۱۵ عادت تولید محتوا کنندگان موفق و تاثیرگذار

ممکن است در طول روز مقالات فراوانی را در باب تولید یک محتوای موثر و روش‌های تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوای تاثیرگذار مطالعه کنید. هرچند که هر یک از این مقالات معرف تکنیک‌های مختلفی برای بهبود کیفیت فردی شما هستند، اما با این حال در حالت کلی اغلب آن‌ها نمی‌توانند شما را در تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای تاثیرگذار راهنمایی کنند.
همه ما می‌دانیم که باید در جهت تولید یک محتوای اصیل و مفید (و در حالت ایده‌آل به صورت سریع و منظم) تلاش کنیم. اما چگونه می‌توان از این اصول در تشکیل چهارچوب ذهنی خودمان کمک بگیریم؟
در راستای یافتن پاسخی مناسب مناسب برای این سوال، ابتدا بهتر است به سوال دیگری پاسخ دهیم : “بازاریابان محتوایی تاثیرگذار چه عاداتی دارند؟”
پاسخ این سوال را از زبان خود آنان می‌شنویم:

۱) شبکه‌سازی منظم

جیمی دلی، ویراستار محتوا در Vero
دوستان جدید من شاه‌کلید ترویج و به اشتراک گذاری محتوا هستند. شبکه‌سازی به معنای ارتباط داشتن با دوستان در صنعت خودتان، یافتن دوستان جدید، شرکت کردن در وب‌سایت‌هایی مانند Quora، reddit و Inbound.org و در حالت کلی کمک کردن به دیگران است. حسن نیت همیشه نتایج خوبی در بلندمدت به همراه خواهد داشت.”
شاید ما مدت زمان زیادی را صرف تولید محتوا برای سایت، ترویج آن‌ها از طریق روش‌های مختلف و تمرکز بر روی سئو انجام دهیم، اما تا زمانی که به سایرین کمک نکنیم، قادر به جلب اعتماد آن‌ها نخواهیم شد.

۲) گوش سپردن به مخاطبین به صورت فعال

الکس ترنبال، موسس و مدیرعامل Groove
در حالی که باید تلاش‌های خود را برای رساندن صدای خود به گوش دیگران انجام دهید، بهتر است گوش سپردن به صدای مخاطبین‌تان را نیز به عنوان یک عادت موثر در خود تقویت کنید. این بدان معناست که به مطالعه نظرات، کامنت‌های دریافتی و ایمیل‌های مخاطبانتان بپردازید تا با طرز فکر و علایق آن‌ها بیشتر آشنا شده و تلاش‌های خود را در راستای رسیدن به این علایق تنظیم کنید.
تولید محتوا کنندگان خوب و ماهر عناوین خود را بدون داشتن درکی از مخاطبان انتخاب نمی‌کنند. اگر اجازه دهید که مخاطبان‌تان شما را راهنمایی کنند، هرگز درگیر خوب بودن یا نبودن موضوعات محتوای خود نخواهید شد.

۳) تحقیقات مداوم جهت تولید محتوا برای سایت 

جوانا وایب، خالق Copy Hackers و موسس Airstory
همه ما در طول روز به مطالعه هزاران مطلب مختلف می‌پردازیم، اما تنها اندکی از ما مطالب خوب را برای مرجع‌دهی در آینده و مطالعه مجدد در نزد خود ذخیره می‌کنیم. از سال گذشته من شروع به ذخیره‌سازی مطالب و ایمیل‌ها و تصاویر جذابی کردم که در طول روز مشاهده و مطالعه می‌کنم و همچنین شروع به اسکرین‌شات گرفتن از رابط‌های کاربری مورد علاقه خودم کیده‌ام.
سپس زمانی که آماده نوشتن شوم، تنها کافی است تا از این منابع ذخیره شده در پست‌های خودم استفاده کنم. با استفاده از این روش پژوهش، اکنون بیش از هر زمان دیگری من قادر به تولید محتوای تاثیرگذارتر و با ارزش بیشتری برای به اشتراک‌گذاری شده‌ام.

۴) استخراج دانش از دیگران

کلسی مایر، موسس Influence & Co
اگر تولید محتوا برای سایت  کار هر روز شماست، به احتمال فراوان خلاقیت شما برای تولید این حجم از محتوا کافی نخواهد بود. من توانستم از طریق یادگیری استخراج دانش از دیگران، تبدیل به یک تولید محتوا کننده بهتری شوم. ما می‌توانیم این کار را از طریق مصاحبه‌های شفاهی، طرح پرسش و پاسخ و یا استفاده از یک قالب مدیریت دانش برای سازمان‌دهی اطلاعات کسب شده از دیگران انجام دهیم.

۵) به نحوه تاثیرگذاری محتوای دیگران بنگرید

رند فیشکین، موسس و مدیرعامل سابق Moz و موسس Inbound.org
عادتی که مرا به تولید محتوا کننده بهتری تبدیل کرد، نحوه عملکرد مثبت یا منفی هزاران مطلبی بود که روزانه در فضای قابل‌دیدرس ما (مانند شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ایمیل‌ها و…) قرار می‌گیرند. این روش راه دستیابی به یک الگوی بسیار قدرتمند جهت تولید محتوا برای سایت را به شما می‌آموزد و از همین رو روند بسیار قدرتمندی محسوب می‌شود.

۶) در تولید محتوا برای سایت کیفیت را بر کمیت ترجیح دهید

کامیل ریکتز، رئیس بازاریابی و محتوای First Round Review
توجه به کیفیت بیش از کمیت، کلید تبدیل شدن شما به یک تولیدمحتوا کننده برجسته است. بهترین راه برای متمایز بودن، این است که واقعا بدانید در مورد چه موضوعی می‌خواهید به تولید محتوا برای سایت بپردازید و هدف خود را بشناسید. سپس تمامی وقت و انرژی خود را (به جای پراکنده سازی بر روی اهداف مختلف) بر روی همین هدف واحد متمرکز کنید.

۷)به طور مداوم از خود بپرسید که “آیا این محتوا ارزشی تولید می‌کند؟”

جوری مک‌کی، نویسنده و ویراستار در وبلاگ Crew
یکی از بهترین عاداتی که هر تولید کننده محتوا باید به طور مداوم آن را تمرین کند این است که نگاهی به محتوای خود انداخته و از خود بپرسد که “آیا این محتوا خالق ارزشی است یا نه؟
یک محتوای خوب می‌آموزد، شفاف‌سازی می‌کند و مخاطب خود را سرگرم می‌کند. زمانی که شما ارزش جدیدی خلق می‌کنید، یعنی به وقت و احساس رضایت مخاطبان خود ارزشی قائل هستید. برای انجام این کار، شما نیاز به یک درک عظیم از مخاطبان خودتان دارید. در وبلاگ Crew، عمده مخاطبان هدف ما را طراحان مستقل (از بازاریاب و تولید محتوا کننده گرفته تا طراحان و …) تشکیل می‌دهند. در واقع بیشتر اعضای تیم خودمان نیز از همین مخاطبان هستند که باعث می‌شود قادر به سنجش میزان رضایت سایر مخاطبانمان از هر محتوا را داشته باشیم.
افرادی که با شما کار می‌کنند ممکن اس از نوع کسانی باشند که قصد دارید با محتوای خودتان آن‌ها را به سمت خود جذب کنید. در نتیجه نباید از چنین افرادی به عنوان یک منبع بزرگ و موثر غافل شد.

۸) زندگی در بین ایده‌ها

بریتنی برگر، مدیر تولید محتوا و روابط عمومی در Mention
به نظر من تاثیرگذارترین‌های تولید محتوا در “حالت ایده” به سر می‌برند. بخشی از ذهن این افراد همواره در حال تفکر بر روی این موضوع است که چگونه می‌توانند تجربیات به دست آمده خود از چیزهای مختلف را با همان کیفیت به محتوا تبدیل کنند. برای مثال این افراد در حال نوشیدن قهوه صبحگاهی خود، 5 مطلب RSS خود را مطالعه می‌کنند و در این بین 3 ایده به ذهن آن‌ها خطور کرده و در لیست کارهای آن‌ها قرار می‌گیرد.
البته واضح است که چنین ایده‌های منفعلانه‌ای بدون یک سازماندهی منظم بی‌ارزش خواهند بود، در نتیجه تولید محتوا کنندگان تاثیر گذار به دقت ایده‌های به وجود آمده خود را پی‌گیری می‌کنند.

۹) نظارت بر گفت‌و‌گوی مشتریان

کوان لی، مسئول تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی Buffer
یکی از ارزش‌های ما در Buffer، اختصاص دادن زمانی برای گوش سپردن به صدای مخاطبانمان است. ما این کار را به روش‌های مختلفی انجام می‌دهیم: برای مثال نظارت بر کامنت‌های مخاطبان در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی و یا همچنین ارتباط دائمی با افراد تیم ما در بخش پشتیبانی و پاسخگویی به مخاطبان. انجام این کار باعث تولید محتوایی مخصوص و مناسب برای مخاطبان ما می‌شود.

۱۰) به ایده‌ها فرصت رشد کافی را بدهید

استیو واین، مدیر مسئول تولید محتوا برای سایت  Microsoft Stories
من یاد گرفته‌ام که چگونه می‌توان ایده را در مدت زمان کوتاهی بال و پر داد و از آن یک داستان ساخت. اما با این وجود برای شخص من الهام گرفتن از یک ایده به مدتی زمان احتیاج دارد. بنابراین من یاد گرفته‌ام که چگونه هنگامی که در حال انجام کاری هستم، یک یا دو موضوع دیگر را به صورت پنهانی در ذهن خودم بپرورانم. در این حال هنگامی که ذهن خودآگاه من در حال استراحت میان انجام کاری است، ذهن ناخودآگاه من به صورت پنهانی در حال تفکر و پروراندن ایده دیگری است.
بذر افکار اولیه را در ذهن خود بکارید، سپس زمان و فضای کافی برای رشد آن‌ها را فراهم کنید.

۱۱) به طور مداوم سوال کنید

هانا آبازا، معاون بازاریابی در Uberflip
به عنوان یک بازاریاب محتوایی، شما باید بدانید به چه نوع محتوایی احتیاج دارید، با مخاطبان خود به گفت‌و‌گو بپردازید و رابطه‌ای با مخاطبانتان ایجاد کنید و همه این ها باید در حال بیان یک داستان برای رسیدن به اهداف تجاری شما صورت گیرد.
شاید چندین کلید موفقیت مختلف برای تبدیل شدن به یک تولید محتوا کننده بهتر وجود داشته باشد، اما اگر مجبور به انتخاب یکی از میان‌ آن‌ها باشم، قطعا پرسیدن سوال را پیشنهاد خواهم کرد. زیرا این کار باعث ایجاد درک بهتری از مخاطبانتان خواهد شد. با قرار دادن خودتان در جایگاه مخاطبان، به سادگی خواهید فهمید که آن‌ها به چه چیزی علاقه دارند و یا از چه موضوعاتی متنفر هستند. در نتیجه شما قادر به تولید محتوا و روایت داستانی مناسب آن‌ها خواهید بود.

۱۲) توجه و گوش سپردن به مخالفان

دنی شریبر، بازاریاب و مسئول تولید محتوا برای سایت  Zapier
گوش‌های من همواره برای یافتن موضوعی برای پست آینده وبلاگ تیز شده‌اند. در وبلاگ Zapier ما با به اشتراک گذاری ابزار‌ها، آموزش‌ها و ترفند‌ها سعی داریم به افراد حرفه‌ای کمک کنیم تا استفاده بیشتری از برنامه‌های کاربردی داشته باشند. بیشتر مطالب ما حاصل تجربه‌های شخصی است، اما برخی از بهترین مطالب ما از گوش دادن به نظرات و انتقادات دیگران به وجود آمده‌اند. حتی در سال گذشته برخی از عناوین ما که از گوش سپردن به مشکلات و شکایات دیگران به وجود آمده بودند، تبدیل به پربازدیدترین پست‌ها ما شدند.

۱۳) همیشه بلندپرواز باشید

سام اسلوتر، معاون مسئول محتوا در Contently
از نظر من جاه‌طلبی مهمترین کیفیتی است که یک محتوا می‌تواند داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا هرموضوع با هر عنوانی به بهترین شکل خود درآید. چیز‌های زیادی برای به دست آوردن توجه ما در حال رقابت با یکدیگر هستند و در این میان بیشتر مطالب صرفا مزاحم و پر سروصدا محسوب می‌شوند. بنابراین بهترین کار ایجاد جالب‌ترین محتوا و انتشار آن است. بهترین تولید کننده محتوا تنها به پیشی گرفتن از رقبای خود قناعت نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند تا از همه افراد دیگر فارغ از منبع و موضوع مرتبط آن‌ها بهتر باشد. برای چنین فردی تولید بهترین محتوا به معنای ایجاد بهترین نشریه بازاریابی جهان است. هرچند این هدف بلندپروازانه است اما اگر ما اهداف بالایی نداشته باشیم، در واقع خودمان را فروخته‌ایم و در حق مخاطبانمان کوتاهی کرده‌ایم.

۱۴) جهت تولید محتوا برای سایت کنجکاو باشید

جو چرنوف، معاون محتوا در HubSpot
کنجکاو باشید! شاید کنجکاوی بیش از یک عادت، به عنوان یک صفت شناخته شود. پس بهتر است بگوییم کنجکاوانه ورزش کنید!
سوال بپرسید! از رئیستان در باره نگرانی‌هایش، استخدام‌های جدید، مسائل جاری و… جویا شوید. احتمالا در ابتدا پاسخی سطحی به سوالاتتان دریافت خواهید کرد، ولی نباید به این موضوع قانع شوید و به عمق مطالب پی ببرید. کنجکاوانه ورزش کنید! به صورت تصادفی ویدیو‌های تد را تماشا کنید. مقاله‌هایی که می‌خواهید را بخوانید (و نه فقط آن‌هایی که قرار است بخوانید). به آلبوم‌هایی که علاقه دارید گوش کنید و هزاران کار دیگر!
سپس به این موضوع بیاندیشید که چه ارتباطاتی می‌توان میان این موارد و کسب‌و‌کار شما و یا مخاطبانتان وجود داشته باشد؟ شاید هیچ ارتباطی وجود نداشته باشد! پس ایجاد ارتباط میان این‌ها وظیفه شماست. اگر چنین چیزهایی در اطراف شما وجود دارد، حتما می‌توان از آن‌ها الهام گرفت.

۱۵) از تقلید کورکورانه ترند‌ها بپرهیزید

آنوم حسین، رئیس بخش محتوا در Sidekick
مردم می‌گویند که” محتوای ویدیوئی جنبش بزرگ آینده است”. حال کلمه ویدیو را با کلماتی نظیر آزمون‌ها، اینفوگرافیک، فلوچارت‌ها، پادکست‌ها، مقالات و… جانشین کنید. هیچ اشکالی در چنین نوع‌هایی از محتوا وجود ندارد. بلکه اشکال کار در کپی‌برداری کورکورانه از نوع محتوای رقبای شماست. آیا قصد استفاده از فرمت محتوایی جدیدی را دارید؟ پس بهتر است با یک طرح کوچک و حداقلی کار خود را آغاز کرده و واکنش مخاطبانتان را ارزیابی کنید. کلمه کلیدی در این جمله “مخاطبانتان” است!
همانگونه که ما برای اقشار مختلفی از مشتریان محصول یکسان و مشابهی تولید نمی‌کنیم، در مورد محتوا نیز نباید از یک نوع محتوا و روش توزیع برای قشر‌های مختلف خوانندگان استفاده کرد.

به عنوان بازاریابان محتوایی، تولید محتوا برای سایت و یا به عبارتی تولید یک محتوای ارزشمند برای مخاطبان‌مان مسئولیت و وظیفه اصلی ماست. توسعه یک چهارچوب قوی در مورد این که چه مقدار به تفکر در مورد محتوا و فرآیند تولید آن وقت صرف می‌کنیم جزء مهم‌ترین اصول برای تبدیل شدن به یک تولید کننده محتوای بهتر است.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه در “۱۵ عادت تولید محتوا کنندگان موفق و تاثیرگذار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *