شاید خواندن مسیر حرفه‌ای نیل پاتل باعث شود حس بدی نسبت به خودتان پیدا کنید، اما مطمئنا شنیدن حرف‌های او محرک بزرگی برای کسب‌وکار شما و رشد آن توسط تولید محتوا خواهد بود.

پاتل یکی از کارآفرینان برتر دنیاست که کار خود را از ۱۵ سالگی شروع کرده است. پس از این‌که وارد دانشگاه شد شرکت Advantage Consulting Services را در زمینه بازاریابی و سئو بنیان‌گذاری کرد که بیش از ۵۰۰ شرکت از جمله سامسونگ، آمازون و مایکروسافت جزو مشتریانش محسوب می‌شدند. او قبل از این‌که ۲۱ ساله شود پول کافی برای راه‌اندازی یک شرکت میزبانی وب (Hosting) را فراهم کرده بود، اما تمام سرمایه‌گذاری خود را در این راه از دست داد، ولی این شکست منجر به کندتر شدن روند موفقیت‌هایش نشد. ‌هم‌اکنون پاتل ۲۹ ساله، صاحب دو شرکت بازاریابی موفق به نام‌های Crazy Egg و KISSmetrics است و هم‌چنین بلاگ شخصی را مدیریت می‌کند که بیش از ۱۰۰۰۰۰ خواننده دارد و کسب‌وکار میلیون دلاری او محسوب می‌شود.

در ادامه یکی از مصاحبه‌های نیل پاتل در مورد بازاریابی محتوا، سئو و چگونگی ایجاد محتوایی که با خوانندگان طنین‌انداز شود را می‌خوانید.

با اتفاقات پرمخاطره، هیجان‌انگیزه‌ و پشت سرهمی که در زندگی حرفه‌ای شما وجود داشته، آیا شما اصلا می‌خوابید؟

متشکرم. بله من خوب می‌خوابم، اما انگار کمی بیش از حد کار می‌کنم.

چگونه در زمان دانشجویی موفق به راه‌اندازی یک کسب و کار میلیون دلاری با استفاده از تولید محتوا شدید؟

طول کشید و من سخت برای رسیدن به آن کار کردم. چیزی که از آن یاد گرفتم این هست که مردم برای نتایج خوب هزینه پرداخت می‌کنند. اگر شما واقعا بتوانید چیزهای خوب ارائه دهید بدون آن‌که اسپم باشید یا محتوای زرد تولید کنید، به زودی بازدهی که کسب‌وکارتان ارائه می‌کند شما را شوکه خواهد کرد.

بسیاری از بازاریابان محتوا تلاش می‌کنند تا به کارفرمایان خود نشان دهند که کاری که آن‌ها در حال انجام آن هستند مناسب و عاقلانه است، آیا توصیه‌ای برای آن‌ها دارید؟

هنگامی که شما می‌خواهید مفید بودن بازاریابی محتوا را برای صاحبان کسب‌وکار نشان دهید، همه‌ی آن‌چه که شما باید انجام دهید این است که تجزیه و تحلیل کنید و نشان دهید که چگونه بازدیدکنندگان بیشتری را برای آن‌ها جذب می‌کنید.
دوم این‌که اگر شما در حال جمع‌آوری ایمیل‌ها هستید، می‌توانید نشان دهید که چگونه ایمیل‌های بیشتری را جمع آوری می‌کنید، چون ایمیل‌ها ارزشمند هستند. شرکت‌ها می‌دانند که هر چه ایمیل بیشتری داشته باشند منجر به فروش بیشتری خواهد شد.
سوم این‌که شما می‌توانید به آن‌ها نشان دهید که چگونه سرنخ‌های فروش و یا نرخ تبدیل‌های بیشتری را از طریق بازاریابی محتوا به‌دست آورده‌اید. از هر ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک که واقعا می‌تواند تبدیلات را براساس منابع ورودی پیگیری کند استفاده کنید.

آیا شما فکر می‌کنید امکان این وجود دارد که محتوا برای ما درآمدزایی بکند؟

بله، مطمئنا. شما نمی‌توانید به آن به عنوان یک موجودیت درآمدزا فکر کنید، اما این  تولید محتوا است که برای شما ترافیک ایجاد می‌کند، باعث تولید سرنخ‌های فروش و در نهایت فروش می‌شود. ما از آن در کسب‌وکارمان استفاده می‌کنیم، چون می‌دانیم چه ارزش‌هایی را به کسب‌وکارمان بازمی‌گرداند. در واقع ما می‌توانیم به بازاریابی محتوا به عنوان یک جریان نقدی مثبت نگاه کنیم.

بسیاری از برندها در تلاش هستند تا مخاطبان وفاداری برای برند خود پیدا کنند. شما توانسته‌اید سه وب‌سایت که بیش از ۱۰۰۰۰۰ خواننده دارند ایجاد کنید، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

اگر به اکثر بازاریابان محتوا در جهان نگاه کنید، همه‌ی آن‌ها برای دریافت ترافیک بیشتر و یا افزایش فروش می‌نویسند. در حالی که باید فراتر از آن رفت. اگر شما بتوانید محتوایی ایجاد کنید که بسیار دقیق و عملی باشد به احتمال زیاد بسیاری از مردم محتوای شما را به اشتراک خواهند گذاشت و افراد زیادی در مورد آن صحبت خواهند کرد.

به نظر شما چرا بسیاری از برندهای بزرگ با بودجه‌ی بیشتر از شما نمی‌توانند مخاطبانی به تعداد خوانندگان شما داشته باشند؟

برای این‌که اکثر برندهای بزرگ فقط به دنبال راهی هستند تا با پول برای وب‌سایت‌شان محبوبیت پیدا کنند، در حالی که باید به راه‌حل‌های مختلف فکر کنند. این‌که بودجه‌ی شما چقدر هست مهم نیست. چیزی که اهمیت دارد این است که بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ مشتریان ایده‌آل شما چه کسانی هستند؟ و نقاط درد و مشکلات آن‌ها را پیدا کنید. سپس از دیدگاه وبلاگ‌نویسی نیاز دارید به سراغ این مشکلات بروید و با تولید محتوا آن‌ها را حل کنید.
اکثر برندهای بزرگ فقط سرمایه‌گذاری می‌کنند و خیلی کم فکر می‌کنند. درست مانند هر چیز دیگری در بازاریابی، کلید موفقیت حل مشکلات است. اگر شما بتوانید به مردم کمک کنید تا از طریق مطالب شما مشکلات خود را حل کنند، احتمالا خوانندگان بیشتر خواهید داشت. تنها صرف هزاران دلار برای بازاریابی محتوا کافی نیست، شما باید بدانید که با این پول چه کار مهمی می‌خواهید انجام دهید؟

تولید محتوا2

همانطور که می‌دانیم شما با برندهای بزرگی کار کرده‌اید؟ چه توصیه‌های اساسی برای آن‌ها دارید؟ چگونه می‌توانند رفتار خود را تغییر دهند؟

من به برندها می‌گویم که قبل از این‌که تصمیم بگیریم که چقدر هزینه کنیم و چه کاری انجام دهیم، بیایید مردم، مشتریان بالقوه و مشتریان فعلی خود را بررسی کنیم و دریابیم که آن‌ها چه چیزی می‌خواهند؟
مهم نیست که چه کاری می‌خواهید انجام دهید و یا من از شما می‌خواهم چه کاری انجام دهید؛ تنها چیزی که مهم است این هست که شما می‌خواهید مشتریان خود را خوشحال‌تر کنید. شما باید داده‌ها را بررسی کنید و سپس براساس آن داده‌ها تصمیم‌گیری کنید و هر آن‌چه را که آن‌ها می‌خواهند انجام دهید.

هنوز هم بسیاری از برندها به تاکتیک‌‌های قدیمی سئو مانند تکرار مکرر کلیدواژه‌ها برای فروش بیشتر تمرکز کرده‌اند. به نظر شما با تکامل الگوریتم پاندای گوگل، این کار موثر خواهد بود؟

هیچوقت نمی‌توانیم مزخرفاتی که در مورد سئو وجود دارد، به طور کامل از ذهن‌ها پاک کنیم. اما چیزی که من همیشه به برندهای بزرگ می‌گویم این هست که فقط محصول و خدمات خوب است که به طور مستمر در بلند مدت منجر به فروش بیشتر خواهد شد. اگر شما از کوکاکولا بپرسید که چرا شما موفق شدید؟ آن‌ها خواهند گفت: به خاطر این‌که مردم عاشق کک هستند، محصولات ما بی‌نظیر است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی ایجاد بهترین محصولات تمرکز کنید.

برای برندها در زمینه تولید محتوا چه توصیه‌ای دارید؟ آیا آن‌ها باید یک تیم تولیدمحتوای خانگی داشته باشند؟ یا از فریلنسرها و آژانس‌های تبلیغاتی کمک بگیرند؟ کدام‌یک موثرتر خواهد بود؟

به نظر من همه‌ی این موارد می‌توانند منجر به موفقیت و یا شکست شوند. این فقط به شما بستگی دارد که افراد مناسب را پیدا کند، آیا آن‌ها یک موسسه تبلیغاتی هستند، کارکنان تمام وقت و یا کارکنان قراردادی. مهم پیدا کردن استعدادها است.
اگر فردی برای تولید محتوا خوب است، مهم نیست که او کجا هست و چگونه می‌توانید او را استخدام کنید. شما می‌خواهید افراد مناسبی را برای کار روی پروژه‌تان انتخاب کنید، افرادی که باتجربه بوده و عاشق محتوایی هستند که تولید می‌کنند.

متن انگلیسی این مصاحبه در Contently‌ منتشر شده است.

مهری سیاه‌ریش

دانشجوی رشته MBA، مولف، خبرنگار و استراتژیست محتوا

6 دیدگاه برای “گفتگو با نیل پاتل : چگونه تولید محتوا منجر به سود می‌شود؟

دیدگاه شما راجع به این مطلب چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *