طی چند سال گذشته بازاریابی محتوا جایگاه وسیعی در بین کسبوکارها پیدا کرده و به نتایج موثری در برقراری ارتباط با مخاطبان منجر شده است. ادامه تغییرات سریع در اکوسیستمهای دیجیتال و پیدایش تکنولوژیهای جدید همچنان بر روند توسعهی بازاریابی محتوا تاثیر خواهند گذاشت. لذا پیشبینی تکنولوژیهای آینده و آماده شدن برای استفاده از آنها، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
ترفندهایی که در ادامه به بررسی آنها پرداختهایم از سخنرانی اخیر ایمی وب (Amy webb) مدیرعامل شرکت وبمدیاگروپ (Webbmedia group) در کنفرانس ONA شیکاگو انتخاب شده است. تولید محتوا
۱) تکنولوژیهای پوشیدنی
این روزها نام گوگلگلس(عینکگوگل)، ساعتهای هوشمند پبل(pebble) و اپل را بسیار میشنویم، اما اینها تنها چند نمونه از تکنولوژیهای پوشیدنی موجود هستند. تیم وبمدیا حدود ۲۳۵ دستگاه هوشمند دیگر شامل آستینهای اندازهگیری استقامت بدن به هنگام ورزش(در صورتی که فرد فشار بیش از حد به بدن خود وارد کند به او هشدار میدهند)، لباسهای هوشمند ساخته شده برای تقویت عضلات با سیگنالهای ای ام جی(EMG)، سربندهای هوشمند که برای بهبود تمرکز مغز ساخته شدهاند، دستکشهای هوشمند و… را معرفی کرده است و پیشبینی میشود به سرعت تعداد این دستگاهها بیشتر هم شود.
از سوی دیگر، کاربران اینترنت دامنهی توجه بسیار کمی دارند و بیشتر محتواهای کوتاه و خلاصه مورد توجه آنها قرار میگیرد. Niman lab در نوشتهی جدیدش به ویژگی گلنس(glance یکی از قابلیتهای اپلواچ است) که به کاربران امکان میدهد محتواها و یا هشدارهای خبری را به صورت خلاصه دریافت کنند، اشاره میکند. او پیشبینی کرد تا سال ۲۰۱۸ بسیاری از دستگاههای پوشیدنی این قابلیت را داشته باشند و به صورت گستردهای استفاده شوند. همانطور که این دستگاهها متداولتر میشوند، محتواها نیز باید تکامل یافته و به صورت کوتاهشده بهینهسازی شوند.
۲) بهینهسازی محتوا براساس رفتار کاربران و دستگاهها
تولیدکنندگان محتوا اغلب محتواهای خود را برای نمایش در دستگاههای گوناگون همچون تلفنهمراه، تبلتها لپتاپها و … منتشر میکنند. اما چالش آینده نه تنها تمرکز روی ویژگیهای دستگاههای مختلف را نیاز خواهد داشت، بلکه نیازمند تمرکز روی افراد نیز خواهد بود. بنابراین ناشران علاوه بر اینکه باید مطمئن شوند محتوایشان در دستگاههای مختلف به درستی قابل مشاهده است، بایستی رفتار کاربر را مطالعه کنند و محتواها را براساس کاربران مختلف شخصیسازی کنند.
CIRCA نرمافزار خبررسانی که به کاربران اجازه میدهد اخبار و بروزرسانیهای کوتاهشده را در دستگاههای هوشمند خود دنبال کنند نمونهای از این تغییر است. علاوه بر آن ناشران رفتار کاربران را مطالعه کرده و منطبق با آن عمل میکنند (کاربران میتوانند فقط اخبار مورد علاقه خود را دنبال کنند، به اشتراک بگذارند و …)
۳) الگوریتمهای گزینشی در نشر مطلب
الگوریتمهای گزینشی به سازندگان محتوا کمک میکنند تا تصمیم بگیرند که چه زمانی و چگونه یک محتوا را به یک کاربر ارائه دهند. اسمبلر گوشی میتواند سرعت یک کاربر را اندازهگیری کند، ژیرسکوپ هم میتواند مکان یک کاربر را ردیابی کند. بنابراین یک دستگاه با استفاده از این قابلیتها میتواند تعیین کند که آیا یک نفر در حال رانندگی، پیادهروی و یا پرواز است، به این ترتیب ناشران میتوانند از این اطلاعات به صورت بهینه بهرهبرداری کنند.
به عنوان مثال یک برنامهی خبری برای کسی که در حال دویدن است، به جای ارسال یک لینک از مقالهای طولانی، فایل صوتی همان مقاله را ارسال میکند. سرعت و محل تنها عوامل مورد استفاده برای تعیین فرمت محتوای ارسالی نیست، سطح تعامل کاربر، فعالیتهای فعلی و رفتارهای گذشته او میتوانند در این گزینش موثر باشند.
برای آشنایی کامل با این الگوریتم میتوانید دو برنامهی Nuzzel و Reverb که خبرهای شخصیسازیشده ایجاد میکنند را چک کنید.
۴) رباتهای تولید کنندهی محتوا
شرکتهای بزرگی همچون فوربز و لسآنجلس تایمز در حال حاضر قادر هستند رباتی بسازند که برای آنها محتوا بنویسد، به احتمال زیاد این رباتها تنها قادر باشند کارهای تکراری مانند نوشتن گزارشهای مالی را انجام دهند.
با این وجود استفاده از رباتها برای تولیدکنندگان محتوا بسیار کارآمد خواهد بود، زیرا این رباتها کارهای ساده و تکراری آنها را انجام دهند و نویسندگان میتوانند بیشتر زمان خود را به کارهایی همچون مصاحبه یا نوآوریهای جدید اختصاص دهند که رباتها قادر به انجام آن نباشند. مطمئنا بهرهوری انسانها در چنین شرایطی چندین برابر خواهد بود.
۵) محاسبات شناختی
محاسبات شناختی شبیهسازی فرآیند تفکر انسانی در یک مدل کامپیوتری است. محاسبات شناختی شامل سیستمهای خودآموزی است که با استفاده از دادهکاوی، تشخیص الگو و پردازش زبان طبیعی به تقلید از مغز انسان کار میکنند. هدف از محاسبات شناختی ایجاد سیستمهایی است که قادر به حل مسائل بدون نیاز به کمک انسان باشند.
به عنوان مثال “EMU مسنجر” نرمافزار اندروید را در نظر بگیرید که علایق شخصی کاربر را درک میکند و سپس جستجوهایی را انجام داده و براساس علایق آنها اطلاعات و پیشنهاداتی را ارائه میکند. به عنوان مثال اگر دو نفر تصمیم بگیرند به سینما بروند این نرمافزار جستجوهایی را انجام داده و نزدیکترین سینما را به آنها پیشنهاد میدهد. سارا پرز در تککرانچ نوشته است که این نوع ابزارها مانند یک نوع موتور هوش مصنوعی کار میکنند که میتوانند متن پیامهای شما را درک کنند و براساس آن عمل کنند.
۶) محیط مجاور
فرستندههای بیسیم مانند بیکنهای بیالای (BLE و برچسبهای انافسیNFC) به کاربران اجازه میدهند تا براساس محیط اطراف خود محتواهایی را مصرف کنند. به عنوان مثال برنامهی Fieldtrip اطلاعات را براساس نزدیکی به مکانهای تاریخی، موزهها، رستورانها و غیره ارائه میکند.
۷) واقعیت مجازی
واقعیت مجازی به معنی یک محیط شبیهسازی شده کامپیوتری است که به کاربر ارائه میشود و شخص احساس میکند که در یک محیط واقعی قرار گرفته است. واقعیت مجازی میتواند تجربیات حسی شامل طعم، بو، صدا، بینایی و لمس مجازی را خلق کند.
در سال ۲۰۱۵ داستانسرایی با ابزارهایی مثل اکیولوس ریفت (عینکهای واقعیت مجازی) و یا هدستهای جدیدی که به زودی به بازار خواهند آمد، فراگیر خواهد شد. هر چند تجاری کردن فناوریهای واقعیتمجازی و نفوذ در بازار طول خواهد کشید، اما ایمی وب پیشبینی کرده است این فناوریها تا سال ۲۰۱۷ به صورت گستردهتری مورد پذیرش قرار خواهند گرفت.
۸) محتواهای موقت
محتواهایی که قابلیت ناپدیدشدن داشته باشند، به دلیل نگرانیهای حریم خصوصی در حال کسب محبوبیت هستند. برنامههای متعدد و ابزارهای گوناگونی به وجود آمدهاند که میتوانند عکسها را رمزگذاری کنند، پیامهای چت را حذف کنند و موارد مشابه دیگر. ایمی وب معتقد است که قابلیت ناپدید شدن محتوا بهترین ویژگی برنامههای پیامرسانی در سال آینده خواهد بود.
با این وجود ایمی وب هشدار داد که این قابلیت میتواند شرایط دشواری برای تولیدکنندگان محتوا به وجود آورد، چرا که آنها باید اطلاعاتی را که دیگر وجود ندارند، تکذیب کنند، به ویژه هنگامی که خود این تکذیبها هم به زودی ناپدید خواهند شد بدین معنی که هیچ سندی برای نوشتهها وجود نخواهد داشت.
۹) امنیت دیجیتال و حفظ حریم خصوصی
امنیت و حفظ حریم خصوصی در تمامی دورانها یکی از دغدغههای بزرگ محسوب میشوند. هنوز دو سال از ماجرای هک شدن آقای مت هونان خبرنگار مشهور گیزمودو نمیگذرد که اخیرا عکسهای خصوصی تعدادی از سلبریتیها نیز در فضای مجازی به سرقت رفت و برای عموم منتشر شد. ایمی وب در سخنرانی خود توصیههایی در این باره ارائه کرد:
اگر چه هیچ رمز و رازی برای دست یافتن به امنیت کامل وجود ندارد، اما گذراندن چند ساعت برای آشنایی با ایمیلهای رمزگذاری شده با استفاده از pgp شروع بسیار خوبی است. او همچنین استفاده از گوشیهای هوشمند blackphone که با تفکر حفظ حریم خصوصی ساخته شدهاند را توصیه کرد.
یکی دیگر از ابزارهای عالی برای اتاقهای خبری Secure drop است، سیستمی که توسط بیبیسی استفاده میشود. وب همچنین به internet bu bounty اشاره کرد، سیستمی که مختص هکرهای خیرخواه است تا شکافهای امنیتی را قبل از اینکه هکرهای کلاه سیاه پیدا کنند و از آنها بهرهبرداری کنند بیابند.
۱۰) علم داده
با وجود گجتها و برنامههای درخشانی که به وجود خواهند آمد، موفقیت در دنیای بازاریابی محتوا همواره با داشتن درک صحیح از چیزی که مخاطبان میخواهند به دست خواهد آمد.
براساس سخنرانی ایمی وب در آیندهای نزدیک درک رفتار کاربران و پاسخ براساس دادهها هوشمندتر خواهد شد. برای شروع او توصیه میکند که شروع به تجزیه و تحلیل دادهها کنید، میزان ترافیکهای ارجاعی را به دست آورید و محتواهای خود را براساس موضوع و زمانی که بیشترین ترافیک را به دست میآورند، پیدا کنید.
منبع: Contently
عالی بود تشکر
خیلی عالی بودش
جالب بود .
سپاس از شما