اینترنت پر است از محتوای آموزشی که توسط متخصصین و صاحب کسب و کارهای مختلف، برای آشنایی، توضیحات و ارائه مطالب کاربردی روی اینترنت به اشتراک گذاشته میشود. اما محتواهایی که تولید میشوند چقدر میتوانند برای مخاطبان ارزشمند و مفید باشند؟
در دنیایی که محتوا راه ارتباطی شما و مخاطبانتان است و تعاملی که منجر به رشد شما و کسب و کارتان خواهد شد، باید بتوانید محتوایی تولید کنید که کاربر به آن نیاز دارد و محتوای شما در بین انبوه اطلاعاتی که در جستجوی مشکل و سوالی که برای هر فرد شکل گرفته، بتواند شاخصهای لازم برای یک محتوای خوب را بدست بیاورد و بتواند به عنوان یک راه حل و راهنمای شفاف باشد.
چند هفته پیش شیرآب حمام ما خراب شده بود. از آن جایی که من فرد کنجکاوی هستم، تصمیم گرفتم خودم مشکل را حل کنم. بنابراین جستجوهایی در اینترنت انجام دادم تا مطالب کاربردی و عملی برای راهنمایی پیدا کنم و اگر ابزار خاصی نیاز دارم آنها را بخرم و مشکل را برطرف کنم. با وجود مطالب متعددی که در این باره منتشر شده بود و همهی عنوانهایی که فکر میکردم فوقالعاده هستند و حتما کمکحالم خواهند بود، هیچ کدام به کار من نیامد و هنوز هم نمیدانم از چه ابزارهایی باید استفاده میکردم! البته فهمیدم که باید چند نوع آچار داشته باشم.
این موضوع تنها مثالی نیست که بتوان برای تولید محتوای آموزشی (How-to) زد. اینترنت پر است از مطالبی که به شما میگویند یک کار را چگونه انجام دهید، در حالیکه اکثر آنها نکتههای مجهول و گشمده زیادی دارند.
همه کاربران برای شنیدن توصیهها و نکتههای کلی به سایت شما نیامدهاند. بدون درنظر گرفتن اینکه شیرآب میفروشید یا نرم افزار B2B، میتوانید تخصص و مهارت یا صدایتان را با درنظر گرفتن چند عامل مهم به گوش مخاطبان برسانید و یک محتوای ارزشمند برای مخاطبانتان تولید کنید.
درک کنید چه ارزشی میخواهید اضافه کنید
وقتی میخواهید داستان و محتوای خود را در قالب محتوای آموزشی تولید کنید باید در قدم اول بدانید چه ارزشی میخواهید به مخاطب خود برسانید. بیایید فرض کنیم شما میخواهید کاشتن گل رز را آموزش دهید. میتوانید مطالبی بنویسید که موضوع کاملا آشکار باشد؟ نکتهها و ترفندهای خاص چطور؟ زوایای منحصربفردی که باید در نظر بگیرید چطور؟
اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید این سوالها را از خودتان بپرسید:
- آیا از هر مشکلی که خوانندگان باید در مورد آنها بدانند آگاهی دارید؟
- آیا از میانبرها و نکتههایی که به خوانندگان کمک میکند آگاهی دارید؟
- میتوانید مواردی را بیان کنید که با دستورات شما قابل اجرا باشد؟
- میتوانید تاریخچه و مزایایی در مورد موضوع فراهم کنید؟
- میتوانید نتایج تحقیقات و دادهها یا اطلاعاتی که ثابت کند یک تکنیک بهتر از دیگری است را تفسیر کنید؟
- میتوانید محتوایی تولید کنید که بیشتر حالت بصری داشته باشد؟
بعد از پاسخ دادن به این سوالها میتوانید سراغ ارزیابی محتواهایی بروید که در مورد موضوع شما وجود دارد.
رقبای خود را ارزیابی کنید
برای هر بخش از متنی که مینویسید زمانی را اختصاص دهید تا محتوای رقبای خود را بررسی و ارزیابی کنید. از روشهای مختلف میتوانید برای این کار بهره بگیرید، نتایج طبیعی موتورهای جستجو بیشترین کمک را به شما ارائه خواهند داد.
من برای بررسی و رسیدگی به محتوایی که تولید کردهام از سه فاکتور اساسی (ساختار محتوا، نیت کاربران و تعداد کلمات) استفاده میکنم، این متغیرها به شما کمک خواهند کرد سریعا مواردی که تا بحال انجام شده را شناسایی کنید و تشخیص مواردی که باید روی آن تمرکز کنید. مثال زیر یک بررسی برای واژه ” کاشت رز” هست.
ساختار محتوا
ساختاری که برای هر بخش محتوای how-to انتخاب خواهید کرد، چگونه است؟ محتوای شما باید تاثیرگذار باشد تا کاربران آن را به اشتراک بگذارند و به محتوای شما لینک دهند. اگر شما مخاطبانی دارید که آنها را درگیر کردهاید پس باید شروع کنید به فکر کردن درباره اینکه آنها دوست دارند چه پاسخی دریافت کنند؟ محتوای ویدئویی، دستورالعمل های گام به گام یا چک لیستهایی که امکان پرینت گرفتن باشد؟
نیت و خواست کاربر
این مرحله میتواند به صورت ذهنی انجام شود، اما در عین حال مهمتر از بقیه موارد است. مطالب رقبای خود را بررسی کنید تا ببینید که کاربران چه نیازهایی دارند و در مطالب به دنبال چه چیزهایی هستند؟ به عنوان مثال در بررسی گل رزها که در عکس بالا بود میتوانید ببینید که چگونه یک موضوع از زاویههای مختلف برای کاربران مهم است. برخی نتایج فقط شیوههای کاشت را پوشش میدهدبرخی دیگر توضیحات عمیق و مهمی برای نگهداری بعد از عملیات کاشت را دارند.
تعداد کلمات
تعداد کلمات مسلما مهمترین بخش در مرحله بررسی و تفتیش محتوای رقبا است. شما باید از میزان دادههایی که ایجاد کردهاند آگاهی داشته باشید. اما توجه بیش از حد به آن باعث خواهد شد به محتوای خود آسیب بزنید. اگر بیش از حد به محتوایتان پر و بال بدهید و یا برعکس آن را به شکل نکتههای قابل هضم ولی ناقص نشان دهید، مخاطب قادر به درک آن نخواهد شد. زیرا دامنهی توجه کاربران امروزی بسیار کم است و فورا حواسشان پرت میشود، بنابراین باید با تعداد کلمات به اندازه آنها را هدف قرار دهیم.
برای اینکه تشخیص بدهید چه تعداد کلمه در مطلب خود به کار خواهید برد، باید بر مطالب دیگر رقبای خود نظارت کنید. تعداد کلمات بیشتر برای سئوی مطالب بسیار مفید است، بر اساس پیشنهاد سایت Buffer در سال ۲۰۱۴. یک پست ایدهآل اغلب بین ۱۶۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه است.
در نهایت طول پست وبلاگی وابسته به موضوع است. اگر محتوایی ایجاد میکنید که مربوط به پیداکردن نکات چالش برانگیز است، درخواستهای پاسخ و برآورده کردن نیازهای خوانندگان ممکن است در تعداد کلمات متفاوت باشند. پس استرس کنترل تعداد کلمات را نداشته باشید فقط از حدی که سبقت گرفتهاید آگاه باشید.
علاوه بر چگونهها، چرایی موضوع را نیز توضیح دهید
من به عنوان یک خواننده از تمام سایتهایی که کمکم میکنند تا دلایل دستورالعملها را به طور کامل درک کنم یا اینکه چرا بعضی تکنیکها بهتر از دیگری هستند و اینکه چه چیزهایی را باید حتما رعایت کنم قدردانی میکنم.
ما بازاریابان محتوا اعتقاد داریم پرداختن به نیازهای خوانندگان فراتر از آن چیزی که جستجو کردهاند، ارزش دارد.
اگر خوانندگان در حال جستجوی دستورالعملهایی برای کاشت گل رز هستند احتمال نیاز داشتن به دستورالعملهای نگهداری، کود و سایر محصولات را هم خواهند داشت. در هر صورت اینها فرصتهایی برای ساختن اعتماد بین مخاطبانتان با فرارفتن از مشاوره وتوضیحات اصلی است .
محتوای آموزشی گنگ نسازید
اگر شخصی “چگونه گل رز بکاریم” را جستجو میکند. نیازی به توضیح دادن درباره گل رز نیست. به جای پرکردن فضای محتوایتان با نوشتن” رزها یکی از زیباترین و رایجترین گلهای رایج در جهان هستند که هر کسی میتواند آن را در باغ و باغچه خود کشت دهد.” بهتر است محتوای آموزشی هدفمند تولید کنید تا برای مخاطبان سودمند باشد. هنگام نوشتن محتوای آموزشی برای خود چالش ایجاد کنید تا بین مفید بودن، مختصربودن و واضح بودن تعادل پیدا کنید و طوری رفتار کنید تا مخاطب حس نکند سر کار است و فقط برای سودگیری صاحب سایت در آنجاست. محتوای خود را با این فرض که خواننده اصول اولیه را میداند پیش ببرید. این مورد باعث آزادی شما برای تمرکز روی ارزشی که میخواهید اضافه کنید میشود.
از امتیاز تصاویر بیبهره نمانید
ارزشی که تصاویر به محتوای آموزشی شما اضافه میکنند را دست کم نگیرید. زمانی که شما محتوای خود را در قالب تصویری نشان میدهید نه تنها در حال ایجاد تجربه کاربری بهتری هستید بلکه شما در حال ایجاد داراییهای قابل اشتراک گذاری هستید. تصاویر و مفاهیم تصاویری را تا به طور موثرتری ایجاد کنید تا یک شیوه شناخته شدهای برای مخاطبانتان باشد.
به عنوان مثال تصاویر gif برای نشان دادن آموزشهایی متحرک عالی هستند، مثل پرتاب توپ گلف در قالب یک انیمیشن کوتاه برای آموزش بسیار جالب خواهد بود. اسکرین شاتها برای نشان دادن عملیاتی که کاربر باید انجام دهد عالی است. اینفوگرافیکها یک سرمایه گذاری عالی هستند به شرطی که با بخشهای مفید و هدفمند تقسیم شوند تا خوانندگان بتوانند آنها را به اشتراک بگذارند.
از نظر تصویری، کلیپهایی که روی آنها آهنگ اضافه میشود و بیشتر شبیه سرگرمی هستند تا آموزش، در شبکههای اجتماعی بهتر رشد پیدا میکنند. چنین آموزشهایی راهی مقرون به صرفه برای رساندن محتوای how-to ناب به مخاطبان هستند. چرا که ویدئو را به بخشهایی تقسیم میکنند که یک مسئله پیچیده را به راحتی نشان میدهد.
بازخوردهای مخاطبان فرصت بینظیری هستند
اگر شما صادقانه مشتاق یادگیری از اشتباهات محتواها و موفقیت خود هستید بهتر است ۳۰، ۶۰ یا ۹۰ روز بعد از تاریخ انتشار محتوایتان دوباره آن را بازخوانی و بررسی کنید. در این مرحله شما باید کامنتها و بازخوردهایی که از شبکههای اجتماعی گرفتهاید را موشکافی کنید. براساس بازخوردهایی که دریافت کردهاید بخشهایی از محتوایتان را نه تنها برای افزایش کیفیت مطلب بلکه برای بهبود سئو سایتتان نیز آپدیت کنید. بازخورد مخاطبان، فرصت فوقالعادهای در اختیار شما قرار میدهند تا محتوای آموزشی آیندهی شما بهتر و مفیدتر باشد.
فهمیدن محصولات و خدماتی که مخاطبانتان نیاز دارند نیز بخش مهمی در بررسی بازخوردها هست. زمانی که مخاطبان در مورد فروش محصول و خدماتتان سوال میکنند این نشان از تمایل آنها در انتخاب شما نسبت به رقیبان شما است. شرکتهای بزرگ حاضرند هزینههای زیادی برای یافتن کاربران هزینه کنند. اما چرا باید زحمت بکشید زمانی که دسترسی مستقیمی به کاربرانی دارید که از سایت شما بازدید میکنند؟
منبع: Contently
Pingback: مطالب خواندنی هفته؛ لینکهای پیشنهادی (۳) - بهراد جاود
ممنون از شما! مطلب خوبی بود!
یه نکته ای که خواستم راجع به وب سایتتون بگم، رنگ فونت خاکستری هست و رنگ پس زمینه هم سفید، خواندن مطالب طولانی کمی خسته کننده می شود! البته این نظر شخصی من هست.
لطفا کمی بررسی کنید اگر دوستان دیگر هم چنین مشکلی دارند لطفا کمی رنگ فونت را به مشکی نزدیک کنید
ممنون
ممنون بابت پیشنهاد خوب شما مهدی جان.
حتما این موضوع را بررسی میکنیم.
رنگ فونت وبلاگ تیرهتر شد.
مطالبتون عالی بود-تشکر ویژه