زمانیکه بازاریابی محتوایی برای اولین بار معرفی شد، زیاد خلاقانه به نظر نمیرسید. بازاریابان سنتی در مقابل آن جبهه گرفته بودند و میگفتند: چه جالب؛ باید منتظر بمانیم که مشتری در فضای اینترنت به دنبال برند ما بگردد. ولی امروزه بازاریابانی با سالها تجربه در زمینه بازاریابی به شکل سنتی، مثل تماسهای تلفنی و ارسال ایمیل کاملا به ضرورت استفاده از بازاریابی محتوا پی بردهاند.
در همین راستا بسیاری از کسب و کارها شروع به تولید محتوا برای اطلاع رسانی بهتر به مشتریان خود کردند. محبوبیت همین امر باعث شد که سیل عظیمی از محتوا در دنیای وب جاری شود. برندها به خوبی متوجه شدند که هر چه مشتری میزان اطلاعات بیشتری را بدست آورد برای خرید راغبتر میشود.
از همین رو، روزانه حجم زیادی از محتوا تولید میشود و بازاریابان سعی میکنند با محتوای بیشتر نرخ رسیدن به مشتریان خود را نیز افزایش دهند. البته پیشرفت تکنولوژی و افزایش راههای برقراری ارتباط با مشتری کمک شایانی به این امر کرده است. افزایش حجم بازاریابی محتوا، باعث شده است که مشتریان به راحتی بتوانند برندها و شرکتهای جدیدی با شرایط مختص به خود را پیدا کنند.
چرا با وجود این همه کانالهای ارتباطی و شبکههای اجتماعی تعاملات مشتریان رشد چشمگیری نداشته است؟
تحقیقات نشان میدهد با وجود اینکه حجم بازاریابی محتوا افزایش مییابد با این حال تعاملات و مشارکت مشتری با رکود مواجه است. باید بدانیم که کانالهای ارتباطی بیشتر، به این معنی نیست که مردم بیشتری با آن سروکار دارند. یک مطالعه اخیر که توسط TrackMaven انجام شد، نشان میدهد که میزان محتوای تولید شده در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است اما تعاملات ۱۷ درصد کاهش یافته است. میتوان گفت این بحران تعاملات مشتریان بیشتر مشابه بحران استفاده از تلویزیون است.
به این صورت که تعداد کانالهایی که متوسط بینندگان انتخاب میکنند در طول سال به طور چشمگیری افزایش یافته است، اما با این وجود آنها همان زمان قبلی را برای تماشا تلویزیون اختصاص میدهند.پس میتوانیم نتیجه بگیریم که مردم حتی با وجود گزینههای بیشتر نیز فقط حاضر به استفاده از محتوا به همان اندازه قبل هستند.
این اصل مهمی است که بدانیم میزان استفادهی مشتریان از محتوا هیچ زمان کاهش نمییابد. بنابراین برندها میکوشند تا به یک بازار فروش انتخابی برای مشتریها تبدیل شوند. بهترین شرکتها ، آنهایی هستند که نیازهای مشتری خود را شناسایی می کنند و با توجه به آنها محتواهای مناسبی رh تولید می کنند. امروزه شخصیسازی تاکتیکی است که اکثر برندها برای رسیدن به موفقیت از آن استفاده میکنند.
شخصیسازی محتوا جهت افزایش تعاملات در تولید محتوا
شخصیسازی و بازاریابی دو مفهوم مهمی هستند که اکثرا در کنار هم به کار برده میشوند و تحقیقات نشان میدهد که ۸۵ درصد برندها حداقل از فرمهای ابتدایی برای شخصیسازی استفاده میکنند. اما مسئله مهم در شخصی سازی این است که از روشهایی استفاده شود که مشتری به راحتی بتواند با آن کار کند. همینطور باید نتایج حاصله با واقعیت مطابقت بیشتری داشته باشد و به راحتی جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود.
در یک بررسی که از بازاریابان در مورد استفاده از شخصیسازی انجام شد نشان داد که ۴۰ درصد فهم درستی از آن ندارند، ۳۹ درصد اطلاعات درست و ۳۸ درصد اطلاعات غلط در این زمینه دارند. ولی با همه این مشکلات، بازاریابان تلاش کردند تا فهم درستی را برای نوشتن محتواهای خود بدست آورند. آنهایی که بدان دست یافتند به طور متوسط ۱۹ درصد در فروش بالاتر از بقیه قرار دارند.
هنگامی که مشتریان محتوا را مطالعه میکنند اگر محتوا مرتبط با نیاز مشتری باشد و دارای اطلاعات مفیدی و جامعی باشد آنها به احتمال زیادی دوباره باز خواهند گشت. یکی از راههای مطمئن برای ایجاد محتوای مرتبط و مفید این است که نیازهای مشتری را به درستی شناسایی کنید.
تجربه نشان می دهد که اگر مشتری از محتوا لذت ببرد به احتمال زیاد آن را در شبکه های اجتماعی مثل لینکدین و فیسبوک به اشتراک خواهد گذاشت. به این ترتیب شما با علایق آنان آشنا خواهید شد و دوباره روی همین محتواها هدفگذاری کرده و در همین راستا محتواهای بیشتری را تولید خواهید کرد. پس با بدست آوردن اطلاعات دقیق و عادات مشتری ها می توانید محتوا را متناسب با خواسته مشتری تولید نمایید و به راحتی به هدف افزایش تعاملات در تولید محتوا دست پیدا کنید.
چگونه تغییر کنیم؟
برای شخصی سازی بهتر است که بدانید مشتری ها در چه جاهایی بیشترین زمان خود را سپری می کنند و چه موضوع هایی را بیشتر می پسندند. یعنی دقیقا بتوانید علایق آنها را شناسایی کنید و به این ترتیب شما خواهید توانست مطالب اضافی را به آنها توصیه و آ نها را هدایت کنید.اینگونه می توایند کنترلی در جست و جوی های اینترنتی مشتریان خود داشته باشید.
۶۰ درصد از مشتریانی از شخصی سازی مطلع و با خبر هستند نقش مهمی را در استفاده ازمحتوای آنلاین بازی می کنند ، ۲۹ درصد ترجیح می دهند که کنترل کمی روی آنها صورت گیرد و ۴۱ در صد مایل اند تا کنترل زیادی صورت گیرد تا سریع تر آنان را به سمت برند مورد نظر خود برسانند. سطوح کنترل شامل کنترل حریم خصوصی ،فرم اطلاعات داوطلبانه و یا کنترل جست و جویی محتوایی که شخص بصورت آنلاین انجام می دهد، است. اگر شما می خواهید تا مخاطبان گسترده ای داشته باشید باید محتوای خود را متناسب با اقشار مختلف تولید نمایید.
کنترل کاملا می تواند به نفع شما باشد زیرا اعتماد و رابطه ی مثبتی که از کنترل مشتری پدیدار می شود باعث می شود شما نتایج واقعی بدست آورید.در این صورت می توان گفت شخصی سازی با موفقیت انجام شده است.
برای افزایش تعاملات در تولید محتوا چه کنیم؟
بهتر است قبل از اینکه کسب وکارها به سمت تولید محتوا و یا به نوعی تولید وبلاگهای زرد روی آورند، بر روی دو عامل تمرکز کنند: اول اینکه باید ارزش محتوای تولید شده مشخص شود. دومین مورد تعیین عواملی است که باعث میشود تا مشتری تعاملات و مشارکت بهتری داشته باشد.
عوامل زیر به تولید محتواهای مناسب و افزایش تعاملات در تولید محتوا کمک میکنند.
کوتاه و دل نشین باشید
به هیچ عنوان در بازایابی گزافه گویی نکنید.اکثریت مردم فقط 50% یک مقاله آنلاین را قبل از خروج از صفحه می خوانند.اگر شما طول پست وبلاگتان را به نیمی از طول یک وبلاگ معمولی برسانید خواهید دید میزان زمانی که بازدید کنندگان صرف آن می کنند افزایش خواهد یافت.
سوال کنید و پاسخ دهید
سعی کنید خود را جای مشتری قرار دهید و سوال هایی را که فکر می کنید آن ها در ذهن خود دارند مطرح کنید و سپس خود به آن ها پاسخ دهید.چندان اهمیتی ندارد که پاسخ هایی که می دهیدجزئی و کوتاه باشد.این کار قطعا مخاطبانتان را به سمت سایتتان هدایت خواهد کرد.
انجمنهایی برای گفتگوی مخاطبانتان تشکیل دهید
بیشتر مردم دوست دارند تا نظرات خودشان را به اشتراک بگذارند.همین نظرات می توانند برای نوشتن محتواهای عام پسند الهام بخش باشند.
از تصاویر خلاقانه استفاده کنید
استفاده از عناصر تعاملی و تصاویر در نگاه اول می تواند بسیار در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد.از آن ها به صورت خلاقانه و متفکرانه با محتواهای بدیعانه استفاده کنید.
با تزریق موارد بالا به محتواهای خود می توانید ارتباط خوبی را بین برند و مشتری ایجاد نمایید.
پس برای رهایی از بحران عدم تعامل مشتریان ، شما می توانید اطلاعاتی را از مشتریان خود با کنترل کردن آنان جمع آوری کنید و با استفاده از همین اطلاعات محتواهای مناسب و مشتری پسند را تولید نمایید.
اینگونه شما می توانید با دانش و نبوغ وارد عرصه بازاریابی شوید.
سلام ممنون از مطالب خوب بلاگتون
اما بعضی مطالب خصوصا در حاهایی که آمارهای کشورهای پیشرو اعلام می شه در مورد کشور ما صادق نیست و بهتره بومی سازی بشه و به آمار مقاله ای که ترحمه میشه اکتفا نشه مثلا:
‘یک مطالعه اخیر که توسط TrackMaven انجام شد، نشان میدهد که میزان محتوای تولید شده در سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است اما تعاملات ۱۷ درصد کاهش یافته است.’
خب این برای ایران شاید ۱۰ سال دیگه اتفاق بیفته!
فی الحال ما در همه حوزه ها فقر محتوای فارسی و بومی داریم…
پیشنهاد دیگه ینده افزایش کنتراست رنگ متن و بکگراند صفحه است چون رنگ طوسی کمرنگ خواه ناخواه آدم رو یاد متنون حاشیه ای و کم اهمیت تر میاندازه و در دراز مدت چشم رو هم آزار میده
سلام حسین عزیز.
درباره رنگ متون حق با شماست و بهبود می دیم قطعا.
درباره آمار هم متاسفانه درباره بسیاری از حوزهها در کشورمون آماری وجود نداره و مجبوریم بر اساس آمارهای جهانی پیش بریم. البته که اگر بتونیم از دادههای موجود به نتایج معنادار برسیم عالی میشه.