۸ نوآوری در بازاریابی محتوا از برندهای جهان

روزانه شاهد انواع تلاش‌های خلاقانه و جالب در زمینه بازاریابی محتوا هستیم. این نکته را باید بپذیریم که بازاریابی محتوا روبه تغییر است و درحال حرکت به‌سمت روش‌های نوین در این زمینه است. مطالعه و بررسی برندهای موفق در زمینه بازاریابی محتوا به این دلیل اهمیت دارد که می‌توان از شیوه عملکرد آن‌ها ایده‌هایی برای بهبود کار گرفت.مطمئنا شرکت یا برند شما قابل مقایسه با برندهایی نظیر IBM نیست، اما می‌توانید از ایده‌ها و روش‌های نوین آن‌ها تقلید یا استفاده نمایید.

همین موضوع سبب شده تا برندهای مختلف، درچند دسته تقسیم بندی شوند. نوآوری، قدرت و تخصص سه فاکتور مهم در بازاریابی محتوا هستند. در اینجا به معرفی سازوکار برترین برندهای بازاریابی محتوا در جهان می‌پردازیم و شما را با ایده‌هایی جذاب آشنا می‌کنیم.

1- IBM: تخصص و اعتبار

یکی از دلایل اعتبار IBM قدمت و فعالیت مثبت این شرکت است. اما اصلی‌ترین دلیل اعتبار آن، استراتژی قوی در زمینه محتواست. قدمت 130ساله این شرکت، آن‌ها را برآن داشته است تا به سمت تولید محتوای معتبر قدم بردارند. مطمئنا تولیدمحتوای کارشناسی شده IBM سبب شده تا میلیون‌ها کاربر به این شرکت اعتماد داشته باشند و تخصص آن‌ها را قبول داشته باشند.

بازاریابی محتوا 1

IBM در جبهه‌های متعددی درحال فعالیت است و وبلاگ‌‌های مختلفی نیز دارد. این‌ها نمونه‌هایی از این وبلاگ‌هاست:

IBMدر زمینه صنایع متعدد فعالیت می‌کند و محتوای آن‌ها کاملا نشان از گستردگی فعالیت آن‌ها دارد. بسیاری‌از مقالات این شرکت در کتابخانه منابع تخصصی جمع‌آوری شده است. خدماتی نظیر مقالات تحلیل، آموزش و پرورش، آموزش در حوزه‌های مختلف، مورد کاوی، برگه‌های اطلاعات، دادخواست‌های اجرایی، پرسش‌های متداول، مقالات سفید، گزارشات مشاوره‌ای و بسیاری‌از اسناد و مدارک دیگر که می‌توانید پس‌از تحقیق اطلاعاتی درخصوص آن‌ها بیابید.

اگر به‌دنبال این هستید تا شرکتی بسیار قوی درزمینه محتوا داشته باشید، و با بزرگ‌ترین برندهای این صنعت رقابت کنید، استراتژی بازاریابی محتوایی آی بی ام را به دقت زیر نظر بگیرید. محتوایی موفق است که به‌خوبی، باقدرت و کاملا با تخصص نوشته شده باشد و اطلاعاتی کاملا فنی در اختیار مخاطب بگذارد.

2- Hootsuite: محبوب و پرطرفدار

چگونه می‌توانید یک کالای محبوب را محبوب‌تر کنید؟ بهترین راه ماهی گرفتن از آب گل‌آلود است. Hootsuite این اجازه را به شما می‌دهد تا از طریق شبکه‌های اجتماعی این کار را انجام دهید. بهترین شیوه برای به‌دست آوردن و افزایش مخاطب، شبکه‌های اجتماعی است. برای مثال، Hootsuite از موفقیت سریال بازی تاج و تخت آگاه بود و ویدیویی را باعنوان بازی تاج و تخت مجازی تولید کرد. این ویدیو درعرض چندماه بیش‌از 1میلیون بار بازدید شد.

بازاریابی محتوا 2

بسیاری از مطالب وبلاگی Hootsuite درارتباط با موضوعات و مسائل مهم هستند اما توانسته‌اند این مسائل را بسیار جذاب و خواندنی نمایند. یکی‌از روش‌های هوشمندانه برای تولید محتوای موفق، امکان تبدیل آن به مطالبی جذاب است. ممکن است برند محصولات شما کاملا فنی و تخصصی باشد، اما شما می توانید آن را به شکلی درآورید که مخاطبان‌تان آن‌ها را بپسندند. راه‌کار چیست؟ همیشه جدی نباشید، گاهی اوقات نیاز است تا جذابیت و خنده نیز به آن بیفزایید.

3- Buffer: مدیریت شبکه‌های اجتماعی

بافر را در کلمه موفقیت می‌توان خلاصه کرد. اگر نگاهی به مطالب وبلاگ این وبسایت بیاندازید، مشاهده خواهید که ۳مطلب برتر این وبلاگ در ۱۲ماه گذشته، به‌طور میانگین 2،289کلمه و 22 تصویر دارند. هرکدام از این مطالب بسیار معتبر هستند و شاید همین برای تحسین بافر کافی باشد.

باید به این نکته توجه داشته باشید که بافر، یک سرویس دهنده برای شبکه‌های اجتماعی است و تنها یک وبلاگ نیست. هدف از ایجاد بافر، مدیریت و برنامه‌ریزی برای محتوای شبکه‌های اجتماعی بود. بدین صورت که به شما یادآوری می کند صفحه فیسبوک‌تان را در ساعت 2بعدازظهر آپدیت نمایید و ساعت 5 توییتی را ریتوییت نمایید. به‌وسیله بافر می‌توانید محدودیت 100کاراکتری برای توییت‌ها، 40کاراکتری برای پست‌های فیسبوک و 60کاراکتری نیز برای گوگل پلاس‌تان ایجاد نمایید. بیشترین دلیل موفقیت بافر، استراتژی‌هایی برنامه‌ریزی شده این شرکت عنوان می‌شود.

بافر محتوا

مطالب وبلاگ بافر، به سرعت برروی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند و یکی از دلایل اعتبار وبلاگ، همین موضوع است. شما نیز حتما به خاطر بسپارید که انتشار و اشتراک مطالب در شبکه‌های اجتماعی، به‌ اندازه نوشتن و کیفیت مطالب اهمیت دارد و نباید از آن غافل شوید.

4- مایکروسافت: راوی قدرتمند

ذات بشر علاقه‌مند است تا داستانی را بشنود، آن را بپسندد و سپس بازگو کند. هنگام تعریف داستان یا بازگو کردن قصه‌ای، هورمونی به نام اوکسی‌توسین در بدن آزاد می‌شود که حس خوبی به شخص می‌دهد. این همان هورمونی است که در افراد مختلف به‌هنگام دریافت محبت از شخصی نیز آزاد می‌شود. اگر مطلب شما بتواند هورمون اوکسی‌توسین در بدن خواننده آزاد کند، مطلب شما یک مطلب موفق است. همان چیزی که مایکروسافت به‌خوبی آن را عملی کرده است.

مایکروسافت را بیشتر به ساخت نرم‌افزارهای مختلف می‌شناسیم، اما آیا این نرم افزار قادر هستند تا حس خوب را در کاربران‌شان ایجاد نمایند. وبلاگ مایکروسافت، صرفا برروی این موضوع متمرکز است و به دنبال اثبات آن است.

بازاریابی محتوا مایکروسافت

آیا بزرگ‌ترین کمپانی تولید کننده نرم‌افزار نیازی به گفتن تعدادی داستان برای مخاطبانش دارد؟ دلایل متعددی برای این سوال می‌توان آورد، اما به عقیده کارشناسان خود مایکروسافت، داستان، سبب ایجاد ارتباط بین مردم به شیوه‌های مختلف می‌شود. شما نیز اگر می‌خواهید موفق باشید، حس ربات متکلم‌الوحده بودن را از خود دور کنید و به مخاطبان‌تان داستان بیان کنید.

5- مک دونالد: ارائه خدمات مشتریان از طریق محتوا

بسیاری از مردم در سراسر جهان، از مک دونالد متنفر هستند. اما مک‌دونالد به‌خوبی می‌داند که چگونه نواقص و پایین بودن کیفیت محصولات و خدماتش را در بسته‌بندی جذاب محصولاتش به‌خوبی مخفی می‌کند و با شیوه‌ای هوشمندانه آن را جبران می‌نماید.

مک دونالد محتوا

ایده‌ای با نام استراتژی مک‌دونالد نیز وجود دارد که معتقد است شما نیز محتوای تولیدی خودتان را با همین استراتژی عرضه نمایید. مک دونالد، روزانه بیش‌از 450 سوال برروی وبسایت خودش منتشر و بیش‌از 10،000 جواب روزانه برای آن‌ها دریافت می‌کند. اما هدف از این کار چیست؟

مک دونالد به دنبال این است تا اطلاعات کلی درخصوص غذاهایش به مشتریان بدهد و اطلاعات آن‌ها را نیز جمع‌آوری کند. سپس احساس رضایت را در مشتریانش ایجاد کند و به نوعی آن را مشتاق به این برند نماید. برندی که تنها حقایق را به مشتریان می‌گوید.

6- دیزنی، گسترش سحروجادو

گنجینه اصلی دیزنی، چیزی است که شما نمی‌توانید آن را لمس کنید و دیده نمی‌شود. چیزی که سحروجادو نام دارد. دیزنی بسته‌های جادویی خودش را درقالب محصولات به فروش می‌رساند. جادو را به عنوان سبک زندگی به مخاطبانش معرفی کرده وحتی نام سرویس حمل‌ونقل خود را نیز جادو گذاشته است تا به نوعی وجود آن را به مخاطبانش القا نماید. بسیاری معتقدند، دیزنی به مانند یک ماده مخدر است. تنها کافی است یک‌بار آن را امتحان نمایید تا به اعماق وجودتان نیز نفوذ کند.

دیزنی بازاریابی محتوا

فرقی ندارد که برند شما در چه زمینه‌ای درحال فعالیت است. حتی نیازی نیست تا آن را جادویی جلوه کنید. هرچه که هست تلاش کنید تا در آن بهترین باشید. تمامی محتوای خودتان را برروی یک موضوع متمرکز کنید و درآن موضوع مهارت خودتان را نشان دهید.

7- Hubspot مستقل و پیش‌رو

هاب اسپات، کسی بود که نخستین بار واژه “بازاریابی درونی” را به وجود آورد و موفقیت خودش در عرصه بازاریابی محتوا را به نوعی با این واژه به تثبیت رسانید. بازاریابی درونی به این معناست که شما “غریبه‌ها را به مشتریان و مروجان کسب و‌کارتان تبدیل نمایید.”

اما چه چیزی دقیقا شما را به این مقصود می‌رساند؟ محتوا. در نمودار بازاریابی درونی محتوا که درتصویر مشاهده می‌کنید، روش‌های ورودی مشخص هستند. اما نقاط قرمز، تاکتیک‌هایی هستند که کاملا برروی محتوا متمرکز شده‌اند. هاب اسپات، توضیح می‌دهد که این شیوه از بازاریابی، برروی ایجاد و اشتراک گذاری محتوا با جهان متمرکز است. محتوا باید به گونه‌ای باشد که مشتریان رویایی را نیز به خود و کسب‌وکار شما جلب نماید.

بازاریابی محتوا 32

شما نیز اگر در زمینه تولید محتوا، مشغول به کار هستید، صرفا محتوا را برای پربودن وبلاگ‌تان تولید نکنید. همیشه زیاد بودن مقدار چیزی، دلیل بر بهتر بودن آن نیست. کیفیت حرف اصلی را در هر زمینه‌ای می‌زند. به‌هنگام تولید محتوا، تنها به فکر تولید محتوای خوب باشید و کیفیت را اولویت اصلی خودتان قرار دهید.

8- GoPro محتوای بصری بی‌نظیر

می‌دانید که یکی از بخش‌های تولید محتوا را محتوای بصری آن تشکیل می‌دهد. محتوای بصری یکی‌از قوی‌ترین ابزارها برای جلب نظر مخاطب است. اما تاکنون محتوایی نظیر تصویر زیر در مطالب‌تان داشته‌اید؟

GoPro کمپانی است که استراتژی اصلی آن برروی تولید محتوای بصری یکتا نظیر فیلم و عکس متمرکز است. وبسایت این کمپانی یک کتابخانه و منبع بسیار غنی و بزرگ تصاویر ویدیویی است. حتی امکان دارد شما با یک بار ورود به این سایت، تا آخر آن روز نتوانید از آن خارج شوید.

بازاریابی محتوا 34

کانال یوتیوب این کمپانی بیش‌از 2.7 میلیون عضو دارد. در اینستاگرام این تعداد به 4.2میلیون نفر می‌رسد. تصاویر و فیلم‌هایی که کیفیت آن‌ها همواره درحد رتینا است. برندی که همواره چیزی برای عرضه کردن دارد.

شما نیز برای محتوایی که تولید کرده‌اید، به عکس و تصویر احتیاج دارید اما نیازی نیست که حتما خودتان به عکاسی مشغول شوید و به دنبال خلق تصاویر خاص و منحصربه فرد باشید. تنها کافی است در انتخاب عکس‌های‌تان دقت کنید و به دنبال تصاویری باشید که با مخاطب ارتباط سریع‌تری برقرار می‌کند و برای‌شان جذاب است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *