در قسمت اول از این دورهها به تشریح بازاریابی محتوایی و لزوم استفاده از آن در کنار دیگر استراتژیهای بازاریابی درونی پرداخته شده است.
بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی یکی از رویکردهای استراتژیک بازاریابی است که بر تولید و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار با اهداف برندها متمرکز شده است. بازاریابی محتوا به دنبال جذب، حفظ و تعامل با مخاطبانی است که به وضوح تعریف و شناخته شده هستند. این عمل با هدف هدایت کاربران برای انجام اقداماتی سودده صورت می گیرد.
با اینکه بازاریابی محتوایی در ده سال گذشته با توسعهی وب۲ محبوبیت زیادی به دست آورد، اما، بازاریابی محتوایی مفهوم جدیدی نیست. در واقع، اولین نشانههای بازاریابی محتوایی به ۴۲۰۰ سال قبل از میلاد برمیگردد. محتواهایی که مردم برای همدیگر روی دیوارهای غارها حک میکردند تا از حمله گرازهای وحشی در امان بمانند. محتوا بسیار مفید خواهد بود، اگر شما در یک دنیای رقابتی زندگی میکنید و نیاز به حفاظت دارید.
در حالیکه زمان برقراری ارتباط از طریق دیوارهای غار گذشته است، اما پایه و اساس بازاریابی محتوایی همان است. همه چیز به مخاطبان شما بستگی دارد، اینکه چه ارزشی به آنها ارائه میکنید و چگونه میتوانید آنها را آموزش دهید.
زمانیکه این کار را به درستی انجام دادید، میتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، این کار اعتماد مخاطبان شما را جلب خواهد کرد. اگر مخاطبانتان به شما اعتماد کنند، آنها تمایل بیشتری برای کسبوکار با شما خواهند داشت. بنابراین آنها در تصمیم خرید خود مصمم خواهند بود.
برای اینکه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، شما به تولید محتوا نیاز دارید. محتوا پیامی است که استراتژی بازاریابی محتوایی شما ارائه میکند. آن پیامی است که شما سعی میکنید به بازدیدکنندگان، مشتریان بالقوه، مشتریان و تبلیغکنندگان خود برسانید.
روشهای مختلفی برای ارسال پیام بازاریابی شما وجود دارد: وبلاگها، ایمیل، صفحات وب، رسانههای اجتماعی، بروشورهای چاپی و … . اما بدون محتوا، شما هیچ چیزی برای ارائه ندارید.
محتوا نقش بسیار مهمی در طی مراحل بازاریابی درونی(جذب او و فرستادن به مرحله بعدی) دارد. محتوا بخش جداییناپذیر از مراحل جذب کاربر، تبدیل او به مشتری، فروش و شادکردن مشتری دارد.
محتوای شما باید افراد صحیحی را به سایتتان جذب کند، آنها را به مشتریان بالقوه شما تبدیل کرده و آنها را ترغیب کند تا به مشتریان واقعی شما تبدیل شوند.
اما فرآیند به همین جا ختم نمیشود، محتوای شما باید مشتریانتان را شاد کند و آنها را به تبلیغکنندگان شما تبدیل کند.
به طور خلاصه، بازاریابی محتوایی هنر ارتباط با مشتریان است، بدون اینکه به فروش توجهی داشته باشید. بازاریابی محتوایی مخالف بازاریابی و تبلیغات برای محصولات و خدماتتان است. شما باید محتوای ارزشمند و سرگرمکننده برای مخاطبان خود ایجاد کنید، محتوایی که از آن لذت ببرند و یاد بگیرند.
اگر شما فکر میکنید بازاریابی درونی و بازاریابی محتوایی شبیه هم هستند، به خاطر این هست که آنها واقعا شبیه هم هستند. هردوی آنها بر توانمندسازی مشتریان بالقوه، ایجاد ارتباط پایدار با مخاطبان و ایجاد محتوای باارزش که هم آموزشی است و هم سرگرمکننده، تمرکز دارند.
اما چه تفاوتی بین آنها وجود دارد و آیا شما به هر دوی آنها نیاز دارید؟
زمانیکه شما به ارتباط بازاریابی محتوایی و بازاریابی درونی فکر میکنید باید از “و” به جای “یا” استفاده کنید. موفقیت شما به هر دوی آنها بستگی دارد. محتوا سوخت اصلی موتور بازاریابی درونی شما است، اما به وظایف دیگری از بازاریابی درونی نیاز دارد.
همچون سئوی تکنیکال، آزمایشات محصول و خدمات، اتوماسیون بازاریابی و ابزارهای تعاملی که ممکن است خارج از محدوده وظایف یک بازاریاب محتوا باشد.
به همین دلیل است که بازاریابی درونی یک همکار باارزش برای بازاریابی محتوایی محسوب میشود.
اگر از طیف وسیعی از فعالیتهای بازاریابی درونی استفاده نکنید، در میزان رشدی که به عنوان یک بازاریاب میتوانید داشته باشید محدودیت ایجاد خواهید کرد.
به عبارت دیگر، بازاریابی درونی شما باید یک مجموعهی بزرگ باشد، شامل داراییهای محتوایی، اما نه فقط محدود به آنها. مفاهیم مربوط به ساختار سازمانی، نقشها، مسئولیتها و سایر مهارتها.
در ویدیوهای بعدی آموزش بازاریابی محتوایی ، شما پایه و اساس یک برنامهی کامل و موفق بازاریابی محتوایی را خواهید دید.
سپاس از شما
جالب و آموزنده بود
ممنونم از شما خانم سیاه ریش
مطلب کاربردی بود استفاده کردیم
درود برشما سرکار خانم سیاه ریش. چطور میتونم با شما تماس برقرار کنم؟ تیموری هستم ارشد مدیریت گردشگری.
سلام خانوم تیموری عزیز
با اکانت siahrish@ در تلگرام در خدمتتونم.
بسیار عالی. من یکی از علاقه مندان بازاریابی محتوایی هستم که از سایت شما بسیار می آموزم.