هر تولید کننده محتوا مطمئنا میداند که ممکن است در طول فرآیند استراتژی تا انتشار محتوا اشتباهات زیادی مرتکب شود، زیرا راههای بسیاری برای ضربه زدن به محتوای تولید شده وجود دارد. از اشتباهات فنی گرفته تا اشتباهات فاحش اجتماعی که تولید کنندگان محتوا همواره در تلاش هستند تا از این اشتباهات جلوگیری کنند.
هر کسی که در زمینهی تولید محتوا فعال باشد مطمئنا در طی فعالیت خود تجارب مختلفی به دست میآورد. در ادامه این مطلب ۱۰ اشتباه بازاریابی محتوایی که هر تولید کننده محتوا ممکن است مرتکب آن شود را از زبان نیل پاتل میخوانیم.
۱) عدم درک مخاطب
عدم درک مخاطب را اولین و مهمترین اشتباه بازاریابی محتوایی است که اکثر بازاریابان محتوا مرتکب آن میشوند. اگر سیمون سینک (Simon Sinek) تد تاک ۵ دقیقهای خود را که برای پسر بچههای دبیرستانی آماده کرده بود با تیشرت و شلوارک اجرا میکرد،مطمئنا به این سخنرانی لطمه وارد میشد. در عوض او چون شناخت و درک کافی از مخاطبان خود داشت بحث خود را به گونهای شکل داد که توجه همهی افراد حاضر در آن مکان را کاملا به خود جلب کند.
داشتن شناخت کافی و درک مخاطب نقطهی شروع هر بازاریابی محتوایی موفق برای هر تولید کننده محتوا است.
اگر قرار است که در مورد موضوع خاصی مطلبی بنویسید باید به دو نکته توجه کنید:
اول این که هدف محتوای شما چیست و دوم این که محتوایی که تولید میکنید شما را تا چه حد به این هدف نزدیک میکند.
اگر به این نکات توجه نکنید محتوای شما خوانده نمیشود، به اشتراک گذاشته نمیشود و یا کسی به آن اهمیت نمیدهد. و این موضوع مطمئنا برای شما واقعا آزار دهنده خواهد بود.
Pioneer Woman بهترین مثال برای برندی است که شناخت کافی از مخاطبان خود دارد. و میتوان گفت که طرز فکر، وضعیت زندگی، چالشها و انتظارات مخاطبان خود را به طور کامل شناخته است.
این وبلاگ دقیقا به سبک و سیاق مخاطب پسند طراحی و تنظیم شده است. نویسنده این وبلاگ یکی از موفقترین وبلاگ نویسان فعال در این زمینه است و آثار او جزو پرفروشترین کتابهای نیویورک تایمز است.
بنابراین به یاد داشته باشید که به عنوان یک تولید کننده محتوا باید اول مخاطبان خود را بشناسید و هر آنچه را که میخواهند به آنها ارائه دهید تا ۹۰ درصد از مشکلاتتان حل شود و کسب و کارتان سر و سامان بگیرد.
۲) نداشتن صفحه دربارهی ما
از آنجایی که افراد معمولا در تلاشند تا سایت خود را سریع راهاندازی کنند، صفحهی دربارهی ما را نادیده میگیرند یا به کلی از آن صرف نظر میکنند.
تفاوتی ندارد که شما به تنهایی یک سایت را مدیریت میکنید و یا این سایت مربوط به شرکت شما است، صفحهی دربارهی ما توضیحاتی اجمالی از فعالیت شما را در اختیار مخاطبانتان قرار میدهد و یکی از صفحات مهم سایت شما تلقی میشود.
به عنوان مثال وبلاگ Moz که یک نرمافزار ارائه دهنده سرویس B2B است، شامل لینکی به صفحهی دربارهی ما شرکت تولید کننده آن است. تا استفاده کننده این نرمافزار بتواند به راحتی از طریق این لینک اطلاعات مورد نیاز از فعالیت این شرکت را به دست آورد.
به عنوان مثالی دیگر میتوان به لویزا ژو (Luisa Zhou) اشاره کرد که در سایت خود صفحهی دربارهی من دارد.
توجه داشته باشید که صفحه دربارهی ما به شما کمک میکند تا با خوانندگان خود ارتباط برقرار کنید و برای جلب اعتماد مخاطبانتان بودن این صفحه بر روی سایت ضروری است. البته این صفحه شامل ریز به ریز اطلاعات شما نیست. بلکه به کمک این صفحه خود و شرکت خود را معرفی میکنید و توضیح مختصری در مورد نحوهی فعالیت خود در اختیار مخاطبان خود قرار میدهید تا از این طریق به آنها کمک کنید.
معمولا هر خوانندهای که به وبلاگ شما سر میزند مجموعهای از سوالات، چالشها و یا مسائلی در ذهن دارد که دوست دارد به حل آنها بپردازد و شما باید به آنها کمک کنید تا آسانتر به هدف خود برسند.
بد نیست در این میان صفحه درباره ما وبلاگ خودمان را هم تبلیغی کرده باشم 🙂
۳) عدم توجه به شبکههای اجتماعی
به عنوان سومین اشتباه بازاریابی محتوایی میتوانیم به توجه نکردن به شبکههای اجتماعی اشاره کنیم. تولید محتوا تنها نیمی از کار یک تولید کننده محتوا است و گام مهم در این زمینه به اشتراکگذاری و پخش آن در رسانههای مختلف است. شبکهها و رسانههای اجتماعی مهمترین نقطهی ارتباط شما و مخاطبانتان هستند. در حقیقت مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی با شما آشنا میشوند، با شما ارتباط برقرار میکنند، ارتباط خود را با شما قطع میکنند و یا مطالب شما را به اشتراک میگذارند. بنابراین محتوایی که شما تولید میکنید تا زمانی که در کانالهای اجتماعی که زندگی امروز به شدت تحت تاثیر آنها است قرار نگیرد مفید و موثر نخواهد بود.
بافر در حقیقت محلی برای به اشتراکگذاری اجتماعی است، بنابراین چند نکته در مورد اهمیت به اشتراکگذاری اجتماعی را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد. هر یک از پستهای وبلاگی که بر روی آن قرار میگیرند به چند طریق قابل به اشتراکگذاری هستند و همین امر باعث موفقیت آن در بین رسانههای اجتماعی شده است.
هر مقالهی موجود در بافر بیش از هزار بار در شبکههای اجتماعی مختلف به اشتراک گذاشته میشود.
بنابراین به خاطر داشته باشید که اشتراکگذاری مطلب در رسانههای اجتماعی مسئله مهمی است. نکته مهم موجود در این زمینه نیز این است که بدانید مخاطبان شما کدام کانال یا شبکهی اجتماعی را مناسبتر میدانند.
۴) عدم ذکر منابع مطلب و تجربههای شخصی
اشاره نکردن به تجربههای شخصی نیز یکی از بزرگترین اشتباه بازاریابی محتوایی است. مطمئنا شما هم هنگام صحبت با دوستان خود به شکل شخص سوم با مسائل برخورد نمیکنید. پس چرا این کار را در وبلاگ خود انجام میدهید؟ برخورد با تمام مسائل دور و اطراف به صورت شخص سوم مطالب را کاملا مصنوعی جلوه میدهد و همین باعث کاهش جذابیت مسائل میشود.
بهترین وبلاگنویسان کسانی هستند که در مطالب خود از کلماتی مثل من و خودم نیز استفاده میکنند و تجارب شخصی خود را نیز در محتوای خود دخالت میدهند. استفاده از این کلمات و تجارب شخصی باعث ایجاد ارتباطی صمیمی میان شما و مخاطبانتان میشود.
Ramit Sethi نویسندهی بزرگی است که در پستهای وبلاگی خود با مخاطبانش ارتباطی صمیمی برقرار میکند.
بنابراین به یاد داشته باشید که اگر در پست وبلاگی خود از اشتباهات، تجربیات و موفقیتهای خود نیز سخن بگویید ارتباط صمیمیتری با مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد.
۵. غلطهای املایی فراوان
همواره دقت داشته باشید که محتوایی که تولید میکنید غلط املایی نداشته باشد.
غلطهای املایی زیاد موجود در محتوا باعث حواسپرتی خواننده میشود و ممکن است باعث سلب اعتماد (مثل من که برای مطمئن شدن از املای واژه -سلب- گوگل رو چرخیدم) او از شما شود، زیرا وجود اشتباهات فاحش دستوری در محتوا ناشی از عدم دقت و یا ناآگاهی شما است. برای جلوگیری از این مشکل دو راه وجود دارد:
- استفاده از نرمافزارهای ویرایش کننده مانند ویراستیار.
- حضور یک ویرایشگر در تیم که مقالات و مطالب نوشته شده را قبل از انتشار به صورت کامل مطالعه کرده و اشتباهات شما را تصحیح کند.
واقعیت این است که همه ما دچار اشتباهاتی میشویم اما شما به عنوان یک کپیرایتر باید این اشتباهات را به حداقل برسانید تا احترام و اعتماد بیشتری را از مخاطبان خود دریافت کنید.
هر مقالهای قبل از انتشار باید حداقل دو یا سه بار به طور کلی مورد بررسی قرار گیرد و ایرادات آن رفع شود و همین باعث میشود که اشتباهات فاحشی در آن مشهود نباشد.
۶. نداشتن سبک مخصوص
یکی از وبلاگنویسان و صاحب کسب و کار با نام آلیسون توضیح میدهد که بزرگترین اشتباه محتوایی او کپی برداری از سبک شخص دیگری است.
بسیاری از تولید کنندگان محتوا سبک و روش مخصوص خود را در نوشتن مطالب مختلف دارند. اگر شما هم دوست دارید یک وبلاگنویس یا تولیدکنندهی محتوای حرفهای باشید باید سبک منحصر به فردی را برای خود ایجاد کنید و در تمام مطالب خود از آن سبک پیروی کنید.
آلیسون در مورد تجربهی کپی برداری از سبک افراد دیگر میگوید:
- اعتماد و احترام بسیاری از افرادی که بیشتر از همه تحسینشان میکردم را از دست دادم.
- مطالب من به تقلب شباهت پیدا کرده بودند.
- بدترین احساسات ممکن را تجربه کردم.
- احساس شخصی که از بیرون به مطالب نگاه میکند را داشتم.
آلیسون اکنون یک وبلاگ عالی دارد و دیگر از سبک کسی تقلید نمیکند. اما میتواند یادآور خوبی برای کسانی باشد که ممکن است قصد تقلید یا کپی برداری از شخص دیگری را داشته باشند.
این نکته را فراموش نکنید که به عنوان یک تولید کننده محتوا اگر سبک و قلم خودتان را داشته باشید محبوبیت بیشتری خواهید داشت.
۷. نبود عکس کافی و مرتبط با محتوا
این نکته را فراموش نکنید که مغز جذب تصویر میشود. ظاهر بصری باعث میشود که مردم بیشتری به محتوای شما جذب شوند.
اگر متن شما به تعداد کافی عکس داشته باشد تعداد خوانندگان مطلب شما نیز افزایش مییابد. نیل پاتل همواره سعی میکند ۳۰ الی ۵۰ تصویر متنوع در مطالب خود استفاده کند تا مردم بیشتری علاقمند خواندن نوشتههای او شوند. با استفاده از تصاویر بیشتر در مطالب خود از این اشتباه بازاریابی محتوایی اجتناب کنید.
۸. عدم توجه به ترافیک ورودی و تجزیه و تحلیل سایت
یک اشتباه بازاریابی محتوایی رایج برای بازاریابان محتوا توجه نکردن به آنالیز و تجزیه وتحلیل است. توجه به اعداد و ارقام برای برخی افراد واقعا خسته کننده است. اما توجه به آمار و ارقام سایت بسیار مهم است. اعدادی که برای سایت شما مهم هستند عبارتند از:
- ترافیک ورودی
- نرخ جستجو
- زمان توقف یا ماندگاری در سایت
- منبع ترافیک ورودی
البته موارد ذکر شده تنها مهمترین اعدادی هستند که باید به آنها توجه شود. معیارهای بسیاری وجود دارد که حتما باید به آنها توجه شود.
اگر به این آمار و معیارها توجه کنید قادر خواهید بود بهتر به نیازهای مخاطبان خود پاسخ دهید و استراتژی محتوای خود را به درستی انتخاب خواهید کرد و این امر باعث افزایش ورودی به سایت شما میشود.
۹. انتخاب تیتر نامناسب
مهمترین عنصر هر مقاله یا پست وبلاگی عنوان آن است. زیرا اکثر مردم از روی تیتر مقاله تصمیم میگیرند که آن را بخوانند و به سایر قسمتهای آن توجه چندانی نمیکنند. بنابراین استفاده از عناوین نامناسب را میتوان بدترین اشتباه بازاریابی محتوایی دانست.
در حقیقت وقتی کسی به سایت شما مراجعه میکند با توجه به عنوان مطالب تصمیم میگیرد که بر روی آن کلیک کند.
بنابراین همزمان با بهبود قدرت نوشتاری خود به عنوان یک تولید کننده محتوا بر روی توانایی خود برای انتخاب عنوان مناسب نیز کار کنید.
۱۰) عدم توجه به نظرات
در حقیقت وبلاگ محلی برای تعامل و مکالمه است و نویسنده با نوشتن مطلب آغازگر گفتگو میشود. بنابراین تولید کننده محتوا باید پاسخگوی نظرات باشد. در غیر این صورت از اعتماد و اعتبار او در مقابل خوانندگان کاسته میشود.
در شکل زیر تعامل Chrystie را با مخاطبان مطلبش میبینید. پست وبلاگ او بسیار جذاب بود و او در کامنتها گفتگوی طولانی با خوانندگان خود دارد.
هر کامنتی که بر روی مطلب گذاشته میشود در واقع لطفی از سوی مخاطب است. پس به عنوان یک تولید کننده محتوا به منظور قدردانی حتما باید به آن پاسخ دهید.
۱۰ اشتباه بازاریابی محتوایی : نتیجهگیری
همانگونه که در ابتدای مطلب هم ذکر شد فعالان در زمینه تولید محتوا ممکن است اشتباهات بسیاری مرتکب شوند. اما اگر بر اشتباهات خود غلبه کنید میتوانید از پیشگامان این زمینه باشید. در این مطلب ما به ۱۰ اشتباه بازاریابی محتوایی که میان اغلب بازاریابان محتوا رایج است اشاره کردیم، با اجتناب از آنها فرآیند بازاریابی محتوایی خود را بهبود بخشید.
[panel style=”default” title=”آخرین مطالب وبلاگ را از دست ندهید” text_align=”right”][post_list numberposts=”2″][/panel]
بسیار عالی.
لذت بردم از مطلب خوبتون، به خصوص مثال هایی که زدین.