جدیدترین نکات پر اهمیت سئو از دیدگاه رند فیشکین

رند فیشکین

با پیشرفتهایی که موتورهای جستجو در سال‌های اخیر داشته‌اند، این حس به وجود آمده که آنها گاهی حتی میتوانند ذهن شما را بخوانند! اما به عنوان یک بازاریاب محتوا، شما چطور میتوانید ذهن موتورهای جستجو را بخوانید؟ طوری که بدانید آنها چه چیزهایی را دوست دارند، چه چیزهایی را دوست ندارند و چطور کار میکنند؟ خب، واقعیت این است که شما نمیتوانید ذهن گوگل را بخوانید. اما رند فیشکین حرفهایی برای گفتن دربارهی موتورهای جستجو دارد که شنیدن آنها خالی از لطف نیست. این پنج مورد درباره‌ی نکات پر اهمیت سئو را که برگرفته از سخنرانی رند در رویداد «دنیای بازاریابی محتوایی ۲۰۱۶» هستند، در این نوشته دنبال کنید.

۱) گوگل هنوز هم در حال رشد است اما بقیه هم بیکار ننشستهاند

خب این درست، گوگل خیلی بیشتر از آنکه سالها پیش فکرش را میکردیم فراگیر شدهنشان به آن نشانی که با استناد به Gs.StatCounter، گوگل در امریکای شمالی بالای ۸۵ درصد از ترافیک موتورهای جستجو را به خود اختصاص داده است. پس بی راه هم نیست اگر اولین مورد از نکات پر اهمیت سئو به گوگل اختصاص یافته باشد.

در حالی که گوگل هنوز هم در حال رشد است، موتورهای جستجوی دیگر هم بیکار ننشستهاند. برای مثال DuckDuckGo با اینکه کمتر از یک درصد کاربران را به سمت خود جذب کرده، اما توانسته لقب با سرعت رشد کنندهترین موتور جستجو را از آن خود کند. بخشی از این محبوبیت البته بدون شک به این موضوع برمیگردد که داک داک گو کاربران و جستجوهایشان را پیگیری نمیکند و به آنها اجازه میدهد آزادانهتر جستجو کنند.

نکته بعدی این است که نباید جستجوها را تنها در چارچوب موتورهای جستجو محدود بدانید. یوتیوب در حال حاضر برای بسیاری از افراد دومین گزینه برای جستجو به شمار میرود و حتی فیسبوک هم در تلاش است تا با بهبود بخشیدن به فرآیند جستجو تبدیل به منبع خوبی برای جستجو کنندگان شود.

در کنار همه اینها، آمازون را هم به عنوان یکی از غولهایی که به عنوان موتور جستجوی تجاری میتوان تلقی کرد فراموش نکنید.

چه کار باید بکنید؟

  • یک کانال جستجو را صرفا به این دلیل که گوگل نیست بیخیال نشوید.
  • به اینکه ترافیک جستجوی رقبایتان از کجا میآید توجه کنید ( یک ابزار خوب برای این کار SimilarWeb PRO است).
  • تاکتیکهای مختلف را بر روی محتوایتان پیاده کنید تا مخاطبان را از سایتهای مختلف به سمت خود جذب کنید (خواندن این مطلب درمورد فاکتورهای رنکینگ آمازون در این زمینه خالی از لطف نیست).
  • همیشه برای چندین موتور جستجو محتوا ارائه کنید. به عنوان مثال Moz ابتدا یک ویدئو را روی سایت خود آپلود میکند تا رنک گوگل بگیرد و سه ماه بعد همان ویدئو را روی یوتیوب آپلود میکند تا از این طریق بازدید بگیرد.

۲) دادههای کلمات کلیدی حالا مبهمتر، کمتر قابل اعتماد و کمتر قابل دستیابی هستند

شما هم وقتی به بررسی کلمات کلیدی‌تان در کیورد پلنر ادوردز میپردازید، از خودتان میپرسید که چگونه تعداد دقیقا برابری جستجو برای عبارات مختلف ممکن است اتفاق بیفتد؟ خب، اعدادی که کیورد پلنر به شما نشان میدهد اعدادی تقریبی هستند و گاها بر اساس دامنهی مشترک تخمین زده میشوند.

رند در این باره توضیح میدهد که این اعداد الزاما به معنای آنچه که فکر میکنید نیستند و زمانی که برای یک عبارت کیورد پلنر به شما پیشنهادات پر جستجوی دیگری ارائه نمیکند نباید حتما آن را باور کنید. در این حالت بهتر است دادههای در درسترس را خود توسط ابزارهای دیگر تفسیر کنید و به تحقیق بپردازید.

چه کار باید بکنید؟

  • به اعدادی که ادوردز ارائه میکند به چشم مقایسههای تقریبی نگاه کنید.
  • برای مقایسههای دقیقتر از  Google Trends استفاده کنید.
  • فقط به کلمات کلیدی پیشنهادی توسط ادوردز بسنده نکنید.
  • برای کند و کاو بیشتر درباره کلمات کلیدی‌تان بد نیست نگاهی به این سایتها هم بیاندازید:
  • SEMRush، KeywordTool.io، Moz Keyword Explorer، Ubersuggest و Answer the Public

۳) توییتر پلتفرم ترجیحی گوگل برای نتایج شبکههای اجتماعی است

در سومین نکته از نکات پر اهمیت سئو به اهمیت توییتر می‌پردازیم.

خب، خود گوگل هم دیگر گوگل پلاس را دوست ندارد. محتوای موجود بر روی توییتر بیشتر از هر شبکهی اجتماعی دیگری این روزها در گوگل به نمایش گذاشته میشود. تحقیقات MozCast نشان میدهد که در ۶/۶ درصد از نتایج جستجوهای گوگل محتوای منتشر شده در توییتر هم به نمایش گذاشته میشوند. البته این را درنظر بگیرید که فعلا سرمایه‌گذاری بر روی این مورد در وب فارسی چندان معقول نیست.

چه کار باید بکنید؟

  • درباره کلمات کلیدی خودتان در توییتر جستجو کنید تا ببینید چه کسانی (هندلهایی) دربارهی آن صحبت میکنند.
  • یک استراتژی خوب برای ارتباط برقرار کردن با افراد تاثیرگذاری در توییتر که از کلمات کلیدی مورد نظر شما استفاده میکنند بچینید.
  • اگر تا به حال از گوگل پلاس برای به اشتراک گذاری مطالب‌تان استفاده کردهاید به کارتان ادامه دهید چرا که این کار کاملا هم بیفایده نیست. اگر نه، انرژی گذاشتن برای اینکار چندان معقول نیست.

۴) تطابق بر منظور و هدف کاربر مهمتر از تطابق بر کلمه کلیدی مورد جستجوی اوست

گوگل به شدت به دنبال این است که محتوایی را به کاربر نمایش دهد که کاربر واقعا به دنبال آن است. هدف گذاری برای کلمات کلیدی کماکان امری مهم است اما الزاما دیگر یکی مزیت رقابتی نیست. بنابراین بهتر است به مقصود و هدف کاربر بیشتر از پیش توجه کنید.

سئوی محتوای شما باید بسیار غنیتر و پیچیدهتر از آن باشد که تنها کلمات کلیدی خام را در خود جای داده باشد. باید به گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط و هدف قرار دادن موضوعات مرتبط نیز در محتوایتان توجه کنید.

چه کار باید بکنید؟

  • چهارمین نکته از نکات پر اهمیت سئو می‌گوید، از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، توضیحات متا، آدرس و چند پاراگراف اول مطلب‌تان استفاده کنید.
  • موضوعات مرتبط را هم در مطلب‌تان جای دهید و سعی کنید ارتباط آن با کلید واژهی اصلی را هم مشخص کنید.
  • در کنار توجه ورزیدن به کلمات کلیدی در هر مطلب، به دنبال ارضای هدف کاربر هم باشید.
  • به نحوهی سوال کردن کاربران از گوگل توجه کنید. بلی کاربران گاهی مستقیما از گوگل سوال میپرسند! سعی کنید پاسخگوی سوالات کاربر نیز باشید.
  • شما باید بتوانید علاوه بر آنچه که رقبایتان هم ارائه میکنند، یک ارزش منحصر به فرد هم در مطالبتان ارائه کنید؛ چیزی که کاربر در سایر نتایج جستجو نمیتواند پیدا کند.

۵) یادگیری ماشین و در کنش بودن بخش عظیمی از آیندهی گوگل را به خود اختصاص خواهند داد

RankBrain که عضوی از خانوادهی هوش مصنوعی گوگل به شمار میرود، این امکان را فراهم میکند که عبارات جستجو شده توسط کاربر بهتر تفسیر شوند. برای مثال، برای نتایج عبارت جستجو شدهی «با کیفیتترین گوشیهای موبایل» گوگل عبارات مرتبط «بهترین گوشیهای هوشمند»، «بهترین گوشیها» ورا هم مورد نظر قرار میدهد.

به علاوه گوگل نرخ استفاده، در کنش بودن کاربر ورا هم مورد توجه قرار میدهد. به عنوان مثال، اگر یک سایت در یک موضوع مشخص رنک بالایی دارد اما تعداد کلیکهای کمی را به خود اختصاص میدهد یا حتی تعداد کلیکهای زیادی را به خود اختصاص میدهد اما کاربر به سرعت از آن صفحه خارج شده و به صفحهی جستجو بر میگردد، به مرور زمان در رنکینگ گوگل پایین خواهد آمد.

چه کار باید بکنید؟

  • تجربهی کاربری را سنگ بنای استراتژی سئوی تان قرار دهید.
  • اجازه ندهید که صفحات بد رنکینگ شما را پایین بیاورند. اگر حس میکنید صفحهای از دیدگاه گوگل کیفیت مناسبی ندارد آن را حذف کنید. بدین ترتیب خواهید دید که به مرور زمان اینکار رنکینگ سایر صفحات شما را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.
  • به اهداف و نیازهای مختلف جستجو کنندگان توجه کنید، نه فقط به اهداف برند خودتان.
  • اطمینان حاصل کنید که بر روی تمای دستگاهها تجربه کاربری ساده و مناسبی ارائه میکنید.
  • اجزا و امکانات اضافی و آزار دهنده را به حداقل کاهش دهید.
  • یکی از نکات پر اهمیت سئو اینست که اطمینان حاصل کنید که سایت شما با سرعت لود قابل قبولی دارد.

نتیجه گیری: نکات پر اهمیت سئو

به عنوان کسی که چند سالی است در حوزهی بازاریابی محتوایی فعالیت میکند، میتوانم بگویم که دانستن و به کار بستن نکات پر اهمیت سئو که در بالا بدان‌ها اشاره شد، به وضوح به شما کمک خواهد کرد تا سئوی بهتری داشته باشید. هیچ نسخهی تمام و کمال و قاطعانهای برای بهبود تضمینی سئو وجود ندارد اما گاه و بیگاه سر زدن به سایتهای مختلف، گوش دادن به سخنرانیهای افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند و در حالت کلی دنبال کردن منابع مرتبط به شما کمک خواهد کرد نکات ارزشمندی را دریابید که هر یک میتوانند به نوبهی خود سهمی در بهبود سئوی شما داشته باشند.

در این بین اما اگر از بین نکات پر اهمیت سئو که در بالا اشاره شد بخواهم یک نکته را به عنوان اساسیترین و مهمترین نکته انتخاب کنم، بدون شک خواهم گفت صرف انرژی برای ساختن یک تجربهی کاربری خوب اولین کاری است که شما باید انجام بدهید. بدون تجربهی کاربری خوب، نه شما و نه کاربر از نتیجهی تلاشی که برای تهیهی محتوایی خوب کردهاید بهرهمند نخواهد شد.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *