چگونه تولید محتوا این کسب‌وکارها را متحول کرد؟

بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ دنیا با استفاده از تولید محتوا روز به روز فروش خود را افزایش داده اند. بعنوان اولین نوشته‌ام برای وبلاگ تیم تولید محتوای گراف  راجع به کسب و کارهایی نوشته ام که با تولید محتوا متحول شده اند. نمونه تولید محتوا در این کسب و کار ها در ادامه مطالعه کنید.

نمونه تولید محتوا در شرکت لگو

چگونه یک شرکت سازنده‌ی اسباب بازی‌های چوبی تبدیل به یک برند بزرگ می‌شود؟

در بین سال‌های 1980 تا 1990 شرکت لگو با رقبای زیادی مواجه شد و برای مقابله با تقلیدکنندگان به روش‌ متفاوتی نیاز داشت. امروزه لگو به یک مرکز محتوا تبدیل شده و بیشتر شبیه یک شرکت رسانه‌ای است تا یک شرکت اسباب بازی، برندی که امروزه برای همگان آشناست و قدری فراتر از یک اسباب بازی است. اما چگونه؟
My Lego Network
یک شبکه‌ی اجتماعی که برای کودکان طراحی شده است. کاربران آن می‌توانند برای خود صفحه‌ی شخصی ایجاد کنند، جایزه ببرند، با هواداران دیگر لگو ارتباط داشته باشند و باهم بازی کنند و مسابقه دهند.
LEGO mini-movies
برای هرنسخه از محصولات، این شرکت مینی‌فیلم، کارتون و انیمیشن‌های جالبی می‌سازد و در اختیار کاربران وفادار خود قرار می‌دهد، تاکنون ده‌ها فیلم توسط لگو ساخته شده است.
Lego click
یک بستر نرم‌افزاری برای هواداران لگو، تا عکس‌ها و فیلم‌های لگوهای ساخته‌شده توسط خودشان را به اشتراک بگذارند.
Design by me
به وسیله‌ی این گزینه به مشتریان اجازه داده می‌شود تا لگوی خودشان را خودشان طراحی کنند.
Lego universe
بازی آنلاین چند نفره که برای جوانان طراحی شده است.
Lego magazine
مجله‌ای که برای کودکان طراحی شده است.

لگو به عنوان یک برند آشنا در میان کودکان و نوجوانان، جایگاه ویژه‌ای برای خود باز کرده است و فکر می‌کنم هیچ شرکت اسباب بازی ای نمی‌تواند این همه تنوع و کیفیت داشته باشد.

تولید محتوا

 

نمونه تولید محتوا در ماگنولیا : تولید محتوا

لن توتن مالک فروشگاه تجهیزات الکترونیکی است که با استفاده از تولید محتوا کسب‌وکارش را متحول ساخت. ولی چگونه؟

لن توتن در سال 1954 ماگنولیا را به عنوان یک فروشگاه عکاسی افتتاح کرد. پس از مدتی، شروع به فروش قطعات الکترونیکی کرد. این فروشگاه نیاز به مشتری داشت اما با تبلیغات سنتی چیزی برایش حاصل نشد. او به کمک شخصی به نام راجر پارکر به این نتیجه رسید که بهترین راه تمایز آن‌ها ارائه‌ی چشم‌انداز و اطلاعات ارزشمند در حیطه‌ی کاری‌شان است. بنابراین یک مینی مجله به عنوان راهنمای خرید قطعات الکترونیکی که حاوی مطالب متنوعی در مورد نحوه خرید و مطالب مربوط بود، منتشر کردند. بعد از چهار دهه یکنواخت بودن، در طول ۱۸ ماه، توانستند به کمک تولید محتوا متحول شوند و کسب‌وکارشان را در واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا گسترش دهند.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا در لکسوس

در سال 1983 شرکتی تصمیم به ساخت خودروهایی با برند لکسوس گرفت. برای این شرکت رقبای زیادی در سراسر جهان وجود داشتند که برندهای قدیمی تر و شناخته شده تری به حساب میامدند. آن‌ها نیازمند رفتاری متفاوت با بقیه بود. با وجود این مشکلات، لکسوس چگونه توانست در مدت بسیار کمی جزو ۱۰ خودرو برتر جهان شود؟

داستان موفقیت لکسوس از این قرار است، آن‌ها مجله‌ای منتشر کردند و در این مجله در مورد سفر، تجربه‌های لوکس، اتومبیل‌ها، داستان و … مطالبی منتشر کردند. محتوایی که نه تنها برای دارندگان لکسوس بلکه برای همگان ایجاد شده و شرایطی را فراهم آورده تا خوانندگان به طور مستقیم با برند ارتباط برقرار کنند. در این مجله اصلا خبری از تبلیغ نیست و هدفب جز جلب اعتماد وجود ندارد.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا در گوگل

مطمئنا گوگل شرکتی است که نیازی به معرفی ندارد. اشتباه بزرگی است اگر فکر کنیم شرکتی مانند گوگل نیاز به ارتقا ندارد. در فضای رقابتی امروز گوگل نیز درست مثل بقیه برای بقا نیاز به تحول دارد!
دودل گوگل ایده‌ی خلاقانه‌ی گوگل هم اکنون به یک سنت بسیار دوست داشتنی تبدیل شده است. دودل‌ها لوگوهای بانمک و زیبای گوگل هستند که گوگل در مناسبت‌های مختلف مثل عیدها و رویدادهای مهم لوگوی خود را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. برای مشاهده‌ی گوگل دودل‌ها می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.
اما این کار چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

ابتکار گوگل در این زمینه بی‌نظیر و خلاقانه بود. گوگل با این ایده علاوه بر اینکه مخاطبان زیادی دریافت می‌کند، ذهن مخاطبانش را به موضوعی که می‌خواهد جلب می‌کند. این‌ها از آن دسته از مطالبی هستند که به سبب داشتن جذابیت فراوان برای خواننده ، او را ترغیب به انتشار و اشتراک آن ها با دوستان خود می کنند و از این طریق بدون صرف هزینه و زمان از سوی مرجع تهیه کننده آن ، مستقلاً و به صورت تساعدی منتشر می شوند.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا در بزرگترین زنجیره‌ی یوگای آمریکا

Trevor فردی که در سال 2002 تصمیم به برگزاری کلاس‌های تناسب اندام توسط یوگا کرد. او به جای استفاده از تلویزیون و چاپ تبلیغات، با تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی به ایجاد آگاهی در مورد یوگا و تعامل با مشتریانش می‌پرداخت. وی همچنین کلاس‌هایش را به صورت آنلاین برگزار می‌کرد و از طریق فیسبوک و توییتر به سوالات جواب می‌داد. در مدت بسیار کمی او توانست بزرگترین زنجیره‌ی یوگای ایالت متحده را داشته باشد.

نمونه تولید محتوا

نمونه تولید محتوا در کوکا کولا 

کوکاکولا، برند بزرگ آمریکایی که برای همگان در سراسر جهان شناخته شده است.
آن‌ها چگونه توانسته‌اند همواره جزو برندهای برتر باشند؟
این شرکت از سال 1886 روش‌های گوناگون بازاریابی را به کار برده و تنوع در استفاده از روش‌های جدید آن‌ها را تبدیل به برند 130 ساله کرده است.

روش بازاریابی کنونی کوکاکولا، روشی هدفمند و متفاوت با سایر رقبایش است. آن‌ها هسته‌ی اصلی استراتژی تبلیغاتی خود را تولید محتوا قرار داده‌اند. آن‌ها می‌دانند که در قرن کنونی تنها رمز موفقیت شرکت‌ها تولید محتوا و ایجاد مشتریان وفادار است. سری به وب‌سایت جذاب آن‌ها بزنید!
آن‌ها از داستان‌سرایی یک سویه استفاده می‌کنند، هرکسی که مطالب آن‌ها را ببیند متوجه می‌شود که هدف آن‌ها از این کار فروش محصولاتشان نیست، آن‌ها از ساختن جهانی نو، ایجاد لحظات خوش و شادی، خلق ارزش‌ها و ایجاد تفاوت‌ها صحبت می‌کنند! ویدئوهایی به صورت آنلاین منتشر می‌کنند که به اندازه‌ی یک شاهکار سینمایی، سرگرم‌کننده است.

تولید محتوا

نمونه تولید محتوا توسط یک راننده تاکسی ساده

لورن لوک مسئول اعزام تاکسی یک آژانس در انگلیس بود که توانست بالاتر از برند بزرگی مانند استی لادر قرار گیرد.
ولی چطور؟ با یک ایده!
سال 2007 لورن برای درآمد بیشتر، پس از پایان کارش شروع به فروش لوازم آرایشی در eBay می‌کرد. او برای افزایش فروش ویدیوهایی به نام مشاوره برای خرید می‌ساخت و آن‌ها را در یوتیوب به نمایش می‌گذاشت. این ویدئو های جالب را می‌توانید از اینجا ببینید.
این ویدئوها نه تنها در یوتیوب او را بالاتر از استی لادر قرار داد، باعث شد کسب‌وکار او به سرعت گسترش پیدا کند. لورن کارش در آژانس را متوقف کرد و صاحب یک کسب و کار موفق شد. او پس از چنین تولید محتوایی دیگر هرگز یک پنی هم برای بازاریابی سنتی صرف نکرد.

نمونه تولید محتوا

 

نمونه تولید محتوا شرکت جنرال الکتریک

شرکت‌های بزرگی مثل جنرال الکتریک از تاکتیک‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا همواره در رده های بالا بمانند. یکی از تاکتیک‌های این برند 132 ساله استفاده از Ecomagination است. Ecomagination یک سایت و انجمن برای تفکر و گفتگو در مورد فناوری‌های پاک و زیرساخت‌های پایدار است.

در این سایت راه‌حل‌هایی برای آینده ارائه می‌شود، این برنامه برای اولین بار در سال 2005 ارائه شد. سال 2006 آن‌ها 12 میلیارد دلار بازدهی داشتند و سال 2010 این درآمد بالغ بر 20 میلیارد دلار شد. با استفاده از محتوای این سایت جنرال الکتریک با شرکت‌ها و دولت‌های مختلف جهان ارتباط برقرار می‌کند.
مدیر بازاریابی جنرال الکتریک معتقد است اگر محتوای ما آنقدر خوب باشد که کاربران آن را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند، ما به اندازه کافی موفق شده‌ایم.

تولید محتوا

 

نمونه تولید محتوا فروشگاه محبوب وافل

دلیل محبوبیت بسیار این فروشگاه چه چیزی می‌تواند باشد؟
فروشگاه وافل یکی از فروشگاه‌های پیترزبورگ است. آن‌ها جشن‌هایی برای مشتریانش ترتیب می‌دهد، جشنی که در آن از هر چیزی صحبت می‌شود، موسیقی‌، مصاحبه‌، ویدئو و هر چیزی که برای مردم جالب باشد در آن هست. آن‌ها حتی مجله‌ای دارند که در آن از تجاربی که ممکن است برای مردم مفید باشد می‌نویسند. آن‌ها تولید محتوا را محور کسب وکار خود قرار داده‌اند و فکر نمی‌کنم دلیل دیگری برای محبوبیت این فروشگاه وجود داشته باشد.
یکی از ویدئوهای فروشگاه وافل را از این لینک ببینید.

تولید محتوا

این ها نمونه های ساده ای بودند از اینکه چگونه تولید محتوا می تواند کسب و کارهای مختلف را متحول کند. اغلب آن ها را از این کتاب ترجمه کرده بودم که مثال های بیشتری می توانید در آن پیدا کنید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

14 دیدگاه در “چگونه تولید محتوا این کسب‌وکارها را متحول کرد؟

  1. غزال :

    جالب بود ایده های خلاقانه ی تولید محتوا نیاز دنیای امروزه
    راه های ساده و عملی که تنها نیاز به صرف وقت و انرژی سازماندهی داره تا به نتیجه برسه

  2. علیرضا :

    به عنوان نویسنده و شخصی که یکی از کارهایش تهیه مطلب و ارائه استراتژی بازاریابی دیجیتال است میگویم که این مطلب مطلب بسیار خوب و کاربردی است که باید از آنها استفاده کرد و مواردی که در بالا بیان شد هیچگاه قدیمی نمیشود و همکاران و خود ما نیز اینگونه موارد را در برنامه کاری خود داشته ایم
    البته اجرای اکثر این ایده ها به کارفرمایی شجاع نیاز دارد که اعتماد کند

  3. سپیده :

    سلام
    مطلبتون خیلی خوب بود و دریچه جدیدی رو به روی من باز کرد
    خیلی ممنون

پاسخ دادن به مهدی نصیری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *