کامل را داشته باشد. اندازه فونت شما باید برای خوانایی آسان‌تر به اندازه کافی بزرگ؛ و برای جلوگیری از افزایش طول صفحه و ایجاد پیمایش‌های اضافی به اندازه کافی کوچک باشد.

[panel style=”success” text_align=”right”]تقسیم مقاله‌ای طولانی به بخش‌های متعدد مانند عنوان، پاراگراف‌ها و لیست‌ها در کنار مقدار فضای خالی مناسب، باعث بهبود خوانایی وب‌سایت شما خواهد شد. [/panel]

همچنین فراموش نکنید که پاراگراف‌های بزرگ‌تر را به پاراگراف‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، در غیر این صورت ممکن است حوصله مخاطبان‌تان را سر ببرید!

۳) از تصاویر باکیفیت استفاده کنید

تصاویر همواره در نقش جذاب‌ترین محتوای یک وب‌سایت عمل می‌کنند. به عنوان یک انسان، همه ما عاشق دیدن تصاویر (به جای متن‌های طولانی) هستیم. به همین دلیل است که بسیاری از وب‌سایت‌های پرطرفدار، در پس‌زمینه صفحات هدف خود از تصاویر جذابی استفاده می‌کنند. ShutterStock بهترین مکان برای یافتن تصاویری با کیفیت بالا است. در این وب‌سایت شما می‌توانید هزاران تصویر، وکتور و عناصر بصری زیبای دیگری را برای استفاده در وب‌سایت خود بیابید.

۴) وب‌سایت خود را زیبا و بهینه‌سازی کنید

قبل از افزودن تصاویر به وب‌سایت، شما باید آن‌ها را بهینه‌سازی کنید. اکثر تصاویر باکیفیت، دارای رزولیشن بالایی نیز هستند از پیکسل‌های بسیار زیادی تشکیل یافته‌اند. همین موضوع سرعت بارگذاری وب‌سایت شما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. از طرفی هرچه یک وب‌سایت دیرتر بارگذاری شود، احتمال ترک آن توسط مخاطبان افزایش خواهد یافت، یعنی زودتر آن را ترک خواهند کرد.

بهینه سازی تصاویر

شما می‌توانید با استفاده از ابزار ویرایش تصویر مانند Canva و PiktoChart، طرح گرافیکی مورد نظر خود را ایجاد کنید. این ابزار شما را در ایجاد طرح‌های حرفه‌ای برای وب‌سایت‌تان یاری خواهند کرد.

۵) برای ایجاد تجربه تعاملی بیشتر، از ویدئو‌ها استفاده کنید

کاربرانی از سرتاسر دنیا، روزانه صد‌ها میلیون ساعت خود را صرف تماشای ویدئو در یوتیوب می‌کنند. همین مسئله به تنهایی میزان عشق و علاقه کاربران به ویدئو‌ها را اثبات می‌کند.

[panel style=”success” text_align=”right”]ویدئو‌ها جزو تاثیرگذارترین، جذاب‌ترین و تعاملی‌ترین محتوای یک وب‌سایت به حساب می‌آیند. [/panel]

افزودن یک ویدئو در وب‌سایت به تجربه تعاملی آن را میزان زیادی افزایش خواهد داد و هم‌چنین نقش فوق‌العاده‌ای در افزایش نرخ ماندن کاربر در سایت خواهد داشت.

۶) برای افزایش نرخ ماندن کاربر در سایت به ایجاد لینک‌های داخلی بپردازید

اطمینان حاصل کنید که هر مقاله در وب‌سایت شما حاوی تعداد زیادی از لینک‌هایی به صفحات خودتان است. در غیر این صورت نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مخاطبان به صورت خودجوش به این صفحات سر بزنند! همچنین لینک‌های داخلی تاثیر مثبت بسزایی بر روی سئو وب‌سایت شما خواهند داشت. تنها کافی است که مطالب مرتبطی با بخشی از مقاله خود را پیدا کرده و آن قسمت از مقاله را به مطلب مربوطه لینک کنید.

۷) پیشنهاد ارتقاء مطالب را برای مخاطبان‌تان مطرح کنید

پیشنهاد ارائه مطالب جدید به کاربران، تکنیکی است که توسط بسیاری از بهترین وبلاگ‌‌نویسان و بازاریابان آنلاین دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع شما به مخاطبان خود پیشنهاد دریافت یک مطلب پاداشی در قبال انجام عملی را خواهید داد. این عمل می‌توانید ثبت‌نام در خبرنامه ایمیلی، ایجاد یک حساب کاربری رایگان و یا پر کردن یک فرم باشد.

این روش باعث حفظ مخاطبان کنونی و بازگرداندن مخاطبان سابق شما خواهد شد و در نتیجه نه تنها نرخ بازدید وب‌سایت شما بلکه ماندن کاربر در سایت را نیز افزایش خواهد داد.

۸) به تولید محتوایی بپردازید که ارزش نظردهی داشته باشد

از نخستین روز‌های آغاز وبلاگ‌نویسی، نظرات و کامنت‌ها به نوعی استاندارد به عنوان معیاری برای سنجش تعامل کاربران با یک وب‌سایت تبدیل شدند. همچنین بخش “نظرات” آسان‌ترین ابزار قابل پیاده‌سازی برای ایجاد یک وب‌سایت تعاملی هستند و باعث تولید محتوای جدید و بدون زحمت در وب‌سایت شما خواهند شد.

اما سوال اینجا است که چگونه باید مخاطبان را ترغیب به نظردهی کنیم؟ برای این کار محتوایی بنویسید که مردم مشتاق به نظردهی در مورد آن باشند. همچنین پرسیدن یک سوال در داخل و یا انتهای مطلب خود، باعث خواهد شد که مخاطبان تشویق به نظردهی در مورد آن مطلب شوند.

۹) از موفقیت‌های خود و دیگران، داستان‌سرایی کنید

مردم عاشق داستان‌ها و مخصوصا داستان‌های موفقیت‌آمیز هستند. داستان‌های موفقیت شما و یا کسانی که از آن‌ها الهام گرفته‌اید، پتانسیل این را دارند که به صورت ویروس‌بار بین مخاطبان پخش شوند. دلیل این اتفاق بسیار ساده است! ما داستان موفقیت دیگران در رسیدن به اهدافشان را می‌خوانیم، از آن‌ها الهام و انگیزه می‌گیریم و با علاقه آن را با سایر دوستان‌مان به اشتراک می‌گذاریم.

داستان سرایی

برای مثال وب‌سایت OptinMonster case studies داستان‌هایی از موفقیت کاربرانش را به اشتراک می‌گذارد و بدین ترتیب نرخ ماندن کاربر در سایت خود را به خوبی افزایش داده است.

۱۰) اعتبار خود را به رخ مخاطبان‌تان بکشید

کاربران به دنبال دلیلی هستند که به وب‌سایت شما اعتماد کنند. افزودن تصاویری از اشخاص حقیقی (مانند اعضای تیم شما) به وب‌سایت می‌تواند آن را بسیار قابل‌اعتمادتر کند. همچنین معرفی لینک‌هایی به حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، باعث ایجاد اعتبار و نفوذ خواهد شد. افزودن اعتبار به وب‌سایت باعث خواهد شد که کاربران با اطمینان و آسودگی خاطر بیشتری مطالب خود را در وب‌سایت شما به اشتراک بگذارند. علاوه بر این که این تصاویر چهره‌ی حقیقی و شخصی به تیم شما می‌دهند و بیشتر از سایر عناصر سایت نرخ ماندن کاربر در سایت شما را افزایش می‌دهند.

۱۱) کاربران‌تان را قبل از ترک وب‌سایت مورد هدف قرار دهید

مهم نیست که عملکرد شما تا چه اندازه‌ای موفقیت آمیز باشد، در هر صورت کاربرانی وجود خواهند داشت که قصد ترک وب‌سایت شما را داشته باشند. اما شما نباید بگذارید که قضیه به همین‌جا ختم شود. شما می‌توانید به این دسته از کاربران‌تان یک شانس نهایی برای تبدیل شدن به مشتریان و مخاطبان همیشگی‌تان ارائه کنید تا نرخ ماندن کاربر در سایت تان حتی اگر شده به میزان خیلی کم افزایش پیدا کند.

افزایش ماندن کاربران در وب سایت

بازگرداندن مخاطبانی که قصد ترک وب‌سایت شما را دارند، به میزان بسیار بالایی باعث افزایش متوسط صرف زمان کاربران در وب‌سایت شما خواهد شد. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد، مثلا ارائه پیشنهاد تخفیف به هنگام خروج، پیوستن به خبرنامه ایمیلی و یا معرفی ویژگی‌های جالبی از وب‌سایت شما که ممکن است از چشم آن‌ها دور مانده باشد، گزینه‌های مناسبی هستند.

امیدواریم که با استفاده از راهنمایی‌های بالا، بتوانید نرخ ماندن کاربر در سایت خود را افزایش دهید و مخاطبان‌تان را به میزان بیشتری در وب‌سایت خود نگه دارید تا قبل از ترک آن، از پیشنهاداتی که ارائه کرده‌اید به خوبی آگاه باشند.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

3 دیدگاه در “۱۱ ترفند برای افزایش میانگین زمان ماندن کاربر در سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *