هزینه تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

ببخشید میشه بگید هزینه تولید محتوا چقدره؟ شما تعرفه‌هاتون رو چطور حساب می‌کنید؟ چرا اینقدر گرون؟ واقعا اینهمه ارزون کار می‌کنید؟ اینها و سوالاتی از این دست برای افرادی که به شغل وبلاگ‌نویسی حرفه‌ای و بازاریابی محتوایی مشغول هستند بسیار تکراری اند. بارها و بارها این سوالات از آنها پرسیده شده است. آن‌ها نیز سعی خود را کرده اند تا به هر نحوی شده به این سوال پاسخ مشخصی ارائه دهند ولی هنوز پرسش‌های بسیاری در رابطه با شیوه محسابه خدمات تولید محتوا در ذهن‌ها وجود دارد.

برای بسیاری از ما این سوال وجود دارد که هزینه تولید محتوا را بر اساس چه معیارهایی می‌بایست پرداخت کنیم؟

هزینه تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل بسیاری هستند که مشخص می‌کنند بعنوان یک صاحب کسب‌وکار چه بودجه‌ای را می‌بایست صرف بازاریابی محتوایی خود کنید. ممکن است بخواهید یک یا چند نفر را برای این کار در شرکت خود استخدام کنید ولی اگر شماهم بر این باورید که بازاریابی محتوایی یک کار تیمی است، برخی از عوامل موثر در هزینه تولید محتوارا اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

استراتژی بازاریابی محتوایی و نوع محتوا

برخلاف برخی از تولید کنندگان محتوا که پکیج‌های مشخصی را بر روی وب منتشر کرده‌اند، از نظر من این شیوه از محاسبه هزینه تولید محتوا صحیح به نظر نمی‌رسد. نمی‌توان محتوای وب‌سایت را به شیوه‌ای پکیج شده و از پیش آماده ارائه کرد چرا که هر کسب و کار اینترنتی استراتژی بازاریابی محتوایی مخصوص به خود را باید داشته باشد.

برای مثال ممکن است شما یک استارتاپ در زمینه فین‌تک و یا یک فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی باشید، مطمئنا می‌بایست استراتژی متفاوتی را برای انتشار مطالب در وبلاگ خود در پیش بگیرید. یک استارتاپ فین‌تک ممکن است بتواند با انتشار ۵ پست وبلاگی هدفمند در ماه مخاطبان بسیاری را از طریق شبکه‌های اجتماعی بدست آورد ولی یک فروشگاه لوازم آرایشی می‌بایست ده ها نوشته در وبلاگ خود منتشر کند تا قادر باشد با رقبای قدر این حوزه، رقابت کند.

همچنین استراتژی بازاریابی محتوایی می‌تواند در نوع محتوای مورد نیاز نیز موثر باشد. ممکن است شما استراتژی بازاریابی خود را مبتنی بر ویدیو و یا موشن گرافیک طراحی کنید و نه محتوای متنی. در چنین شرایطی هزینه تولید محتوا متفاوت خواهد بود و نمی‌توان نسخه یکباره‌ای برای آن پیچید.

پیشنهاد: قبل از انتخاب پکیج‌های تولید محتوا و یا سفارش مطالب مطمئن شوید که استراتژی بازاریابی محتوایی‌تان را مکتوب کرده‌اید.

پیمانکار تولید محتوا

اینکه چه کسی برای شما تولید محتوا می‌کند اغلب تاثیر مستقیمی در ساختار هزینه‌هایتان دارد.

در اغلب مواقع کار با آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ (بالاخص آژانس‌های بزرگ شهر تهران)‌ هزینه‌های سرسام‌آوری در پیش خواهد داشت. آژانس‌های تبلیغاتی هزینه‌های روزمره اداری بسیاری دارند و سعی خواهند کرد به نحوی با هزینه‌هایی که از خدمات ارزش افزوده‌شان از شما دریافت می‌کنند آن‌ها را جبران کنند.

در سوی دیگر وبلاگ‌نویس‌ها و آزادکاران قرار دارند. شما می‌توانید از سایت‌هایی همچون پونیشا آزادکاران بسیاری را بیابید که حاضرند در ازای هزینه‌های بسیار اندک برای شما تولید محتوا کنند، ولی این‌ها نیز اغلب از عدم وجود دانش کافی، مستند نکردن استراتژی بازاریابی محتوایی و گاها رفتارهای غیرحرفه‌ای رنج می‌برند.

پیشنهاد: از تیم‌‌های بازاریابی محتوایی استفاده کنید. هم باندازه آژانس‌های تبلیغاتی هزینه‌های گزاف ندارند و هم اینکه از علم و دانش کافی بهره‌مند هستند.

حجم و میزان محتوا

خواه ناخواه حجم محتوا در قیمت گذاری آن موثر است. یک پست وبلاگی استاندارد که مورد علاقه موتورهای جستجو نیز باشد حدود ۱۰۰۰ واژه است. در برخی مواقع شما نیاز خواهید داشت تا برای کیوردهای خاص مطالبی با محتوای چند هزار واژه درخواست کنید. گاهی نیز مجبور هستید مطالبی کوتاه و سریع منتشر کنید.

پیشنهاد: سعی کنید مبلغ پرداختی به تیم محتوایی را بر اساس تعداد واژگان محاسبه نکنید. این کار ممکن است به نظر برای شما به صرفه‌تر باشد ولی در طولانی مدت ممکن است وبلاگ‌نویس را ترغیب به تولید محتوای بی ارزش برای دریافت مبلغ بیشتر کند. قرارداد بر اساس تعداد مطالب با مشخص شدن محدوده‌ی تعداد واژگان می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

سنجه‌های بیهوده

برخی بازاریابان محتوایی با ارائه سنجه‌هایی همچون “رعایت اصول سئو” و “تولید محتوای مرتبط با برند” درخواست مبلغ بیشتری می‌کنند که چندان کار صحیحی به نظر نمی رسد، چرا که محتوا بدون رعایت اصول سئو و همچنین عدم ارتباط مناسب با هویت برند هیچ‌گاه قادر نخواهد بود کسب‌وکار را به رشد مدنظر برساند.

یادآوری به خود: یا کاری را انجام نده یا آن را به بهترین نحو انجام بده.

و در نهایت اینکه…

تلاش کنید فارغ از هزینه‌ای که صرف تولید محتوا می‌کنید با مجموعه‌ای همکاری کنید که نتیجه محور و هدفمند عمل می‌کند. مطمئنا تحت چنین شرایطی نتیجه کار را به وضوح و سرعت خواهید دید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

48 دیدگاه در “هزینه تولید محتوا به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. برنج ایرانی :

    تولید محتوا برای هر سایتی با توجه به موضع آن همانطور که گفتید متفاوته .. بسته به موضوع و وقتی که گذاشته می شه می شه براورد هزینه بهتری کرد .

  2. اتوسا :

    به نظر من کسی که مقاله مینویسه حتما تحصیلکرده باید باشه که بتونه اصول رو رعایت کنه، اگه ما بخواهیم تا کارشناسی هم حساب کنیم حداقل 4 سال از عمرش رفته دانشگاه و تجربه علمی ، نوشتاری و … داره. یه مقاله ای که چند تا عکس لوگوگذاری شده داره، بالای 400 کلمه، اصول سئو باید در اون رعایت بشه و … خیلی زمانبر هستش و نیاز به مطالعه چندین ساعته داره. برای این مقاله 200 هزار تومن واقعا چیزی نیست. بنظرم اون افرادی که سایت دارن هفته ای یه بار بروز رسانی کنن اما خوب پول خرج کنن می ارزه. وگرنه شما کار کپی بزارین روی سایت همه کارها رو هم انجام بدین نهایت 50 هزار تومن که نهایت زمانی که میبره یه ساعته. این افرادی زیر این قیمت خرج میکنن یا نمیخوان ارزش کار رو در نظر بگیرن بهتره سایت داشتن رو بی خیال بشن. طبق تجربه دارم میگم، شاید امروز به حرفم نرسین ولی در آینده میبینین …

  3. اتوسا :

    راستی یادم رفت بگم سایتهایی مثل پونیشا، همه جور آزاد کاری داره. پس صد در صد نمیشه اینطوری یکیو ببینید ارزون قیمت میده فکر کنید کار خوب هم تحویل میده. یه مورد مشکل برای یکی از همکاران اتفاق افتاد خواست به این صورت یه ازاد کار واسش اپلیکیشن بسازه در 2 هفته با قیمت ارزون. طرف کار رو تحویل نداد، اونم کار رو مجبور شد بده یه ازادکار دیگه در همون سایت. بالاخره این اتفاق 6 ماه طول کشید و این همکارمون کلی پول خرج کرد و متحمل خسارت شد و دستش به هیچ جا بند نبود. تازه اپلیکیشن رو هم ازادکار اولی به نام خودش انتشار داده بود … . این کارش ارزون انجام نشد، هم ضرر…

  4. ایروتکس :

    بسیار عالی. خوب انتخاب استراتژی درست بازاریابی یه پروسه بزرگ هست که بشه این درست تعریف کرد خیلی از مسائل حل می شه

  5. آریامدتور :

    تولید محتوا ازون دسته حوزه هایی هست که بستگی به کیفیت محتوای تولید شده داره. اینکه متن تکراری یا بقول معروف duplicate content نباشه و اینکه از تصاویر گرافیکی استفاده بشه و کلمات کلیدی رو خوب پوشش بده و کلی مسائل مهم دیگه که باید رعایت بشن.

  6. iraniansurgery :

    سلام.
    تولید محتوا خیلی تخصصی و نیازمند توجه و تمرکز بالا هست و اصلا نمیشه با یه کپی کردن یا ترجمه کردن ساده به یک محتوا مطلوب و مخاطب پسند رسید . بخصوص اگه محتوا تولید شده از زبان های غیر از فارسی هم باشه . و عواملی مثا همین تخصص و ریز بینی و کار با ابزار های تخصصی خیلی در قیمتش تاثیر میگذارد.

  7. خرید روغن موتور :

    سلام ممنونم. نظر من هم با اینکه تولید محتوا کار حتما باید تحصیل کرده باشه و سواد کافی برای تالیف داشته باشه

  8. آموزش برق خودرو :

    من تولید محتوا انجام دادم ولی واقعا برای یک مقاله و محتوای خوب وقوی دقت و سواد بالایی نیاز هست بعضی محتواها فقط با جملات اضافی تکمیل شدن که خوندنش فقط وقت میگیره

  9. آموزش تعمیر آیفون :

    سلام ممنون از مطلب خوبتون. بنظرم هزینه تولید محتوا خیلی کمه و اصلا به زحمتش نمی ارزه

  10. خانه پیش ساخته :

    ممنون از توضیحاتتون تولید محتوا خیلی مهمه بنظرم برای یک سایت خوب حتما باید از افراد باسواد کمک گرفت

  11. سیمای سلامت :

    تولید محتوا باکیفیت بسیار هزینه گزافی داره و باید با بررسی کامل صنعت سایت شروع به تولید و تهیه محتوا کرد تا بعد از مدت کوتاهی با مشکلات بزرگی مواجه نشیم.

  12. بنیان سرویس :

    سلام وقتتون بخیر خسته نباشید.
    یک سوال از خدمتتون داشتم خواستم بدونم منظور از تقویم محتوایی چی هست؟ و اینکه ما چطور میتونیم یک تقویم محتوای خوبی داشته باشیم؟
    سوال دوم : خواستم بدونم با همیشه محتوا تولید کنیم یا خیر میتونیم مثلا یک ماه اصلا محتوا برای سایتمون نزاریم بجاش محصولات و بک لینک درست کنیم؟
    و اخرین نکته میتونیم بجای درست کردن یک محتوای 2000 کلمه ای یک محتوای 1000 کلمه ای خوب درست کنیم یا نه؟ طول محتوا خیلی مهم تر است؟
    ببخشید طولانی شد با تشکر از شما

  13. Tramedi :

    ممنون از محتوای خوبتون. البته من الان زیاد میخونم که توصیه میکنن محتواهاتون رو بالای ۲۰۰۰ کلمه ببرید.

  14. Hayat MedTour :

    برای افزایش کیفیت محتوای تولید شده بهتره که نویسنده به موضوع تسلط نسبی داشته باشه. اینجوری محتوای مفیدی تولید میشه که هم برای مخاطب مفیده و هم بر عملکرد سایت اثر مثبت میذاره

  15. خرید سیم کارت همراه اول :

    خیل خوب این مطلب وتولید محتوا باعث افزایش بازدید یک سایت میشود

  16. هلیا :

    مطلب بسیار جامعی بود اما نکته ای که خواستم خدمتتون بگم اینه که الان محتوا داره میره به سمت بازاریابی محتوایی.. یعنی محتوا دیگه نباید براساس چگالی و کلمات کلیدی باشه بلکه باید ارزشی رو انتقال بده هدف انتقال دیتا باشه نه جمله بندی با کیورد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *