لورئال بزرگترین شرکت لوازم آرایشی و زیبایی در سراسر جهان است که در سال 1909 توسط شیمیدان فرانسوی به نام اوژن شولر در شهر پاریس تاسیس شده است. دو سال قبل از این تاریخ، شولر موفق به تولید اولین رنگ موی شیمیایی در جهان شد و سال بعد نیز شرکتی را تحت عنوان شرکت رنگ موی بیضرر راهاندازی نمود. بعد ها نام این شرکت به لورئال تغییر پیدا کرد. مطلبی که می خوانید در مورد استراتژی هایی است که این شرکت برای بازاریابی لوازم آرایشی خود به کار برده است.
فعالیت اصلی لورئال تولید محصولاتی مانند رنگ مو، کرمهای مراقبت از پوست، مو و ضد آفتاب، لوازم آرایشی و عطر است. لورئال یکی از شرکتهای برتر در زمینهی فناوریهای نانو و دارای بیشترین ثبت اختراع در این زمینه میباشد.
اوژن در کنار تخصصی که در تولید لوازم آرایشی داشت، یک نویسندهی خوب نیز به شمار میرفت. واقعیتی که بیشترمان نمیدانیم. او یکی از پرچمداران صنعت تبلیغات و بازاریابی محتوا برای لوازم آرایشی بود.
پیش از تاسیس لورئال، شولر برای یک مجلهی آرایش مو در پاریس کار میکرد. بعد از تاسیس شرکت لورئال و در سال 1912 او این نشریه را خریداری کرد و بیست سال بعد نیز اولین ماهنامهی سلامت و زیبایی زنان را با نام Votre Beauté راهاندازی نمود.
میتوان نتیجه گرفت که یکی از دلایل موفقیت این شرکت، پیش زمینهی نویسندگیِ صاحب آن بوده است. در حال حاضر شعبهی مستقر در ایالات متحدهی این برند، سایت Makeup.com را راهاندازی کرده است که به نکات زیبایی و ترند های روز این صنعت اشاره میکند.
لورئال علاوه بر این سایت، مجلهی آنلاین دیگری را نیز در شهر پاریس ابداع کرده است. سایتی به نام FAB-Beauty.com که در ان محتوای مدرن و تخصصی به دو زبان انگلیسی و فرانسوی نوشته میشود. FAB مخفف سه کلمهی استعداد، هنر و زیبایی است.
محتوایی که در این سایت به اشتراک گذاشته میشود شامل مطالب، فیلمهای آموزشی و سرگرمی، مصاحبهها، نماهایی از پشتصحنهی این برند و تصویر فعالیت بزرگان این صنعت میباشد.
اما ورهالست سانتوس دربارهی بازاریابی لوازم آرایشی با استفاده از تولید محتوا و فعالیتهای رسانهای چه میگوید؟
به عنوان یکی از رهبران صنعت مراقبت از مو، این مسئولیت برعهدهی ماست تا این بازار و آیندهی پیش روی آن را ترسیم کنیم. جایی را پیدا نخواهید کرد تا تمامی نکات آرایشی و بهداشتی را نشانتان دهد، برای همین ما تصمیم گرفتهایم تا تمامی جنبههای این صنعت را یکجا برایتان بنویسیم.
هر هفته جلساتی با همکاران آژانس و گروه محتوا برگزار میشود تا در مورد موضوعات مطرح شده و ایده های جدید برای بازاریابی لوازم آرایشی صحبت شود.
در مجلهی FAB تعداد زیادی از همکاران فریلنسر دور هم جمع شدهاند تا این مجله را به بهترین شکل ممکن اداره کنند. مجموعهای اعم از نویسندگان، روزنامهنگاران، مترجمان، گزارشگران و متخصصین که برای اضافه کردن ارزش به زندگی مخاطبان فعالیت میکنند.
سانتوس میگوید:
از همهی همکاران داخلی و خارجی خواسته شده تا از ایدههای خلاقانهی خود استفاده کنند. این ایده میتواند یک نوشتهی ساده از دهلی باشد یا ماجرای اجاره یک سالن در نیویورک. در این مجله هدف این است که زیبایی و غنای صنعت تولید لوازم آرایشی نشان همگان داده شود.
در مدت کمی بعد از شروع فعالیت FAB این مجلهی آنلاین توجه زیادی از هم قطارهای خود را جلب کرد. تنوع مطالبی که در FAB منتشر میشود، به حدی است که مخاطب را درگیر میکند. برای مثال مطلبی که از کلودیا کاردیناله در مورد اسرار زیبایی موهایش نوشته شده یا نحوهی ملاقات او با آرایشگر معروف، ژاک مایزنت، یکی از خلاقانهترین تیترهایی است که میتوانید در این حوزه ببینید.
سانتوس میگوید:
خیلی زود است که در مورد آمار و ارقام صحبت کنیم اما بازخوردی که از سوی کارشناسان زیبایی، رسانهها و همکاران ما در این صنعت بهمان رسیده، بسیار دلگرم کننده است. محتوای مربوط به زیبایی، یکی از بیشترین موضوعاتی است که در گوگل جستجو می شود. در این میان نیز کلیدواژهی مو بیشتر از بقیه کلمات مورد جستجو قرار میگیرد. به همین علت ما نیز سعی داریم با تولید محتوای غنی و متنوع به یک مرجع در این زمینه تبدیل شویم.
او اشاره میکند که FAB یک وب سایت تبلیغاتی برای محصولات لورئال نخواهد بود. هدف از تولید محتوا برای این مجله این است که کاربران را اگاه کنیم و از این راه اعتمادشان را جلب نماییم. مخاطب وفادار تنها چیزی است که ما را به فروش بیشتر خواهد رساند.
شولر به دو نوع تبلیغات معتقد بود. دستهی اول تبلیغاتی است که برای جلب علاقهی مردم صورت میگیرد و دستهی دوم نیز به منظور بالا بردن میزان فروش محصولات و به صورت مستقیم انجام میشود.
نامهای تجاری بزرگ با نوآوری به وجود می آیند نه با تبلیغات.
نامهای تجاری بزرگ با نوآوری به وجود میآيند، نه با تبليغات؛ تبليغات در مرحله دوم قرار دارد. لورئال فقط به منظور ارائه نامهای تجاری جديد آنها را نمیسازد، بلکه با در نظر گرفتن بازار اختصاصی برای هر کدام، نام تجاری جديد ارائه داده يا روی آنها بيشتر سرمايهگذاری میکند.
مطمئنا او از اینکه کارکنانش توانستهاند از هر دوی این استراتژی ها برای بازاریابی لوازم آرایشی لورئال استفاده کنند، خشنود خواهد بود.
سانتوس میگوید:
[panel style=”danger” text_align=”right”]من میخواهم محتوایی تولید شود که از هر نظر غنی و متنوع است. برای شناساندن یک برند باید داستانی از آن داشته باشیم تا برای همه تعریف کنیم. داستانگویی همان چیزی است که در دنیا طرفدار دارد.[/panel]برند های دیگر یا سعی میکنند در صفحات اول مجلهی ووگ جای بگیرند یا اینکه از تبلیغات تلویزیونی برای بازاریابی لوازم آرایشی خود استفاده میکنند. اما برای لورئال شکل بازاریابی کمی متفاوتتر است. لورئال به خوبی از تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی و محتوای آنلاین باخبر است و همین هم باعث شده تا به فکر به راه انداختن مجلههای آنلاین زیبایی بیفتد. طی 5 سال گذشته این غول آرایشی باارائهی محتوای ارزشمند و تعاملی برای افزایش آگاهی مخاطب تلاش کرده است.
اگر شما یک داستان جالب برای مطرح کردن برند خود داشته باشید، مطمئن باشید که تک تک جملههای این داستان در تقویت نام تجاریتان تاثیرگذار خواهد بود.
اهمیت تولید محتوا برای شرکت های مختلف روز به روز داره بیشتر میشه و خیلی از کسب و کارها اساسا با تولید محتوا به محبوبیت و شهرت میرسند. مخصوصا تاثیر محتوا برای شرکت هایی که در زمینه های مد و زیبایی فعالیت میکنند میتونه خیلی بیشتر باشه.