چگونه تولید محتوا به جذب مشتری بیشتر کمک می‌کند؟

آیا با وجود تلاشی که برای جذب مشتری بیشتر به کمک بازاریابی محتوایی انجام می­‌دهید هنوز به چیزی که می­‌خواهید، نرسیده‌­اید؟ بدون شک شما تنها کسی نیستید که با این مشکل مواجه است.

ما برای شما چند پیشنهاد کارآمد داریم:

  • به کمک طوفان فکری، ایده هایی ناب گرد آوری کنید.
  • مطالبی عمیق و جامع ارائه کنید.
  • عناوینی جذاب طراحی کنید به طوری‌که مخاطبان راغب باشند آن‌ها را به اشتراک بگذارند.
  • از دکمه‌های فراخوان به خوبی بهره‌برداری کنید.
  • قسمت بالایی صفحه وبسایت‌­تان را ابزاری برای نفوذ در ذهن مخاطبان در نظر بگیرید.
  • ارسال پست مهمان­‌های عالی را فراموش نکنید.
  • برای افزایش مخاطبان‌تان مدل A.I.D.A را به کار بگیرید.
  • رسانه‌­های مختلف را برای جلب توجه مخاطبان امتحان کنید.
  • روندها و رویدادهای دنیای کسب و کار را فرصتی برای سرمایه گذاری ببینید.

۱) طوفان فکری و ایده­‌های ناب

چه چیزی باعث می شود که برخی از مطالب به سرعت در میان مخاطبان انتشار پیدا کنند در حالی که برخی دیگر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند؟

جان برگر (Jonah Berger) استاد بازاریابی مدرسه کسب و کار وارتون در این خصوص معتقد است مطالب کاربردی و مفیدی که احساسات عمیق مخاطبان (خشم، ترس از دست دادن چیزی، اندوه و خنده ) را برانگیزد، از شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشته شدن توسط خوانندگان برخوردار است.

طوفان فکری

البته نیاز نیست که هر لحظه یک ایده­‌ی بسیار عالی و ناب که امکان انتشارش خیلی بالاست، خلق کنید. کافی است در طی یک ماه، چند مورد از این مطالب خلاقانه و بسیار با کیفیت را برای مخاطبان خود عرضه کنید.

برای یافتن این ایده های ناب، می توانید جلسه طوفان فکری را با طرح سوالات زیر آغاز کنید:

  • آیا موضوع خاصی وجود دارد که مخاطبان تمایل داشته باشند در این خصوص بیشتر بدانند؟
  • آیا ایده‌ی شما سبب ایجاد بحث و گفتگو در صنعت مورد نظرتان می­‌شود؟
  • آیا ایده­‌ی شما می­‌تواند سبب واکنشی احساس در مخاطبان‌تان شود؟
  • آیا می‌­توانید از ویدئوها، اینفوگرافیک‌ها و تصاویر جذاب برای بیان منظورتان استفاده کنید؟
  • از بین مطالبی که تا کنون منتشر کرده‌­اید، چه نوع مطالبی بیشتر به اشتراک گذاشته شده‌­اند؟
  • آیا مخاطبان شما مطالب کوتاه را دوست دارند یا مطالب مفصلی را که حاوی نکات مورد نظرشان باشد، بیشتر ترجیح می­‌دهند ؟
  • بهترین زمان برای ارسال مطالب‌تان چه روزها یا ساعاتی هستند؟

همین پرسش­‌های به ظاهر ساده اما اساسی، راه را به روی‌تان باز خواهند کرد و شما را به سوی ایده‌­هایی بدیع و جذاب راهنمایی خواهند نمود.

۲) مقالات عمیق، جامع و تاثیر آن‌ها در جذب مشتری

موتورهای جستجو نظیر گوگل، مقالات عمیق و جامع را بیشتر می­‌پسندند، مشتریان بالقوه شما هم اغلب خواهان چنین مطالبی هستند.

منظور از مطالب جامع، مطالبی هستند که به دقت، جزئیات و جنبه­‌های مختلف یک موضوع را در نظر می‌­گیرند.

هنگام بررسی متن­‌هایی که جزء ۱۰ گزینه اول موتورهای جستجو هستند، به این نتیجه می‌رسیم که متن­‌های دارای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه، وضعیت خوبی در این خصوص دارند.

محتوای خوب در گوگل

بنابراین با ارائه مطالب عمیق و جامع، شما نه تنها رتبه برتری در لیست موتورهای جستجو پیدا می­‌کنید، بلکه احتمال به اشتراک گذاری مطالب‌تان در شبکه­‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و این امر کمک بزرگی به جذب مشتری بیشتر می­‌کند.

احتمال اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی

۳) اهمیت انتخاب عناوین جذاب

در حقیقت ما تنها ۸ ثانیه فرصت داریم که توجه مخاطبان را  به خود جلب کنیم و گرنه به راحتی آن‌ها را از دست می­‌دهیم! بنابراین داشتن عناوینی جذاب که مانند یک آهنربا مخاطبان را به سوی مطلب شما فرابخواند و آن‌ها را به مطالعه­‌ی ادامه مطلب دعوت کند، بسیار مهم و ضروری است.

توجه کنید که عناوین حداقل سه ویژگی زیر را دارا باشند:

۱) ضرورت مطالعه­‌ی مطلب را به مخاطبان القا کنند افراد باید احساس کنند که در صورت مطالعه نکردن مطلب، چیز مهمی را از دست خواهند داد.

۲) سودمندی مطالب را بازگو کنند: هنگام مرور یک عنوان، افراد از خود سوال می­‌کنند که این مطلب چه سودی برای من خواهد داشت و اگر نتوانید آن‌ها را قانع کنید، از خواندن مطلب صرف نظر می­‌کنند.

۳) یکتا و منحصر به فرد باشند: یکتا و منحصر به فرد بودن عناوین، استراتژی مناسبی برای جذب مشتری و مخاطب است.

۴) فراخوان­ به عمل‌ها (CTA)، مشتریان را به سوی شما جذب می­‌کنند.

منظور از فراخوان، عبارت­‌هایی هستند که سبب انگیزش مخاطبان برای دست زدن به اقدامی سریع در پاسخ به پیام های ارتقای فروش می‌شوند. عباراتی نظیر “همین حالا تماس بگیرید”، “برای دریافت مقاله مورد نظر، این‌جا کلیک کنید” و سایر مواردی که مخاطبان را به اقدامی فوری فرابخواند.

فراخوان­‌ها، عناصری ضروری برای هر مقاله، وبلاگ پست، کتاب الکترونیکی و… هستند؛ به طوری‌که پیام های تبلیغاتی بدون این فراخوان­‌ها، ناقص و بی اثر محسوب می­‌شوند. شما خیلی راحت با استفاده از دکمه­‌های فراخوان، می­‌توانید نرخ تبدیل خود را تا ۱۳ درصد افزایش دهید. هم‌چنین می توانید با چند اقدام کوچک  نظیر  بهینه‌سازی رنگ، طرح و متن دکمه های فراخوان تغییری قابل توجه را در میزان جذب مشتریان، مشاهده کنید.

فراخوان‌ها به کمک شما می‌­آیند تا بتوانید نرخ ریزش مخاطبان را بکاهید و نرخ تبدیل مطالب خود را افزایش دهید.

افزایش نرخ تبدیل

عباراتی که برای دکمه­‌های فراخوان در نظر می­‌گیرید بسیار مهم­‌اند و تاثیر قابل توجهی در جلب توجه مخاطبان دارند. این عبارت­‌ها نباید به طور مستقیم خوانندگان مطالب‌تان را به خرید یک محصول یا ثبت نام در یک وبسایت دعوت کنند بلکه لازم است به طور غیر مستقیم و با بیان آنچه که مخاطبان خواستارش هستند، به سوی هدف پیش بروند.

دکمه های فراخوان به عمل

۵) چگونه از قسمت بالای صفحه وبسایت، ابزاری برای جذب مشتری

منظور از قسمت  بالای صفحه وبسایت، قسمتی است که بعد از بارگذاری سایت، بلافاصله در معرض توجه مخاطب قرار می گیرد بدون این‌که او  به سمت پایین صفحه حرکت کند. در واقع این بخش، اولین تصویر از شماست که مخاطب آن‌را مشاهده می‌­کند و با توجه به آن، تصمیم می‌گیرد که به مسیرش ادامه بدهد یا نه.

بر اساس تحقیقات اخیر، بازدیدکنندگان ۸۰ درصد از زمان بازدید خود را در همین قسمت بالایی به سر می برند و تنها ۲۰ درصد زمان‌شان را صرف قسمت­‌های پایینی می­‌کنند و همین آمار دلیل محکمی است برای این که بهینه سازی این قسمت از سایت را به طور ویژه‌­ای مورد توجه قرار دهیم.

چنانچه شما  اطلاعات مفید و مهم را در قسمت بالایی صفحه وبسایت‌­تان جای دهید، تعداد بیشتری از مخاطبان این مطالب را مشاهده خواهند کرد و در نهایت تاثیر آن را  در جذب مشتری های بالقوه‌­ی بیشتر شاهد خواهید بود.

صفحه وب سایت

۶) پست‌های مهمان‌­ متفاوت و حرفه­‌ای

دو راهکار کلی برای جلب توجه مخاطبان ویژه برای وبلاگ پست­‌ها وجود دارد:

  • نوشتن مقالات عمیق و جامع و ارائه آن به مخاطبان مناسب.
  • نوشتن پست مهمان­‌های بسیار جذاب در سایر وبلاگ‌­های مرتبط .

هنگام نوشتن پست مهمان، آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد، نیازها و خواسته‌­های مخاطبان است.

در واقع لازم است روی مخاطبان متمرکز شویم و در مراحل بعد به لینک‌دهی و بهبود سئو فکر کنیم.

بنابراین پیش از هر اقدامی، لازم  است در خصوص ویژگی‌ها و سلایق مشتریان بالقوه­‌ی خود، اطلاعات لازم را گردآوری کنید و برمبنای شناختی صحیح از آن‌ها، ارزش­‌های مورد نظرشان را ارئه کنید.

در ادامه باید وبلاگ­‌هایی را پیدا کنید که حاضر به همکاری با شما باشند. یافتن فرصت‌هایی برای ارسال پست مهمان دشوار نیست و با جستجویی هوشمندانه بر اساس شناخت قبلی از مخاطبان‌تان، مقدور است.

زمانی که موقعیت مناسبی برای ارسال پست مهمان یافتید، ابتدا اطمینان حاصل کنید که قوانین تیم تحریریه آن وبلاگ را خواهید پذیرفت و سپس تمام تلاش خود را برای تولید محتوایی تاثیر گذار به کار بگیرید.

اگر بتوانید محتوایی جذاب و تاثیرگذار برای مخاطبان آن وبلاگ ارائه دهید، آنها راغب خواهند شد که لینک­‌ها را پیگیری و از وب‌سایت شما بازدید کنند.

۷) جذب مشتری بیشتر  از طریق مدل A.I.D.A

مدل A.I.D.A ، مدلی بسیار معروف برای بازاریابی است که شامل مراحل جلب‌توجه، ایجاد علاقه، ایجاد تمایل و فراخوانی برای اقدام است؛ یعنی هنگامی‌که مخاطب در معرض یک مطلب جدید قرار می­‌گیرد، ابتدا توجه او به این مطلب جلب می­‌شود، سپس به خواندن آن علاقه‌مند می‌شود، در مرحله­‌ی بعد نسبت پیگیری این مطلب و بررسی بیشتر آن تمایل پیدا می‌­کند و نهایتاً در گام چهارم، به فراخوان مورد نظرمان پاسخ می‌­دهد و دست به اقدام می­‌زند.

مدل AIDA

  • جلب توجه :

دو مورد مهم برای جلب توجه مخاطبان وجود دارد، مورد اول طرح کلی وبسایت و مورد دوم عناوین است.

اگر طراحی وبسایت شما ضعیف و نامناسب باشد، نخواهید توانست نظر مخاطبان را جلب کنید و در گام اول با شکست مواجه خواهید شد. طراحی کاربرپسند و حرفه‌­ای وبسایت و همچنین به کار بردن عناوین جذاب، افراد را به بازدید از مطالب شما تشویق خواهد کرد.

در طراحی عناوین مناسب، به ویژگی های روانشناختی مخاطبان‌تان توجه کامل داشته باشید و به راهکارهایی برای تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها فکر کنید.

  • ایجاد علاقه:

شما می­‌توانید با نوشتن مقدمه­‌ای قوی و تاثیر گذار، سبب علاقه‌مندی مخاطبان‌تان شوید. به طور مثال، مطرح کردن سوالات مناسب در این بخش، سبب می­‌شود که ذهن آن‌ها درگیر مطلب شود.

هم‌چنین لازم است مقدمه­، مختصر و مفید باشد و حاوی پیامی نباشد که مستقیماً مخاطبان را به انجام اقدامی فرا بخواند، فراخوان‌­ها در گام چهارم مطرح می شوند و هدف از مقدمه تنها ایجاد علاقه در مخاطبان است.

  • ایجاد تمایل:

در واقع تفاوت ظریفی بین ایجاد علاقه و ایجاد تمایل وجود دارد. تمایل داشتن، گامی فراتر از علاقه‌مند بودن است. در این مرحله، فرد علاوه بر اینکه به موضوع موردنظر علاقه‌مند شده، با بررسی بیشتر مطلب و با توجه به ویژگی‌های خاص آن، تمایل پیدا می‌­کند که به مطالعه­‌ی مطلب ادامه دهد و نکات مورد نظرش را در لابه لای جملات بیابد.

استفاده از عناوین فرعی، بیان بخشی از مطلب به صورت نکات مهم و همچنین بهره­گیری از نقل قول‌­ها، راهکارهای مناسبی برای ایجاد تمایل هستند.

  • فراخوانی برای اقدام:

یک روش ساده برای جذب مشتری بیشتر، دعوت از مخاطبان به اقدامی خاص در پایان هر وبلاگ پست است. این فراخوان­‌ها باید بتوانند بازدیدگنندگان وبسایت شما را به خوانندگان مطالب شما و خوانندگان را به مشتریان محصولات شما تبدیل کنند.

۸) جلب توجه مخاطبان با استفاده از رسانه­‌های مختلف

تنها به نوشتن وبلاگ پست­‌ها اکتفا نکنید و از رسانه های مختلف برای ارائه محتوای مورد نظر و جلب توجه مخاطبان بهره بگیرید. از جمله مواردی که در حال حاضر محبوبیت خوبی دارند، محتوای ویدئویی و پادکست­‌ها هستند.

هم‌چنین باید توجه داشت که امروزه، بازاریابی موبایلی روشی موثر و کارآمد برای جذب مشتری به شمار می رود زیرا این رسانه همواره و در همه جا همراه مخاطبان ماست. بنابرین طراحی وب‌سایت به صورتی که سازگار با موبایل باشد و نیز خلق محتوای متانسب با این رسانه، امری مهم و ضروری به شمار می‌­رود.

۹) روندها و رویدادهای دنیای کسب و کار را فرصتی برای سرمایه گذاری ببینید

هر روز محصولی جدید روانه بازار می­‌شود و اتفاقات کوچک و بزرگ متعددی در دنیای کسب و کار روی می­دهند. به جای شکایت کردن از این رویدادها و تغییرات پیش آمده، از وجود آنها به خوبی بهره ببرید و محتوایی غنی و ارزشمند برای مشتریان بالقوه خود فراهم کنید.

اگر جزء اولین افرادی باشید که در خصوص یک تغییر یا توسعه‌­ی قابل توجه، جدیدترین اخبار را منتشر می­کنند، فوراً از طریق همین مطلب قادر خواهید بود ترافیک وبسایت­‌تان را بالا ببرید.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری روی موضوعات و رویدادهای جدید، ترافیک وبسایت شما را خیلی سریع افزایش می­‌دهد در حالی که ایده های تاریخ گذشته برای تولید محتوا، نمی­‌تواند در خصوص جذب مشتری بیشتر به کمک شما بیاید.

در حوزه بازاریابی و به خصوص بازاریابی آنلاین، همیشه برخی از سایت­‌ها پیشرو و موفق هستند چون نویسندگان مطالب این سایت­‌ها، پیوسته در سمینارها و کنفرانس‌­های تخصصی مربوطه حاضر می­‌شوند و روندهای جدید بازار را تحت نظردارند.

به یاد داشته باشید انتشار اخبار رویدادهای جدید، زمانی می­‌تواند توجه مخاطبان را به سوی شما جلب کند که بتوانید محتوایی عالی و جذاب در باره­‌ی آن تهیه کنید و آن­ را در اختیار مخاطبان مناسبش قرار دهید.

نتیجه‌گیری

اغلب تولیدکنندگان محتوا، مدام در حال بحث و گفتگو پیرامون روش‌­های افزایش ترافیک و جذب مشتری بیشتر هستند، در واقع نکات و راه حل های متعددی برای دستیابی به این هدف وجود دارد؛ شما می­توانید ایده­هایی بدیع خلق کنید، عناوینی جذاب طراحی کنید، از فراخوان­‌ها استفاده کنید، پست­ مهمان‌­های ارزشمند بنویسید، مدل­‌های بازاریابی و فروش مانند A.I.D.A را به کار بگیرید و رسانه­‌های مختلف را برای جلب توجه مخاطبان امتحان کنید اما مهم‌تر از همه این است که از قافله عقب نمانید و رویدادهای جدید دنیای کسب و کار را رصد کرده و به خوبی از آن بهره بگیرید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک دیدگاه در “چگونه تولید محتوا به جذب مشتری بیشتر کمک می‌کند؟

  1. تلاش :

    اثر تولید محتوا در جذب مشتری رو بسیار قبول دارم. چون خودم شخصا تجربش کردم و میدونم چقدر میتونه به جذب مشتری کمک کنه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *