تولیدمحتوا و یا به زبان سادهتر “نوشتن” به هیچ وجه کار آسانی نیست، این را زمانی به خوبی درک خواهید کرد که از شما بخواهند یک ماه به صورت مداوم در یک حوزهی خاص بنویسید. خیلی زود متوجه خواهید شد که نیاز دارید بر دانستههای تان بیفزایید، نیاز خواهید داشت با دیگران در مورد موضوعات مختلف آن حوزه صحبت کنید، بخوانید، بخوانید و بخوانید تا ایدههای جدید در ذهن شما جرقه بزند. اما قبل از شما بازاریابان محتوایی بسیاری تلاش کردهاند و راههایی را یافتهاند که با بهرهگیری از آن ها میتوان از کلیشهای شدن در کوتاه مدت فرار کرد. بنابراین ما میخواهیم به شما ۲۰ موضوع و ایدهی جذاب برای تولیدمحتوا ارائه کنیم.
۱) محتواهای عمیق و تخصصی بنویسید
حتی اگر هزاران مطلب داشته باشید، اما مطالب شما فوق العاده باشند، خوانندگان شما هیچگاه از آن خسته نخواهند شد. علاوه بر آن، موتورهای جستجو عاشق محتواهای طولانی هستند.
شما تنها زمانی مخاطب پسند خواهید بود که مطالبی متفاوت از دیگر وبلاگ ها بنویسید. شما باید بتوانید در مورد تخصص خود به عمق موضوع بروید و نیاز مخاطب را به طور کامل رفع کنید.
۲) خبرنگار باشید
اگر رشته خبرنگاری حرفه شما نیست؛ اما میتوانید عملکردی شبیه خبرنگاران داشته باشید، در مورد اخبار مهم مربوط به صنعت اطراف خود بنویسید. در حالت ایدهآل در مورد اتفاقاتی که خودتان نیز در آنها حضور داشتهاید، بنویسید.
مطمئنا نوشتههای یک خبرنگار با نوشتن برای یک وبلاگ متفاوت است اما در دنیای شما میتوانید با اندکی تغییر اخبار را به شکل یک پست وبلاگی درآورید.
برای مثال در یکی از پستهای وبلاگ خود در مورد نمایشگاه تجاری اخیری که حضور داشتهاید بنویسید؛ در مورد یاداشتهای که داشتهاید یا افرادی تاثیر گذاری که دیدهاید و عکسهای شخصی که گرفتهاید را در محتوای پست وبلاگی خود قرار دهید.
۳)دیدگاه های مختلف در مورد یک موضوع را بررسی کنید
یکی از بخشهای جذاب وبلاگها کامنتهای زیر پستها هستند؛ پس دیدگاههای مختلف را بخوانید، از جنبههای مختلف به آن فکر کنید و نظر خود را در مورد آن یادداشت کنید. انجام دادن این کار باعث چند رویکرد میشود؛ اول از همه شما را با موضوعات جامعه درگیر میکند. دوما، باعث میشود شما به مطلب اصلی لینک دهید و در بازخورد به مطلب شما هم لینک داده شود.
۴)اسرار خود را به اشتراک بگذارید
مطرح کردن این موضوع به معنای بیان تمام اسرار شما نیست بلکه مربوط به به اشتراکگذاشتن شیوههای شما برای کسبوکار بهتر از زبان خودتان در برقراری ارتباطی قویتر با خوانندگان شما میباشد.
در واقع اکثر مواقع در مورد شفافیت و صحت موضوعات صحبت میکنیم؛ اما بیشتر از همه اینها مردم از اشتراکگذاری احساسات حقیقی شما در مورد موضوعی لذت میبرند.
۵) در رابطه با کارشناسان صنعت خود تولیدمحتوا کنید
به طور مستمر از طریق فعالیتهای رسانهای با بازیگران اصلی صنعت خود در ارتباط باشید. هر زمان فرصتی بدست آوردهاید که آنها شما را بشناسند؛ رهبران صنعت خود را به مطرح کردن دیدگاهشان در مورد موضوعی خاص دعوت کنید.
با اجازه قبلی از آنها تمام نظراتشان را گردآوری کنید؛ و بعد از آن پست وبلاگی با موضوعی پیرامون کارشناسان صنعت و نظراتشان با لینک دادن به وبلاگ شخصی هر کدام از آنها داشته باشید. این موضوع ممکن است باعث توجه آنها نیز شود.
۶)در وبلاگ خود از اینفوگرافی استفاده کنید
شما احتمالا اطلاعات و آمار زیادی از تجربههای مختلف و صنعت در اختیار دارید؛ بنابراین شما میتوانید با قراردادن اطلاعات مرتبط با یکدیگر یک اینفوگرافی مناسب و جذاب برای خوانندگان خود داشته باشید. اگر لازم بود گرافیست استخدام کنید. با قرار دادن اینفوگرافیهای مختلف در پستهای وبلاگ یا مابین مطالب، خوانندگان خود را به اشتراکگذاری یک لینک اینفوگرافیک تشویق کنید.
۷) از زوایای مختلف به موضوعات نگاه کنید
در پستهای وبلاگ خود هر دو جنبه مثبت و منفی موضوعات، خدمات یا محصولات و تمایلاتی که نسبت به آنها وجود دارند و ویژگیهایشان را در نظر بگیرید. نوشتن راجب طوفان های فکری و تمایلات نسبت به معایب و مزایای آنها قابل توجه و مورد بحث هستند.
در طول مدت تحقیق در مورد یکی از این موضوعات، اطلاعات زیادی نسبت به آن کسب کنید؛ و در پست وبلاگی خود مستقیما با خوانندگان خود در مورد این موضوعات صحبت کنید.
در مورد برداشت خوانندگان خود در مورد این مسائل سوال بپرسید شما میتوانید از این طریق پاورقیهای جذابتری برای وبلاگ خود داشته باشید.
۸) پشت صحنه شرکت خود را به اشتراک بگذارید
تعداد پستهای آموزشی و کسبوکاری زیاد برای مخاطبان جذاب نخواهد بود. گاهی لازم است آن ها را سرگرم کنید، علاوه بر این یک دید انسانیتر به کسب وکار خود ببخشید.
اینگونه پستها را در ادامه و پشت سر مطالب دیگر پیشنویس کنید، برای مثال موضوعاتی نظیر: تدارکات لازم برای حضور و آماده شدن در یک نمایشگاه تجاری یا معرفی یک کارمند جدید.
۹) شیوه انجام کاری را توضیح دهید
امروزه مردم بیشتر از گذشته در اینترنت به دنبال مشاوره و دستور العملهای مختلف هستند بنابراین وبلاگها با اشتراکگذاری مقالات مختلف تمایل به بهتر شدن و نوشتن موضوعات مختلفی هستند. بنابراین اگر شما در مورد چگونگی ارسال یکی از محصولاتتان بنویسید بسیار ارزشمند خواهد بود.
برای مثال، راههای ویژه یا روند بهترین راهحل استفادهی که مردم در مورد یکی از محصولاتتان که با آن آشنای کمتری دارند ارائه دهید؛ به طورکلی اشتراکگذاری فیلم و عکسهای از نحوه چگونگی استفاده شما مطمئنا مورد پسند خواهد بود
۱۰) مصاحبه کنید
برای بار دوم میخواهم شبیه یک خبرنگار تولیدمحتوا کنید؛ در موارد قبلی صحبت در مورد رهبران فکری و پیشگامان صنعتی را به خاطر دارید؟ با یکی از رهبران صنعت خود به اندازه یک پست کامل مصاحبه کنید.
خوشبختانه تنها یک موقعیت برای صحبت و مصاحبه ندارید؛ بلکه میتوانید لیستی از سوالاتی که مخاطبان شما در مورد آنها کنجکاو هستند تهیه کرده و به یکی از رهبران صنعت خود ایمیل کنید. شما همینطور میتوانید در توییتر یا دیگر شبکههای اجتماعی پستهای در این مورد به اشتراک بگذارید.
۱۱) پستهای پرسش و پاسخ را به اشتراک بگذارید
از آنجا که فردی فعال و متعهد نسبت به موقعیت صنعتی و اجتماعی خود در شبکههای اجتماعی هستید؛ میتوانید به راحتی متوجه خواستههای اطرافیانتان و در واقع نبض جامعه شوید. تکاپو روزانهای رسانههای اجتماعی و سوالاتی که مردم دائما در مورد موقعیتهای مختلف دارند با به اشتراک گذاشتن یک پست پرسش و پاسخ نتیجه مثبتی خواهد داشت.
۱۲) خوانندگان خود را با بیان حقیقت به چالش بکشید
پستهای بحث برانگیز برای وبلاگ شما مفید و به اصطلاح آبدار نخواهند بود؛ اما قطعا آنها در شرایط مناسب میتوانند باعث برانگیختن علاقه خوانندگان شوند. در وبلاگ خود گهگاهی از مطالبی که باعث تعجب خوانندگان می شوند و آنها را به چالش دعوت کنند استفاده کنید.
به عنوان مثال، استالمن مینویسد که شما نباید از اپل استفاده کنید، بنا به این دلایل؛
به نظر هم میرسد همه چیز حقیقت است و جای هیچ بحثی نیست، اما مشتریان وفادار اپل دوست دارند موضوع را از زاویهی دیگری ببینند و طرفداران استالمن نیز دوست دارند بیشتر به موضوع بپردازند؛ و یک محتوای فوق العاده تولید میشود.
۱۳)بعضی از نکات مطالعاتی خود را به اشتراک بگذارید
لازم نیست برای هر موضوع جدیدی که با آن مواجه شدید، تولیدمحتوا کنید و آن را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید؛ اما اشتراک گذاری بهترین آنها توصیه میشود. مردم معمولا دوست دارند کشفیات و یافتههای جدید دیگران را بدانند. بنابراین اختصاص دادن ماهانه یک پست به بهترین موضوعی که در طی آن ماه یاد گرفتهاید، میتواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.
۱۴)یکسری نوشته با ویژگیهای مرتبط و منظم بنویسید
بعضی از موضوعات آنقدر گسترده هستند که نمیتوان تنها در یک پست در مورد آنها صحبت کرد هر قدر هم آن پست طولانی باشد؛ هر زمان که شما یک سری از این نوشتهها داشته باشید؛ میتوانید به وسیله آنها و به اشتراکگذاری پستهای منظم و مرتبط، تعدادی از خوانندگان را برای مراجعههای دوباره و دوباره به سایت خود تشویق کنید.
فرضا شما میتوانید برنامهای هفتگی یا ماهانه برای وبلاگ خود داشته باشید برای مثال از موارد مختلف یا موقعیتهای خود در رسانههای اجتماعی هر دوشنبه مطلبی بنویسید یا برای خدمات جدیدی که ارائه میکنید هر ماه مطلبی داشته باشید.
۱۵) لیست ها را فراموش نکنید
همهی ما با لیست ها آشنایی داریم و احتمالا این روزها فقط با آنها هست که منظم شدهایم و با برنامه حرکت کنیم. نگاهی به برنامههایی که از آنها به طور منظم استفاده میکنید بیندازید، اگر فرد منظمی باشید احتمالا از یکی از سه اپلیکیشن پومودورو، تسکولو یا ترلو استفاده میکنید. این اپها در زندگی ما بسیار تاثیرگذار شدهاند چون از لیست ها بهره میگیرند.
لیستی از مطالبی که در طی یک ماه خواهید نوشت تهیه کنید. این لیست به شما کمک خواهد کرد چگالی مناسبی از محتواها با موضوعات مختلف بنویسید.
۱۶)مطلبی بحثبرانگیز منتشر کنید
همیشه در ارتباط با یک موضوع دیدگاههای مختلفی وجود دارد، پس پستی بنویسید که نظرات موافق با نظرات خود را در این موارد به چالش بکشید. این کار چیزی شبیه دعوت به یک بحث جنجالی است پس مواظب باشید حتما با رعایت ادب و نزاکت تمام آن را بنویسید و کسی را مورد حمله قرار ندهید؛ بلکه تنها دلیل مخالفت خود را از وضع موجود بیان کنید و خوانندگان خود را نسبت به نظرات خود متقاعد میسازید. تولیدمحتوا در مورد مباحث بحث ساز همانقدر که میتوانند برای شما شهرت و عزت بیاورند، میتوانند فورا شما را بدنام کنند، بنابراین به هیچ وجه در تولیدمحتوا ی جنجالی عجله نکنید.
۱۷)اسطورهها را معرفی کنید
چه نظریههای افسانهای تغییرناپذیری در مورد صنعت یا موقعیتی که در آن قرار گرفتهاید وجود دارند؟ یک لیست از آنها تهیه کنید و در یک پست جذاب این مسائل را با خوانندگان در میان بگذارید.
ابتدا مطمئن باشید دلایل کافی برای ادعاهای خود دارید؛ زیرا خوانندگان نسبت به مطلبی که نویسنده آن حتی به خوبی از آن اطلاع ندارد؛ علاقه خود را از دست میدهند. پس در مورد موضوعاتی بنویسید که به اندازه کافی مفید بوده و اطلاعاتی قابل استفاده برای بهرهمندی خوانندگان ارائه خواهید داد.
۱۸) در مورد داستانهای خاطرهانگیز مشتریانتان تولیدمحتوا کنید
فرقی ندارد خوششانس یا بدشانس باشید چون مطمئنا مشتریان راضی به هر شکلی که امکانپذیر باشد با شما تماس گرفته و از شما قدردانی خواهند کرد. هر زمان که این اتفاق افتاد از آنها بخواهید نظرات خود را برای ایجاد یک پست وبلاگی متشکل از نظرات مشتریان خود در اختیار شما قرار دهند.
در این پستها ابتدا از مشکلاتی که مشتریان با آنها مواجه بودهاند صحبت کنید؛ و در مورد محصول که آنها استفاده میکردند یا خدمتی که بهرهمند بودند توضیح دهید؛ و در انتها در مورد اینکه آنها چگونه میتوانند با استفاده از محصول یا خدمات شما مشکلات خود را برطرف کنند بنویسید. در صورت امکان صحبتهای مشتریان و توضیحات آنها را که به شکل نقل قول مستقیم برای جذابیت بیشتر متن به آن اضافه کنید.
۱۹) آمار و ارقام را به نوشته های خود بیفزایید
در یک نقطه خاص، از مراجعه به منابع اطلاعاتی قبلی خود در موقعیت فعلیتان خسته خواهید شد؛ سعی کنید از تکراری شدن مطالبتان جلوگیری کنید و برای این منظور تحقیق جامعی را شروع کنید.
این موضوع میتواند خیلی ساده، و تنها با ارسال درخواست و نظرسنجی از خوانندگان صورت پذیرد و بهراحتی نتایج آن را به اشتراک بگذارید.
برای این کار حتی اگر لازم شد به منظور یک تحقیق بازاری جامع آن را به شکل پروژهای به شرکتی واگذار و یا فردی را استخدام کنید. اگر شما حقایق و اطلاعات جدید تجاری برای ارائه داشته باشید؛ وبلاگی موفق خواهید داشت و خیلی چیزها برای گفتن و رو به جلو حرکت کردن خواهید داشت.
در نوشتهها و پستهای وبلاگی خود اطلاعات تصویری برای کمک و درک بیشتر خوانندگان قرار دهید. یک نمودار میتواند در این مورد کمک زیادی به شما کند.
۲۰) خلاصه لینکهای خود را به اشترک بگذارید
بعد از ارسال پستهای جذاب مختلف، بعد از ۱۰ الی ۲۰ پست، لینک خلاصهای از مطالب ارائه شده خود را به اشتراک بگذارید.
این عملکرد بنا به دلایلی میتواند فوقالعاده باشد؛ اولا شما اگر اطلاعات بهروزی در مورد صنعت و موقعیت کاری خود داشته باشید؛ به شما کمک میکند آنها را با خوانندگان خود به اشتراک بگذارید.
دوم آنکه، به شما اجازه میدهد در مورد موضوعات مختلف اظهار نظر کرده و تولیدمحتوا داشته باشید و در نهایت استراتژی گذاشتن لینک خلاصه مطالب قبلی نه تنها لطمهای به شما نمیزند بلکه باعث بالا رفتن بازدید از وبلاگ شما خواهد شد.
نتیجهگیری
اگر قصد تولیدمحتوا دارید، کوله بارتان را ببندید و آماده ی یک سفر سخت و طولانی باشید. ایدهها و موضوعات جدیدتر در حال شکل گیری هستند؛ که شاید در این متن در مورد آنها حتی صحبت نکرده باشیم. لیستی از ایدهها و موضوعات مورد نظر خود را یاداشت کنید و نوشتن یک پست وبلاگی را شروع کنید.
زمانی که خوانندگان شما به مجموعهای از پستهای جذاب در وبلاگ شما مواجه میشوند مطمئنا نسبت به آنها ابراز تعهد کرده و در آینده نیز مرتبا به وبلاگ شما مراجعه خواهند کرد؛ و این دقیقا همان چیزی است که شما میخواهید.
منبع: quicksprout
با سلام ممنون از اطلاع رسانی همچنین برای سایر اخبار خوبی که در سایت قرار دادید مرسی