آیا در بازاریابی محتوایی خود بودجهای برای تولید ویدیو در نظر گرفتهاید؟ اختصاص بودجه به محتوای ویدیویی در واقع نوعی سرمایهگذاری بلند مدت است که در ابتدای کار پیشبینی بازخورد آن دشوار و گاهاً غیر ممکن است.
اگر فعالیتهای سازمان را به شکل یک قیف در نظر بگیریم. بیشتر اینگونه به نظر میرسد که محتوای ویدیویی در قسمت بالا یا وسط فعالیتهای ما قرار دارند. مهم نیست تیم شما چقدر مشتاق تهیهی فیلم باشد یا اینکه تا چه میزان در محافل رسانههای دیجیتالی در مورد این موضوع که استفاده از محتوای ویدیویی تاکتیک بزرگ بعدی خواهد بود میشنوید. شما نیاز به یک سری بحثهای ساده در مورد نوع ویدیویی که در شرایط مختلف به آن نیاز خواهید داشت دارید.
بهتر است اغراق در این زمینه را که باعث تحت فشار قرار گرفتن ما میشود کنار بگذاریم و به انواع محتوای ویدیویی بازاریابی محتوایی که باعث پیشبرد بازاریابی محتوایی ما میشوند روی بیاوریم و آنها را با هم بررسی کنیم.
محتوای ویدیویی در برندینگ
معرفی برند
محتوای ویدیویی یک رسانهی ایدهآل برای معرفی برند شما است که میتواند اطلاعاتی در مورد ارزش برند، خاستگاه و علت نامگذاری آن و اهداف و مأموریت آن در اختیار مشتریان شما قرار دهد. این محتوای ویدیویی میتواند در وبسایت یا شبکهی اجتماعی برند شما قرار بگیرد. این نوع از ویدیو مخاطبان شما را جذب خود میکند و تجربهای متفاوتتر از سایر رسانهها در اختیار آنها قرار میدهد.
توضیحات
از سال ۲۰۰۸ به بعد محتوای ویدیویی یک راهحل عالی برای معرفی محصولات پیچیده معرفی شده است. زیرا به سادگی و در کمتر از دو دقیقه به معرفی محصولات جدید میپردازد.
فعالیتهای بالای قیف
تبلیغات
مسلماً برندها تنها از بازاریابی محتوایی برای معرفی برند خود استفاده نمیکنند بلکه به تبلیغات از طریق فیسبوک، یوتیوب و لینکداین برای ارائهی مقالات و ویدیوهای خود نیز میپردازند که این روشها را میتوان به عنوان سوخت برای دسترسی به بازاریابی محتوایی دانست.
صفحات فرود سفارشی
مشابه صفحهی اصلی سایت این صفحات نیز شامل محتوای ویدیویی هستند که بر اساس نیاز و در زمانهای معین ارسال میشوند. محتوای ویدیویی صفحات فرود میتوانند تا حدود ۸۰٪ میزان نفوذ برند شما را افزایش دهند.
سئو
استفاده از ویدیوهایی که منطبق بر نکات کلیدی باشد میتواند سبب افزایش دسترسی به آنها شده و رتبهبندی موتورهای جستجو را نیز افزایش دهد. ویدیوهای منطبق بر سئو را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
۱) زمانیکه شما یک محتوای ویدیویی ایجاد کرده و آن را به صورت عمومی در یوتیوب ارسال میکنید هدف شما بیشترین تعداد نمایش آن است. در این حالت خود ویدیو رتبهبندی موتور جستجوی شما را بالا میبرد. نمایش محتوای ویدیویی در حقیقت راه حلی برای هدایت جستجوها به مقالات و محتواهای تولید شده توسط شما است. در مقابل ممکن است سایر ویدیوهای موجود در یوتیوب به جای ویدیوی شما در پاسخ به نیاز کاربران وارد عمل شوند.
۲) شما میتوانید میزبان ویدیوها در سایت خودتان باشید و از کانالهایی مثل یوتیوب استفاده نکنید. اینکار در واقع نوعی میزبانی تخصصی است. استفاده از این روش منجر میشود رتبهبندی موتور جستجو به واسطهی محتوای ویدیویی قرار داده شده در سایت افزایش یابد و ترافیک ورودی به خاطر وجود فیلم در سایت شما باقی خواهد ماند.
فعالیتهای وسط قیف
محتوای آموزشی
ویدیویی با موضوع رهبری فکری یا راهنمای عملی استفاده از محصول یا یک محتوای آموزشی، راهحلی آسان برای بازاریابی محتوایی است. شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چه لزومی به استفاده از ویدیو وجود دارد؟ استفاده از یک ویدیوی جالب و کوتاه میتواند تجربهی لذتبخشی را برای کاربران به همراه داشته باشد. ویدیوها میتوانند در وبلاگ شما پست شوند و سبب آموزش کاربران شود و از این طریق به معرفی محتوای شما بپردازند.
ایمیل
شما همیشه میتوانید از طریق ایمیل و ارائهی چشمانداز برندتان با مشتریان خود در ارتباط باشید. گنجاندن ویدیو در لابه لای ایمیلها میتواند تا حدود ۲۰ درصد بهرهوری محتوای شما را افزایش داده و سبب افزایش کلیک کاربران بر روی محتوای شما باشد.
فعالیتهای پایین قیف
دربارهی ما
بسیاری از افراد فکر میکنند فعالیتهای بخش آخر مربوط به ویژگیهای محصول، قیمت و… است. اما مشتریانی که به یک محصول گرانقیمت با ماندگاری طولانی مدت فکر میکنند علاقهمندند بدانند که چه کسی آن را تولید میکند و جزئیات محصول چیست و از همه مهمتر اینکه قیمت آن چقدر است. زمانیکه دو تولیدکنندهی محصول در کیفیت محصول و قیمت نزدیک به هم باشند بحث اعتماد مطرح میشود و تعهد به خدمت ملاک تصمیمگیری قرار میگیرد. ویدیو یک محیط مناسب برای برقراری ارتباط باارزش و معرفی چهرهی شرکت شما است که به سادگی مورد استفاده قرار میگیرد.
تبلیغات حساس به زمان
معمولاً شکستن قیمتها باعث گرمی بازار میشود. بنابراین چرا روی یک فیلم تبلیغاتی ساده و عدد محور سرمایهگذاری نکنیم؟ مصرفکنندگان معمولی در روز بیش از ۱۰ ایمیل تبلیغاتی دریافت میکنند. در حالت عادی افزایش قیمت به سادگی انجام نمیگیرد اما ویدیو کمک میکند تا دست ما برای افزایش نرخ باز باشد. به علاوه تجربهی غنی ویدیوهایی که شامل موسیقی، جلوههای صوتی، صدا و… باشد میتواند کیفیت تبلیغات شما را بالاتر ببرد.
روابط عمومی و ارتباطات خارجی
پاسخ سریع به موضوعات داغ
چاپ، سادهترین عمل برای تولید و مدیریت است. به عنوان مثال پس از تصویب و به رسمیت شناخته شدن یک بیانیه سایر تلاشها در این زمینه صرفاً یکی کپی ساده از آن محسوب میشود. اما هزینههای پنهان رها کردن خوانندگان بدون نظارت چیست؟ ویدیو به شما این اجازه را میدهد که با لحنهای مختلف با کلمات بازی کنید و سرعت بینندگان در هر قطعه از محتوا را کنترل کنید و چشم و گوش آنها را به نقاط تاکید مورد نظر خودتان هدایت کنید.
به روز رسانی منظم عملکرد
اعداد در نمودارها به خوبی نقشآفرینی میکنند. با این حال دیدن اعداد و دادههای خام بسیاری از خوانندگان را هولناک میکنند. حالت طبیعی این است با سرعتی یکسان روند صعودی یا نزولی آمار و ارقام را اسکن کرده و حرکت کنید. استفاده از ویدیو به شما اجازهی کنترل هر لحظه از محتوا را میدهد تا به سرعت مطلوب برسید.
در نهایت
استفاده از محتوای ویدیویی یک راهحل موثر برای معرفی محصول و توسعهی برند است و باعث میشود ترافیک جستجوی بیشتری به سمت محتواهای تولید شده توسط شما هدایت شود و همین مسئله نیز باعث موفقیت برند شما در زمینهی بازاریابی محتوایی خواهد شد.