سعید چوبانی مدیر تیم گراف: بازاریابی محتوا یک تب نیست!

در فضای کسب و کار کنونی کشور همه دریافته اند بدون محتوا نمی توان کسب و کاری را اشاعه داد و سهمی از بازار را تصاحب کرد. در این بین رفع این نیاز توسط کسب و کار های ایرانی همراه با سردرگمی هایی بوده است که می توانید این سردرگمی ها را به تفضیل در مقاله سردرگمی کسب و کار های ایرانی در استخدام مسئول تولید محتوا بخوانید. در این بین یکی از راههای برون رفت سپردن بازاریابی محتوا به تیم ها و گروه های بازاریاب محتوا هست. در این بین یکی از تیم های بسیار خوب و فعال در زمینه بازاریابی محتوا، تیم گراف است، تیم گراف را می توان از اولین شرکت هایی دانست که در زمینه بازاریابی محتوا وارد شده اند. در ادامه مصاحبه ما را با سعید چوپانی مدیر این مجموعه در خصوص عوامل انسانی در تولید محتوا، جرقه تاسیس گراف و آینده بازاریابی محتوا خواهید خواند، همچنین در فراز هایی از مصاحبه به سایت نام آشنای تبریز آیو می پردازیم که تاسیس آن توسط سعید چوپانی صورت گرفته است.

تیم گراف از اولین های بازاریابی محتوا در ایران هستند نکته جالب توجه در مورد گراف این هست که بر پایه تیم بنا شده است، چرا بر تیم بودن در بازار یابی محتوا تاکید داری؟

دهه اخیر رو میشه دهه جوزدگی کسب‌وکارهای ایرانی در ورود به فضای مجازی دانست. همه شرکت‌ها بدون برنامه‌ریزی دقیق و فقط از روی جوزدگی صاحب وب‌سایت شدند و حالا اغلب این وب‌سایت‌ها یا اصلاً بالا نمیاند و یا در بهترین حالت به عنوان کارت ویزیت عمل می‌کنند. آنهایی‌ که دوام آوردند و بدنبال نتیجه واقعی از فعالیت در فضای مجازی بودند، مجبور شدند محتوا تولید کنند و همین نکته تقاضای زیادی را در زمینه محتوا ایجاد کرد. از طرفی هم استارت‌آپ‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند باید به سمت محتوا حرکت می‌کردند و این موضوع هم حجم تقاضا را بالاتر می‌برد. جرقه گراف در پی حل مشکل تولید محتوا در فضای وب صورت گرفت، مشکل اصلی اینجاست که آزاد کارها همه فن حریف نیستند و همه ترجیح می‌دهند با آژانسی کار کنند که بتواند همه نیازهای یک برنامه بازاریابی محتوایی رو (از استراتژی گرفته تا اجرای دقیق گرافیکی و .. ) پیاده کند و کماکان هم هزینه زیادی پرداخت نکند. راهکار میانی، تشکیل تیمی بود که نه محدودیت‌های آزادکارها را دارد و نه مشکلات عجیب و غریب و هزینه‌های گزاف آژانس‌های تبلیغاتی را. تیمی که آنقدری منعطف هست که می‌تواند خیلی زود تبدیل به عضوی از تیم همان کسب‌وکار بشود.

با توجه به اینکه بازاریابی محتوا در ایران هیچ پشتوانه آکادمیکی ندارد، می خواهم بدانم چطور نیرو ها رو تو گراف به کار می گیری و آنها رو در مسیر بازاریابی محتوا قرار میدی ؟

بازاریابی محتوایی هرچند قرن‌ها بصورت ناخودآگاه انجام میشدِ ولی فقط چندسالی هست که به شکل یک علم آن را در نظر می گیرن، حتی در سطح جهان هم هنوز مستندهای لازم و آکادمیک براش وجود نداره، بماند که در کشور ما حتی اغلب اساتید دانشگاهی هم متوجه کم و کیف این روش نیستن و اصول بازاریابی اینترنتی حتی به سختی وارد سرفصل‌های بازاریابی دانشگاه‌های ما شدند. با این حال بچه‌های تیم گراف مجبور هستند برای اینکه کار خوبی ارائه بدهند، مدام مطالعه کنند و دانش شان را به روز کنند. از نوشته‌های وبلاگ‌‌نویس‌های معروف بازاریابی محتوایی دنیا مثل نوشته‌های نیل پاتل و رند فیشکین و ست گودین گرفته تا رسانه‌های مختلف کسب‌وکار، سیاسی، اجتماعی، فناوری، سبک زندگی و …

تصور اینه که محتوا از طرف یک نفر خلق میشه، و خب این فرد شاید متناسب با روحیاتش محتوای متنوعی رو خلق کنه، میدونم که در زمینه پروسه سازی محتوا هم تلاش هایی کردی ، میخوام جوابت رو بدونم چطور پروسه خلق محتوا رو از یک نفر به یک تیم می رسونی؟

من با ترکیب روحیه انسانی در بطن محتوا بسیار موافق هستم. هرقدر متن ماشینی‌تر باشه قدرت برقراری ارتباطش کمتر هست. تولید محتوا با خط تولید یک محصول فرق می‌کند. تحت اون شرایط یک بار محصول خلق میشه ولی در اینجا باید هر بار در خلق محصول فکر و انرژی زیادی گذاشت. به همین خاطر بازاریابی محتوایی قابلیت صد در صد پروسه شدن رو نداره! ولی فعالیت در تیم باعث میشه نظارتی وجود داشته باشه که باعث بشه ایرادات کار به حداقل برسه، ایده‌های متنوع مطرح بشه و در نهایت نویسنده بتواند در طول زمان با رویکردهای مختلف مطلب بنویسه و یا محتوا تولید کنه و به اصطلاح خودش رو کمتر تکرار کنه. از نظر من فقط در تیم هست که یک تولید کننده محتوا می‌تونه خودش رو در قالب‌ پروژه‌های متنوع قرار بده و هم‌زمان‌ هم خلاقانه به دنبال بهترین نتایج بشه.

از این بخش تیم بودن گراف میخوام پل بزنم به تشکیل تبریز آیو، تجربه گراف رو به کار گرفتی و تبریز ایو تاسیس شد، تیم تبریز ایو نسبت به گراف هم کوچکتر هست گویا ولی تبریز ایو هدف اقتصادی در ظاهر! نداره، هدفت از تاسیس تبریز ایو چی هست ؟

فعالیت‌های ما هم بخشی از اکوسیستم کارآفرینی و استارت‌آپی این منطقه هست و بعنوان یک عضو از این جامعه در حال رشد باید نقش خودمون رو در پیشرفت بازی کنیم. هر اکوسیستمی بخش‌های مختلفی دارد و رسانه نقش بسیار مهمی رو درش بازی می‌کنه چرا که می‌تونه به نوعی به فعالیت‌ها انسجام ببخشه و توجه‌ها رو به اون منطقه جلب کنه.رسانه‌ی خوب استارت‌آپی باید بتونه اکوسیستم کارآفرینی اون منطقه رو جذاب نشون بده تا هم اهالی اون منطقه به کارهای جدید و فعالیت‌های بزرگ‌تر تشویق بشند و هم توجه بیرونی‌های برای حضور و سرمایه‌گذاری در اون منطقه جلب بشه.

برای نگه داشتن تبریز ایو چیکار می خوای بکنی مخصوصا که سنگ بزرگی برداشتی و سایتی رو تاسیس کردی که نام تبریز رو یدک میکشد.
اغلب اوقات این اتفاق میافته و کاری رو با اشتیاق و انرژی زیاد آغاز می‌کنیم و رفته‌رفته سرعت کارمون کم میشه. ما روی Tabriz.io هیچ‌وقت اینطوری نبودیم و استراتژیمون روی حرکت آرام ولی همیشگی هست. امیدواریم بتونیم با برگزاری بعضی رویدادها (مثل استارت‌آپ میت‌آپ) تاثیرگذاری و ماندگاریمون رو بیشتر هم بکنیم در طول زمان.

در مورد آینده بازاریابی محتوا نظرت چیست ؟ فکر میکنی محتوا یک تب باشه و یا مثل خون در شریان فعالیت های اقتصادی هست و نمیشه انکارش کرد، از زاویه حیات تیم های تولید محتوا میخوام بهش نگاه کنی؟

قطعا که محتوا یک تب نیست، چرا که در این دنیای شلوغ و پرهرج و مرج دیگه تولید سروصدا و تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای تبلیغات شهری باندازه کافی تاثیرگذار نیستند و بیشتر جنبه نمایش قدرت صاحب کسب‌وکار رو دارن تا یک برنامه استراتژیک تبلیغاتی.

ولی بازاریابی محتوایی یک مسیر آرام و مستمر هست که تبلیغات رو نه بعنوان تراکت هایی که در هوا پخش می‌شن و از یاد میرن بلکه به شکل یک سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای آینده می‌بینه و مثل فرش تبریز ? هر روزی که ازش می‌گذرد تازه‌تر و زیباتر میشه.پیش‌بینی من برای آینده شکل‌گیری متعدد تیم‌ها و شرکت هایی هست که تخصصا در زمینه بازاریابی محتوایی عمل می‌کنند. قطعا در آینده نزدیک شاهد حضور حرفه‌ای تر کسب‌وکارهای محلی و ملی در وب خواهیم بود.

و سوال آخر نقش کانگورو را در امر توزیع محتوا به عنوان یکی از دردسر های بازاریابان محتوا چطور می بینی؟

ایده کانگورو واقعا ایده جذابیه. ایده‌ای که سال‌هاست در وب‌ جهانی شاهدش هستیم ولی هنوز نتونسته جاش رو در بین کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی باز کنه و مطمئنم که خیلی زود تبدیل به یک ترند در سطح وب فارسی میشه. استارت‌آپ کانگورو قطعا باعث میشه که کسب‌وکارها بیشتر به فکر تولید محتوا باشند، تا بتونند از طریق اشتراک‌گذاریش توجه کاربرهای بیشتری رو جلب کنند.

البته کانگورو هم مسیر ساده‌ای در پیش نداره و باید تلاش زیادی بکنه تا بتونه توضیح بده که استارت‌آپش واقعا داره چیکار می‌‌کنه و چه مشکلی رو حل کرد.

مصاحبه وبلاگ داده فیلی با سعید چوبانی


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *