بسیاری از کسبوکارهای کوچک و بزرگ دنیا با استفاده از تولید محتوا روز به روز فروش خود را افزایش دادهاند. بهعنوان اولین نوشتهام برای وبلاگ تیم تولید محتوای گراف به معرفی کسب و کارهایی خواهم پرداخت که از محتوا به شیوهای نوآورانه بهره بردهاند.
۱) لگو
چگونه یک شرکت سازندهی اسباب بازیهای چوبی تبدیل به یک برند بزرگ میشود؟
در بین سالهای 1980 تا 1990 شرکت لگو با رقبای زیادی مواجه شد و برای مقابله با تقلیدکنندگان به روش متفاوتی نیاز داشت. امروزه لگو به یک مرکز تولید محتوا تبدیل شده و بیشتر شبیه یک شرکت رسانهای است تا یک شرکت اسباب بازی، برندی که امروزه برای همگان آشناست و قدری فراتر از یک شرکت تولید اسباب بازی است. اما چگونه؟
My Lego Network
یک شبکهی اجتماعی که برای کودکان طراحی شده، کاربران آن میتوانند برای خود صفحهی شخصی ایجاد کنند، جایزه ببرند، با هواداران دیگر لگو ارتباط داشته باشند و باهم بازی کنند و مسابقه دهند.
LEGO mini-movies
برای هرنسخه از محصولات، این شرکت مینیفیلم، کارتون و انیمیشنهای جالبی میسازد و در اختیار کاربران وفادار خود قرار میدهد، تاکنون دهها فیلم توسط لگو ساخته شده است.
Lego click
یک بستر نرمافزاری برای هواداران لگو، تا عکسها و فیلمهای لگوهای ساختهشده توسط خودشان را به اشتراک بگذارند.
Design by me
به وسیلهی این گزینه به مشتریان اجازه داده میشود تا لگوی خودشان را خودشان طراحی کنند.
Lego universe
بازی آنلاین چند نفره که برای جوانان طراحی شده است.
Lego magazine
مجلهای که برای کودکان طراحی شده است.
لگو به عنوان یک برند آشنا در میان کودکان و نوجوانان، جایگاه ویژهای برای خود باز کرده است و فکر میکنم هیچ شرکت اسباب بازی ای نمیتواند این همه تنوع و کیفیت داشته باشد.
۲) ماگنولیا
لن توتن مالک فروشگاه تجهیزات الکترونیکی که با استفاده از تولید محتوا کسبوکارش را متحول ساخت. ولی چگونه؟
لن توتن در سال 1954 ماگنولیا را به عنوان یک فروشگاه عکاسی افتتاح کرد. پس از مدتی، شروع به فروش قطعات الکترونیکی کرد. این فروشگاه نیاز به مشتری داشت، اما با تبلیغات سنتی چیزی برایش حاصل نشد. او به کمک شخصی به نام راجر پارکر به این نتیجه رسید که بهترین راه تمایز ارائهی چشمانداز و اطلاعات ارزشمند در حیطهی کاریشان است. بنابراین یک مینی مجله به عنوان راهنمای خرید قطعات الکترونیکی که حاوی مطالب متنوعی در مورد نحوه خرید و مطالب مربوط بود، منتشر کردند. بعد از چهار دهه یکنواخت بودن، در طول ۱۸ ماه، توانستند به کمک تولید محتوا رشد کنند و کسبوکارشان را در واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا گسترش دهند.
۳) لکسوس
در سال 1983 شرکتی تصمیم به ساخت خودروهایی با برند لکسوس گرفت. برای این شرکت رقبای زیادی در سراسر جهان وجود داشت که برندهای قدیمی تر و شناخته شده تری به حساب میآمدند. آنها نیازمند رفتاری متفاوت با بقیه بودند. با وجود این مشکلات، لکسوس چگونه توانست در مدت بسیار کمی جزو ۱۰ خودرو برتر جهان شود؟
داستان موفقیت لکسوس از این قرار است که آنها مجلهای منتشر کردند و در این مجله در مورد سفر، تجربههای لوکس، اتومبیلها، داستان و موارد مشابه دیگر مطالبی منتشر کردند. محتوایی که نه تنها برای دارندگان لکسوس بلکه برای همگان ایجاد شده و شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با برند ارتباط برقرار کنند. در این مجله اصلا خبری از تبلیغ نیست و هدفی جز جلب اعتماد وجود ندارد.
۴) گوگل
مطمئنا گوگل شرکتی است که نیازی به معرفی ندارد. اشتباه بزرگیست اگر فکر کنیم شرکتی مانند گوگل نیاز به رشد ندارد. در فضای رقابتی امروز گوگل نیز درست مثل بقیه برای بقا نیاز به تحول دارد!
دودل گوگل ایدهی خلاقانهی گوگل هم اکنون به یک سنت بسیار دوست داشتنی تبدیل شده است. دودلها لوگوهای بانمک و زیبای گوگل هستند که در مناسبتهای مختلف مثل عیدها و رویدادهای مهم شاهد آنها هستیم. برای مشاهدهی مجموعهای از گوگل دودلها میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
اما این کار چه تاثیری میتواند داشته باشد؟
ابتکار گوگل در این زمینه بینظیر و خلاقانه بود. گوگل با این ایده علاوه بر اینکه مخاطبان زیادی دریافت میکند، ذهن مخاطبانش را به موضوعی که میخواهد جلب میکند. اینها از آن دسته از مطالبی هستند که به سبب داشتن جذابیت فراوان برای خواننده ، او را ترغیب به انتشار و اشتراک آن ها با دوستان خود میکنند و از این طریق بدون صرف هزینه و زمان از سوی مرجع تهیه کننده آن، مستقلاً و به صورت تساعدی تبلیغ میشوند.
۵) بزرگترین زنجیرهی یوگای آمریکا
Trevor فردی که در سال 2002 تصمیم به برگزاری کلاسهای تناسب اندام توسط یوگا کرد. به جای استفاده از تلویزیون و چاپ تبلیغات، با تولید محتوا در شبکههای اجتماعی به ایجاد آگاهی در مورد یوگا و تعامل با مشتریانش میپرداخت. وی همچنین کلاسهایش را به صورت آنلاین برگزار میکرد و از طریق فیسبوک و توییتر به سوالات جواب میداد. در مدت بسیار کمی او توانست بزرگترین زنجیرهی یوگای ایالت متحده را داشته باشد.
۶) کوکا کولا
کوکاکولا، برند بزرگ آمریکایی که برای همگان در سراسر جهان شناخته شده است.
آنها چگونه توانستهاند همواره جزو برندهای برتر باشند؟
این شرکت از سال 1886 روشهای گوناگون بازاریابی را به کار برده و تنوع در استفاده از روشهای جدید آنها را تبدیل به برندی 130 ساله کرده است.
روش بازاریابی کنونی کوکاکولا، روشی هدفمند و متفاوت با سایر رقبایش است. آنها هستهی اصلی استراتژی تبلیغاتی خود را تولید محتوا قرار دادهاند. آنها میدانند که در قرن کنونی تنها رمز موفقیت شرکتها تولید محتوا و ایجاد مشتریان وفادار است. سری به وبسایت جذاب آنها بزنید!
آنها از داستانسرایی یک سویه استفاده میکنند، هرکسی که مطالب آنها را ببیند متوجه میشود که هدف آنها از این کار فروش محصولاتشان نیست، آنها از ساختن جهانی نو، ایجاد لحظات خوش و شادی، خلق ارزشها و ایجاد تفاوتها صحبت میکنند! ویدئوهای آنلاین آنها به اندازهی یک شاهکار سینمایی، سرگرمکننده است.
۷) راننده تاکسی
لورن لوک مسئول اعزام تاکسی یک آژانس در انگلیس بود که توانست بالاتر از برند بزرگی مانند استی لادر قرار گیرد.
ولی چطور؟ با یک ایده!
سال 2007 لورن برای درآمد بیشتر، پس از پایان کارش شروع به فروش لوازم آرایشی در eBay میکرد. او برای افزایش فروش ویدیوهایی به نام مشاوره برای خرید میساخت و آنها را در یوتیوب به نمایش میگذاشت. این ویدئوها را میتوانید از اینجا ببینید.
این ویدئوها نه تنها در یوتیوب او را بالاتر از استی لادر قرار دادند، بلکه باعث شدند کسبوکار او به سرعت گسترش پیدا کند. لورن کارش در آژانس را متوقف کرد و صاحب یک کسب و کار موفق شد. او دیگر هرگز یک پنی هم برای بازاریابی سنتی صرف نکرد.
۸) جنرال الکتریک
شرکتهای بزرگی مثل جنرال الکتریک از تاکتیکهای مختلفی استفاده میکنند تا همواره در رده های بالا بمانند. یکی از تاکتیکهای این برند 132 ساله استفاده از Ecomagination است. Ecomagination سایت یا به عبارت بهتر انجمنی برای تفکر و گفتگو در مورد فناوریهای پاک و زیرساختهای پایدار است.
در این سایت راهحلهایی برای مشکلات آینده ارائه میشود، این برنامه برای اولین بار در سال 2005 بنیان نهاده شد. سال 2006 آنها 12 میلیارد دلار بازدهی داشتند و سال 2010 این درآمد بالغ بر 20 میلیارد دلار شد. با استفاده از محتوای این سایت جنرال الکتریک با شرکتها و دولتهای مختلف جهان ارتباط برقرار میکند.
مدیر بازاریابی جنرال الکتریک معتقد است اگر محتوای ما آنقدر خوب باشد که کاربران آن را با دوستانشان به اشتراک بگذارند، ما به اندازه کافی موفق شدهایم.
۹) فروشگاه محبوب وافل
دلیل محبوبیت بسیار این فروشگاه چه چیزی میتواند باشد؟
فروشگاه وافل یکی از فروشگاههای پیترزبورگ است. آنها جشنهایی برای مشتریانشان ترتیب میدهند، جشنی که در آن از هر چیزی صحبت میشود، موسیقی، مصاحبه، ویدئو و هر چیزی که برای مردم جالب باشد در آن هست. آنها حتی مجلهای دارند که در آن از تجاربی که ممکن است برای دیگران مفید باشد مینویسند. آنها تولید محتوا را محور کسب وکار خود قرار دادهاند و فکر نمیکنم دلیل دیگری برای این میزان محبوبیت وجود داشته باشد.
یکی از ویدئوهای فروشگاه وافل را از این لینک ببینید.
این ها نمونه های ساده ای بودند از اینکه چگونه تولید محتوا میتواند کسب و کارهای مختلف را متحول کند. اغلب آن ها را از این کتاب ترجمه کردهام که مثال های بیشتری می توانید در آن پیدا کنید.
این بلاگ خوندن داره.
bookmarked
جالب بود ایده های خلاقانه ی تولید محتوا نیاز دنیای امروزه
راه های ساده و عملی که تنها نیاز به صرف وقت و انرژی سازماندهی داره تا به نتیجه برسه
سلام
ممنونم به خاطر مطالب زیبایتان.
حداقل ساییتون را معرفی کنید.
با تشکر
مفید بود
در صورت امکان با رجوع به سایت تماس بگیرید ( راهنمایی و یا بازاریابی برند ایرانی اسباب بازی چوبی ) سپاس گذارم.
فوق العاه است.
شاید یکی از بهترین هایی که خونده باشم.
بسیار مطلب خوبی بود. کانتنت ایز کینگ.
حق مطلب رو ادا کردید.. متشکرم
ممنون مطلب بسیار مفیدی بود
به عنوان نویسنده و شخصی که یکی از کارهایش تهیه مطلب و ارائه استراتژی بازاریابی دیجیتال است میگویم که این مطلب مطلب بسیار خوب و کاربردی است که باید از آنها استفاده کرد و مواردی که در بالا بیان شد هیچگاه قدیمی نمیشود و همکاران و خود ما نیز اینگونه موارد را در برنامه کاری خود داشته ایم
البته اجرای اکثر این ایده ها به کارفرمایی شجاع نیاز دارد که اعتماد کند
من دامنم چت رومه و تك صفحرهاي هست
ايا توليد محتوا ميتونم كنم؟ يا فقط بك لينك بگيرم؟
سلام خانم مهری سیاهریش
واقعا مطلب مفیدی بود
ممنون
سلام درود میشه چند تا برنامه معرفی کنید برای ساختن محتوا تصویری و طراحی عکس و نوشته
سلام
مطلبتون خیلی خوب بود و دریچه جدیدی رو به روی من باز کرد
خیلی ممنون