آیا با وجود تلاشی که برای جذب مشتری بیشتر به کمک بازاریابی محتوایی انجام میدهید هنوز به چیزی که میخواهید، نرسیدهاید؟ بدون شک شما تنها کسی نیستید که با این مشکل مواجه است.
ما برای شما چند پیشنهاد کارآمد داریم:
- به کمک طوفان فکری، ایده هایی ناب گرد آوری کنید.
- مطالبی عمیق و جامع ارائه کنید.
- عناوینی جذاب طراحی کنید به طوریکه مخاطبان راغب باشند آنها را به اشتراک بگذارند.
- از دکمههای فراخوان به خوبی بهرهبرداری کنید.
- قسمت بالایی صفحه وبسایتتان را ابزاری برای نفوذ در ذهن مخاطبان در نظر بگیرید.
- ارسال پست مهمانهای عالی را فراموش نکنید.
- برای افزایش مخاطبانتان مدل A.I.D.A را به کار بگیرید.
- رسانههای مختلف را برای جلب توجه مخاطبان امتحان کنید.
- روندها و رویدادهای دنیای کسب و کار را فرصتی برای سرمایه گذاری ببینید.
۱) طوفان فکری و ایدههای ناب
چه چیزی باعث می شود که برخی از مطالب به سرعت در میان مخاطبان انتشار پیدا کنند در حالی که برخی دیگر چندان مورد توجه قرار نمیگیرند؟
جان برگر (Jonah Berger) استاد بازاریابی مدرسه کسب و کار وارتون در این خصوص معتقد است مطالب کاربردی و مفیدی که احساسات عمیق مخاطبان (خشم، ترس از دست دادن چیزی، اندوه و خنده ) را برانگیزد، از شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشته شدن توسط خوانندگان برخوردار است.
البته نیاز نیست که هر لحظه یک ایدهی بسیار عالی و ناب که امکان انتشارش خیلی بالاست، خلق کنید. کافی است در طی یک ماه، چند مورد از این مطالب خلاقانه و بسیار با کیفیت را برای مخاطبان خود عرضه کنید.
برای یافتن این ایده های ناب، می توانید جلسه طوفان فکری را با طرح سوالات زیر آغاز کنید:
- آیا موضوع خاصی وجود دارد که مخاطبان تمایل داشته باشند در این خصوص بیشتر بدانند؟
- آیا ایدهی شما سبب ایجاد بحث و گفتگو در صنعت مورد نظرتان میشود؟
- آیا ایدهی شما میتواند سبب واکنشی احساس در مخاطبانتان شود؟
- آیا میتوانید از ویدئوها، اینفوگرافیکها و تصاویر جذاب برای بیان منظورتان استفاده کنید؟
- از بین مطالبی که تا کنون منتشر کردهاید، چه نوع مطالبی بیشتر به اشتراک گذاشته شدهاند؟
- آیا مخاطبان شما مطالب کوتاه را دوست دارند یا مطالب مفصلی را که حاوی نکات مورد نظرشان باشد، بیشتر ترجیح میدهند ؟
- بهترین زمان برای ارسال مطالبتان چه روزها یا ساعاتی هستند؟
همین پرسشهای به ظاهر ساده اما اساسی، راه را به رویتان باز خواهند کرد و شما را به سوی ایدههایی بدیع و جذاب راهنمایی خواهند نمود.
۲) مقالات عمیق، جامع و تاثیر آنها در جذب مشتری
موتورهای جستجو نظیر گوگل، مقالات عمیق و جامع را بیشتر میپسندند، مشتریان بالقوه شما هم اغلب خواهان چنین مطالبی هستند.
منظور از مطالب جامع، مطالبی هستند که به دقت، جزئیات و جنبههای مختلف یک موضوع را در نظر میگیرند.
هنگام بررسی متنهایی که جزء ۱۰ گزینه اول موتورهای جستجو هستند، به این نتیجه میرسیم که متنهای دارای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه، وضعیت خوبی در این خصوص دارند.
بنابراین با ارائه مطالب عمیق و جامع، شما نه تنها رتبه برتری در لیست موتورهای جستجو پیدا میکنید، بلکه احتمال به اشتراک گذاری مطالبتان در شبکههای اجتماعی افزایش مییابد و این امر کمک بزرگی به جذب مشتری بیشتر میکند.
۳) اهمیت انتخاب عناوین جذاب
در حقیقت ما تنها ۸ ثانیه فرصت داریم که توجه مخاطبان را به خود جلب کنیم و گرنه به راحتی آنها را از دست میدهیم! بنابراین داشتن عناوینی جذاب که مانند یک آهنربا مخاطبان را به سوی مطلب شما فرابخواند و آنها را به مطالعهی ادامه مطلب دعوت کند، بسیار مهم و ضروری است.
توجه کنید که عناوین حداقل سه ویژگی زیر را دارا باشند:
۱) ضرورت مطالعهی مطلب را به مخاطبان القا کنند افراد باید احساس کنند که در صورت مطالعه نکردن مطلب، چیز مهمی را از دست خواهند داد.
۲) سودمندی مطالب را بازگو کنند: هنگام مرور یک عنوان، افراد از خود سوال میکنند که این مطلب چه سودی برای من خواهد داشت و اگر نتوانید آنها را قانع کنید، از خواندن مطلب صرف نظر میکنند.
۳) یکتا و منحصر به فرد باشند: یکتا و منحصر به فرد بودن عناوین، استراتژی مناسبی برای جذب مشتری و مخاطب است.
۴) فراخوان به عملها (CTA)، مشتریان را به سوی شما جذب میکنند.
منظور از فراخوان، عبارتهایی هستند که سبب انگیزش مخاطبان برای دست زدن به اقدامی سریع در پاسخ به پیام های ارتقای فروش میشوند. عباراتی نظیر “همین حالا تماس بگیرید”، “برای دریافت مقاله مورد نظر، اینجا کلیک کنید” و سایر مواردی که مخاطبان را به اقدامی فوری فرابخواند.
فراخوانها، عناصری ضروری برای هر مقاله، وبلاگ پست، کتاب الکترونیکی و… هستند؛ به طوریکه پیام های تبلیغاتی بدون این فراخوانها، ناقص و بی اثر محسوب میشوند. شما خیلی راحت با استفاده از دکمههای فراخوان، میتوانید نرخ تبدیل خود را تا ۱۳ درصد افزایش دهید. همچنین می توانید با چند اقدام کوچک نظیر بهینهسازی رنگ، طرح و متن دکمه های فراخوان تغییری قابل توجه را در میزان جذب مشتریان، مشاهده کنید.
فراخوانها به کمک شما میآیند تا بتوانید نرخ ریزش مخاطبان را بکاهید و نرخ تبدیل مطالب خود را افزایش دهید.
عباراتی که برای دکمههای فراخوان در نظر میگیرید بسیار مهماند و تاثیر قابل توجهی در جلب توجه مخاطبان دارند. این عبارتها نباید به طور مستقیم خوانندگان مطالبتان را به خرید یک محصول یا ثبت نام در یک وبسایت دعوت کنند بلکه لازم است به طور غیر مستقیم و با بیان آنچه که مخاطبان خواستارش هستند، به سوی هدف پیش بروند.
۵) چگونه از قسمت بالای صفحه وبسایت، ابزاری برای جذب مشتری
منظور از قسمت بالای صفحه وبسایت، قسمتی است که بعد از بارگذاری سایت، بلافاصله در معرض توجه مخاطب قرار می گیرد بدون اینکه او به سمت پایین صفحه حرکت کند. در واقع این بخش، اولین تصویر از شماست که مخاطب آنرا مشاهده میکند و با توجه به آن، تصمیم میگیرد که به مسیرش ادامه بدهد یا نه.
بر اساس تحقیقات اخیر، بازدیدکنندگان ۸۰ درصد از زمان بازدید خود را در همین قسمت بالایی به سر می برند و تنها ۲۰ درصد زمانشان را صرف قسمتهای پایینی میکنند و همین آمار دلیل محکمی است برای این که بهینه سازی این قسمت از سایت را به طور ویژهای مورد توجه قرار دهیم.
چنانچه شما اطلاعات مفید و مهم را در قسمت بالایی صفحه وبسایتتان جای دهید، تعداد بیشتری از مخاطبان این مطالب را مشاهده خواهند کرد و در نهایت تاثیر آن را در جذب مشتری های بالقوهی بیشتر شاهد خواهید بود.
۶) پستهای مهمان متفاوت و حرفهای
دو راهکار کلی برای جلب توجه مخاطبان ویژه برای وبلاگ پستها وجود دارد:
- نوشتن مقالات عمیق و جامع و ارائه آن به مخاطبان مناسب.
- نوشتن پست مهمانهای بسیار جذاب در سایر وبلاگهای مرتبط .
هنگام نوشتن پست مهمان، آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، نیازها و خواستههای مخاطبان است.
در واقع لازم است روی مخاطبان متمرکز شویم و در مراحل بعد به لینکدهی و بهبود سئو فکر کنیم.
بنابراین پیش از هر اقدامی، لازم است در خصوص ویژگیها و سلایق مشتریان بالقوهی خود، اطلاعات لازم را گردآوری کنید و برمبنای شناختی صحیح از آنها، ارزشهای مورد نظرشان را ارئه کنید.
در ادامه باید وبلاگهایی را پیدا کنید که حاضر به همکاری با شما باشند. یافتن فرصتهایی برای ارسال پست مهمان دشوار نیست و با جستجویی هوشمندانه بر اساس شناخت قبلی از مخاطبانتان، مقدور است.
زمانی که موقعیت مناسبی برای ارسال پست مهمان یافتید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که قوانین تیم تحریریه آن وبلاگ را خواهید پذیرفت و سپس تمام تلاش خود را برای تولید محتوایی تاثیر گذار به کار بگیرید.
اگر بتوانید محتوایی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطبان آن وبلاگ ارائه دهید، آنها راغب خواهند شد که لینکها را پیگیری و از وبسایت شما بازدید کنند.
۷) جذب مشتری بیشتر از طریق مدل A.I.D.A
مدل A.I.D.A ، مدلی بسیار معروف برای بازاریابی است که شامل مراحل جلبتوجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و فراخوانی برای اقدام است؛ یعنی هنگامیکه مخاطب در معرض یک مطلب جدید قرار میگیرد، ابتدا توجه او به این مطلب جلب میشود، سپس به خواندن آن علاقهمند میشود، در مرحلهی بعد نسبت پیگیری این مطلب و بررسی بیشتر آن تمایل پیدا میکند و نهایتاً در گام چهارم، به فراخوان مورد نظرمان پاسخ میدهد و دست به اقدام میزند.
- جلب توجه :
دو مورد مهم برای جلب توجه مخاطبان وجود دارد، مورد اول طرح کلی وبسایت و مورد دوم عناوین است.
اگر طراحی وبسایت شما ضعیف و نامناسب باشد، نخواهید توانست نظر مخاطبان را جلب کنید و در گام اول با شکست مواجه خواهید شد. طراحی کاربرپسند و حرفهای وبسایت و همچنین به کار بردن عناوین جذاب، افراد را به بازدید از مطالب شما تشویق خواهد کرد.
در طراحی عناوین مناسب، به ویژگی های روانشناختی مخاطبانتان توجه کامل داشته باشید و به راهکارهایی برای تحت تاثیر قرار دادن آنها فکر کنید.
- ایجاد علاقه:
شما میتوانید با نوشتن مقدمهای قوی و تاثیر گذار، سبب علاقهمندی مخاطبانتان شوید. به طور مثال، مطرح کردن سوالات مناسب در این بخش، سبب میشود که ذهن آنها درگیر مطلب شود.
همچنین لازم است مقدمه، مختصر و مفید باشد و حاوی پیامی نباشد که مستقیماً مخاطبان را به انجام اقدامی فرا بخواند، فراخوانها در گام چهارم مطرح می شوند و هدف از مقدمه تنها ایجاد علاقه در مخاطبان است.
- ایجاد تمایل:
در واقع تفاوت ظریفی بین ایجاد علاقه و ایجاد تمایل وجود دارد. تمایل داشتن، گامی فراتر از علاقهمند بودن است. در این مرحله، فرد علاوه بر اینکه به موضوع موردنظر علاقهمند شده، با بررسی بیشتر مطلب و با توجه به ویژگیهای خاص آن، تمایل پیدا میکند که به مطالعهی مطلب ادامه دهد و نکات مورد نظرش را در لابه لای جملات بیابد.
استفاده از عناوین فرعی، بیان بخشی از مطلب به صورت نکات مهم و همچنین بهرهگیری از نقل قولها، راهکارهای مناسبی برای ایجاد تمایل هستند.
- فراخوانی برای اقدام:
یک روش ساده برای جذب مشتری بیشتر، دعوت از مخاطبان به اقدامی خاص در پایان هر وبلاگ پست است. این فراخوانها باید بتوانند بازدیدگنندگان وبسایت شما را به خوانندگان مطالب شما و خوانندگان را به مشتریان محصولات شما تبدیل کنند.
۸) جلب توجه مخاطبان با استفاده از رسانههای مختلف
تنها به نوشتن وبلاگ پستها اکتفا نکنید و از رسانه های مختلف برای ارائه محتوای مورد نظر و جلب توجه مخاطبان بهره بگیرید. از جمله مواردی که در حال حاضر محبوبیت خوبی دارند، محتوای ویدئویی و پادکستها هستند.
همچنین باید توجه داشت که امروزه، بازاریابی موبایلی روشی موثر و کارآمد برای جذب مشتری به شمار می رود زیرا این رسانه همواره و در همه جا همراه مخاطبان ماست. بنابرین طراحی وبسایت به صورتی که سازگار با موبایل باشد و نیز خلق محتوای متانسب با این رسانه، امری مهم و ضروری به شمار میرود.
۹) روندها و رویدادهای دنیای کسب و کار را فرصتی برای سرمایه گذاری ببینید
هر روز محصولی جدید روانه بازار میشود و اتفاقات کوچک و بزرگ متعددی در دنیای کسب و کار روی میدهند. به جای شکایت کردن از این رویدادها و تغییرات پیش آمده، از وجود آنها به خوبی بهره ببرید و محتوایی غنی و ارزشمند برای مشتریان بالقوه خود فراهم کنید.
اگر جزء اولین افرادی باشید که در خصوص یک تغییر یا توسعهی قابل توجه، جدیدترین اخبار را منتشر میکنند، فوراً از طریق همین مطلب قادر خواهید بود ترافیک وبسایتتان را بالا ببرید.
توجه داشته باشید که سرمایه گذاری روی موضوعات و رویدادهای جدید، ترافیک وبسایت شما را خیلی سریع افزایش میدهد در حالی که ایده های تاریخ گذشته برای تولید محتوا، نمیتواند در خصوص جذب مشتری بیشتر به کمک شما بیاید.
در حوزه بازاریابی و به خصوص بازاریابی آنلاین، همیشه برخی از سایتها پیشرو و موفق هستند چون نویسندگان مطالب این سایتها، پیوسته در سمینارها و کنفرانسهای تخصصی مربوطه حاضر میشوند و روندهای جدید بازار را تحت نظردارند.
به یاد داشته باشید انتشار اخبار رویدادهای جدید، زمانی میتواند توجه مخاطبان را به سوی شما جلب کند که بتوانید محتوایی عالی و جذاب در بارهی آن تهیه کنید و آن را در اختیار مخاطبان مناسبش قرار دهید.
نتیجهگیری
اغلب تولیدکنندگان محتوا، مدام در حال بحث و گفتگو پیرامون روشهای افزایش ترافیک و جذب مشتری بیشتر هستند، در واقع نکات و راه حل های متعددی برای دستیابی به این هدف وجود دارد؛ شما میتوانید ایدههایی بدیع خلق کنید، عناوینی جذاب طراحی کنید، از فراخوانها استفاده کنید، پست مهمانهای ارزشمند بنویسید، مدلهای بازاریابی و فروش مانند A.I.D.A را به کار بگیرید و رسانههای مختلف را برای جلب توجه مخاطبان امتحان کنید اما مهمتر از همه این است که از قافله عقب نمانید و رویدادهای جدید دنیای کسب و کار را رصد کرده و به خوبی از آن بهره بگیرید.
اثر تولید محتوا در جذب مشتری رو بسیار قبول دارم. چون خودم شخصا تجربش کردم و میدونم چقدر میتونه به جذب مشتری کمک کنه.