چگونه یک متخصص کانتنت مارکتینگ استخدام کنیم؟

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ شاخه نسبتا جدیدی از بازاریابی دیجیتال است، که روند رو به رشدی را دنبال می‌کند. اما در حقیقت این شاخه از بازاریابی دیجیتال از الگوریتم ثابتی پیروی نمی‌کند و از این رو اطمینانی هم در آن وجود ندارد. تنها موضوعی که در کانتنت مارکتینگ همواره ثابت باقی مانده است همان روند رو به رشد آن است. به عبارت دیگر میزان نیاز به کانتنت مارکتینگ روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو افراد فعال در این زمینه روز به روز فعالیت خود را در حوزه تولید محتوا افزایش می‌دهند. طبق بررسی انجمن تولید محتوا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ درصد شرکت‌ها از بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ برای پیشبرد اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند. که این روند صعودی در چندین سال متوالی اتفاق افتاده است.

با توجه به افزایش نیاز به تولید محتوا در بازار جهانی استخدام یک فرد متخصص در زمینه کانتنت مارکتینگ نیز به یکی از دغدغه‌های اصلی شرکت‌ها و به ویژه تیم‌های فعال در زمینه بازاریابی محتوایی تبدیل شده است. هر چند استخدام نیروی متخصص در زمینه کانتنت مارکتینگ رو به افزایش است. اما برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوایی موفق نیاز به افراد با مهارتی در زمینه مدیریت محتوا و استراتژیست محتوا نیز به شدت احساس می‌شود. از این رو در کشورهای توسعه یافته افراد فعال در زمینه بازاریابی محتوا بالاترین حقوق‌ها را دریافت می‌کنند. نمودار زیر روند رو به رشد شغل‌های مرتبط با بازاریابی محتوایی را بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ نشان می‌دهد. همانگونه که مشاهده می‌کنید این رشد در سال‌های اخیر بسیار چشمگیرتر از گذشته بوده است.

کانتنت مارکتینگ

با توجه به اینکه در استخدام افراد متخصص در زمینه کانتنت مارکتینگ نیازمند دقت و توجه زیادی است. در این مطلب سعی شده است ۵ قانون مهم در این زمینه در اختیار علاقمندان این حوزه قرار بگیرد.

۵ قانون مهم برای استخدام افراد متخصص در کانتنت مارکتینگ

۱) از دامنه تخصص خود خارج نشوید

متاسفانه یکی از مشکلات عمده‌ای که مدیران در استخدام افراد متخصص کانتنت مارکتینگ با آن دست و پنجه نرم می‌کنند انتظارات نامعقول است. شما نمی‌توانید فردی را پیدا کنید که هم در حوزه کانتنت مارکتینگ متخصص باشد. و هم بتواند در زمینه تبلیغات و گرافیک و یافتن کانال‌های ارتباطی دستی بر هم بزند.

نکته مهمی که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد این است که امکان آموزش مهارت نوشتن به افراد وجود ندارد. اما سایر موارد می‌توانند با آموزش تحت پوشش قرار بگیرند. بنابراین برای پیدا کردن بهترین و متخصص‌ترین افراد در زمینه کانتنت مارکتینگ بهتر است نویسندگان قوی استخدام کنید. سپس به مرور زمان و در شرایط مختلف سایر مهارت‌ها را نیز به آن‌ها آموزش دهید. همچنین توجه داشته باشید که هر فرد در یک حوزه خاص می‌تواند به صورت تخصصی کار کند. بنابراین ظرف مدت کوتاهی پس از استخدام افراد می‌توانید حیطه تخصص آن‌ها را تشخیص داده و برای آموزش مهارت دلخواه خود سرمایه‌گذاری کنید.

کانتنت مارکتینگ

۲) مهارت‌های افراد را مورد سنجش قرار دهید

این مورد در حقیقت مکمل مورد قبلی است. می‌توان گفت یکی از بزرگترین ایراداتی که تاکنون به شیوه‌های مدیریتی سنتی وارد شده است ترس از تغییر آن‌ها است. بنابراین به عنوان یک مدیر امروزی اگر تمایل دارید فرد متخصصی را در حوزه کانتنت مارکتینگ استخدام کنید. از تغییر نترسید. در ابتدا به صورت دوره‌ای او را استخدام کنید و مهارت‌های او را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهید. سپس زمانی که اطمینان حاصل کردید که این فرد پتانسیل کسب تمام مهارت‌های مورد نیاز شما را دارد او را استخدام کنید. برای این کار شاید لازم باشد که چندین فرد مختلف را مورد سنجش قرار دهید تا به نیروی مورد نظر خود برسید. اما اگر خوش شانس باشید و در انتخاب افراد دقت کنید ممکن است اولین گزینه بهترین فرد فعال در حوزه کانتنت مارکتینگ باشد.

کانتنت مارکتینگ

۳) استخدام افراد خلاقی که وضعیت موجود را به چالش می‌کشند

کانتنت مارکتینگ نیاز به خلاقیت و دید وسیعی دارد. بنابراین استخدام متخصص کانتنت مارکتینگ به این معنی نیست که فردی را بیابید که تنها تمام کارهایی را که تا کنون انجام داده‌اید به خوبی انجام دهد. بلکه یک متخصص کانتنت مارکتینگ فردی است که قدرت تحلیل قوی داشته باشد و وضعیت فعلی شما را به چلش بکشد. در مورد مساپل مختلف نظر دهد و از شیوه‌های نوینی برای عملی کردن ایده‌های خود استفاده کند. البته این به آن معنی نیست که شما باید از ریشه تغییر کنید. بلکه واقعیت این است که وقتی فردی از بیرون سازمان شما وارد آن می‌شود در حقیقت دید کاملا جدیدی دارد. و اگر در این زمینه تخصص کافی داشته باشد می‌تواند انتقادات سازنده‌ای به شما بکند. همین امر نیز سبب بهبود عملکرد و استفاده از شیوه‌های خلاقانه می‌شود. و این دقیقا همان چیزی است که شرکت‌های امروزی به آن نیاز دارند.

کانتنت مارکتینگ

۴) شناسایی دقیق نقش‌ها

شناسایی دقیق نقش‌ها نیز ارتباط تنگاتنگی با دو مورد اول دارد. معمولا وقتی یک شرکت فعالیت خود را در زمینه بازاریابی محتوایی آغاز می‌کند. اعضای محدودی دارد. بنابراین همه اعضا دست در دست هم می‌دهند تا به رشد و موفقیت شرکت کمک کنند و نتایج کارهای خود را به ثمر برسانند. به عنوان مثال ممکن است یکی از اعضای تیم شما هم پست‌های وبلاگی بنویسد، هم اینفوگرافیک کار کند و هم مدیریت شبکه‌های اجتماعی را بر عهده بگیرد. هر چند این کار در کوتاه مدت عملکرد مناسبی دارد. اما در طولانی مدت سبب کاهش تمرکز و کارایی افراد می‌شود. بنابراین اگر به دنبال فرد متخصصی در زمینه کانتنت مارکتینگ هستید. قبل از هر چیز نقش او را در شرکت خود مشخص کنید. یعنی تصمیم بگیرید که به دنبال فردی هستید که پست‌های وبلاگی فوق‌العاده‌ای تهیه کند و یا مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرد. سپس به استخدام او بپردازید. فراموش نکنید که قرار نیست که نیروی جدید وظایف سایر اعضای شرکت را بر عهده بگیرد. بلکه نقش او از قبل شناسایی شده است.

کانتنت مارکتینگ

۵) برای افرادی که مهارت تولید محتوای چندرسانه‌ای دارند امتیازی قائل شوید

اکثریت قریب به اتفاق ما می‌دانیم که تمایل مردم به محتواهای چند رسانه‌ای مانند محتوای ویدئویی و اینفوگرافیک روند رو به رشدی دارد. جالب است بدانید که میزان تماشای محتوای ویدئویی در چند سال اخیر سه برابر شده است. بنابراین هنگام استخدام نیروی متخصص کانتنت مارکتینگ لزوما به داشتن مهارت وبلاگ نویسی او بسنده نکنید. بلکه برای افرادی که تخصصی در زمینه تولید محتوای چند رسانه‌ای دارند امتیاز ویژه‌ای قائل شوید. زیرا این افراد می‌توانند نقش پر رنگی در طراحی‌های کمپین نیز داشته باشند. و داشتن یک فرد متخصص کانتنت مارکتینگ در زمینه تولید محتوای چند رسانه‌ای می‌تواند یک مزیت رقابتی برای شرکت شما باشد.

آنچه تا کنون گفتیم تنها چند نکته در زمینه استخدام افراد متخصص در حوزه کانتنت مارکتینگ است. اگر شما هم در این زمینه فعالیت می‌کنید. تجربه‌های خود را با ما در میان بگذارید. تیم بازاریابی محتوایی گراف مشتاق شنیدن نظرات و استراتژی‌های به کار گرفته شما در حوزه کانتنت مارکتینگ است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *